Клайв Баркър: игрите също са изкуство

Популярният писател отговаря на нападките на прочутия кинокритик и носител на Пулицър Роджър Ебърт от "Чикаго Сън Таймс", според който игрите по никакъв начин не могат да се сравняват с изкуството.

Кадри от Clive Barker's Jericho. Филмчета от играта има практически навсякъде, включително в YouTube.



Игрите също могат да бъдат разглеждани като изкуство, заяви популярният хорър писател и режисьор Клайв Баркър от трибуната на второто издание на годишната конференция Hollywood and Games Summit в Калифорния.


Баркър се включи в горещата дискусия, след като прочутият кинокритик и носител на Пулицър Роджър Ебърт от "Чикаго Сън Таймс" заяви, че в най-добрия случай игрите са просто добре направени, и по никакъв начин не могат да се сравняват с изкуството.


"Очевидно е, че Ебърт е силно предубеден към материята и едва ли осъзнава безкрайните възможности на творците в бранша. Можем да спорим що е то изкуство цяла вечност. Преживяването може да бъде различно за всеки дори в червата и според мен е време някой да изследва проблема", отговаря на нападките Баркър.




Писателят споделя, че и преди се е сблъсквал срещу подобни крайно негативни и едностранчиви мнения срещу хорър тематиката. "Навремето наистина се ядосвах, че Ню Йорк Таймс така и не рецензираха книгите ми... Но в крайна сметка работата е там, че хората обичат книги, а те не се пишат за критиците, а за хората".


"В същото време игрите също не се правят заради критиците. Те са за играчите", натъртва очевидното той. Веднъж заял се с носителя на Пулицър, Баркър продължава в същия дух с думите: "Проблемът на Роджър Ебърт е следният - той мисли, че не може да има изкуство, ако разказвачът на историята се остава в нейните ръце и постепенно губи контрол над творбата си".


"С други думи, Шекспир не би могъл да създаде игра по Ромео и Жулиета, защото по този начин би останала възможност играча да промени финала с щастлив вариант. Сещате се, ако тя не би могла да изпие отровата, а той се забавил поради някаква причина", продължава той.


"Излиза, че ако самата материя е податлива и пълна с възможности извън контрола на твореца, значи изкуството е невъзможно. И това е основната му грешка".


"Ние би трябвало да провокираме въображението на играчите, нашето също. Нека създадем свят, в който играчът би могъл премине при всички емоционални състояния. Това е изкуство. Да предлагаш тази свобода, това разнообразие, е изкуство", допълва Баркър.


"Изобщо не се правя на проповедник. Просто казвам, че геймингът е чудесен начин да правиш това, което ние хората правим непрекъснато – да бягаме от потискащите обстоятелства и моменти в живота, и отиваме там, където всичко зависи от нас", завършва страхотната си реч той.


Би било добре повечето създатели на игри да се вслушат в думите му, но за съжаление хората с бели якички и калкулатори, ги притискат с ужасяващо кратки срокове, бюджети и други практически неизпълними и крайно нереални изисквания. Това е и основната причина мнозина от по-старите геймъри да не харесват повечето нови заглавия, които в общия случай, са безкрайно праволинейни. А една праволинейна игра, в която почти нищо не зависи от играча, е по-скоро интерактивен филм. Добре, че с Интернет дойде и мултиплейърът.


Когато говорим за писатели - майстори на ужаса, несъмнено Клайв Баркър се нарежда на едно от челните места наред със Стивън Кинг, Ричард Леймън, Хауърд Лъвкрафт и много, много други. Но докато някои от колегите му по перо залагат на психологическия ужас и избягват откровеното разкриване на бруталии (или черва и мозъци ), то британският хорър гуру не се свени да разкрие всичко. Това е и основната причина творбите му да са някак си трудни за преглъщане.


Баркър става популярен в гейм средите след като написа сценария за хорър екшъна от първо лице Clive Barker's Undying, издаден от гиганта Electronic Arts през февруари 2001. Предвид тематиката, играта не реализира големи продажби, ето защо издателят не финансира втора част.


Няколко години по-късно започна работа върху конзолния екшън Clive Barker's Demonik, но проектът бе прекратен буквално седмици преди да бъде завършен. Играта дори се появи в холивудската комедия Grandma's Boy.


За щастие, британският издател Codemasters бе така добър да финансира нова игра с негово участие, озаглавена Clive Barker's Jericho. Този път става въпрос за наистина мащабен проект, чиято премиера се очаква в последната четвърт на годината. Играта се разработва паралелно за PC, Xbox 360 и PlayStation 3.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK