Искате ли "туркменски бленд"? Защо ще е сложно ЕС да се раздели с руския нефт

Искате ли "туркменски бленд"? Защо ще е сложно ЕС да се раздели с руския нефт

© Reuters



Европейската комисия предложи в сряда поетапно въвеждане на ембарго срещу руския петрол, но дори да бъде одобрено от страните членки, това може да му се окаже трудно за прилагане. Поне две причини има за това - сложната дистрибуторска мрежа на Европа и предизвикателствата при проследяването на суровия петрол, след като е смесен или рафиниран.

  • Вече се появиха термини като "туркменски бленд" и "латвийска смес" като описание за това как Русия - по примера на Иран и Венецуела под санкции - може да маскира петрола си, като го смесва с други сортове.
  • Посланиците в ЕС засега не успяват да постигнат съгласие как точно да изглеждат санкциите, като Унгария и Словакия вероятно ще получат изключение до края на следващата година (цялостно или частично), а България и Чехия казаха днес, че ще кандидатстват за такъв механизъм.
  • Страните износителки от ОПЕК нямат достатъчно свободни мощности да запълнят дупката, която би се отворила от петролно ембарго, заяви Мохамед Баркиндо, генерален секретар на тази група държави. Загубата на руски износ на над 7 млн. барела на ден ще се усети силно на енергийните пазари, каза още той. Баркиндо отправя предупрежденя от средата на април насам.

Планът, представен от Урсула фон дер Лайен, ще влезе в сила - ако бъде одобрен от държавите-членки - след шест месеца за суровия петрол и след осем месеца за дизела и други петролни продукти. Но раздялата ще е сложна. "Дневник" обобщава какво обясниха няколко източника защо е така.


Колко строги ще са санкциите?


Съгласно предложението на Унгария и Словакия ще бъде предоставен по-дълъг период - до края на 2023 г. - за адаптиране към ембаргото. Това означава също, че страните в ЕС все още ще могат да купуват руски петрол през Унгария и Словакия, освен ако планът не бъде прецизиран така, че да се предотврати и двете страни да купуват повече петрол, отколкото им е необходимо.


Искате ли "туркменски бленд"? Защо ще е сложно ЕС да се раздели с руския нефт

© Reuters


Може ли и след ембаргото руски петрол да се окаже в Европа?




Европейските страни все още може да продължат да купуват руски нефт от други трети страни, без да са наясно с произхода им. Петролът обикновено може да се проследи до неговия произход въз основа на химическия му състав (съдържание на сяра и плътност, например). Някои купувачи обаче са били измамени в миналото с фалшиви документи, криещи произхода на товарите от държави под санкции, включително Иран и Венецуела, според източници от индустрията.


Това става по-трудно, ако суровият суров се смесва с други суровини за рафинерии, и почти невъзможно, след като се преработи в стандартни продукти, като бензин, дизел или керосин.


Кой се опитва постпенно да намали или да спре доставките?


Най-малко 26 големи европейски рафинерии и търговски компании са спрели спот покупките или възнамеряват постепенно да премахнат общия внос от 2.1 милиона барела на ден (bpd) от руския внос, според JP Morgan.


Европейските компании, включително Shell, TotalEnergies, Repsol и BP, вече не купуват никакви рафинирани продукти с руско съдържание. А в договорите на BP се посочва, че всяка сделка с продавач, който нарушава политиката му, ще бъде невалидна, според търговската информация, подробно описана от Platts.


Няколко корабни фирми също искат гаранции, че товарите нямат руски произход или зад тях не стои руски интерес и не са били прехвърлени от кораб с руски връзки, според документи, видяни от Ройтерс.


Искате ли "туркменски бленд"? Защо ще е сложно ЕС да се раздели с руския нефт

© Reuters


Защо е толкова трудно да се проследяват пратки с руски петрол?


Дори и при наличието на всички тези документи, няма гаранция за премахване на каквито и да било следи от руски въглеводороди, след като веднъж пратката влезе в основния център за внос на петрол в ЕС. Това е комплексът Амстердам-Ротердам-Антверпен (ARA), съставен от осем пристанища, разположени в две държави, 96 терминала и 6300 резервоара за съхранение, собственост на стотици международни петролни компании.


"Някои продукти, преработени в европейски рафинерии, ще продължат да съдържат руски петрол", казва Shell. "В същото време много продукти като дизеловото гориво обикновено се смесват - което означава, че част от течностите, смесени в тръбите и резервоарите, които захранват цялата индустрия, ще произхождат от Русия."


В ARA смесеният руски петрол може да се появи в митническите данни просто като гориво от Холандия, каза Кунейт Казокоглу, ръководител на отдел за анализ във FGE. "Мисля, че много европейски страни ще посочват внос от "Холандия", за да скрият произхода на руските продукти", смята той.


Искате ли "туркменски бленд"? Защо ще е сложно ЕС да се раздели с руския нефт

© Reuters


Къде отива петролът от ARA?


Горивото може да се реекспортира в други региони и страни. Може да отиде с шлеп до други терминали в рамките на същото пристанище или да се отправи срещу течението по река Рейн към Швейцария, Франция и Германия. Това може да скрие произхода на горивото, казаха търговци.


От разпределителния център на ARA петролните продукти могат да се разпространяват чрез Централноевропейската тръбопроводна система (CEPS) на НАТО, която свързва шест морски пристанища и 11 рафинерии на целия континент, три железопътни и 16 товарни площадки за камиони и шест международни летища.


"Ако не е руски собственик, тогава освен сертификата за произход - но дори и той може да бъде променен - е трудно за (складовия) терминал да идентифицира произхода на продуктите", каза Криен ван Беек, брокер в ODIN-RVB Tank Storage Solutions в Ротердам.


Искате ли "туркменски бленд"? Защо ще е сложно ЕС да се раздели с руския нефт

© Reuters


Какво правят компаниите, за да изпълнят своите обещания?


Купувачите все по-често искат разбивки за произхода на смесен петрол, идващ от депата, казаха източници от индустрията. Това им помага да вземат собствено решение дали могат да го приемат. Но напълно проследимата документация за произход не винаги е лесно достъпна в разумен период от време, преди да се осъществи сделката.


Някои оператори на шипинг чартъри предоставят сертификат, който описва къде е произведено или обработено горивото. Макар митническите органи на дадена държава да имат достъп до тези данни с внесени товари, документите се считат за поверителни.


По-рано Shell класифицира стоките от руски произход като тези с 50% или повече съдържание от гориво, произведено в Русия. Но фирмата наскоро затегна ограниченията си за закупуване на руски петрол, заявявайки, че повече няма да приема рафинирани продукти с руско съдържание, включително смесени горива, според клаузи в своите търговски договори. Ограничението обаче важи само за платформи, където на компаниите е разрешено да вмъкват свои собствени клаузи, и би изключило договора за газьол на голямата борса на ICE, каза източник, запознат с въпроса.

Какво е "туркменистански бленд"
През първите три седмици на април петролът с "неизвестна дестинация", товарев Русия, е скочил от почти нуло преди инвазията до над 11.1 млн. барела, показва анализ на "Уолстрийт джърнъл" на данни от TankerTrackers.com. Анализатори обясняват за изданието, че това е известна схема за заобикаляне на санкции като товарите се смесват със суровина с различен произход на борда на големи танкери, чакащи в международни води. На пазарите наричали получения резултат "туркменистански бленд". Някои търговци продължават да смятат, че дизелова смес, например, съдържаща до 49% руски дизел, би се считала за неруски продукт, съобщиха за "Ройтерс" три търговски източника.


"Ройтерс" и "Блумбърг" цитират свои източници, според които в Брюксел предлагали да се забрани на европейски кораби и копании да оказват услуги, свързани с транспортирането на руско гориво, вкл. застраховане. Това е важен монент, настоява "Блумбърг", тъй като 95% от застрахователните договори за танкерите минават през Международната група за асоциирена на клубовете за взаимно застраховане в Лондон.


Тази част от пакета санкции от Еврокомисията искат да влезе в сила месец след одобряването им. Но страни като Гърция, Кипър и Малта били против, твърдят "Ройтерс" и "Блумбърг". За тези страни от ЕС превозът с кораби е съществена част от местните икономики и техните правителства смятат, че всъщност само ще се даде възможност на конкуренти да се възползват.


Искате ли "туркменски бленд"? Защо ще е сложно ЕС да се раздели с руския нефт

© Reuters


Какъв би бил ефектът за Европа...


