Учени задържаха в CERN антиматерия за цели 16 минути

Усъвършенстванията "капан" за антиматерия.

© nature.com

Усъвършенстванията "капан" за антиматерия.

Учени, работещи в лабораторията CERN за ядрена физика, са успели да изолират и задържат антиматерия за повече от 15 минути, благодарение на което са имали възможност да изследват поведението й, съобщи лондонският в. "Гардиън".

В неделя бе обявено, че с използването на усъвършенстван "капан" край Женева, са били създадени и "пленени" за повече от 1000 секунди 309 атома на антиводород. Времето е било достатъчно за няколко експеримента, които може да помогнат за намиране на отговори на някои от фундаменталните въпроси на физиката, допълва изданието.

Същият екип успя да направи подобен експеримент миналата година, но тогава бяха получени само 38 атома, които просъществуваха едва 172 милисекунди в плен на мощно магнитно поле.

Данните за новото им постижение са описани в публикация в списание Nature Physics.

Джефри Хангст от Университета в Орхус в Дания, който ръководи експериментите, обяснява, че целта на екипа е била да проследи как се държат атомите на антиматерията, как се движат и с каква скорост.

Законите на физиката не правят разлика между материя и антиматерия и би трябвало при възникването на Вселената при Големия взрив да има еквивалентно количество от двата вида. Но засега учените "не виждат" антиматерията и една от теориите допуска, че е възможно в най-ранните мигове след Големия взрив да е имало малко количествено преимущество на частиците материя.

Контакт между двете е довел да анихилация, след което е останала материята, която ни заобикаля.

Този процес би трябвало да е бил съпътстван от чудовищни експлозии, защото контактът на 1 кг материя с 1 кг антиматерия води до превръщането им в чиста енергия и взрив от 43 мегатона тротилов еквивалент, или 3000 пъти по-силен от атомната бомба над Хирошима, обяснява "Гардиън".

Този коментар беше изтрит в 01:17 на 06/06/2011 от неговия автор.

2. 2 Профил на prokopi
    prokopi

по добре тия да не се занимават с антиматерията че ако талибаните я набарят..... горко ни

4. 4 Профил на Оракулът от Делфи
    Оракулът от Делфи

До коментар [#2] от "prokopi": хахахахаха

Γνώθι Σεαυτόν
  5. 5 Профил на Боби Колев
    Боби Колев

До коментар [#2] от "prokopi":

Едва ли е по-опасна от религията, което е настоящето оръжие на талибаните.

За използване на антиматерия ти трябва апарат с размерите на половин Европа и енергия потребявана от почти също толкова много.

За използване на религия ти трябват само няколко нискоинтелигентни и нискообразовани човека, всъщност строго погледнато дори един стига.

Тц...няма да се откажат скоро от религията, даже и без пари да им предложат антиматерия на талибаните...

И аз да съм и аз не бих.

6. 6 Профил на Трудно е да бъдеш бг
    Трудно е да бъдеш бг

"Времето е било достатъчно за няколко експеримента, които може да помогнат за намиране на отговори на някои от фундаменталните въпроси на физиката, допълва изданието."
    Например? Щото да не излезе, че отговорът е "42", а после да вземем да се питаме "Абе какъв беше въпроса?"

Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

8. 8 Профил на Трудно е да бъдеш бг
    Трудно е да бъдеш бг

"Един от отговорите, които учените търсят, е защо във вселената изглежда няма антиматерия."
    Е, това пък е един от най-тъпите въпроси, които може да бъдат задавани. Чисто и просто още не са я направили. Защо не ме питаха първо мен, преди да похарчат 20 млрд?

9. 9 Профил на St. Luciffer
    St. Luciffer

До коментар [#7] от "манол":

В линка е обяснено всичко ... ако можеш да го разбереш. Резултата при мен беше същия като от картинката в Дневник - нулев

People like you are the reason people like me need medication
  10. 10 Профил на Дива селянка
    Дива селянка

Колко време им трябва да отворят дупката към друго измерение и да ни изсмучат оттам?

12. 12 Профил на masteryoda
    masteryoda

Учени задържаха в ЦЕРН антиматерия за цели 16 минути, но загубиха котката си, която беше пусната да лови плъховете, които често прегризваха електрическото захранване на най-мощния ускорител. Цяла напаст са, признава директорът на адронния колайдер, избягали са от потъващ кораб и са открили своя тих пристан при нас. Първите ни проблеми дойдоха именно от тях. След като изчерпихме ресурса от технически методи за справяне с непрекъснатите къси съединения по електрическото захранване, се принудихме да закупим котка, специално обучена за лов на плъхове. Струваше ни цяло състояние, но решавахме въпроса успешно. Довчера, когато нашите учени начело с вашия съотечественик Мунчо не изолираха тези съдбоносни 309 атома. Котката просто изчезна, сякаш е анихилирала. Може би в залисията си при гонитбата на поредния плъх не е успяла да се предпази от атомите антиводород. От записите на проследяващото я устройство отчетливо се вижда как образът й постепенно избледнява, докато накрая съвсем изчезва. Вие можете ясно да проследите как постепенно се стопява туловището й, движещо се с грациозна походка, докато накрая изчезне и десния й заден крак. Това е просто научна фантастика. можем спокойно да твърдим, че прескочихме границите на битието, уверен е директорът на ЦЕРН.

13. 13 Профил на Alexandar
    Alexandar

" Цветан Цветанов поздрави швейцарските си колеги и предложи "Антиматериеистите" за име на акцията."

..
  14. 14 Профил на mladen84
    mladen84

е как да няма антиматерия, я да минат през БГ и да се заинтересуват от управлението на Чоко и Боко

15. 15 Профил на Логика
    Логика

Хммммм...Дали физиците ще открият пряка връзка между тъмната енергия и антиматерията? Може би е време вселената да ни разкрие една от тайните си.....

ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа

19. 19 Профил на malart
    malart

Всеки успех на церновските учени ме изпълва със страх за бъдещето на човечеството. Все едно да се радвам на използването на "атома за мирни цели" през 1945та.

malart.blog.bg
  20. 20 Профил на foure
    foure

Отивам да си взема лост-а (Халф Лайф)

21. 21 Профил на Rage Against
    Rage Against

в нашия парламент комунистическата Антиматерия съществува от години

РЕФОРМИ !

24. 24 Профил на epoc
    epoc

20 коментара дотук и кой от кой по-идиотски. Ако не са глупости за края на света, ще са коментари за политика, талибани и ислям. А специални адмирации за барселонския, който и под ена статия за фундаментална наука намери повод отново да си завре флашката в гъза - алоууу, скандалът с флашките отиде в миналото, преориентирай се към нещо друго бе, досадник!

Изобщо май е крайно време Дневник да спре да пуска технологични новини и да се ориентира само към политика. Явно матрияла само от това разбира.

Икономедия се превърна в трибуна на тролове ЗА и ПРОТИВ правителството. Очевидно е, че няма какво да се говори или коментира с такива драскачи....

Този коментар беше изтрит в 10:03 на 06/06/2011 от неговия автор.

Този коментар беше изтрит в 10:05 на 06/06/2011 от неговия автор.

Този коментар беше изтрит в 10:05 на 06/06/2011 от неговия автор.

28. 28 Профил на epoc
    epoc

До коментар [#7] от "манол":
    До коментар [#9] от "St. Luciffer":

Ето ви оригинала на статията:

Въпросното устройство на картинката е капанът за антиматерия. В оригиналът пише, че са пропуснати част от магнитите, които пречат на антиматерията да реагира със стените на тунела. На практика се създава магнитно поле с цилиндрична форма, която да задържи антиматерията в центъра. За да не "изтече" (образно казано) тя от тръбата, в краищата се намират два магнитни капана (просто по-силни цилиндрични магнити). Диаграмата долу вдясно показва интезитета на магнитното поле по сечението на тръбата, а тази, долу вляво - по дължината на тръбата - ако това беше материална тръба, щеше да съответства на нещо като бутилка без дъно, но с две гърла от двете страни (пак образно казано).

29. 29 Профил на drakar65
    drakar65

До коментар [#20] от "4e":
    +++
    Аз пък отивам да си пусна играта...
    Някъде в тунелите на "Блек Меса"
    Вземам си под ръка, за всеки случай, gravity gun-а.
    Не знаеш какво да очакваш...

“Сега е моментът да превъртим Рубикон-а” - Гай Юлий Ц... Аз-"Картаген трябва да бъде разрушен"!
  30. 30 Профил на Polusa
    Polusa

Учените” или амалгама от учени, са СЕРИОЗНА ЗАПЛАХА за ЕВРОПА и СВЕТА! Не е нужно аз да се кача на Мусала или Еверест, за да им кажа колко са НИЩОЖНИ. Ни най-малко пък, да си представя, че съм мравка като тях и то със същия ум и разбирания, която се опитва да открие, ЗАЩО СЛОНЪТ, не е дребен като нея? Абе вие не чувствате ли, че сте СМЕШНИ с ИДЕИТЕ си и ВРЕДНИ без ИДЕИТЕ си? Ако вие НЕ СТЕ БИЛИ СИГУРНИ, какво правите, НЯМАШЕ ДА СТРОИТЕ ЦЯЛ ЕКВАТОР ОКОЛО ЖЕНЕВА за нещо което НЕ ЗНАЙТЕ! Задържали сте антиматерия за 16 МИНУТИ? Каква аналогия! Те и терористите задържаха антиматерия за 11 МИНУТИ.

Истина, Енергия и Мотивация на Сила, която Градим за България, не е Материя и не е Емоция!

32. 32 Профил на Логика
    Логика

До коментар [#30] от "Polusa":
    Категорично не съм съгласна с Вас. Очаквам с интерес новите открития на ЦЕРН, защото те могат да разбулят загадките на вселената, строежа й и да открият нови фундаментални принципи за законите, действащи в нея.

33. 33 Профил на Логика
    Логика

До коментар [#32] от "dqdomart":
    И да допълня- ако не съществуваше ЦЕРН и измисленият В НЕГО интернет, нямаше да съществува възможност да ползваме в момента именно интернета

34. 34 Профил на disastrous
    disastrous

До коментар [#30] от "Polusa":

Когато някой открие нещо ново и революционно има два вида реакция на хората - радост и страх. Аз се радвам, че някой е разбрал нещо повече за света, който ни заобикаля, въпреки че знам, че някой друг рано или късно ще го използва за диструктивни цели. Така или иначе нашата за цивилизация има две възможности - да се самоунищожи, или да не се самоунищожи. При всички случаи обаче, трябва да се развива

35. 35 Профил на BulgAryan - пикам ви на жидо-болшевишката цензура!
    BulgAryan - пикам ви на жидо-болшевишката цензура!

Един бройлер, колкото и да си напряга пилешкия мозък, никога няма да разбере живота на хората. Камо ли пък да създаде самолет например. Така и ние хората никога няма да разгадаем тайните на Вселената. Създателят не би допуснал нещо толкова безотговорно. Все едно да раздадеш заредени пистолети на децата в детската градина, да им обясниш как се борави с тях и да ги оставиш след това да си играят на ,,стражари и апаши''. Така, че тия опити в ЦЕРН са просто пари на вятъра. Освен ако истинската цел не е създаването на ново супер мощно оръжие, като ни баламосват същевременно, че търсят някаква анти-материя.

,,Българите-това е народът,който имаше всичко което е пожелавал. Те никога не се съмняваха в победата си" Енодий 486 г.
  36. 36 Профил на NPaine
    NPaine

До коментар [#35] от "Face the Truth":

Какъв създател бе? Мисли малко бе човек...седнал е някой таман нас хората специално да ни създава...Майтап!

До коментар [#33] от "dqdomart":

Интернето е разработка на Дарпа.

"People should not be afraid of their government. Governments should be afraid of their people."
  37. 37 Профил на Tai Lung
    Tai Lung

До коментар [#19] от "malart":

Точно същото си помислих и аз, особено след последния абзац на статията. Донякъде, историята се повтаря - дано да не е като фарс, който да затрие света ни този път наистина. Технологичният прогрес сам по себе си е великолепен и буди възхищение към големите умове и предприемачи, но когато е много по-бърз от социалния прогрес, развитието на обществата, си мисля че неминуемо ще доведе до огромни катаклизми. Но, това е положението. Както би казал Уди Алън, каквото дойде...

38. 38 Профил на epoc
    epoc

Едно кратко обяснение, какво е това фундаментална изследвания - изследвания, които в момента нямат практическо приложение, но за сметка на това водят до промяна на основни концепции и теории. Приложните изследвания, от друга страна, са фокусирани върху решаване на конкретни проблеми в окръжаващата ни среда. На пръв поглед фундаменталните изследвания са скъпи и безполезни, само че това е една голяма заблуда. На практика всички приложни изследвания се крепят на фундаменталните.

За съжаление, докато при приложните изследвания сравнително лесно се набират средства, и то предимно от частни лица (това е пределно ясно - ефектът е бърз и видим), то при фундаменталните става въпрос единствено за престиж и те обикновено се финансират от държавния бюджет.

Ето ви примери за фундаментална наука - механиката на флуидите е била развивана като се почне от Архимед, мине се през Нютон, Паскал и Бернули и се стигне до Колмогоров и Рейнолдс. Е, на Паскал и на Бернули механиката на флуидите хич не им е вършела работа, освен да обясни някои интересни ефекти. Само че няколко века по-късно с използването на тази наука се проектират двигатели за самолети и газови турбини. Някой да отрича ползата от самолетите или турбините? Едва ли.

Когато през 1934 година в Дюпон случайно открили тефлона, поне 20 години се чудили какво да го правят - вещество, което не залепва за нищо било просто куриоз. Е, 25 години по-късно на НАСА й потрябвало точно такова вещество. А днес някой да има нещо против тефлона и тефлоновите тигани?

Патентите за стерео кино датират от 1870-та. Постоянно има пикове на 3D киното - през 30-те, 50-те и 80-те на 20-ти век. Е, сега технологията вече е доста напреднала и преживяваме поредната вълна. А корените са в 19-ти век. Е? Някой да има нещо против 3D киното в съвременния му вариант?

Така че недейте да плюете първосигнално фундаменталните изследвания - на нас може и да не ни потрябват, но децата или внуците ни със сигурност ще се възползват.

39. 39 Профил на epoc

До коментар [#36] от "NPaine":

Darpa са разработили TCP/IP, CERN са разработили WWW. Даже според една от легендите 404 бил номера на стаята, където се обработвали грешните страници.

40. 40 Профил на Логика

До коментар [#36] от "NPaine":
    "Може ли да дадете пример за технологии, които са разработени от ЦЕРН, и сега ще се разпространяват за други потребители?
    www е разработена в ЦЕРН за предишното поколение експерименти на стария ускорител, за да могат хората, които са пръснати по цял свят, да имат достъп до данните, получавани от тези експерименти, и да участват в обработката им. На нас обаче www вече не ни е достатъчна. За новите експерименти се разработва следващото поколение, което ще я замени – Grid технологията. По нея работим изключително сериозно. В България вече има Grid клъстери, част сме от тази световна мрежа и всичко отново тръгна от експериментите в ЦЕРН."

41. 41 Профил на NPaine
    NPaine

До коментар [#39] от "epoc":

Разбирам, благодаря.

42. 42 Профил на The Core
    The Core

"...Един от отговорите, които учените търсят, е защо във Вселената изглежда няма антиматерия..."
    Ами много е просто... От цялата Вселена въпросната "антиматерия" се е населила по няшите земи - най-паче в Шопско, под форма на политици и всякакви разни чиновници!

Ние обичаме да сме сред природата, защото тя няма мнение за нас! Ницше
  43. 43 Профил на Логика

++++++++++++++++++++++++++++++++

44. 44 Профил на Mitko Georgiev
    Mitko Georgiev

Евала. Догодина за 1 час Пък може и да им се усмихне късмета с Хигс-бозона или гравитона най-накрая.

Just because you're paranoid doesn't mean they're not after you.
  45. 45 Профил на Vonegat
    Vonegat

„Най-красивото и най-дълбокото чувство, което можем да изпитаме, е чувството за мистичното. То посява семената на цялата истинска наука. Този, на когото това чувство е чуждо, който вече не може да се учудва и да изпада в благоговение и страхопочитание, все едно, че е мъртъв. Да знаеш, че непонятното за нас наистина съществува, че е най-висшата форма на знание и най-лъчезарната красота, която нашите притъпени умствени способности могат да си представят само в най-примитивна форма ..."
    Алберт Айнщайн

Мога да преглътна грубата сила, но грубият разум е нещо непоносимо.
  46. 46 Профил на epoc
    epoc

До коментар [#40] от "dqdomart":

На твое място не бих им вярвал толкова - да сравняваш www и grid е все едно да сравняваш круши и морска вода. Изобщо това е болката на съвременната българска наука - все се чувства недооценена и се опитва да изпъкне колко е интелигентна, дори и с риск да се изложи....

47. 47 Профил на dudo
    dudo

Правим антиматерия, а си изсякохме горите, намалихме дивите животни с 90%, бетонирахме всичко, отровихме реките и океаните, отровихме въздуха. Голям прогрес, няма що. И никой не ти казва дъбър ден, всеки те гледа на кръв или самоубийствено в рейса.

п.п. Понеделнишка депресия!

Дудо ви обича!
  48. 48 Профил на Polusa
    Polusa

До коментар [#34] от "disastrous":

Когато става въпрос за АКЦИЯ срещу природните закони, не е нужна РЕАКЦИЯ! Когато боговете ГЪРМЯТ, рибите МЪЛЧАТ. Водорода е един от най-старите елементи на Вселената. Той е символ на водата. Всякакъв вид опит, да се влоши неговото присъствие ВОДИ ДО КАТАСТРОФАЛНИ ПОСЛЕДИЦИ в един или друг смисъл. Миниатюрен опит вече беше направен в Индийския Океан и др. Оригинално, този опит бе плануван за Далас, Тексас и по незнайни причини се озова в Женева, Швейцария. Остави науката, расите, класите и дори политиката, касае се ЖИВОТА НА ПЛАНЕТАТА или само „Европа”, дали да се умре за 2 секунди или само за 1, ето това е стратегия.

49. 49 Профил на Логика
    Логика

До коментар [#46] от "epoc":
    Аз лично вярвам на съпруга си, който е и ядрен физик, и от него знам за www и за ЦЕРН - добре, че не е отишъл на специализация в ЦЕРН, когато са го поканили- иначе нямаше да се срещнем

50. 50 Профил на drakar65
    drakar65

"Шестото клеймо"? Дан Браун...
    ЦЕРН...швейцарски банки...

Аааа, да. Ясно!

51. 51 Профил на Polusa
    Polusa

До коментар [#32] от "dqdomart":

Ти си толкова заблудена, колкото и закона на Мърфи ти го казва;
    "Кажи му на един, че има 300,000,000,000 триста милиарди галакси и той ще ти повярва, кажи му че пейката е прясно боядисана и той ще я пипне за да се увери". Вие сте зубрачи! Вие знаите само това което сте учили и нищо повече не ви интерисува.

52. 52 Профил на Логика
    Логика

До коментар [#51] от "Polusa":
    Я си гледай работата- заблудена или не- това са МОИТЕ представи за света, изградени на основите на науката, както и МОЕТО мнение за нещата - атеистка съм и имам правото свободно да изказвам мнението си по тези въпроси

53. 53 Профил на drakar65

До коментар [#47] от "dudo":
    Натам сме тръгнали... Ще пресъздадем и първичния хаос, взрив ли бе...
    Материя+антиматерия равно на...
    Или някоя друга теория за сътворението на света да изпробваме, я тая на Опарин, я че живота се е зародил от метеорит...
    Прекалено много си позволяваме да си "играем" на знаещи и можещи!
    Природата не прощава! И го доказва! С всяко по грубо наше вмешателство от наша страна в нея...
    Примери?

54. 54 Профил на Polusa

До коментар [#47] от "dudo":

Дудо, много са малко умните, разбираеми хора като теб на Земята.

55. 55 Профил на BulgAryan - пикам ви на жидо-болшевишката цензура!
    BulgAryan - пикам ви на жидо-болшевишката цензура!

До коментар [#36] от "NPaine":

Като дадох пример с бройлера в коментара си имах предвид точно такива като тебе. Сигурно вярваш в малоумната ,,Теория на еволюцията'' на Дарвин. Случайни неща не стават на тоя свят, наивник! Най-малкото пък такъв перфектен организъм като човешкото тяло може да се появи случайно, от нищото. Или от някакво едноклетъчно в океаните, което след дълги години на еволюция се е превърнало в човек. Така от самосебеси, без никаква външна намеса. Трябва да си много тъп за да вярваш на такива хуморески. Те и бройлерите сигурно си мислят, че са най-важните същества на Земята и даже не подозират всъщност, че хората ги отглеждат за да се хранят с тях.

56. 56 Профил на Логика

Би Би Си: Учени постигнаха пробив в изучаването на антиматерията
    06 юни 2011 | 11:16 | Агенция "Фокус"
    Начало / Европейски съюз
    Женева. Служители в Европейския център за ядрени изследвания съобщиха, че са успели да направят пробив в изучаването на антиматерията като са удържали т.нар антиводород за рекордните 16 минути, предаде Би Би Си.
    По този начин учените са по-близо до отговора на въпроса за произхода на Вселената вследствие на Големия взрив, тъй като в основата на теорията лежи хипотезата за съществуването на антиматерия. Участниците в експеримента съобщиха, че досега не е известно защо Вселената се състои от вещества, а не от антивещества, които се предполага, че не могат да съществуват едновременно на едно и също място.

57. 57 Профил на NPaine
    NPaine

До коментар [#55] от "Face the Truth":

Хахаха...веселиш ме...

58. 58 Профил на Polusa
    Polusa

До коментар [#52] от "dqdomart":

Не се изненадах, че си атеистка. Всички атеисти сте най-страстните комунисти на „СВОБОДНИЯ СВЯТ”.

59. 59 Профил на bgpainter

До коментар [#38] от "epoc":

Основна фундаментална истина - масовия човек се стреми да притежава, а не да постига... и големия процент идиотски коментари се дължат точно на това.

Една усмивка от мен и за коментарите ти и за стремежа на човека да върви... а не да стои на едно място.

60. 60 Профил на Gerasi
    Gerasi

"Законите на физиката не правят разлика между материя и антиматерия и би трябвало при възникването на Вселената при Големия взрив да има еквивалентно количество от двата вида."

Да, но не съвсем, има известна асиметрия при слабото взаимодействие. Макар че примера който ще дам е свързан с нарушение на "закона за четността" - ако гледаме едно явление в огледало, това което се види в огледалото може ли също да се направи в реалният свят? Това е вярно за електромагнитното взаимодействие, но не е вярно за слабото взаимодействие. Например разпада на pi+ мезона на mu+ мюон и моонно неутрино : +мюона се върти винаги наляво спрямо посоката си на движение, а неутриното надясно и никога не е наблюдавано обратното т.е огледалният образ никога не е наблюдаван. Нещата си идват на мястото ако се сменят частиците с анти-частици pi- -> mu- + ~vm тогава те ще се въртят в другите посоки дясно (mu-) и ляво (~vm). С една дума "Огледалният Свят" ще трябва да се състои от анти-частици, - вместо + и обратно, което тук е ляво там ще е дясно и обратно. Така че Алиса според мен изобщо няма да може да влезе в "Огледалният Свят" веднага ще анихилира.

Изгони ГЕРБ преди да отровят Добружда заради шистовия газ, тогава освен бедни ще бъдем и гладни... Петиция http://citizenspeak.eu/node/45
  61. 61 Профил на Gerasi

[#38] epoc
    ++++++++++++++++++++++++++++++

62. 62 Профил на Gerasi
    Gerasi

[#60] "Огледалният Свят" на Алиса ще трябва да си състои от анти-материя, заради слабото взаимодействие, природата изглежда предпочита "на ляво", иначе "Огледалният свят" няма как за е ТОЧНО отражение на нашият физически свят. Ако влезе там тя уви веднага ще анихилира.

63. 63 Профил на Gerasi
    Gerasi

"Учени задържаха в CERN антиматерия за цели 16 минути..."
    постижение си е, Браво!
    А какви експерименти са направили? Дали са успели да видят спектъра с 300 (анти)атома ? не ми се вярва въпреки че ми е мн. интересно

64. 64 Профил на Логика
    Логика

До коментар [#58] от "Polusa":
    Тцъ, тцъ, тцъ- пак не позна- какви комунисти са ти в главата, уважаеми хомофобе - то е ясно кой използва сталинистки методи- щом не съм съгласна с мнението ти, значи съм против теб и ми лепваш етикета"комунистка", а

65. 65 Профил на funstruction
    funstruction

А бе що не вземем да си направим едно ЦЕРН-че в тунела на софийското метро. И тук може да си ускоряваме елементарни частици. И без това е пълно с тях ))

www.funstruction.net - Забавни снимки и куриози от строителството
  66. 66 Профил на dreamer
    dreamer

Какво е станало с антиматерията в 1001 секунда?

Отделете време навреме.
  67. 67 Профил на yordan75
    yordan75
    Рейтинг: 381 Гневно

"Направих ви и антиматерия!"
    Чий е цитата,моля?

68. 68 Профил на СДС
    СДС

Някой по-долу пита: "кому е нужно всичко това или дали погълнатите средства ще се изплатят".
    В статияте е посочено съвсем ясно за какво сатава въпрос, но за да се види, трябва да може и да се разчита:
    "...контактът на 1 кг материя с 1 кг антиматерия води до превръщането им в чиста енергия и взрив от 43 мегатона тротилов еквивалент, или 3000 пъти по-силен от атомната бомба над Хирошима..."
    Има ли още феноменално тъпи въпроси? Мисля, че не.
    ............
    "отговори на някои от фундаменталните въпроси на физиката,"
    Физиката не може да отговори на никакви фундаментални въпроси, най-малкото понеже не й е това задачата , а още по-малко възможностите...
    На тези въпроси, от античността до наши дни отговаря "Царицата на науките" - философията , както и религията.
    Закони, които сами по себе си са феноменални в своята организираност и структура, което пък предпоставя намеса на чужда ръка или сила, създаване ...
    мъртвата материя не се самоорганизирва, това го е сторил няйкой, който за хората с 5 сетива е невидим, за мистиците - хора с 6 сетива, е едва доловим...за пророците (7 сетива) е очевиден...
    дълга тема!

69. 69 Профил на NPaine
    NPaine

Между другото религиозните фундаменталисти знаете ли що мрънкат , че човек не трябвало да се прави на бог и да си играе с опасни работи?

Мрънкат щото ги е страх от нови знания и доказателства против имагинерното същество на което възглат такива гоелми надежди. Така както са мрънкали срещу Коперник и Галилей така и сега мрънкат.

Иначе най-логичното би било религиозните най-активно да привестват разрушението на света...в крайна сметка ще ги приближи по бързо до срещата с имагинерното същество, нали така?

70. 70 Профил на Gerasi

[#68], "Физиката не може да отговори на никакви фундаментални въпроси, ",
    Напротив опитва се да отговори на фундаменталните въпроси от областта на физиката и астрономията, химията ..

"Физиката открива законите в природата, нищо повече. Тълкуването се извършва от някой, който има широко виждане -философ, а не от тясно специализиран идиот. "

Интересно сър Исак Нютон според теб "тясно специализиран идиот. " Така е философите могат да си мъдруват безопасно и да спекулират колкото си искат (аз ги наричам ла-ла-джии) защото могат да си казват каквото искат. Докато физици, инженери и др трябва да строят машини, ракети, GSM мрежи, телескопи и пр и те трябва да работят. И също могат да философстват.

71. 71 Профил на Gerasi

[#69] ++++++++++++++++++++++++++++++++
    А най-интересното е че дори нямат основание да мрънкат, мрънкат от маловерие. Ако имаха повече вяра щяха да се кефят на чудесата на Твореца ....

72. 72 Профил на Kobra
    Kobra

Ясно ми е сега защо Швейцария и Германия се отказват от ядрените си централи!

Noone needs the truth.
  73. 73 Профил на Капитан Падна-ли-ми
    Капитан Падна-ли-ми

16 минути са нещо от порядъка на цяла вечност за подобен опит, при това броя на атомите също е доста голям. Евала

74. 74 Профил на Вишински
    Вишински

Все си мисля, че науката през последните 30 - тина години прави някакви големи залитания в посока на метафизиката и New Age - полюциите. Няколко неща ме дразнят особено: черните дупки, тъмната материя и струнната теория.

С черните дупки нещата бяха нормални до не чак толкова отдавна. Обяснението тогава беше, че най-вероятно става думи за звезди с маса 100-тина път по-голяма от слънцето, при които гравитационните сили вземат надмощие над рязко намалените ядрени сили. И звездата се свивала, свивала, размерите й се намалявали до тези на ябълка и дори на топлийка. Гравитацията й била чудовищна, така тя привличала въху себе си всичко наоколо. С това масата й нараствала, съответно гравитацията се засилвала, съответно още повече неща привличала, нараствала масата още, гравитацията... и така до безкрай. Толкова била силна тази гравитация, че то всъщност пространството се изкривявало. И даже светлината не можела да се измъкне. Тук човек се чеше по врата, диви се - абе, нали светлината няма маса, тя е от фотони, те са си пакети енергия - как така им действа гравитацията? - ама си вика, че това е висша наука, нещата са сложни, не са за неговата проста глава, има си по-умни хора, дето ги разбират тези неща.

(Това, дето черните дупки колапсират върху себе си всъщност не е нова идея. Моряците, плуващи из южните морета през 16-ти век, засипвали слушателите си с разкази, как в тези морета имало гигантски змии, които захапвали опашките си и ги поглъщали, докато цялата змия не изчезнела.)

После нещата с черните дупки започнаха да излизат извън контрол. Оказа се, че не е нужно да имаш голяма звезда, която умирайки, да се прверъща в такова чудо. Черни дупки можело да има навсякъде, даже и в стаята ни. Имало ги на атомно и на суб-атомно равнище. И от тухла можело да стане черна дупка, при подходящи условия. А самите черни дупки започнаха да правят един куп неща. Те излъчвали свръх-горещи струи плазма, били входове към други вселени, били инкубатори на нови звезди, носели се със светлинна скрост на където им падне, имало ги в центровете на галактиките, ама там били свърхголеми и какво ли не още. Последно, има ли нещо, което черните дупки да не могат да правят?

А тъмната материя си я бива. Впрочем, не съществува нито едно научно доказателство, че такова нещо наистина има. Нито едно. На скептици като мен им се дават някакви уравнения и им се казва - ами ето, тук си го пише. Всичко е ясно. Не го разбираш? Ми щото си тъп, затова. Нищо, че това нито някой го е виждал, нито го знае всъщност какво е, нито служи ли за нещо - нищо от това. Впрочем, най-силният аргумент на защитниците на тъмната материя е, че няма начин да я няма. Не може, казват, не може да я няма. И толкоз. А не се вижда, защото е тъмна. Това ми напомня защо на слона са му червени очите. За да се крие добре във вишнева градина. А вие виждали ли сте слон във вишнева градина? Не сте? Значи се е скрил хубаво.

Струнната теория същност обяснява тъмната материя. За да можем да боравим с тази теория ни трябват 11 измерения. Единадесет. Какви са те - никой не знае, не се знае каква е разликата, например, между 8-то и 9-то измерение, както и не се знае по какво те, колективно, се отличават от петото. И от един забавн парадокс на висшата математика, 11-те измерения се превръщат в догма, в постулат, в нещо естествено, с което трябва да се съгласяват всички. Та, имайки 11 измерения, струнната теория вече не изглежда абсурдна, напълно естествена и логична е и обяснява много неща.

Признавам си, тъп съм. Не разбирам тези неща. Никак не ги разбирам, но пък не е трудно да се включа и аз в чудния свят на метафизиката, който ни пробутват вместо наука. Ето как: аз не мога да се чеша едновременно по двете пети, по двата лакътя, по корема и по главата. Проверено е: многото опити са категорични, че не съм способен на това. Да, но ако приемем, че имам осем ръце (науката, математиката, физиката и биологията не го забраняват - значи е възможно), то няма да има проблем да се чеша така и онова, което ни изглежда абсурдно в нашия примитивен двурък свят, при 8-те ръце е вече естествено и обяснява много неща. Да, а и ако имах и девета ръка, щях да си бъркам в носа в нея, докато с останалите 8 се чешех. Честна дума, така щях да правя - можете да ми вяравте.

75. 75 Профил на СДС
    СДС

До коментар [#70] от "Gerasi":

Интересно сър Исак Нютон според теб "тясно специализиран идиот. "
    ....................
    Никак не е интересно дори, ами си е направо скучно.
    Скука-а-а-а, брат, скука.
    Занимаваш ме с глупости.
    Нютон е бил една всестранно развита личност, дълбоко вярващ, писал трактати и по философия и на религиозни теми: "Опит за доказаване на съществуването на Бог"
    и тн.
    Невярващите са най-често много простовати люде, които са чели заглавието върху кориците на някой и друга книга изложена на витрината на книжарницата до автобусната им спирка
    и чакайки маршрутката се "образоват" разсъждавайки върху видяните заглавия

76. 76 Профил на bgpainter
    bgpainter

До коментар [#69] от "NPaine":

Иххх, че си хаплиииввв !
    Те религиозните фундаменталисти могат да отидат при създателя си и без научно-технически прогрес - самосиндикално и без да пречат на околните. За тях няма нужда да се чака края на света - има начин за осъществяване на среща свише веднага, даже може и дата и място да си изберат... но да гледат да не взимат никого със себе си - ние за нас си ще си решим кога какво

До коментар [#68] от "СДС":

Тя, икономическата изгода непременно ще бъде факт един ден.
    А религиозните идиоти и популистите философи могат да си вярват още дълги години, че земята е плоска и, че не трябва да се ядът краставици, защото по телевизията са заявили, че са смъртоносни.

Честно казано ми се иска да видя подобен експеримент с очите си.

77. 77 Профил на Гуано
    Гуано

Тук по форума колко анти-тата има... И няма анихилация за тях открита, продължават съществуванието си. Е, да, енергията от сблъсъка е не-анти-тата се изпарява нахалост, но какво от това?

У нас не само смятат свестните за луди, но и лудите за свестни
  78. 78 Профил на Капитан Падна-ли-ми
    Капитан Падна-ли-ми

До коментар [#47] от "dudo":

Споко, утре е вторник, а в сряда, вече животът ще е на границите на прекрасното.

79. 79 Профил на Музар
    Музар

До коментар [#71] от "Gerasi":

"Ако имаха повече вяра щяха да се кефят на чудесата на Твореца ...."

+++++++

Много добре казано! Не мисля, че вярата в Бог изкривява мисленето! За мен опознаването на Природата, или поне нейната материална същност - това правят физиците, е част от опознаването на Бог. А попските приказки и религиозното буквоядство са в противоречие на Първата Божа заповед - да не си правим идоли. Аз го разбирам като препоръка да държим съзнанието си отворено и да упражняваме способностите си за мислене и преценка. О, и да се радваме на човешките постижения

Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  80. 80 Профил на Музар
    Музар

+++++++++++

Чудесно казано!

81. 81 Профил на СДС
    СДС

До коментар [#76] от "bgpainter":

А религиозните идиоти и популистите философи могат да си вярват още дълги години, че земята е плоска .
    ................
    Това не евъпрос на вяра, а на факти.
    Познавам доста идиотина, които вярват, че са продукт на био-химични процеси,
    съответно живеят така,
    сякаш светът е създаден за тях, а те са неговият център. Вървят през трупове, а нещо подобно на морал у тях въобще не можеш да забележиш. При всеки удобен случай ти вкарват един нож в гърба...
    Предпочитам да има в обкръжението ми повече "религиозни идиоти" , отколкото егоцентристки нихилисти...
    Мисля, че състоянието на държавата е точно отражение на менталната нагласа на нейните жители.
    Изчезва няка, не смяташ ли...
    Нихилистите се самоизяждат, нали така, Социален -Дарвинизъм в практиката...

82. 82 Профил на Логика

До коментар [#81] от "СДС":
    "Познавам доста идиотина, които вярват, че са продукт на био-химични процеси, съответно живеят така, сякаш светът е създаден за тях, а те са неговият център. "
    Тъй, тъй- няма хормони - няма адреналин, норадреналин, тестостерон, феромони и окситоцин, няма калиево- натриева помпа....Няма нищо- гол човек на гола земя,а Де го чукаш- де се пука Ти да си чувал за науката " биохимия" Ако не си , поне се поразрови в нета

83. 83 Профил на epuk
    epuk

А пък Бойко Борисов може да задържи антиматерия в шепата си колкото време си поиска. Той дори я създава преди това, като стисне силно нормална материя и ѝ духне.

You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you cannot fool all of the people all of the time.
  84. 84 Профил на NPaine

До коментар [#81] от "СДС":

Това което казваш е интересно.

Аз мога да кажа открито че съм атеист (за разлика от сума ти народ който ходи на църква пали свещи, уж се моли, в същото време няма представа що е то вяра и са дефакто атеисти), но в същото време признавам открито че вярата в господ може да има доста сериозни положителни страни върху човешкото поведение.

За мен, ще ме извините за леко тривиалното сравнение, вярата в господ се отнася към морала на човека така както Уикипедия се отнася към знанията му.

И двете дават общи насоки, добро начало и основа, но в същото време без сериозно образование в училище/сериозно възпитание у дома, човек ще си остане сравнително посредствен.

85. 85 Профил на Phaeton.
    Phaeton.

Изключителен успех на физиците в ЦЕРН!

Сега остава да достигнат до другите отговори:за тъмната енергия и материя,за Хигс-бозона,да обединят силите в една Теория...

Стара Европа си остава лидер във фундаменталната наука!

86. 86 Профил на Vonegat
    Vonegat

Отново, като на всяка подобна тема, зациклихме на спора между вярата и разума. Още Питагор, живял около 580-500 г. пр. н.е. не прави разлика между „наука" и „религия". За Питагор разбирането на природата на физическите неща и тяхната връзка с човешката душа е било духовно занимание.
    Науката едва ли се е радвала на по-велик триумф от откриването на еволюцията. Като показва, че Вселената е възникнала от едно малко зрънце и е дала началото на живота и на човечеството, тя установява една истина, обединяваща много научни области, включително астрономия, физика, геология, биология, палеонтология, антропология и философия.
    Нужна ни е философия, която да ги обяснява и да насочва развитието им.
    Така както физиката се нуждае от философията, така и философията се нуждае от физиката.
    Трябва ни светоглед, който ще издържи на изпитанието на времето. А това може да стане само с взаимодействието на разума и вярата (науката и религията)...

Мога да преглътна грубата сила, но грубият разум е нещо непоносимо.
  87. 87 Профил на Phaeton.
    Phaeton.

До коментар [#82] от "dqdomart":

Иска да каже,че атомите,от които сме направени,са същите,от които е направена Вселената след Големия взрив!

Божа работа,не биохимична!

88. 88 Профил на Трезвен
    Трезвен

Интересно по какво разбират, че това което са уловили е точно един атом и то да го определят с точност, че е антиматерия... Дневник, напишете една статия, за откритията на суб-атомни частици и съвременните открития, важно е да имаме идея какво се случва. И аз мога да чета гардиън, ама предпочитам да си почивам с Български език.

89. 89 Профил на Логика
    Логика

До коментар [#85] от "faeton":
    +++++++++++++++++++++++++++++++++++

До коментар [#87] от "faeton":
    С този Ваш коментар не съм съгласна, но времето и ЦЕРН ще покажат какви нови тайни на Вселената ще се разгадаят, кои ще останат неразгадани и кои научни или други теории ще бъдат потвърдени или отхвърлени.

90. 90 Профил на bgpainter

До коментар [#81] от "СДС":

Напълно те разбирам, но говоря за прогреса като прогрес, за факта, че сме излязли от пещерите, че сме заменили 2-та вола с ралото с трактор, сърпа с комбайн и т.н. Той и Марк Твен е говорил някога за подводници, но те не са му вярвали, че един хубав ден те ще бъдат факт.
    Знаеш, индулгенциите не сме ги измислили аз и ти - платена амнистия, зададена от онези божии хора, за да опрощават греховете на онези божии създания които могат да си платят.
    За мен религията винаги е била един вид политика в най-общия случай... и както не съм виждала антиматерията с очите си, както са ми необятно неясни още много много други неща в това число и Създателя, така мога да кажа, че въпреки незнанието си аз не отричам нито първото, нито второто, нито третото и т.н. Не мисля, че това което е непознато за мен трябва да е непременно лошо, нали???

91. 91 Профил на Ioann
    Ioann

До коментар [#68] от "СДС":

А ти в Бог вярваш ли?

Българино, знай своя род и език. (Паисий).
  92. 92 Профил на muncho
    muncho

Невероятно е, че в 21 век още има същества, които са дотолкова необразовани, скудоумни, суеверни и ограничени, та продължават да се опитват да пречат на прогреса на човечеството, който минава през опознаването на природата, дрънкайки за някакви божества - продукти на въображението на още по-ограничените и скудоумни древни хора...

Това което не е за чудене е че тези същества са християни. Християнството в продължение на векове e разпространявало безумни суеверия, горило на клада тези които се съмняват в тях, забранявало науката, преследвало учените, забранявало публикуването на научните трудове и въобще по всякакъв начин пречело на прогреса и развитието.

Както каза един познат испанец, работещ на един друг ускорител - маврите донесоха науката в Европа, а инквизицията я унищожи след това...

Antiracist / Antifascist / Antizionist / Antiislamophobic / Anticapitalist ...NO BORDERS - NO NATIONS

94. 94 Профил на Ivayloto бе
    Ivayloto бе

До коментар [#92] от "muncho":

днес не си си пил лекарствата...

За едни благата, за други ла*ната
  95. 95 Профил на Зевс
    Зевс

Много малко от вас смъртните са били толкова близко до истината:

“A human being is a part of the whole called by us universe, a part limited in time and space. He experiences himself, his thoughts and feeling as something separated from the rest, a kind of optical delusion of his consciousness. This delusion is a kind of prison for us, restricting us to our personal desires and to affection for a few persons nearest to us. Our task must be to free ourselves from this prison by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature in its beauty.” -Albert Einstein

"Всеки човек е една вселена" Хайнрих Хайне

Този коментар беше изтрит в 16:27 на 06/06/2011 от неговия автор.

97. 97 Профил на Логика
    Логика

До коментар [#95] от "Зевс":
    О, гръмовержецо, да не забравяме , че и Вие сте бил детрониран в представите и идеологията на хората...Впрочем какво правят Афродита, Атина Палада и Аполон Все още ли ревнивата Хера е Ваша съпруга или намерихте вече начин да се разведете с нея Древния политеизъм е забравен в името на монотеизма, нали

98. 98 Профил на Гуано
    Гуано

Интересно, имало е антиматерия така да се каже, затворена в магнитно поле за 1000 секунди. Било антиводород. Значи ли това, че в магнитното поле не е имало нищо друго освен тази антиматерия? Антиматерията само със съответната материя ли се анихилира? Тоест антиводородът се анихилира с водореод само, но с хелий не се случва нищо?

И какво е станало след 1000 секунди? Къде е заминала антиматерията, в канала не можеш да я пуснеш? Или се е разпаднала безопасно, без анихилиация?

А откъде знаем, че ние не сме антиматерията, а оная, която наричаме "анти" си е нормалната?

И когато открият тъмната енергия това ще докаже ли, че Дарт Вейдър и Йода съществуват?

У нас не само смятат свестните за луди, но и лудите за свестни