Започна ембаргото срещу руското "военно печалбарство" от петрол: какво следва

Започна ембаргото срещу руското "военно печалбарство" от петрол: какво следва

© Reuters



От днес е в сила един от най-амбициозните опити на Запада да ограничи чуждестранните печалби на Владимир Путин, с които той финансира агресията си в Украйна - спира превозът на руски суров петрол и петролни продукти по море над определен ценови праг за която и да е страна по света.


От 5 декември за операторите на морски превози е въведена максимална цена от 60 долара за барел руски суров петрол, доставян с танкери за собствения пазар или за трети страни. След два месеца (от 5 февруари 2023 г.) такова ограничение влиза в сила и за транспортираните по този начин рафинирани продукти от руски петрол, като цената за тях ще бъде междувременно уточнена.


Това решиха в края на седмицата 32 държави от т.нар. "Коалиция за ценови таван": 27-те страни от Европейския съюз, Г-7 (САЩ, Германия, Франция, Италия, Великобритания, Япония, Канада) и Австралия.


ОПЕК+ се вълнува повече от Китай, отколкото от новото ембарго срещу Русия
ОПЕК+ се вълнува повече от Китай, отколкото от новото ембарго срещу Русия




България също е част от това единодушно взето решение. след като получи през лятото отлагане с две години - до края на 2024 г. , на забраната за внос на руски петрол. Засега не е ясно дали въпреки това изключение самата Русия няма да забрани снабдяване на рафинерията на "Лукойл" в Бургас с нейна суровина. Москва обеща да не доставя в страните, дали своя глас за ембаргото за превози, но все още не е обявила как планира да го направи.


Кабинетът одобри компромисен вариант за износа на горива от "Лукойл Нефтохим"
Кабинетът одобри компромисен вариант за износа на горива от "Лукойл Нефтохим"
Скоро след нападението срещу Украйна започна засекретяването в Русия на все по-обширни статистически данни за бюджета и икономиката, поради което не е лесно да се установи при какви параметри влиза в сила новата санкция. Според данни на Федералната митническа служба за миналата година доставките на петрол и петролни продукти от Русия за страните от Г-7 и ЕС са 214.7 млн. т. за общо 9.5 млрд. Това са били 68-70% от общия руски износ на тези стоки за световния пазар или 37% от общия руски износ на стоки.


Едни от най-големите вносители на петрол забраняват на своите фирми всякакви услуги за морски превоз на руски петрол и петролни продукти по света, закупени над въведения таван. Новият режим е валиден за всички сделки, сключени от днес нататък. За руския петрол, натоварен до 5 декември и разтоварен преди 19 януари 2023 г. има преходен период, в който той не действа. За петролните продукти преходен период не е посочен.


Започна ембаргото срещу руското "военно печалбарство" от петрол: какво следва

© Reuters

  • Според Института за международни финанси (IIF) около 50% от руския петрол, изнасян от пристанищата на страната, се транспортира от танкери, собственост на гръцки корабособственици.
  • 90% от корабите в света са застраховани с помощта на лондонската асоциация "Международна група на клубовете за взаимно застраховане" (International Group of P&I Clubs).
  • Преди налагането на санкциите Европейският съюз, САЩ и Обединеното кралство внасяха две трети от руския нефт и петролни продукти, продавани на международния пазар.

Американското министерство на финансите вече поясни, че за Москва алтернативата е да използва не толкова надеждни компании от други страни, рискуващи да попаднат под вторични санкции.
САЩ и Канада още през пролетта, а Великобритания - от юни, се отказаха да купуват руски нефт. Япония формално не е въвела ембарго, но силно намали вноса. Забраната за внос в ЕС (с някои изключения) бе одобрена през юни, а през есента водещите западни икономика заявиха, че се стремят към пълен отказ от използване на руски петрол на своите пазари.


Ценовият таван влезе в сила синхронно в 32-те държави и ще се прилага съгласно националните и вътрешни правни процедури. Ще има адаптиране на цената към реалностите според фактори като ефективност на мерките, тяхното прилагане, спазването и съобразяването с тях по света, пазарни процеси и потенциални последици за членовете на коалицията и партньори, вкл. страни с ниски и средни доходи. Когато се определи различна цена, на операторите се дават 90 дни да започнат да я изпълняват.


Унгария бе освободена от прилагането на ценовия таван за морски превози, заяви външният министър Петер Сиярто, но не обясни какъв е ефектът за страната, която няма морски излаз и се снадбява от Русия само по петролопровод, а за сухоземни доставки няма ограничения.

© Reuters

Унгария бе освободена от прилагането на ценовия таван за морски превози, заяви външният министър Петер Сиярто, но не обясни какъв е ефектът за страната, която няма морски излаз и се снадбява от Русия само по петролопровод, а за сухоземни доставки няма ограничения.


За кого важи забраната:

  • територията на ЕС
  • граждани на ЕС, където и да се намират по света
  • компании и организации, регистрирани по законите на страна от ЕС, вкл. поделения на такива в трети страни
  • всички плавателни средства под флага на страни от ЕС, както и кораби, които са притегавани, чартирани и/или оперирани от компании от ЕС или граждани на ЕС и агенти, действащи от тяхно име
Европейската комисия като гарант на Договорите за ЕС следи за прилагането на санкциите на ЕС от страните членки.


"Г-7 и всички държави-членки на ЕС взеха решение, което ще удари още по-силно приходите на Русия и ще намали способността ѝ да води война в Украйна. Това също ще ни помогне да стабилизираме световните цени на енергията, което ще облагодетелства страните по света, изправени в момента пред високи цени на петрола", заяви Урсула фон дер Лайен, председател на Европейската комисия.


"Вносът под пределната цена ще помогне за намаляване на цените на енергията и ще ограничи способността на Русия да печели допълнително от военновременната премия, която печели", се казва в съобщението на Г-7 и Австралия.


Започна ембаргото срещу руското "военно печалбарство" от петрол: какво следва

© Reuters


Има доста спорове как ще подейства новият механизъм и съмнения в ефективността му


Те проличаха в двата месеца на обсъждания между сегашните участници след първоначалното обявление от 2 септември. Страни като Полша и балтийски републики настояваха за праг от 30 долара за барел, превозвачи като Гърция говореха за 70 долара. По съобщение от 1 декември на руското министерство на финансите през ноември сортът Urals е струвал през ноември средно 66.5 долара. Агенцията за ценообразуване Argus посочи на 30 ноември, че доставките на Urals от пристанище Приморск на Балтийско море са стрували 48 долара за барел без допълнителните разходи. САЩ междувременно напомниха, че такива ниски ценови нива не са определящи за пазара.

Нефтът може да се продава при условия CIF (когато купувачът вече е платил застраховка, доставка и някои други услуги като част от цената) или при условия FOB (тогава цената не включва застраховка и транспорт). Министерството на финансите на САЩ обясни, че въведеният таван не взема предвид разходите за чартър на кораби, транспорт, застраховка и митническо освобождаване: тези услуги трябва да се таксуват отделно и на "търговски разумни цени". С други думи, регулаторите трябва да видят колко е изкупната цена на петрола и колко струват свързаните с него услуги, като последните не трябва да бъдат надценени, тоест да не маскират по-високата реална цена на суровината. Напоследък офшорните доставки на петрол Urals все повече се освобождават в руските пристанища при условия FOB, според Argus.


Има ли интерес Путин да продължи да добива и изнася петрол при тези параметри?


Според създателите на новия санкционен режим отговорът би трябвало да е "Да". Твърди се от анализатори, че производствените разходи в Русия се движат в рамките на 20-44 долара за барел, което означава, че печалба от износ ще има, но силно ограничена. Логично е вносители като Китай и Индия да се възползват - ако не решат да се присъединят - от промяната, като се договарят за руски петрол с голяма отстъпка. Това също би трябвало да намали приходите на Путин за водене на война.


Но той може да реши рязко да вдигне залозите като предизвика дефицит на световния пазар и изстреля цените нагоре. По този начин Русия ще изнася по-малко, но ще печели пак толкова, докато по света се завърти нова спирала на енергийна криза и инфлация.


Засега изглежда, че Москва ще опита да играе в сенките - съобщава се за вече купени от нея поне 100 големи танкера под чужд флаг и с алтернативно финансиране и застраховане. Вече е писано неведнъж за изпробвани през десетилетията "иранска" и "венецуелска" схеми за смесване на петрол, обикновено в открито море, за да се прикрие руската част в този микс.


"Урокът от тази година е, че с течение на времето глобалната петролна система е по-адаптивна, отколкото си мислите", коментира тези дни сп."Иконоист". "Точно както финансовите санкции засилиха опитите за избягване на западната банкова система, така и войната ще накара Китай, Индия и други да заобиколят енергийната инфраструктура на Запада. Като оръжия, санкциите и ембаргото имат своите ограничения - и свой краен срок на годност."


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK