Узаконен "канибализъм": Руските компании поискаха ясен режим за разглобяване на самолети

Узаконен "канибализъм": Руските компании поискаха ясен режим за разглобяване на самолети

© Reuters



Избори 2022

Авиокомпании в Русия поискаха от Министерството на транспорта да легализира "канибализацията" на самолети, съобщи московският в. "Известия". Според изданието ведомството вече разработва поправки, които ще позволят на руските превозвачи, които са под санкции, законно да преместват компоненти от един самолет в друг.


Проблемът е, че тази манипулацията няма да е лицензирана и под надзора на западните производители на тези самолети. Това най-малкото означава, че те ще може да се използват за вътрешни полети, но не и за такива до чужди летища.


"Известия" се позовава на писмо от президента на Асоциацията на операторите на въздушен транспорт (AEVT) Владимир Тасун. Според сдружението днес подобно демонтиране на компоненти от един и монтиране на друг самолет е ограничено от федералните авиационни разпоредби. В тях не се предвижда възможност за премахване на работещ компонент и след това инсталирането му на друго въздухоплавателно средство.




"Това противоречи на световната практика и не дава възможност за гъвкаво управление на състоянието на флотилията", се казвало в писмото. В него е даден и пример за случай, в който има различни повреди в два самолета, но с размяната можело да се направи така, че поне един от двата да лети.


Предлага се легализирането да стане чрез поправка в едно от първите правителствени постановления след нахлуването в Украйна - "За особеностите на лицензионната дейност в Руската федерация през 2022 г.". Идеята е при демонтиране на част да се даде нов срок на годност, да се направи анализ на годността и състоянието; компонентът трябва да бъде преоценен и тестван след инсталиране на друг съд. От AEVT предлагат да се позволи и пренареждане на компоненти между самолети на различни авиокомпании.


Министерството на транспорта според източници на "Известия" вече разработва подходящи поправки и се очаква те да бъдат публикувани за обществено обсъждане и одобрени през март 2023 г..


От края на февруари Великобритания, САЩ, ЕС и други страни наложиха ограничения върху полетите на руски авиокомпании в своето въздушно пространство. Освен това ЕС наложи забрана за износ в Русия на стоки и технологии, използвани в авиационния и космическия сектор, както и забрана за застраховане и поддръжка на стоки и услуги, свързани с тези индустрии.


Американският производител "Боинг" (Boeing) временно спря поддръжката и профилактиката на руските авиокомпании и доставката на резервни части за тях. Подобни мерки предприе и европейският производител "Еърбъс" (Airbus).


"Комерсант", позовавайки се на източници в Министерството на транспорта, AEVT и две авиокомпании, пише, че според негативния сценарий на програмата за развитие на руската индустрия за въздушен транспорт до 2030 г. от втората половина на 2022 г. флотът от чуждестранни самолети в страната ще започне да намалява бързо и разглобяването на самолети за резервни части би могло да осигури летателна годност на оцелелия самолетен флот. Според източник на вестника в Министерството на транспорта между половината и две трети от чуждестранните марки самолети са под заплаха от разглобяване.


В средата на юни вицепремиерът Юрий Борисов каза, че според Министерството на транспорта руските самолети може да работят още пет години.


Всичко, което трябва да знаете за:
Избори 2022

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK