IBM разработва нов вид батерии за електромобили

IBM разработва нов вид батерии за електромобили

© Mark Blinch



След години на проучвания и лабораторни тестове IBM се доближава до разработването на технология, която драматично ще подобри разстоянието, което електромобилите ще могат да изминават с едно зареждане на техните батерии, пише технологичният сайт Zdnet.


Литиево-въздушната технология, която се разработва от лабораторията на IBM в Сан Хосе, Калифорния, може да доведе до батерии, които предоставят на електрическите коли достатъчно енергия, за да изминат 500 мили. В момента няма електромобил, който да изминава повече от 100-ина мили с едно зареждане на батериите.


Всички електрически коли към момента използват литиево-йонни батерии. Те са все още не достатъчно ефективни, а едновременно с това са и скъпи и не е ясно дали са напълно безопасни. В края на миналата година дори се появиха съмнения, че батериите на Chevrolet Volt са склонни към самовъзпламеняване след лек удар.




Редакторът в технологичния сайт SmartPlanet Андрю Нуса пише, че новата технология на IBM работи, използвайки въглерод в позитивно зареден електрод. Уловката е, че клетката била прекалено нестабилна. Екипът обаче работи, за да реши този проблем.


Към момента очакванията за работещ прототип са насочени към 2013 г., а комерсиалното му въвеждане в експлоатация – за 2020 г. Изглежда далеч, но всъщност не е чак толкова. Само след 8 години.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (39)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1846 Неутрално

    Желая УСПЕХ на IBM. Пробив от някъде трябва да дойде.

  2. 2 Профил на Bro
    Bro
    Рейтинг: 534 Неутрално

    "В момента няма електромобил, който да изминава повече от 100-ина мили с едно зареждане на батериите."

    Tesla Roadster - Electric Range 244 mi (393 km)

    "Only a government that is rich and safe can afford to be a democracy" - Mark Twain
  3. 3 Профил на king_nothing
    king_nothing
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Интересно ми е защо не се фокусират изцяло върху водородният двигател, след като според мен (а и според доста учени) там е бъдещето - всичко което ти трябва е просто вода

  4. 4 Профил на bguser
    bguser
    Рейтинг: 381 Весело

    До коментар [#3] от "king_nothing":

    направи малко водород само от вода!? знаеш ли какво трябва още и колко ще ти струва? на ток 100км. струват около 2лв. за 2 лв. колко водород ще направиш и колко път ще изминеш?

    It's not impossible, it just costs more!
  5. 5 Профил на P.S.
    P.S.
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#4] от "bguser":
    +1
    Забравете водородните клетки и пр. глупости - скъпи и неефективни технологии за замазване на очите.. няма как да е ефективно, да използваш готово електричество, за да добиеш водород, за да направиш електричество, за да движиш колата... 3 трансформации със съответните загуби.

    Номер 2 е прав. Новата тесла модел Ес пък минава 300 мили с 1 зареждане = 480 км. Технологията я има.. как може тесла да правят коли които минават по 500 км, а пък велико концерни като Мерцедес и пр. да правят смешни играчки, които все някак докарват до магическия рейндж 100 мили или 160 км... просто.. защото не им е изгодно масово да умре ДВГто.

    Браво на IMB, но скоро ще има пробив и при практическата употреба на графена.. тогава ще имате кондензатори с огромна мощност.. т.е. вид "батерии" които се зареждат почти мигновено и с достатъчно енергия за практично голям преход.

    Петролното и ДВГ лоби ще умре, неизбежно е!

  6. 6 Профил на DareDebil
    DareDebil
    Рейтинг: 784 Неутрално

    До коментар [#5] от "p_s":

    е, тая тесла с 300 мили пробег все пак струва $75,000, моделите с пробег по 100 мили, като нисан лийф или електрическият фокус струват по $30,000. има съществена разлика. Модела на тесла с 160 мили е с $20,000 по-евтин от този с 300. Пробива при графена далеч не е сигурна работа, както и суперкондензаторите.

    Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.
  7. 7 Профил на DareDebil
    DareDebil
    Рейтинг: 784 Неутрално

    До коментар [#3] от "king_nothing":

    да, учени работещи за петролната индустрия или на заплата при някои наш човек. Няма сериозни учени, които умеят да събират и изваждат, дето да твърдят че водорода е бъдещето, особено за автомобилния транспорт. Може да има приложения в други сфери обаче.

    Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.
  8. 8 Профил на conTXT
    conTXT
    Рейтинг: 754 Неутрално

    За съжаление литият не е особено подходяща суровина за производството на батерии. Ограничен и с очаквания за все по-високи цени.

    generator
  9. 9 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 547 Неутрално

    супер, обаче цената пак ще е баснословна

  10. 10 Профил на Batezuzi
    Batezuzi
    Рейтинг: 580 Неутрално

    И като минем на електромобили ще има изберете дали да правите пържолки на скара или да зареждате колата понеже тока стига само за едното

  11. 11 Профил на DareDebil
    DareDebil
    Рейтинг: 784 Неутрално

    До коментар [#8] от "conTXT":

    Литият в батерията на Chevy Volt, която е 16 кВч, струва 137 долара по някои изчисления. 22 кг литиев карбонат са необходими за батерията, или 300 грама чист литии. Даже и да скочи двойно, това пак ще е 1–2% от цената на колата. А когато всичкия литии на земята свърши, идва ред на океаните. Корея вече май строят фабрики за извличане на литии от моркса вода, по–скъпо е, но си е тяхно. Лития е толкова евтин в момента, че няма сметка в рециклирането му, а то е напълно възможно. Само със залежите открити досега, без да се смятат евентуалните в афганистан (които се предполага че са равни на боливииските), лития ще стигне за 250 млн коли. И може да се рециклира, да не забравяме, за разлика от петрола.

    Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.
  12. 12 Профил на DareDebil
    DareDebil
    Рейтинг: 784 Неутрално

    До коментар [#10] от "Боян Дуков":

    това само в българия, където мрежата е в плачевно състояние и на хората им падат бушоните като включат пералня и фурна едновременно. В нормалните страни, като германия примерно, всеки дом има трифазен ток, готварските печки са вързани към него, отделно има на много места и поточни бойлери по 17 кВ. И бущоните не падат когато се включат и двете едновременно. В сащ всеки може да си прекара 240 волта и 40 ампера в гаража. А и идеята е да се зареждат на нощна тарифа, когато мрежата не е натоварена и тока е по–евтин.

    Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.
  13. 13 Профил на king_nothing
    king_nothing
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Ок, съгласен съм с критиките, технологията на електричество изглежда доста по-обещаваща и "развита". Обаче я се замислете ако има няколко милиарда автомобила на ток, това поражда две основни пречки:
    1. Човечеството има ограничено производство на електричество, а ако се добави един такъв консуматор, това означава, че цената на тока ще расте и расте, което в един момент прави тази технология отново скъпа и неефективна.
    2. Като добави факта, че при производството на каквито и да било батерии, се влагат доста редки метали, като литий, берилий, германий, селен, телур и т.н., а основни производители в света вече започнаха свиването на техният износ, нещата стават още по неефективни.
    Според вас тока е бъдещето, но аз съм на друго мнение.
    Ще ви дам пример, водорода има много по-голям калоричен ефект от останалите горива. И още едно много важно нещо, за коментара на колегата относно "платените" петролни учени - водорода не е продукт от добива на нефт или какъвто и да било газ. Има няколко начина на добиването му, като най-скъпият е чрез електролиза. В цялата технология на водородната клетка, волтова дъга се ползва само за възбуждане на електрона му, за да премине на по-горна атомна орбитала и от там да си отдаде енергията, която от химична да се преобразува в механична. Като цяло не е проблем неговото добиване, а неговото съхранение в малки обеми в автомобилите. За сега най-обещаващата технология е металният хидрид, но времето ще покаже.
    Така, че не смятам, че автомобилите на батерия са бъдещето, но това е само мое мнение, все пак пазара ще наложи най-ефективната технология..

  14. 14 Профил на DareDebil
    DareDebil
    Рейтинг: 784 Неутрално

    До коментар [#13] от "king_nothing":

    Напълно съм съгласен с теб, "Човечеството има ограничено производство на електричество", но както вече беше посочено, производството на водород от ток и ползването на този водород в горивна клетка има ефективност 25%, същия този ток ако се използва директно в батерия, ще движи колата 3-4 пъти повече разстояние, ефективността е около 90%. Така че незнам какъв трябва да си за да не виждаш противоречието в размсилите ти, след като ако си представим че на земята има няколко милиарда автомобила на водород, производството на електричество ще трябва да е 3-4 пъти по-голямо, за да компенсира загубите при преобразуванията ток-водород-ток.

    "водорода не е продукт от добива на нефт или какъвто и да било газ." Това би било вярно, ако в момента 90% от водорода в света не се добиваше от природен газ, при процес който се отделя водород и СО2. Водорода от електролиза е поне два пъти по-скъп, затова и никой не го прави, освен в малки количества, като исландия, където имало излишък на електроенергия.

    http://www.wired.com/underwire/2007/11/checking-in-on/

    Само че това е само в исландия и никъде другаде, защото такова нещо като излишък на електроенергия няма по света.
    Обърни внимание на логото на колонката, прилича малко на Shell. А, и водорода се използва основно за рафинирането на петрол, така че точно петролните компании си го произвеждат, както казахме, от природен газ, с водна пара под налягане.

    "берилий, германий, селен, телур" сериозно? Дай да видим някоя литиева батерия, която се влага германии и телур, че ми стана любопитно. За берилий и селен също. Да не се окаже че това са елементи необходими за производството на слънчеви панели? Ако е така, ще трябват 4 пъти повече такива панели за производството на водород чрез електролиза, отколкото за зареждането на батерии. И всъщност китай ограничи износа на редки метали, което накара сащ и австралия да почнат да отварят трескаво мините си отново, след като ги бяха затворили заради конкуренцията на китай.
    И последно вече, колите на водород също имат литиева батерия, FCX май имаше 10 кВч, така че освен платината и всички останали други неща необходими за горивната клетка, има и батерия... доста прецакващо.

    Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.
  15. 15 Профил на DareDebil
    DareDebil
    Рейтинг: 784 Неутрално

    [quote#13:"king_nothing"]Има няколко начина на добиването му, като най-скъпият е чрез електролиза.[/quote]

    Кои са другите по-евтини начини? само гледай да не кажеш реформиране на природен газ...

    Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.
  16. 16 Профил на king_nothing
    king_nothing
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Първо, иронията ти, с която коментираш е ненужна, с нищо не предизвикана.
    1. [quote#12:"DareDebil"]А и идеята е да се зареждат на нощна тарифа, когато мрежата не е натоварена и тока е по–евтин[/quote]
    Наистина ли вярваш в това което си написал за нощното зареждане!?
    2. Никъде не видях да казваш нищо за електричеството и как то ще повлияе върху цената на електрическата кола!? Като гледам избягваш конструктивният спор или разговор, а се опитваш да нападаш. Защо!? Къде е смисъла?
    3. Преди да ме иронизираш за редките метали в лилиевите батерии, не е зле да прочетеш малко какво се влага в производството им. Дори само да вземем лития, той не е ли достатъчно рядък? Ще ти дам жокер, цената на медта расте всяка година, а лития е по-скъп метал, стига ли?
    4. Имаш ли идея как се рециклират след това батериите - нещо за антимона, селения и т.н. знаеш ли като гледан идея си нямаш?
    5. Как се произвеждат продукти, на база нефта знам много добре - това ми е професията и това работя (но не в ЛУК Ойл). Как се използва водорода, това е било част от работата ми няколко години. Така, че моля те не ми давай акъл по тази тема.
    6. Искаш вариант за производство на водород не по петрохимичен път: два жокера - водорода е продукт на разлагането, друг метод е да кажем водород произведен чрез слънчеви батерии, по фотохимичен път.
    Надявам се, че ще можем да проведем смислен диалог или пак ще се нападаме и иронизираме, какво ще кажеш?

  17. 17 Профил на king_nothing
    king_nothing
    Рейтинг: 381 Неутрално

    [quote#15:"DareDebil"]Кои са другите по-евтини начини? само гледай да не кажеш реформиране на природен газ...[/quote]
    Явно си чел нещо, но не си чел до край - технологията се казва "РЕФОРМИНГ", това е част от втория етап на преработка на на нефтените фракции - когато вече си в частта на органичният синтез. В тази част се преработват например различни полимерни структури (ПАО, ПАГ, естери), с цел да се получи някакъв субпродукт - този субпродукт отива за изходна суровина за други химически индустрии, като пластмаси и полимери например.

  18. 18 Профил на king_nothing
    king_nothing
    Рейтинг: 381 Неутрално

    [quote#14:"DareDebil"]Така че незнам какъв трябва да си за да не виждаш противоречието в размсилите ти, след като ако си представим че на земята има няколко милиарда автомобила на водород, производството на електричество ще трябва да е 3-4 пъти по-голямо, за да компенсира загубите при преобразуванията ток-водород-ток. [/quote]
    Никъде не съм споменавал, че водорода ще се произвежда чрез електролиза, напротив - обясних, че това е най-скъпият метод и следователно най-неефективен. Това ще е проблем за колите на батерии.
    [quote#14:"DareDebil"]И последно вече, колите на водород също имат литиева батерия, FCX май имаше 10 кВч, така че освен платината и всички останали други неща необходими за горивната клетка, има и батерия... доста прецакващо.[/quote]
    И колите в момента също имат батерии, но е съвсем друго когато тази батерия трябва да захранва цялата кола - други размери, следователно и вложените суровини се увеличават драстично.
    [quote#14:"DareDebil"]А, и водорода се използва основно за рафинирането на петрол[/quote]
    Това, което си опитал да обясниш (но не ти се е получило) е така нареченият процес - хидрокрекинг.
    [quote#14:"DareDebil"]Обърни внимание на логото на колонката, прилича малко на Shell[/quote]
    Знаеш ли от кога Шел разработват двигател с водородни клетки? - От края на 60те години, заедно с Мерцедес.

