Сензация или грешка - частици се движат по-бързо от светлината

Експериментът е извършен съвместно с европейската лаборатория Cern.

© Associated Press

Експериментът е извършен съвместно с европейската лаборатория Cern.

Нищо не може да се движи по-бързо от светлината - това е концепция, която е в основата на съвременното разбиране за вселената и времето.

Но сега изглежда учени са засекли частици, движещи се с още по-голяма скорост, което най-вероятно противоречи на теорията на Алберт Айнщайн, съобщи в."Гардиън".

Ако колегите им не открият грешка, това повдига въпроси за изпращане на информация в миналото, размиване на границата между минало и настояще и хаос във фундаменталния принцип за причина и последица, допълва изданието.

Екип, работещ в комплекса Гран Сасо в Италия, ще публикува днес данните от експериментите, извършени заедно с Cern  - Европейската лаборатория за физика на частиците. По същото време учените ще дадат пресконференция в Cern.

Според предварителната информация, разпространявана от световните агенции, става дума за опит със субатомни частици неутрино, изпратени под земята към Гран Сасо от намиращият се на 730 километра Cern.

Резултатът е толкова невероятен, че самите учени казват, че са изключително предпазливи в интерпретирането му и чакат потвърждение на данните им от други лаборатории преди да го обявят за откритие.

"Месеци наред опитвахме да открием някакво обяснение. Търсихме грешки - тривиални, по-сложни, груби, странично въздействие... и не открихме. И когато не откриеш нищо грешно, си казваш: "Е, очевидно трябва да помоля научната общност също да прегледа всичко това", коментира пред Би Би Си авторът на научното съобщение Антонио Ередитато от експеримента Opera в Гран Сасо.

В общи линии Opera представлява тежащ 1300 тона уловител на частици в който неутрино се удрят в 150 000 "тухлички" от плаки с фотографска емулсия, монтирани върху оловни плочи. Съществуват няколко вида неутрино и се знае, че частиците спонтанно преминават от един вид в друг. Екипът в Италия искал да провери колко мюон неутрино, "изстреляни" от Cern към подземната лаборатория в Гран Сасо, ще стигнат там като тау неутрино. Оказало се, че някои частици пристигнали необяснимо по-рано от останалите.

Алберт Айнщайн в Питсбърг през 1934г.

© Associated Press

Алберт Айнщайн в Питсбърг през 1934г.

"Когато засегнеш нещо толкова фундаментално, трябва да си много внимателен. Нищо не твърдим, само искаме научната общност да ни помогне да разберем нашите луди резултати, защото те са откачени и, разбира се, последиците могат да бъдат много сериозни", допълва Ередитато.

Сега експериментът ще бъде повторен от два екипа - T2K в Япония и MINOS край Чикаго в САЩ. Американците бяха съобщили, че са засекли неутрино, движещи се по-бързо от светлината през 2007г., но още не са потвърдили резултатите, за да го обявят за научно откритие.

"Резултатът е толкова драматичен, че е трудно да бъде възприет без някой друг да го повтори, но очевидно към него ще има огромен интерес", казва Алън Костелецки от Университета на щата Индиана. Той и колегите му представиха още през 1985г. теория, според която неутрино биха могли да се движат по-бързо от светлината като взаимодействат с неизвестно поле, формиращо се във вакуум.

Днес той обяснява, че в действителност пределната скорост може би е тази на неутрино, а светлината се движи по-бавно.

Неутрино са частици с нищожна маса, без електрически заряд и преминават през почти всеки материал, сякаш той изобщо не е там, посочва Би Би Си.

Хайнрих Пес от Университета в Дортмунд предлага като обяснение версията, че загадъчните неутрино всъщност са минали "на пряко" между Cern и Гран Сасо, използвайки друго измерение. Поради това в италианската лаборатория изглеждало, че те се движат по-бързо от останалите.

1. 1 Профил на The Shadow
    The Shadow

Това е голяма новина. Ако се окаже, че няма грешка, това ще пренапише физиката...

“In a world of 7 billion people, we, 500 million Europeans, will have to stick together, or European prosperity and values will both go down the drain” A.Merkel
  2. 2 Профил на Beyond
    Beyond

"Ако колегите им не открият грешка, това повдига въпроси за ... размиване на границата между минало и настояще и хаос ..."

Че то в България си е от край време така ...

TAKE THE RED PILL!
  3. 3 Профил на NPaine
    NPaine

До коментар [#1] от "The Shadow":

Пичовете дет правят експеримента сами си казват да не се правят прибързани изводи.

Иначе да, това ще промени всичко.

Аз обаче бих заложил на грешка в измерванията.

"People should not be afraid of their government. Governments should be afraid of their people."

5. 5 Профил на Ѡлегъ
    Ѡлегъ

Препоръчвам ви коменатрите отдолу. Съдържателни са.

6. 6 Профил на Ѡлегъ
    Ѡлегъ

До коментар [#4] от "pc_none":

Толкова е могъл. Неговото доказателство е парвено на база мисловна дейност и въображение.
    Откъде да знае, че един апарат ще го опровергае?

7. 7 Профил на Музар
    Музар

[quote#3:"NPaine"]Иначе да, това ще промени всичко.

Аз обаче бих заложил на грешка в измерванията. [/quote]

Учените сами си го казват: може да се промени граничната скорост и "новата" да е скоростта на неутриното, а не на светлината...

А аз залагам на откритие на ново явление или дори частица. Това вече се е случвало.

Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  8. 8 Профил на charlyb
    charlyb

След като човечеството по пътя към Истината е прескочило етапа "Земята-център на вселената", защо да не прескочи и етапа "скоростта за движение е ограничена до скоростта на светлината"?!

Протестите ще стимулират управляващите да започнат реформи – протестират нереформираните, онези които смучат от държавата!
  9. 9 Профил на Oven
    Oven

Айнщайн е един голям шегаджия . . .

"Българската работа е работа не обмислена, или зле обмислена, лошо ръководена, или оставена без ръководство и като правило завършва със скандал"
  10. 10 Профил на dante_18
    dante_18

Според мене просто минават напряко.

If you are going through hell... Keep going!
  11. 11 Профил на danailov
    danailov

Щом американците вече четири години не са намерили потвърждение на резултатите, то с новия експеримент нещата стават по - пробнозируеми, но трябва и трето потвърждение - тогава пред фактите и боговете мълчат. Аз не се учудвам от откритието, защото всяка научна истина рано или късно бива допълвана, коригирана или направо опровергавана, това е логичен процес. Ако данните се потвърдят, наистина ни очаква грандиозно преструктуриране на физичните закони и фундаменталната философия.

12. 12 Профил на Петко
    Петко

Неутриното, заловено с превишена скорост, било в списъка с дарителите на CERN, и го пуснали.

Damnant quod non intellegunt.
  13. 13 Профил на Polusa

Голяма СЕНЗАЦИЯ!
    Като чели са УЛОВИЛИ Обама?

Истина, Енергия и Мотивация на Сила, която Градим за България, не е Материя и не е Емоция!
  14. 14 Профил на Боно Нончев
    Боно Нончев

[quote#6:"H2O"]
    Откъде да знае, че един апарат ще го опровергае?[/quote]
    Ми не е вярно, че това, ако това откритие е вярно, ще е опровержение.

Теорията на относителността не твърди, че нищо не може да се движи с по-голяма от скоростта на светлината, а че нищо не може да бъде ускорено до тази скорост. Нищо не се казва за частици, които вече се движат с тази скорост ...

15. 15 Профил на Xintu
    Xintu

Да няма да се учудя, ако добрата стара теория за скоростта на светлината, бъде опровергана. В крайна сметка, всяко нещо има начало и край, та и таз теория така...

А, иначе освен симпатичните Неутрино, които явно изпреварват светлината, се сещам и за един премиер, който не е рекъл, не го е сторил.

Close to the Edge
  16. 16 Профил на Цецо
    Цецо

Няма никаква причина да се смята, че теорията на относителността е абсолютната истина. Рано или късно ще се натрупа нов експериментален материал който ще я обори и ще доведе до нова. Все пак познанията ни в тази област са на твърде ранен етап.

17. 17 Профил на Ѡлегъ
    Ѡлегъ

До коментар [#14] от "pi314_":
    Напротив!
    Айнщайновият постулат гласи, "че нищо не може да надхвърли тази фундаментална физическа константа"

18. 18 Профил на Ѡлегъ
    Ѡлегъ

[quote#15:"Xintu"]се сещам и за един премиер, който не е рекъл, не го е сторил. [/quote]
    Сподели, моля те!

19. 19 Профил на gfn_666
    gfn_666

"...загадъчните неутрино всъщност са минали "на пряко" между Cern и Гран Сасо"

Умници.....Като чели го знаят от нас - българите.....

20. 20 Профил на B52
    B52

Хората по Света с какви фундаментални проблеми си блъскат главата.
    А у Нас фундаментален проблем твърде често е сметката за тока или парното...

Какво да се прави, разни хора, разни идеали...

He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.
  21. 21 Профил на takeshi303
    takeshi303

До коментар [#14] от "pi314_":

Доколкото си спомням се твърдеше, че скоростта на светлината е гранична, и не може да бъде премината.

22. 22 Профил на о. Павел
    о. Павел

Най-реалното и същевременно най-абсурдното нещо е, че на микрониво законите на физиката не важат. Елементарните частици, които образуват (засега) най-ниското равнище на материята, не притежават нито маса, нито тегло и въобще не могат да се нарекат материя, а по-скоро енергия. Каква е разликата между материя и дух или са различни форми на една и съща същност?
    .
    "Материалното първо трябва да се познае, за да се обикне. Божественото трябва първо да се обикне, за да се познае" (Блез Паскал).

Прочетете:http://www.veren.org/product.php?b=3922
  23. 23 Профил на ivanchoLA
    ivanchoLA

Алоо а такионите(http://en.wikipedia.org/wiki/Tachyon), къде ги забравяте. Всъчщност всички нови унификационни теории абсолютно не забраняват съществуването на такива частици. Бриан Греен описва тези на човешки език много добре The Hidden Reality: Parallel Universes and the Deep Laws of the Cosmos, а и предишните му книги.

#notmypresidentAmericans strive for excellence, Europeans for mediocrity ... да не би цоциализъм играло, не би чудо видяло (c) ivanchoLA2012
  24. 24 Профил на Xintu
    Xintu

До коментар [#18] от "H2O":

Ех, ти пък, колко си недосетлив, втория в дясно на твоя аватар.

Close to the Edge
  25. 25 Профил на bgpainter
    bgpainter

Дневник, да ви имам и дървения превод. Никой уважаващ себе си математик, физик, инж. и т.н. няма да напише - причина и последица... има причина и следствие.

Иначе най-хубавото на науката е, че вечно търси и вечно върви напред. Това което в момента е факт, доказано и прочее, преди няколко века е било немислимо. След няколко века ще е съвсем друго.
    До коментар [#1] от "The Shadow":
    И не е грешка... а надграждане, продължение. Това е движението.

Жената е покана за щастие

Айнщайн промени Нютоновата механика, защо пък да не се появи нова теория, която да промени и теорията на относителността?

27. 27 Профил на кинти
    кинти

До коментар [#12] от "chernobyl":

Видеонаблюдението в Швейцария е на ниво

28. 28 Профил на Курт Деликуртев  662 галерии плюс X
    Курт Деликуртев 662 галерии плюс X

Цитат от статията >>>>>>>>>>>Иначе казано, тези неутрино са се движели с 299 798 454 метра в секунда при положение, че скоростта на светлината е 299 792 458 метра в секунда.

Скоростта на светлината е 300 ооо км/секунда! Колко са плюс минус 8 км? Само да не направите от мухата слон!!

Чакаме да се докаже Теорията за ГУлемия взрив! Как в НИЩОТО нещо се взривява и опла, появила се материята!!

http://www.panoramio.com/user/7617575?show=all , 660 ГАЛЕРИИ: 225 ЩУТГАРТ, 205 ПЛОВДИВ, 118 БЪЛГАРИЯ, 58 ЕВРОПА И 54 ГЕРМАНИЯ
  29. 29 Профил на Polusa

НАЙ-ГОЛЯМАТА КОРПОРАТИВНА КОНСПИРАЦИЯ!
    Първо, светлината няма скорост, ТЯ СЕ ВЪЗПРОИЗВЕЖДА! Нещо което не напуща НЯМА скорост! Това са топлината и светлината.
    Второ, абсолютно всичко на този свят е ЕЛЕКТРИЧЕСТВО! Ние също сме 100% електричество! Електричество е и Спина!
    САМО НА ЗЕМЯТА, още не е открит уред за измерване на толкова ниско напрежение на ток. И когато се открие, живота ще стане ВЕЧЕН!

30. 30 Профил на ivanchoLA
    ivanchoLA

До коментар [#21] от "normandy":

pi314_ е прав, не е гранична ами е като знак за ограничение на скоростта на магистрала в САЩ примерно, ако не те хванат можеш да заобикаляш правилото както ти душа иска ... обаче ако те хванат жална ти маика ... В случая на досега не е открит(ние хората не сме) варият в нашата макровселена да се скрием от полицая, но има много математически теории екпериемнтално потвърденио от части, които недвусмиуслено доказват не само че такова животно може, а трябва да има ...

31. 31 Профил на Prometeia

32. 32 Профил на Baizuo
    Baizuo

От гоуфу по-бързо нема!

muncho: "Няма защо да се отричат очевидните и статистически доказани факти, че мнозинството жени не стават за шофьори"
  33. 33 Профил на anonimen
    anonimen

За феновете на Стар Трек това не е новина.

34. 34 Профил на Мазен чех
    Мазен чех

Само като вметка, Айнщайн е един обикновен посредственяк, краднал труда на жена си и като еврей превърнал се в един от първите им ПР-продукти. Прочетете му биографията и ще видите за какво става дума. Щом правиш теория за относителността е смешно да твърдиш че скоростта на светлината е абсолютна.

икономист - неграмотник с диплома
  35. 35 Профил на morf
    morf

Скоростта е била регистрирани при частици избоцани от Бойко Борисов по време на футболния мач, състоял се след откриването на новият корпус на ЦЕРН.

В Негова част тези свръх-светлиннни частици ще се наричат "борю неутрино".

36. 36 Профил на Цецо
    Цецо

До коментар [#22] от "о. Павел":

На микро ниво законите на физиката неважали....
    Абе отче, що се буташ дет не ти е работата?

37. 37 Профил на Polusa

ЗАКОНА НА МЪРФИ

"Кажи му на един, че на небето има 300 милиарда звезди и той ще ти повярва. Кажи му да внимава, че пейката е прясно боядисана и той ще я пипне за да се увери".

38. 38 Профил на Цецо
    Цецо

До коментар [#28] от "Курт Деликуртев":

Щуци и 1 м/с е ужасно много в случая. Ликвидира един от постулатите на теорията на относителността и съответно представите ни за вселената.

39. 39 Профил на bgpainter
    bgpainter

Ти... си пич!!!

Жената е покана за щастие
  40. 40 Профил на Цецо
    Цецо

До коментар [#34] от "tel_112":

Муцка, посредственика е нобелов лауерат и познай дали е за теорията на относителността.
    Така, че скъпи боленчета спрете да демонстрирате скудоумието си публично. Защото освен за лоботомия за друго не ставате.

41. 41 Профил на Музар
    Музар

[quote#31:"Prometeia"]Само да отбележа, че не са изпращали 15 000 неутинота (мн.ч.), а са изпращали известно количество неутринота 15 000 пъти. [/quote]

Как пък не ти се изкълчи клавиатурата да напишеш "неутринота"???

Думата "неутрино" има само единствено число. Няма форма за множествено число. Все пак, ако много ти се иска да съставиш такава форма, относително правилно би било "много неутрина" .

За употребата на някои думи само в единствено или само в множествено число виж:

Също има думи, които се използват само в мъжки или само в женски род. Например "колега" е само в мъжки род. Употребата на думата "колежка" е само за удома или на шега.

42. 42 Профил на NPaine
    NPaine

Малеи матриала и от физика почнал да отбира...

44. 44 Профил на emil
    emil
    Рейтинг: 1912 Неутрално

Не виждам какво колосално има в това откритие.

Първо скоростта на светлината многократно е била преизмервана и преизчисляване за да достигне днешната стойност.

Второ, скоростта на светлината има физическият смисъл на скоростта на трансформиране на електромагнитните свойствата на пространството от електрически в магнитни и от магнитни в електрически и.т.н. Както виждам измерената разлика е около 1/1000 от процента, т.е. нищожна. Тъканта на пространството колкото и то да е хомогенно и изотропно (т.е. еднакво навсякъде и във всички посоки) пак има известни отлконения които да причинят разлики в скоростта на светлината от този порядък.

Трето с разтягането на пространството вероятно се изменят и електромагнитните му свойства. Нищо чудно скоростта на светлината също да е променяна с милиардите години.

Не става дума за разлика от 10%, това би било шашардисващо, а за 1/1000%. Най-вероятно говорим за някаква методическа грешка или за някакъв дребен пропуск което може да предизвика поредната "тъмна" категория. След като вече си имаме тъмна материя и тъмна енергия защо да нямаме още нещо тъмно.

УТОЧНЕНИЕ: СТАТИИТЕ ПОД КОИТО ПОСТВАМ ИЗРАЗЯВАТ ИЗЦЯЛО МНЕНИЕТО НА ДНЕВНИК И В НИКАКЪВ СЛУЧАЙ НЕ СЪВПАДАТ С МОЕТО МНЕНИЕ
  45. 45 Профил на ivanchoLA
    ivanchoLA

До коментар [#41] от "Музар":

На Англииски neotrinos, на БГ спокоино може словесно да се транслира "неутринос" или "неутринота" да звучи по човешки, множествено число със сигурност има ...

46. 46 Профил на Росен съм аз а Путлер да спасява Русия
    Росен съм аз а Путлер да спасява Русия

............Иначе казано, тези неутрино са се движели с 299 798 454 метра в секунда при положение, че скоростта на светлината е 299 792 458 метра в секунда..........

Нищо общо с физиката нямам, ама си мисля че скоро ще се намери обяснение и то няма да е "откритието". В смисъл скептичен съм.
    [quote#34:"tel_112"]Само като вметка, Айнщайн е един обикновен посредственяк, краднал труда на жена си и като еврей превърнал се в един от първите им ПР-продукти.[/quote]
    Не мислех, че си в състояние да напишеш нещо толкова тъпо.

в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  47. 47 Профил на Prometeia
    Prometeia

До коментар [#41] от "Музар":
    Всъщност не бях сигурна дали има мн.ч. и ако има как е и реших да проверя преди да го напиша така:

Ето тук видях, че пише, че е "неутинота" и затова така го написах. Може и да е грешно, не споря.

48. 48 Профил на Росен съм аз а Путлер да спасява Русия
    Росен съм аз а Путлер да спасява Русия

[quote#45:"ivanchoLA"]неутринота" да звучи по човешки, множествено число със сигурност има ... [/quote]
    В българския език няма неутриНОта - можеш да си сигурен в това.

49. 49 Профил на Курт Деликуртев  662 галерии плюс X

[quote#38:"Цецо"]Щуци и 1 м/с е ужасно много в случая. [/quote]

Цецко, и милимундите са много, ама в празни глави!

Кога според теб ще докажат, че Вселената не е създадена от Господ? Само внимавай да не отговориш като за ФЕД!!

50. 50 Профил на foure
    foure

"Мнозина смятат, че светлината е най-бързото нещо на света, но не са прави. Мракът е най-бързото нещо. На където и да е тръгнала светлината, когато пристигне мракът вече е там" Цитат по памет Тери Пратчет

51. 51 Профил на ПАСТОРА
    ПАСТОРА

За по любопитните препоръчвам да се позаинтересуват от тезата на руския учен Николай Козирев за времето. Той твърди, че информация може да се предава със скорост по-голяма от светлината чрез промяна плътността на времето.

52. 52 Профил на foure
    foure

Да си взимам ли лоста?

53. 53 Профил на владимир бояджиев
    владимир бояджиев

Е,време беше да почнат да се появяват доказателства за липсата на връзка светлина - време. Надявам се тази нова насока във физиката да доведе до развенчаването на този мит.

54. 54 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен

Ако оставим шегата настрана, че италианските учени са били доволно "почерпени", има три-четири предположения върху които може да се размишлява.

Първото е, че съществува т.н. "тунелен"ефект за някои от неутрино частиците, които не минават по обичайния път, а се "шмугват" в специфичен тунел, съкращавайки по този начин своя път. Това обаче, не означава, че се движат по-бързо от светлината, тъй като изминатият от тях път е по-къс.

Второто предположение е, че светлината, имайки дуалистична природа, може да се разглежда едновремено като вълна и материална частица. Ако приемем, че се отнася като материална частица, която се върти около собствената си ос (има собствен спин) следва, че точки от повърхността и в определени моменти се движат по-бързо от светлината, понеже се сумират скоростите на две движения - транслационно и ротационно.

Третото предположение се базира на теорията за неопределеността на Вернер Хайзенберг. Съотношение на неопределеност на Хайзенберг е твърдение в квантовата физика, според което мястото и имулса на дадена частица не могат да бъдат точно определени едновременно. Това твърдение е природен феномен и не е породено от липсата на точни измервателни прибори, а е обективна реалност!!!

55. 55 Профил на dearblue
    dearblue

според формулата на аинщаин че Е=м.с.с
    означава че енергията се движи по бьрзо от светлината

56. 56 Профил на ivanchoLA
    ivanchoLA

До коментар [#48] от "Руслан 21":

Може, Българиския не го ползвам за друго освен да си говоря с наще, псувам и да пиша тука, но си спомням смътно че Иван Вазов беше сложил теоретиците на БГ език и техните правила в задния си джоб няколко пъти ...

57. 57 Профил на Росен съм аз а Путлер да спасява Русия

До коментар [#47] от "Prometeia":

Ха, това определено ме изненада много.
    А бях сигурен за "неутриНОТАТА".
    Извинявам се.

58. 58 Профил на с.н.с- з.м.с  greg1
    с.н.с- з.м.с greg1

"НИКОГА НЕ БЯХ СВОБОДЕН ДА БЪДА СЕБЕ СИ-ТОВА НАРИЧАМ НЕПРОСТИМО"-Metallica - Unforgiven
  59. 59 Профил на Росен съм аз а Путлер да спасява Русия
    Росен съм аз а Путлер да спасява Русия

До коментар [#56] от "ivanchoLA":

Но все пак аз съм бил на грешен път.

60. 60 Профил на Музар

До коментар [#47] от "Prometeia":

Хаха! Страницата със словоформи е генерирана от bot!!! Т.е. слофовормите са образувани с просто слепване на основната дума със съответните надставки (окончания).

В Уикито, особено българското, има ужасно много грешки.

Оператор на бота е "Борислав", а кой е той и какво му е образованието е тайна! Категорично такива думи като "неутринота" НЯМА в българския език. Пък и това -тата за членуване на лошо съставеното множествено число си е чиста глупост.

О, забелязвам, че това е част от синонимния речник на БГ Офис! Хаха - явно там цари пълна неграмотност!

61. 61 Профил на ПАСТОРА

До коментар [#47] от "Prometeia":

До коментар [#57] от "Руслан 21":

Машаллах за шаблона!

Сега вземете думата "пано"!

62. 62 Профил на Цецо
    Цецо

До коментар [#44] от "emil_":

И последно гербера си е гербер. Що не млъкнете?

63. 63 Профил на СДС

...................
    Разбрали са, че мафията ще ги рекитара на границата и са си плюли на петите...
    Берлускони, признай си!
    В България кога ще пристигнат? Ще щупят всички рекорди и теории. На Айнщайн, на акд. Сендов, Пантев, и целокупният цвят на съвременната наука, събран както на всеки е известно под покривът на бомбандираната от американците 1943г. сграда на достопочтенния БАНъ...

64. 64 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ

Лично винаги съм вярвал че има и по големи скорости,но щом учените съветват да почакаме за потвърждение,нека почакаме.

Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  65. 65 Профил на ivanchoLA

До коментар [#55] от "dearblue":

Я по мерни единици ... номера се учи в 5 клас по физика ...

66. 66 Профил на Цецо
    Цецо

До коментар [#49] от "Курт Деликуртев":

Схващам, че ти е празна главата. И трудно вдяваш. И съвсем между другото спора с религията не съществува за голяма част от физиците. Но ти няма как да го знаеш.

[quote#55:"dearblue"]според формулата на аинщаин че Е=м.с.с
    означава че енергията се движи по бьрзо от светлината [/quote]

И къде го прочете това?!

68. 68 Профил на Цецо

Стигаааааа.

69. 69 Профил на СДС

..................
    Не, беееее. Не, "Не напуща",
    ами ти направо се изпущна в килотите.
    Чувал ли си за: Източник на светлина, например Слънцето ( не Слънчо)?
    Натисни контакта в къщи и гледай как крушката ще светне,
    дано и с твоята се случи същото.

70. 70 Профил на Цецо
    Цецо

До коментар [#60] от "Музар":

Бе то и евра няма, ама като каза слънцето и почна да има.

71. 71 Профил на newmind
    newmind

Време е телепортацията да започне да излиза от фантастичните филми

Неутриното е бъдещето на физиката и човечеството, а защо да няма и още по-бързи частици

72. 72 Профил на bilbotorbins
    bilbotorbins

До коментар [#12] от "chernobyl":

Незабавно да им се отнеме свидетелството за правоуправление и да се сложат на трупчета!

73. 73 Профил на ot4eto
    ot4eto

Не знам защо всички вестници гръмнаха. Още е много рано да се каже нещо. Ето цитат от пресцентъра на ЦЕРН: "Given the potential far-reaching consequences of such a result, independent measurements are needed before the effect can either be refuted or firmly established."
    Още е рано да се говори за "откритие". Историята на науката е изпълнена с грешни експерименти.

Ако все пак това се окаже истина, ни чакат много интересни години напред.

74. 74 Профил на kirkor
    kirkor

А защо никой не коментира скоростта на гравитационното взаимодействие?

75. 75 Профил на Музар
    Музар

До коментар [#61] от "ПАСТОРА":

Е, ето и "пано" със словоформите му в бг-уикинари:

пана
    от Уикиречник
    Словоформата пана има следните основни форми:

пан
    пано
    пане

Ужас!!!

76. 76 Профил на Росен съм аз а Путлер да спасява Русия
    Росен съм аз а Путлер да спасява Русия

[quote#72:"bilbotorbins"]299 798 454 - 299 792 458 = 5 996 м/с = 21 586 км/ч превишение на позволената скорост. [/quote]
    Ще се окаже (за съжаление), че "радарът" е повреден.

77. 77 Профил на alcina
    alcina

"Пътуването би трябвало да отнеме 2.4 милисекунди, но след три години опити и регистрирането на пристигането на 15 хиляди неутрино, учените установили, че малка част от частиците (20 на милион) са пристигали в Италия с 60 милиардни от секундата по-рано (при праг на грешката +/- 10 милиардни от секундата)."

А те откъде са сигурни, че тези неутрино, които са пристигнали по-рано, са същите, които са били изпратени?

78. 78 Профил на arch_
    arch_

Като чета коментарите, оставам с впечатлението че тук се подвизават поне трима нови Планк или Хайзенберг, които на следващите Нобелови награди ще сложат онова нахално парвеню Айнщайн в малкия си джоб и надраскват 2-3 нови теореми барабар с доказателствата на салфетката още преди да са наченали сутрешното кафе. Скъпи съфорумци, очаквам да се похвалите когато ви дадат Нобела за невъзможността на светлината да има скорост или пълното и безапелационно математическо опровержение на Теорията на относителността.

79. 79 Профил на sasho1914
    sasho1914

Аз пък се чудя по какъв медиум са пратили тия частици на над 700км? Тунел ли е, какво е? Малко ме съмнява да има толкова дълъг тунел! Оптично влакно ли е, жица ли е, никой не казва!

80. 80 Профил на Цецо
    Цецо

До коментар [#75] от "Музар":

Божеее, кой е този идот? Че в родното уики е пълно с тъпотии си го знаех. Ама това е прекалено.

81. 81 Профил на vordhosbn
    vordhosbn

До коментар [#29] от "Polusa":

"Each sunrise is a precious jewel…for it may never be followed by its sunset."
  82. 82 Профил на ПАСТОРА
    ПАСТОРА

До коментар [#75] от "Музар":

Ужас е! Ужасно е да видиш младежи при деление 100 на 10 да вадят калкулатор на което съм жив свидетел както се казва.
    Не е необходимо да се ползва Укито, а да си спомним правилата от часовете по граматика.
    Най лесно е да вземем сходна дума - например писмо.
    Вярно е, че човек не трябва да помни всичко и да ползва справочници, но има някои основни неща!

83. 83 Профил на СДС
    СДС

До коментар [#77] от "alcina":

..............
    Как от къде?
    По прическите и татуировките.
    Освен това са носели тенис фланелки с надпис:
    " i´m lovin´ it! "

84. 84 Профил на Музар
    Музар

До коментар [#45] от "ivanchoLA":

ед. ч. -> мн. число (членувано)

пано -> пана(та)
    колело -> колела(та) /колелета(та) като возило
    возило -> возила(та) (за разлика от останалите, тази е българска дума)
    вино -> вина(та)
    кино -> кина(та)

стигат ли като примери, или да търся точното правило?

85. 85 Профил на БГ Владо
    БГ Владо

Всъщност, всяка елементарна частица поставена в Голф 2 - развива скорост по-голяма от светлината

оти да се косиме, като ке ни мине
  86. 86 Профил на Иван K
    Иван K

Айнщайн прави заключение за различната скорост на времето на база разсъждения за движението на фотони в различни инерциални системи. По негово време това са били познатите частици. Същите разсъждения могат да се направят и с неутриното.
    Но ако теорията му не е точна и времето тръгне в обратна посока трябва отново да преживеем два мандата на Гоце.

подпис
  87. 87 Профил на SeoKungFu
    SeoKungFu

Наличието на концепти, които с времето биват разширявани ( разбирай отхвърляни и заменяни с нови, по-обширни откъм хоризонтите на познанието ), наличието на понятия за константи, ограничения, граници, предели и крайни състояния са просто защитна реакция на съзнанието ни от страховитата, величествена необятност отвъд удобната рамка на самите тях.

Welcome one step ahead into the real world !

╠╩╦═╬♥∩♥{(::○::SeoKungFu::○:::)}♥∩♥╬═╦╩∞
  88. 88 Профил на Курт Деликуртев  662 галерии плюс X

[quote#58:"greg1"]

В Перник това отдавна не е новина.Там от бая време някои частици се придвижват по-бързо от светлината. [/quote]

Първанов не беше ли от Пернишко? Сега да се докаже, че доносниците са по-бързи от неутроните! И по-всяко време се преобразуват в демократи, без да ползват някаква енергия!!

89. 89 Профил на Prometeia
    Prometeia

До коментар [#82] от "ПАСТОРА":

Добре, грешно е. Аз не съм твърдяла, че е вярно. Исках да съм сигурна, че ще е правилно написано, тази дума е чуждица, не знаех как се образува множественото число и реших да направя справка. Оказа се, че единственият източник, който открих, е с грешна информация. Вметката, която бях направила, е важна, тъй като ако са изпратили 15 000 неутрино (или неутрина, все още не знам как е правилно), тогава следващото изречение в статията, в което се казва, че малка част от частиците (20 НА МИЛИОН) са пристигнали по-рано от очакваното, няма как да е вярно.

90. 90 Профил на Ще върнем България в Европа
    Ще върнем България в Европа

[quote#28:"Курт Деликуртев"]Чакаме да се докаже ГУлемия взрив! Теорията Как в НИЩОТО нещо се взривява и опла, появила се материята!! [/quote]

Няма нужда да чакаме, всичко написано от теб, е достатъчно доказателство за гулемия Срив.

91. 91 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк

[quote#78:"arch_"]Скъпи съфорумци, очаквам да се похвалите когато ви дадат Нобела за невъзможността на светлината да има скорост или пълното и безапелационно математическо опровержение на Теорията на относителността. [/quote]

-Теорията на относителността може да бъде и задмината от кандидатите за Нобелова награда,но преди това трябва да бъде достигната от тях.

92. 92 Профил на bilbotorbins
    bilbotorbins

До коментар [#79] от "sasho1914":
    Природата на неутриното е такава (огромна скорост, никаква маса, без заряд), че то преминава през всякаква материя без забавяне.
    Т.е. ще пресече Земята от северния до южния полюс без да намали скоростта си. Не му трябва никакъв тунел.

93. 93 Профил на izabell
    izabell

* *
    Аз-светлинен квант от слънчев диск
    очите-звезден газ задвижен във спирала
    косите черни-система от вълни
    лицето-седефна маса бяла
    носещо загатката на своя създател.
    Живота ми-чакано вълшебство,приказка детска.
    как исках от него част да си Ти!
    Но с ужас ме погледна,насила поздрави.
    Почувствах се виновна сърцето заболя,замря..
    -Не мога насила любовта да задържа.
    24.11.2007
    (писано е за Саркози,нашия,по действителност) а Кайли Миноуг, написала"The one" песента.Затова в турнето си стигна само Унгария у нас не посмя да стъпи,крадлата.Ако бях Американска гражданка такъв процес ще и отпера че ще обеднее набързо,но не съм.

94. 94 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк

[quote#89:"Prometeia"]тази дума е чуждица, не знаех как се образува множественото число [/quote]

И чуждиците се подчиняват на същите граматически правила,на които се подчиняват всички думи в българския език.
    ед.ч.-неутрино;мн.ч.-неутрин;членувано-неутриното или неутрините.

95. 95 Профил на СДС
    СДС

До коментар [#74] от "kirkor":

А защо никой не коментира скоростта на гравитационното взаимодействие?
    ..................
    Заети са с по-неотложни неща.
    Имаш предвид:
    с каква скорост ще се изправи пространството , ако махнем обекта създаващ гравитационно поле?

96. 96 Профил на Стак
    Стак

Абе хора, какво сте зачекнали Айнщайн? Човека е формулирал теория, която макар и многократно потвърждавана, си е само теория, а не физически закон, нали? И като всяка теория може да бъде или вярна или грешна. Какво толкова е станало? Ако това, което са констатирали италианските учени се потвърди, то все ще се намери умен човек, който да формулира нова теория, която да обяснява по-добре явленията във Вселената. Та нали по пътя на пробата, опита и грешката се развива науката? Вярно е, че ще се наложи да се пренапишат учебниците по физика и да се ревизират маса други теории, основаващи се на ОТО и СТО, но в крайна сметка ще се стигне до правилния отговор на основния въпрос за това работи Вселената, как е възникнала и как ще свърши. В това изобщо не се съмнявам. Просто иска време, щото по подобни въпроси задълбочено се работи от едва стотина години и всеки път когато се открие някакво непознато явление, се ревизират предишните изводи.

97. 97 Профил на Музар
    Музар

[quote#89:"Prometeia"]че малка част от частиците (20 НА МИЛИОН) са пристигнали по-рано от очакваното, няма как да е вярно. [/quote]

"20 на милион" е мярка-отношение, както процент. Обикновено в научната литература се изписва "ppm" = "parts per million"

Т.е. изпратени са 15 хиляди, но едва 0.3 от тях са пристигнали по-рано. Явно те притеснява, че числото не е цяло. Всъщност, това е статистическа стойност. При някои отчитания е имало 10 броя например, но при повечето нито един. След обработка на всички данни, се получава това изчислено количество.

In science and engineering, the parts-per notation is a set of pseudo units to describe small values of miscellaneous dimensionless quantities, e.g. mole fraction or mass fraction. Since these fractions are quantity-per-quantity measures, they are pure numbers with no associated units of measurement. Commonly used are ppm (parts-per-million, 10–6), ppb (parts-per-billion, 10–9), ppt (parts-per-trillion, 10–12) and ppq (parts-per-quadrillion, 10-15).

98. 98 Профил на uran
    uran

Да изчакаме повторението на опита и тогава да правим изводи.

Yet another blue planet.
  99. 99 Профил на Мастър Йода
    Мастър Йода

Абе... Как да ви го кажа... Няма да е лесно... Ама... Глейте сега, още преди време не ядрено-квантовите физици, а астрономите бяха засекли огромни обекти, които уж се движели със скорост по-голяма от тази на светлината. Универсумът (не вселената или космосът, а именно универсумът!) съдържа в себе си всички възможности- мислими и немислими. Друг е въпросът, какви са ограниченията на вселената, създадена за нас в този универсум. От друга страна, разбиранията ни се определят и от ограниченията, които ние сами поставяме пред познанието. А Мунчо го оставете да брои частици, той друго не може.

Аз не остря моливи, аз руша империи!
  100. 100 Профил на Курт Деликуртев  662 галерии плюс X
    Курт Деликуртев 662 галерии плюс X

[quote#96:"nicksk"]Абе хора, какво сте зачекнали Айнщайн? Човека е формулирал теория, която макар и многократно потвърждавана, си е само теория, а не физически закон, нали? И като всяка теория може да бъде или вярна или грешна. [/quote]

Човеците от много време искат да разберат как Господ е създал Вселената! Понякога се доближават, но обикновено не успяват!