НАСА откри следи от течаща вода на Марс

Предполагаемите дири от течаща вода се виждат на тази снимка като тъмни ивици в средата на кадъра, спускащи се от ляво надясно по склоновете.

© NASA

Американската космическа агенция НАСА съобщи, че е открила нови доказателства, че на планетата Марс в най-топлите месеци от годината тече вода.

Според учените това увеличава шансовете на Червената планета да съществува живот.

Анализирани неотдавна снимки, направени от орбиталния апарат Reconnaissance Orbiter, обаче отвели специалистите до заключение, че тъмните следи, които виждат по някои склонове между късната пролет и ранната есен, всъщност са оставени от течаща вода. Тези дири изчезват през студените зимни месеци.

© NASA

Те са с ширина между 0.5 и 5 метра, дълги са стотици метри и в някои случаи заобикалят препятствия и се сливат помежду си. Дирите са забелязани на стръмни склонове, предимно такива, които са обърнати към екватора на Марс.

"Това е най-убедителното ни доказателство досега за наличието на Марс на вода в течната й форма", казва Филип Кристенсен. Той е геофизик от Щатския университет на Аризона и участва в пресконференцията на НАСА в четвъртък.

Колегите му от агенцията смятат, че ако наистина на тази планета има течаща вода, то тя би трябвало да е леко солена. Това е едно от възможните обяснения защо тя не замръзва при температури, които дори през марсианското лято остават много ниски.

© NASA

"Тя може би прилича по-скоро на сироп по начина, по който се движи, и - ако наистина съществува - е различна от чистата вода, която познаваме на Земята", казва Алфред МакИюън, един от учените в проекта Reconnaissance Orbiter.

Той и колегите му публикуваха изводите си в броя от четвъртък на списание "Сайънс". В статията обаче те посочват, че нямат идея за евентуалния източник или за механизмите, изкарващи я на повърхността.

Лиза Прат, биогеохимик от Университета на Индиана, която е сред учените, обсъждали резултатите, смята, че откритието е значително. "Това е първият ни шанс да видим една околна среда на Марс, която може би позволява активни биологични процеси, ако допуснем, че днес на тази планета съществува живот", казва тя.

За съмняващите се в идеята за течаща вода сега ще е по-трудно да я оборят. Според тях не е изключено тъмните дири да остават от свличането на прах по повърхността и оголването на по-тъмен пласт отдолу. Според МакИюън обаче подобно явление би трябвало да се случва по-често, а не според хода на сезоните.

Друга новост е, че вода се открива по-близо до екватора на Марс, отколкото досега.

Ако на планетата наистина има вода в течна форма, тя би трябвало да остава под повърхността, защото атмосферата е толкова рядка, че ако беше отгоре, бързо щеше да се изпари, обясняват учените.

Прат припомня, че на Земята има организми, живеещи при почти пълно отсъствие на слънчева светлина и такива би могло да съществуват и на Марс. Според нея необходимо е да се продължи с проучванията специално на 7 места, където явлението се наблюдава най-активно.

1. 1 Профил на zahringia
    zahringia

„Агенция "Ройтерс" припомня, че НАСА е открила следи от вода на Марс още преди десетина години. Но първите данни бяха, че тя е под формата на лед и се намира предимно по полюсите на планетата.“

Полярните ледени шапки на Марс са наблюдавани за първи път през 1666-та година от Джовани Доменико Касини, а промяната им със сезоните е била забелязана век и половина по-късно от Уилям Хершел. Кога сме научили, че със сигурност се състоят основно от вода и че има много повече подземен лед, е друг въпрос. Но за наличието на вода на Марс се знае от много време, дори потвърждението да е сравнително скорошно.

2. 2 Профил на Мустафанка
    Мустафанка

Екстра! Ето къде ще се заселим, щом освиним нашата планета.
    Вече няма да ми е толкова съвестно, когато искам по две торбички в супермаркета.

Равни права за всички: това е най-крещящата неправда, защото онеправдава най-даровитите хора. Ницше.
  3. 3 Профил на Wornoxmaniak
    Wornoxmaniak

Чудесна новина! Сега трябва да превърнем кислорода в атмосфера и после да мислим име за първото населено място.

Лехчево, сува ми се, е подходящо!

4. 4 Профил на Starsky
    Starsky

До коментар [#1] от "zahringia":

Даа, наличието на вода на марс е отдавна доказано, НАСА дори има снимки, ето тук:

water on Mars

5. 5 Профил на Starsky
    Starsky

До коментар [#2] от "Мустафанка":

Да, това е причината бюджетът за космически изследвания да не се пипа въпреки сериозната дългова криза на САЩ!
    Спешно ни трябва нова планета за за...немаряване!

6. 6 Профил на Starsky
    Starsky

До коментар [#3] от "Wornoxmaniak":

Всичко е било измислено отдавна и показано нагледно в Зов за завръщане с Арни, или в оригинал Total recall.