Европейският съюз е внасял 2.2 милиона барела на ден (bpd) суров петрол и 1.2 милиона барела на ден рафинирани петролни продукти преди войната в Украйна, според Международната агенция по енергетика (IEA).


... за колите


Зареждането на колата вероятно ще стане по-скъпо. Европа внася не само суров петрол, но и дизелово гориво за товарни и пътнически превозни средства. Внос на дизел от по-далеч означава повишени транспортни разходи и съответно по-високи цени набензиностанцията. В Германия, например, 74% от вноса на дизел преди войната идваше от Русия, показват данни на консултантската компания FGE Energy.


... за рафинериите


Руският петрол представлява една пета от петрола, рафиниран в Европа, според МАЕ. Някои рафинерии, произвеждащи гориво от бензин до реактивно гориво - германските PCK Schwedt и Leuna, както и рафинерии в Чехия, Унгария, Словакия и Полша, се захранват по тръбопровода "Дружба". Доставките по този петролопровод се колебаят рязко през последните години, като са достигали 1.5 милиона барела на ден и намаляват през последните месеци до около 0.8 милиона барела на ден.

  • Полша може да премине към морски доставки от места като Саудитска Арабия или Норвегия през пристанището Гданск в Балтийско море.
  • PCK Schwedt, която доставя за автомобили и летища в Берлин и региона, и Leuna близо до Лайпциг могат да получат малко петрол от германското балтийско морско пристанище Росток - много по-малък център за суров петрол от Гданск - но недостатъчно, за да работят с пълен капацитет.
  • Полша, която сама се опитва да замени целия руски суров петрол в своите рафинерии, може да насочи част от петрола, пристигащ в Гданск към тези две германски рафинерии, но подробностите все още не са уточнени. Промяната на тези маршрути за доставка най-вероятно ще означава по-високи цени на суровините за две от най-големите рафинерии в Германия, което ще доведе до по-високи цени за крайните потребители.
  • За всички рафинерии в страни без излаз на море пълното компенсиране на петрола от "Дружба" ще бъде огромна задача. Вероятно ще включва по-скъп и по-малко ефективен транспорт с камиони, железопътни линии, по реки или бъдещо разширение на други тръбопроводи като TAL, минаващи от Средиземно море през Австрия до Германия. Такова разширение все още се нуждае от одобрение от властите в Южна Германия.
  • Словакия, България и Чехия търсят изключения от предстоящата забрана, за да приоритизират подобни алтернативи, докато Унгария не подкрепя плановете от страх за енергийната си сигурност.

Искате ли "туркменски бленд"? Защо ще е сложно ЕС да се раздели с руския нефт

© Reuters


Откъде може да дойде заместването


Рафинериите обикновено са настроени да работят на определен тип суров петрол, като първокласния руски сорт Urals. Други видове суров петрол от Норвегия, Близкия изток, САЩ или Западна Африка може да се смесват или рафинериите да се пренастроят, нотова може да промени производството на рафинерията и да струва повече пари в допълнение към по-високите транспортни разходи.


Традиционните потребители на руски петрол също ще трябва се конкурират не само помежду си за алтернативен внос на петрол, но също и със съществуващи клиенти в Азия.


По-малко рафинирани продукти?


Нефтената рафинерия не може просто да бъде изключена, тъй като рестартирането е скъпо и сложно. В световен мащаб капацитетът за рафиниране се свива, тъй като светът се опитва да намали зависимостта си от горива на петролна основа. Morgan Stanley изчислява, че капацитетът се е свил с цели 2.7 милиона bpd от началото на пандемията.


С възобновяването на икономическия растеж след края на локаутите, маржовете от рафиниране нараснаха до небесата, което означава, че рафинериите ще се опитат да изкарат възможно най-много гориво на пазара. Рафинериите, които имат най-трудни проблеми с доставките, обаче вероятно ще получат по-ниски маржове, тъй като цената на суровия им суров ще се повиши, така че операторите може да забавят обработката.


Държавите и рафинериите обикновено също имат резервоари за съхранение които могат да отворят в случай на краткосрочни прекъсвания.


Преходен период?


Страните от ЕС имат време до края на годината, за да се подготвят за прекъсването и вероятно ще напълнят складовете в райони в близост до рафинерии, които може да изпаднат в затруднения.


Това би довело до по-сериозни смущения, ако Русия първа прекъсне доставките. Германия предупреди за рецесия без руски петрол и газ.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK