
© Reuters
От днес е в сила един от най-амбициозните опити на Запада да ограничи чуждестранните печалби на Владимир Путин, с които той финансира агресията си в Украйна - спира превозът на руски суров петрол и петролни продукти по море над определен ценови праг за която и да е страна по света.
От 5 декември за операторите на морски превози е въведена максимална цена от 60 долара за барел руски суров петрол, доставян с танкери за собствения пазар или за трети страни. След два месеца (от 5 февруари 2023 г.) такова ограничение влиза в сила и за транспортираните по този начин рафинирани продукти от руски петрол, като цената за тях ще бъде междувременно уточнена.
Това решиха в края на седмицата 32 държави от т.нар. "Коалиция за ценови таван": 27-те страни от Европейския съюз, Г-7 (САЩ, Германия, Франция, Италия, Великобритания, Япония, Канада) и Австралия.
България също е част от това единодушно взето решение. след като получи през лятото отлагане с две години - до края на 2024 г. , на забраната за внос на руски петрол. Засега не е ясно дали въпреки това изключение самата Русия няма да забрани снабдяване на рафинерията на "Лукойл" в Бургас с нейна суровина. Москва обеща да не доставя в страните, дали своя глас за ембаргото за превози, но все още не е обявила как планира да го направи.
Едни от най-големите вносители на петрол забраняват на своите фирми всякакви услуги за морски превоз на руски петрол и петролни продукти по света, закупени над въведения таван. Новият режим е валиден за всички сделки, сключени от днес нататък. За руския петрол, натоварен до 5 декември и разтоварен преди 19 януари 2023 г. има преходен период, в който той не действа. За петролните продукти преходен период не е посочен.
© Reuters
- Според Института за международни финанси (IIF) около 50% от руския петрол, изнасян от пристанищата на страната, се транспортира от танкери, собственост на гръцки корабособственици.
- 90% от корабите в света са застраховани с помощта на лондонската асоциация "Международна група на клубовете за взаимно застраховане" (International Group of P&I Clubs).
- Преди налагането на санкциите Европейският съюз, САЩ и Обединеното кралство внасяха две трети от руския нефт и петролни продукти, продавани на международния пазар.
Американското министерство на финансите вече поясни, че за Москва алтернативата е да използва не толкова надеждни компании от други страни, рискуващи да попаднат под вторични санкции.
Ценовият таван влезе в сила синхронно в 32-те държави и ще се прилага съгласно националните и вътрешни правни процедури. Ще има адаптиране на цената към реалностите според фактори като ефективност на мерките, тяхното прилагане, спазването и съобразяването с тях по света, пазарни процеси и потенциални последици за членовете на коалицията и партньори, вкл. страни с ниски и средни доходи. Когато се определи различна цена, на операторите се дават 90 дни да започнат да я изпълняват.
© Reuters Унгария бе освободена от прилагането на ценовия таван за морски превози, заяви външният министър Петер Сиярто, но не обясни какъв е ефектът за страната, която няма морски излаз и се снадбява от Русия само по петролопровод, а за сухоземни доставки няма ограничения.
За кого важи забраната:
- територията на ЕС
- граждани на ЕС, където и да се намират по света
- компании и организации, регистрирани по законите на страна от ЕС, вкл. поделения на такива в трети страни
- всички плавателни средства под флага на страни от ЕС, както и кораби, които са притегавани, чартирани и/или оперирани от компании от ЕС или граждани на ЕС и агенти, действащи от тяхно име
"Г-7 и всички държави-членки на ЕС взеха решение, което ще удари още по-силно приходите на Русия и ще намали способността ѝ да води война в Украйна. Това също ще ни помогне да стабилизираме световните цени на енергията, което ще облагодетелства страните по света, изправени в момента пред високи цени на петрола", заяви Урсула фон дер Лайен, председател на Европейската комисия.
"Вносът под пределната цена ще помогне за намаляване на цените на енергията и ще ограничи способността на Русия да печели допълнително от военновременната премия, която печели", се казва в съобщението на Г-7 и Австралия.
© Reuters
Има доста спорове как ще подейства новият механизъм и съмнения в ефективността му
Те проличаха в двата месеца на обсъждания между сегашните участници след първоначалното обявление от 2 септември. Страни като Полша и балтийски републики настояваха за праг от 30 долара за барел, превозвачи като Гърция говореха за 70 долара. По съобщение от 1 декември на руското министерство на финансите през ноември сортът Urals е струвал през ноември средно 66.5 долара. Агенцията за ценообразуване Argus посочи на 30 ноември, че доставките на Urals от пристанище Приморск на Балтийско море са стрували 48 долара за барел без допълнителните разходи. САЩ междувременно напомниха, че такива ниски ценови нива не са определящи за пазара.
Има ли интерес Путин да продължи да добива и изнася петрол при тези параметри?
Според създателите на новия санкционен режим отговорът би трябвало да е "Да". Твърди се от анализатори, че производствените разходи в Русия се движат в рамките на 20-44 долара за барел, което означава, че печалба от износ ще има, но силно ограничена. Логично е вносители като Китай и Индия да се възползват - ако не решат да се присъединят - от промяната, като се договарят за руски петрол с голяма отстъпка. Това също би трябвало да намали приходите на Путин за водене на война.
Но той може да реши рязко да вдигне залозите като предизвика дефицит на световния пазар и изстреля цените нагоре. По този начин Русия ще изнася по-малко, но ще печели пак толкова, докато по света се завърти нова спирала на енергийна криза и инфлация.
Засега изглежда, че Москва ще опита да играе в сенките - съобщава се за вече купени от нея поне 100 големи танкера под чужд флаг и с алтернативно финансиране и застраховане. Вече е писано неведнъж за изпробвани през десетилетията "иранска" и "венецуелска" схеми за смесване на петрол, обикновено в открито море, за да се прикрие руската част в този микс.
"Урокът от тази година е, че с течение на времето глобалната петролна система е по-адаптивна, отколкото си мислите", коментира тези дни сп."Иконоист". "Точно както финансовите санкции засилиха опитите за избягване на западната банкова система, така и войната ще накара Китай, Индия и други да заобиколят енергийната инфраструктура на Запада. Като оръжия, санкциите и ембаргото имат своите ограничения - и свой краен срок на годност."