7. 7 Профил на Анди
    Анди

Nasa определено си оправдават парите които получават.

8. 8 Профил на emil
    emil

За съжаление това е поредното тъпчене на едно място защото не допринася особено много към предположенията за съществувал или съществуващ живот на Марс. Някакви сезонни ручеи съществуващи за час или два доказват единствено че вода може да църцори и при атмосферно налягане под 1% от това на земята. Такива ручеи с нищо не обуславят някакъв хабитат и не представляват еволюционна среда за възникване на живот.

Надеждата за откриване на самозародил се или посаден отнякъде и еволюирал на Марс живот може да се увеличи ако се приемат доказателствата за съществували съществени водни басейни при достатъчно високо атмосферно налягане. Такива наблюдения има в повече от достатъчно, но все още се дискутират. Другото което НАСА вече е време да направи е отново да пренасочи програмата си към директно търсене на следи от съществуващ или съществувал живот. В момента може би поради раздвоението около резултатите от Викинг 1 и 2, а и може би поради страх да не загубят по-нататъшно финансиране ако се докаже че живот няма, те продължават да се занимават с търсене на предполагаеми условия за съществуване на живот, което е съвсем различно. На час по лъжичка.

За съжаление и новият много мощен марсоход, който струва над 2 милиарда долара и ще бъде изстрелян по-късно тази година ще бъде "геолог" като предишните два, а не "биолог" какъвто би ни се искало да бъде.

ДЕПУТАТИТЕ ГЛАСУВАЛИ ПРОТИВ ВОЛЯТА НА 2.5 МИЛИОНА БЪЛГАРИ ГЛАСУВАЛИ С "ДА" НА РЕФЕРЕНДУМА СА ЕДНИ ПРЕВРАТАДЖИИ. ТЕ ВЕЧЕ ПРЕДСТАВЛЯВАТ САМО СЕБЕ СИ.
  9. 9 Профил на Zizu
    Zizu

Добро утро на любознателните читатели на Дневник!!
    Добри коментари на добри хора!
    На повечето въпроси, които ние си задаваме, НАСА има отговори много отдавна. Интересни са отговорите на въпросите, които не си задаваме!

Машини прости, народ неук.
  10. 10 Профил на Мастър Йода
    Мастър Йода

Ако се вторачите в средата на първата снимка, ще забележите дори един от крановете, от който марсианците черпят вода за стадата си ваклоруни овчици по време на Великия Марсиански водопой (ВМВ). Вляво от крана отчетливо се забелязва марсиански инкасатор, който старателно записва данните на водомера. На Марс водата също има своя цена, ни съобщават любезно от НАСА.

Аз не остря моливи, аз руша империи!
  11. 11 Профил на Илде
    Илде

До коментар [#2] от "Мустафанка": Да , ама не ! Просто е , от там сме дошли ! Съвсем на скоро гледах едно филмче по Дискавърито и по тяхната логика ние хората на Земята сме Марсианци

12. 12 Профил на satanail13
    satanail13

Еех ако сега открият и жена с три цици на Марс..

Марс е изконна Американска територия!
  13. 13 Профил на nicoleta
    nicoleta

Скоро НАСА ще почнат и да я бутилират за износ.

14. 14 Профил на Thermobee
    Thermobee

Намери серешение на имигрантския въпрос! :D

Публикувано през m.dnevnik.bg

Не на ислямската инвазия в Европа!

"НАСА откри следи от течаща вода на Марс"

Ако НАСА беше открила течаща бира,до сега Марс щеше да е заселен.

16. 16 Профил на uran
    uran

До коментар [#2] от "Мустафанка":

Накои може вече да търсят най-подходящото място на Марс за строеж на джамия.

Yet another blue planet.

До коментар [#16] от "uran":

На тия с джамиите им трябват тяколко века,за да стигнат до Марс!

18. 18 Профил на 0bi
    0bi

Какво е това информационно затъмнение?!

Защо НАСА отвлича вниманието на широката общественост с някакви си саламурени ручейчета, а не съобщава нищо за магистралите на Бойко Борисов?

19. 19 Профил на Хипчо
    Хипчо

Където водата, там и аз, хаха!

ВОДА, ПОВЕЧЕ ВОДА!

До коментар [#18] от "0bi":

ББ поне прави нещо,за разлика от БСП-ДПС,които само крадоха!

21. 21 Профил на СДС
    СДС

До коментар [#4] от "Starsky":

Даа, наличието на вода на марс е отдавна доказано.
    ...................
    НАСА дори откри , че водата е била и топла...

nemo malus felix, minime corruptor.
  22. 22 Профил на Vodnokon4e
    Vodnokon4e

Извинете, а накъде е за джакузито?

23. 23 Профил на ahasver
    ahasver

До коментар [#19] от "Хипчо":Не си разбрал. Става дума за ВОДА , а не за ВОДКА !

24. 24 Профил на ahasver
    ahasver

Преходът от изображението на вулкана и следващите кадри в клипчето не показва ясно къде се разполагат снимките спрямо ръба на кратера - вън или вътре. Иначе от първата снимка и следващите се вижда, че това са селеви потоци, образуващи пролувиални шлейфове. Вероятно материалът е тефра от вулканското изригване. Възможно е също водата да има ендогенен произход - резултат на изригването. Т.е. еднократна проява. Трудно би се задържала в атмосферата, тъй като масата на Марс е недостатъчна да задържи газови атоми.

25. 25 Профил на ahasver
    ahasver

А, забравих. Ако това е коментарът на НАСА , язък им за науката и потрошените пари.! Моят коментар им го харизвам безплатно.!

26. 26 Профил на 4i_ta_tel
    4i_ta_tel

До коментар [#17] от "lz2":

Няма как, камилите пътуват бавно.

27. 27 Профил на bati vi
    bati vi

До коментар [#12] от "michobeizadeto":

Няма да откажа и на Шарън Стоун на ония години от филма.

Меня постоянно преследуют умные мысли! .. Но я быстрее ....
  28. 28 Профил на BlueWater
    BlueWater

В цитираното в статията съобщение на наса има още важни неща.

1. Учените са изследвали тези "потоци" със спектрометър и не са открили следи от вода. Това означава че, ако има вода то тя е под повърхността и потъмняването не се дължи на вода, а на нещо друго.

2. Те нямат обяснение защо тези структори отново стават светли когато температурите спаднат.

29. 29 Профил на mitote
    mitote

В подобна статия преди време един форумец обясняваше, че последните месеци от годината се определял бюджета на НАСА за следващата година и затова втората половина на годината се активизирали с откритията. Т. е. трябва да очакваме още по-голями открития през есента.

Доказано е, че сит народ е патриот. Гладният заминава надалече и оттам обича родината…
  30. 30 Профил на kiweeone
    kiweeone

Сърказъм - най-мощното оръжие на средно интелигентния български форум боец.

graffart.eu
  31. 31 Профил на Thomas Anderson
    Thomas Anderson

До коментар [#29] от "mitote":

ММмдааа ей те така работят на практика не само в НАСА, но и в повечето "лаборатории" - като дойде време трябва да се отчете дейност за да се спечели бюджета за следващата година и после сън, сън, сън....

Sugar - The Bitter Truth http://www.uctv.tv/search-details.aspx?showID=16717
  32. 32 Профил на Starsky
    Starsky

До коментар [#31] от "Thomas Anderson":

Както мъдро казал един научен ръководител, ние в нашия институт търсим решения, не ги намираме!

33. 33 Профил на |
    |

До коментар [#29] от "mitote":

Финансовата година за федералните агенции започва на 1 октомври. Бюджета се определя преди това. Повечето проекти започват в началото на финансовата година и свършват в края й. Затова и е нормално повечето публикации да се появяват по това време.

Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  34. 34 Профил на Dr_Doolittle
    Dr_Doolittle

Потоците не са от вода , а от мед и масло обещани от последния владетел на планетата, който преди това само държал шланга с водата...

35. 35 Профил на mitote
    mitote

До коментар [#30] от "Zh.Ivanov":

Пише се "сАрказъм" г-н Иванов.

36. 36 Профил на kiweeone
    kiweeone

Простете грешката ми, Mitote.
    Несъзнателна.

Публикувано през m.dnevnik.bg

graffart.eu
  37. 37 Профил на Стефан Забунов
    Стефан Забунов

Ако "водата е различна от тази, която ние познаваме", защо я наричат "вода"?

38. 38 Профил на dekodekov
    dekodekov
  39. 39 Профил на Цезар
    Цезар
  40. 40 Профил на Гуано
    Гуано

Мине се, не мине някое и друго столетие и пак открият топлата вода. Ами че то тия канали на Марс са отдавна открити и се е твърдяло, че по тях тече вода. Но се намират все "учени" д ни обясняват за "естествения" им произход.

Така, а сега следователно някои селяни още ходят в "тоалетната" си на двора и нямат течаща вода, а на Марс вече си имат отдавна тамошните пейзани, там водят един такъв съвсем нормален живот значи

У нас не само смятат свестните за луди, но и лудите за свестни
  41. 41 Профил на ahasver
    ahasver

До коментар [#30] от "Zh.Ivanov":Сър, казъмът ти не докача до средното ниво !

42. 42 Профил на ahasver
    ahasver

До коментар [#40] от "Гуано":Тия канали при по-голямо увеличение изчезват.

43. 43 Профил на Yulian Evtimov
    Yulian Evtimov

ВиК-то на Марс е със сходни на българските проблеми - все си тече и изтича незнайно къде...

The man on the Moon
  44. 44 Профил на Десен
    Десен

Кога ли ще започнат да я карат бутилирана?

Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  45. 45 Профил на gfn_666