  19. 19 Профил на king_nothing
    king_nothing
    Рейтинг: 381 Неутрално

    [quote#16:"king_nothing"]друг метод е да кажем водород произведен чрез слънчеви батерии, по фотохимичен път[/quote]
    До поясня малко, защото пак няма да ме разбереш - производство на електричество чрез използването на слънчева енергия, която се използва за производство на водород.
    Така, че ще те помоля, да намалиш малко иронията, да седнеш да почетеш малко или ако искаш да водим нормален спор, спри да пишеш глупости, става ли? Лека вечер и до скоро

  20. 20 Профил на DareDebil
    DareDebil
    Рейтинг: 784 Неутрално

    До коментар [#16] от "king_nothing":

    Хм, човек от петролната индустрия който защитава водорода, каква новост?!?! Не, няма да спра с иронията, няма причина да го правя, след като представата ти за конструктивен разговор е хвърляне на някакви мнения, непотвърдени с факти, като например че в производството на батерии се влагал германии и телур. Айде като искаш да водим конструктивен разговор, покажи къде се влага тоя германии и телур, па ако ще и в рециклирането да е. А ти откъде имаш идея как се рециклират литиеви батерии, и каква е функцията на антомона и сления в процеса, ако не е тайна?

    Не, лития не е достатъчно рядък елемент, това е много често срещан елемент, колкото олово и никел в земната кора, отделно го има в морската вода, лития не е рядък метал или елемент и никога не е бил. Икономически изгодните за извличане находища са сравнително малко, до голяма степен понеже на никой не му е трябвал допреди 20 години. Какво общо има цената на медта с цената на лития? Казах ти, чистият литии в батерия 16 кВч е около 300 грама, извлечен от 22 кг литиев карбонат. Средната цена на литиев карбонат за миналата година е $4300 на тон, един тон е достатъчен за около 50 батерии като на Волт, или 10 като на тесла. Значи цената на суровината литии в батерията е $430, което в кола дето струва $70,000 е нищо, даже и цената да скочи двойно или тройно, пак ще струва колкото някоя екстра като навигация или аудио система. И както ти си се занимавал с водород и петрол, така и аз съм се занимавал с литиеви батерии, макар и не в производството им, и чакам с трепет да видя какво правят германия и селения в батериите.

    Взимам ти двата жокера и ти връщам двойка спатия, щото не видях някъде ЦЕНА на производството на водород от разлагане на органична маса или по фотохимичен път. Отделно че това са експериментални технологии дето никъде не са приложени в индустриален мащаб. Ако си говорим за експериментални и лабораторни разработки, има бая дълъг списък с екзотични батерии дето на хартия решават всичко.

    За електричеството какво има да казвам, то няма да повлияе по никакъв начин на цената на електрическата кола, както и цената на водорода не влияе на цената на горивните клетки и резервоарите. И да, абсолютно вярвам в това което съм написал за нощното зареждане. Може да ти изглежда странно, но и на мен ми е странно как може да има хора които вярват че водорода е решение на какъвто и да било проблем.

    Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.
  21. 21 Профил на DareDebil
    DareDebil
    Рейтинг: 784 Неутрално

    До коментар [#18] от "king_nothing":

    Да, много добре знам че повечето петролни компании са тясно свързани с разработката на водородни горивни клетки, както знам и че 90% от водорода в света се произвежда от природен газ. Не виждам защо трябва да съм завършил органична химия и да съм работил 20 години в нефтохима, за да го знам това. Ти твърдеше че "водорода не е продукт от добива на нефт или какъвто и да било газ". очевидно е че е продукт добиван от природен газ, което е вид газ. Отделно петролните компании имат най-голям интерес от развитието на "водородната икономика", защото ще могат да заменят петрола като свърши и да продължат да съществуват. Повечето организации проповядващи че водорода е бъдещето са спонсорирани от петролни и автомобилни компании, това и самите организации не го отричат.

    Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.
  22. 22 Профил на P.S.
    P.S.
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#20] от "DareDebil":

    Именно.. от години всички "велики" автопроизводители правят отчаяни родилни напъни да изкарат практична и икономически изгодна водородна кола.. .. е вече сигурно 20 години - не им се получава и аз не вярвам загубите от преобразуване на енергията да се доближат до директното й използване или съхранение.
    Спомням си една статийка за електрическите коли от младежко списание преди 89та.. отиваш с ел. колата си до "електростанция", отдолу роботизирана ръка ти сваля стандартизираната батерия, и ти качва друга такава заредена.. и операцията отнема по-малко време от зареждането на резервоар с бензин .. е.. детското все още живее в мен и се надявам непосредственото бъдеще да е такова

  23. 23 Профил на DareDebil
    DareDebil
    Рейтинг: 784 Неутрално

    До коментар [#19] от "king_nothing":


    [quote#18:"king_nothing"]Това, което си опитал да обясниш (но не ти се е получило)[/quote]
    Никъде не съм се опитвал да обяснявам какво е хидрокрекинг, явно ги разбираш нещата, та кажи, използва ли се водорода при производството на бензин, дизел, керосин, котелно гориво, полимери и т.н. органични продукти от суров петрол? Да или не?


    [quote#19:"king_nothing"]До поясня малко, защото пак няма да ме разбереш - производство на електричество чрез използването на слънчева енергия, която се използва за производство на водород.[/quote]

    По-добре да не се беше опитвал да поясняваш, стана още по-неясно... Значи произвеждаме електричество от слънцето (сигурно чрез фотоволтаичен панел?) и това електричество го използваме за да получим водород? Това как е по-различно от електролизата? Или говориш за производството на водород чрез директно разпадане на вода в присъствието на катализатор и слънчева светлина, и от този водород да получаваме електричество? Както казах, каква ще е ЦЕНАТА на това упражнение?

    Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.
  24. 24 Профил на DareDebil
    DareDebil
    Рейтинг: 784 Неутрално

    До коментар [#22] от "p_s":

    Е, то още от 70те се говори как водородните коли са бъдещето и то все е на една петилетка, и все не идва... Разликата с електрическите е, че всъщност електрически коли е имало преди 100 години, преди бензиновите, но поради ограничения пробег и бързото развитие на двигателите, са изчезнали. Сега обаче се продават, като всяка нова технология са скъпи, но цените ще падат, ако не го направят фирми като форд, VW, GM, Хонда, Тойота, Нисан, ще го направят фирми като тесла. И пак в най-оптимистичните прогнози до 2020та година е има едва няколко милиона електрически коли на пътя.

    Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.
  25. 25 Профил на DareDebil
    DareDebil
    Рейтинг: 784 Неутрално

    [quote#18:"king_nothing"]Това ще е проблем за колите на батерии.[/quote]

    Е как пък точно неефективността на електролизата ще е проблем за колите на батерии?!?!

    Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.
  26. 26 Профил на king_nothing
    king_nothing
    Рейтинг: 381 Неутрално

    [quote#20:"DareDebil"]покажи къде се влага тоя германии и телур[/quote]
    Това са цитати от следният документ: "Трансграничен превоз на отпадъци - Ръководсво част 1 - за класификация на отпадъци за трансграничен превоз".

    "Съдържащи телур анодни утайки са основна част при производството на телур – виж A1020 (ако има оловни съединения анодните утайки) или отпадък, неупоменат в списъците (при съдържание на никел по-високо от 0,01%)"

    " Електронен скрап с части от германий (напр. транзистори), които съдържат опасни части като батерии, PCB-части, електролитни кондензатори – отпадък, неупоменат в списъците"

    [quote#20:"DareDebil"]и чакам с трепет да видя какво правят германия и селения в батериите. [/quote]
    Жалко, че наруших трепета ти

    Ето линка, за да провериш документа:

    www.moew.government.bg/waste/bulgarian/.../manual_part1_bg.pdf

    [quote#20:"DareDebil"]А ти откъде имаш идея как се рециклират литиеви батерии[/quote]
    Правих проект, включващ техническа и икономическа част, за рециклиране на батерии, в частност - автомобилни. Елементите, на които се обръща най-много внимание са: антимона, селения, германия, телура, никела и оловото поради две причини - опасни за околната среда и здравето, високата им цена и нуждата от вторичното им влагане в производството. Проекта в момента се реализира в един завод в България и се прилага в доста такива в цял свят.

    [quote#20:"DareDebil"]цената на суровината литии в батерията е $430[/quote]
    Е, хайде сега не мога да повярвам, че говориш сериозно - това е цената сега(която е доста висока, я си представи, че можеш да си купиш само такъв автомобил на цена от 70000 долара, при цена на сегашните от 10000 хиляди), а каква ще е цената и когато имаш няколко милиарда потребители!?

    [quote#20:"DareDebil"]$4300 на тон[/quote]
    Явно нямаш идея от металургия, това е много сериозна цена за метал.

    [quote#20:"DareDebil"]Може да ти изглежда странно, но и на мен ми е странно как може да има хора които вярват че водорода е решение на какъвто и да било проблем.[/quote]
    Има, а те влагат милиарди във технологии на база на водорода и то в момента, не в някакво бъдеще.

  27. 27 Профил на king_nothing
    king_nothing
    Рейтинг: 381 Неутрално

    [quote#25:"DareDebil"]Това ще е проблем за колите на батерии.- цитат на коментар #18 от “king_nothing”

    Е как пък точно неефективността на електролизата ще е проблем за колите на батерии?!?![/quote]
    Не, не електролизата, а електричеството и по-точно неговата цена.

  28. 28 Профил на DareDebil
    DareDebil
    Рейтинг: 784 Неутрално

    До коментар [#26] от "king_nothing":

    еее защо не каза още в началото че ми говориш за оловни акумулатори, щяхме да си спестим много време като поясним че батериите използвани в електромобилите са литиеви, не оловни, и оловните нямат нищо, ама НИЩО общо с литиевите, нито като производство, нито като материали, нито като протичане на химичната реакция. Ето то малко инфо да се пообразоваш какво има в една литиева батерия на panasonic, от типа който се използва в тесла

    http://www.panasonic.com/industrial/includes/pdf/Panasonic_LiIon_Info.pdf

    Кобалта си е опасен и скъп, затова и съществуват батерии като LiFePO4, които не ползват никакви токсични или редки елементи. А трепета ми беше конкретно за литиевите батерии, както пределно ясно съм написал.

    Сега трябва явно и да съм работил 10 години в металургията и търговията с метали... $4300 на тон литиев карбонат, от който ти трябват 100 кила за да получиш килограм и нещо чист литии... Как точно 430 долара за една кола е много??? Колко струва платината в катализатора на една кола, колко струва горивната помпа, филтъра на твърди частици, $430 е нищо. Отделно 70,000 долара са за кола с пробег 300 мили, с 300 кс двигател и ускорение 0-100 за 5.5 сек,, въздушно окачване, дърво, кожа, съвсем като моделите на БМВ и мерцедес. Нисан Лийф струва $30,000. Коли за 10,000 на електричество няма, няма и изгледи скоро да има, но 2000 пъти по-невероятно е да излязат на пазара коли на водород които да струват 10,000 преди тези на батерии. Какъв е резултата от влаганите милиарди в МОМЕНТА? Ще ти кажа че резултата е едно бъдеще, дето го рисуват хонда, тойота и т.н. че 2015 щели да изкарат коли на водород. При положение че nissan leaf е на пазара и има продадени 20,000 бройки, докато хонда има 50 прототипа на стойност няколко млн долара всеки в калифорния.

    Най-големият производител на горивни клетки, пионера на индустрията, звездата на всички водородолюбещи, ballard systems, напусна бизнеса с горивни клетки за автомобили, защото видял че това е задънена улица. Тойота, Хонда и т.н. чакат някой някъде да кихне трилиони долари за инфраструктура и производство на водород, за да почнат да правят коли, производството им смятат че до 2015 година ще е рентабилно, обаче никой така и не е обяснил откъде ще идва водорода и какво ще се случи до 2015 че изведнъж ще има евтин водород от възобновяеми източници.

    Електронен скрап с части от германий (напр. транзистори), които съдържат опасни части като батерии

    Аз от това разбирам че германии има в транзисторите, и че електронния скрап може да съдържа опасни части като батерии, не че батериите съдържат германии, германия е полупроводник и няма място просто в една батерия.

    Водорода сега е на една цена, каква ще е цената като имаш няколко милиарда потребители? Или материалите необходими за горивната клетка? Защо водорода да не поскъпва като се увеличава потреблението, а електричеството да поскъпва?

    Ето ти малко инфо за прогнозни цени на лития до 2020та година, че цената ще се запази на сегашните нива, докато търсенето ще нарасне почти двойно за следващите 10 години.

    http://trugroup.com/Lithium-Market-Conference.html

    Находища тепърва ще се разработват, ще се потретя че корея работи по инсталация за добив на литии от морска вода. Там цената ще е по-висока от сегашната, но постоянна във времето. Цената на тока ще се качва само ако расте потреблението, а не се строят нови мощности. Такива обаче се строят. Консумацията на електроенергия е нарастнала в пъти за последните 50 години, само че цените не са се повишили в пъти (като се вземе предвид инфлацията).

    Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.
  29. 29 Профил на king_nothing
    king_nothing
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#28] от "DareDebil":

    Според линка, който си постнал:
    http://www.panasonic.com/industrial/includes/pdf/Panasonic_LiIon_Info.pdf
    - една литиева батерия е съставена най-общо от три компоненета: позитивен елетрод - катод, негативен - анод и електролит. До тук добре..., но може би знаеш (надявам се, нали си го работил), един електрод е съвкупност от различни елемента, като добавените редки метали подобряват някои характеристики на лития, като основен елемент, които при него не са особено изразени, - това е част от основите на металургията.
    Според тази статия в Уикипедия, анода - негативният електрод, съдържа Германий, като сплав с Лития, или пак не съм те разбрал...
    http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery
    Казваш, че лития не е рядък елемент, ами защо ли тогава го класифицират като такъв според този сайт, или може би хората са се объркали, ти знаеш повече от тях!?
    http://www.lithiumindustry.com/88/rare-earth-metals-list/
    А случайно да си чувал за Neodymium (Nd) или Holmium (Ho), метали, които се използват в производството на магнити?
    Хайде сега, преди да бързаш да даваш оценки на ляво и надясно, не е зле да се по образоваш малко повече.

  30. 30 Профил на king_nothing
    king_nothing
    Рейтинг: 381 Неутрално

    И така, нека ти обобщя относно редките метали в една ЛИТИЕВА батерия:
    - Литий, Германий, Титан(не е рядък метал, а сплав, но доста скъпа и ценна), Телур, Кобалт, Неодим, Холмий, има и други;
    Преди време Китай обяви, че ограничава износа на добитите редки метали. Като цяло мини, които добиват такива метали са по-малко от 10 в света, като Китай добива около 80% от тях в световен мащаб. Това не вещае много светло бъдеще на кола, която ще трябва да разчита изцяло на енергията си от батерия, в която се влагат метали по-скъпи от златото. А след като добавим и литиевите батерии за телефони, таблети, преносими компютри и каква ли още не електроника (пейсмейкъри, термометри, апарати за кръвно, преносими четци и т.н.), май бройката на консуматорите расте драстично, какво ще кажеш?
    И пак казвам, електричеството ще поскъпва все повече и повече. Една от алтернативите е обратното на настоящите АЕЦ - ядрен синтез. При синтеза на Хелий от деутерий и тритий (изотопи на ВОДОРОДА, елемента, който ти смело отричаш), се отделя огромно количество енергия, такъв тип централи вече се строят и първите 2 или 3 ще заработят през 2020 година - Франция и Канада.
    Така, че накрая бих казал, че и двете технологии имат бъдеще, според мен по-близко и по-кратко имат колите на батерии, а не далечно и на водород, особено ако добиването му чрез соларна енергия се окаже рентабилно (на където и отиват нещата). Ти какво мислиш?

  31. 31 Профил на king_nothing
    king_nothing
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Само да ти добавя малко информация: ядрен синтез, това е процеса, който протича във всяка една звезда в космоса, каквато е и нашето слънце (надявам се знаеш).

    Ето и една статия за предстоящата "литиева" революция, на тема "Beyond Lithium: What the Rare Earth Squeeze Means for Hybrid Cars":

    http://gigaom.com/cleantech/beyond-lithium-what-the-rare-earth-squeeze-means-for-hybrid-cars/

    "Платените" от петролната индустрия учени, както сам казваш, не вещаят много добро бъдеще на тази технология за масова употреба, но ти знаеш по-добре от тях, нали?
    Желая ти всичко най-хубаво, не смятам повече да споря с човек, който не познава собствената си материя.
    Приятен ден

  32. 32 Профил на DareDebil
    DareDebil
    Рейтинг: 784 Неутрално

    До коментар [#30] от "king_nothing":

    уау... със стени съм водил по-смислени спорове, честно... Да, знам че електродите не са чист литии, и се слагат други материали, именно това са метериалите посочени във формулата. Противно на твоите очаквания, ако пише LiCoNiAlO2, това означава че има литии, кобалт, никел, алуминии, няма такъв филм да са турили щипка германии, телур или обеднен уран, ама да са го скрили, за да не го видим. Ето ти още един пример, въпреки че няма смисъл да ти давам каквито и да било примери, все пак според теб в батериите има неодим (интересно защо не привличат феритни метали тогава?)...

    http://www.everspring.net/product-battery-msds.htm

    всъщност този пример не е особено добът, LYP серията е литии-железен фосфат с добавка на итрий (Y), и това е посочено изрично във формулата на позитивния електрод, само че самия итрий го няма никакъв във таблицата с елементите. Итрия е рядък елемент, и въпреки това тези батерии са едни от най–евтините на пазара, и имат изключително дълъг живот.

    В линка който си дал за литиевите батерии в уикипедиа аз не виждам някъде да пише германии, нито че се слага германии в анода или катода. Ползвах find и нищо такова не излезе, освен батерията на варта в някакъв музей в германия, но германия и германии не са едно и също. На страницата с редките елементи, където фигурира и лития, са посочени кои са редките елементи, не кои елементи се използват за литиевите батерии. Под неодим пише че се използва във хард дисковете, което на мен ми е доста добре известно, но не ми е ясно как реши че щом е в списъка елемента, значи е в батерията. Посочи поне една, една едничка батерия, в която в MSDS листа да фигурура телур, германиим, неодим и всички останали дето си ги изброил. Относно китай, китай няма най–големите находища на редки елементи, просто се добиват най–много там. С дъмпинг на цени китайците накараха сащ, канада, австралия и т.н. които имат големи залежи, да затворят мините си, защото беше нерентабилен добива. След като китайците постигнаха целта си да са монополисти, врътнаха кранчето, и сега имат прозорец от няколко години докато останалите държави отворят отново мините си, в който китай ще дере кожи. Но това няма да трае дълго.

    Ето ти и една табличка на 17те редки елемента, сред които не фигурура лития.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Rare_earth_element

    Както много ясно е посочено, не всички от елементите се срещат рядко, но находищата на богата руда са малко.

    А откакто сони представиха първата литиево–йонна батерия през 90та, търсенето на литий нараства главоломно през годините, и всяка година се произвеждат все повече и повече литиеви батерии. И цените падат... Падат ли падат. Именно затова миналата година и тази излизат на пазара първите сравнително достъпни коли с пробег над 160 км. Това допреди няколко години беше невъзможно заради цените. Нисан имат фабрика за батерии по тяхна технология и строят още една в сащ, мерцедес имат прототипи на a–класа на електричество, и на В–класа на водород, и чакат да видят накъде ще духне вятъра, но за да са подготвени инвестират адски много пари в разработка на батерии и във фабрика в германия в сътрудничество с evonik. Даже май имаха две отделни фабрики. И всички останали правят същото, докато разни фирми се мъчат да продават машини за водород от биогаз, само дето като се вгледа човек и се оказва че извличат водорода от метан.

    Абсолютно да, знам по–добре от платените от петролната индустрия учени, както знаят по–добре и хора като Joseph Romm, автор на забележителната книга The Hype about Hydrogen: Fact and Fiction in the Race to Save the Climate. Мога та ди намеря поне две статии в които много добре е обяснено защо няма да има недостиг на материали за батерии. Но ще ги игнорираш, затова няма да си правя труда. Отделно че никой не говори как щяло да има милиарди електрически коли на пътя, в момента всичките коли в света са 780млн, и тази година има забавяне на ръста на китай, и на повечето големи пазари заради кризата.

    Продължавай иначе да се надяваш на ядрен синтез, и да си мислиш че се строят реактори вече. Според ИТЕР най–рано 2050 може да има комерсиализация на такъв реактор, и това не е сигурна дата. Бюджета им също така е супер смешен, 10 млрд евро за 20 години, или нещо подобно, при положение че самсунг инвестира 40 млрд на година в разработки, а IBM и те имат огромен бюджет за R&D, както си и личи от горната статия.

    Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.
  33. 33 Профил на DareDebil
    DareDebil
    Рейтинг: 784 Неутрално

    [quote#3:"king_nothing"]Интересно ми е защо не се фокусират изцяло върху водородният двигател, след като според мен (а и според доста учени) там е бъдещето - всичко което ти трябва е просто вода [/quote]

    Да приемем за момент че аз наистина не познавам батериите добре, и не знам какви материали се използват, но ако трябваше само вода, досега щяхме да плуваме в море от водород и да се плацикаме усмихнати.

    Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.
  34. 34 Профил на DareDebil
    DareDebil
    Рейтинг: 784 Неутрално

    Така наречените "учени" бяха взели да цвилят от кеф, когато миналата година мерцедес направиха околосветска обиколка с кола на водород, за да докажат че е възможно. Но извън кадър на снимките често оставаха няколкото огромни камиона с цистерни с водород и мощни компресори . На компресорите им трябвало 1 час да напълнят резервоара Излишно е да ти казвам какво мисля по въпроса кое има бъдеще и кое не, мисля повече от ясно го заявих, и то многократно.

    Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.
  35. 35 Профил на DareDebil
    DareDebil
    Рейтинг: 784 Неутрално

    почти не мога да повярвам че ти прочетох статията от линка, която "доказава" че електромобилитя нямат бъдеще. Всъщност мисля че я бях чел вече, или поне много подобна на нея, преди 2 години когато китай реши да ограничи износа на редки метали. Ако си беше направил труда да вникнеш в това което се казва вътре, мооожеби щеше да се замисли. Общо взето говорят че недостига ще се отрази на хибридните автомобили с NiMH батерии, като тези на тойота и лексус. При тяхното производство наистина се ползват редки елементи от китай. Друго което статията много ясно казва е, че в сащ вече се отварят мини наново, което аз ти го говоря от 2 дена, ама кой да чуе, даже е даден пример с Molycorp които отварят наново мина в калифорния. И за финал, казват че КОЛИТЕ правени с литиеви батерии често имали електродвигатели с неодим вътре, та трябвало да се минава на други типове двигатели... като например асинхронния мотор, изобретен от тесла преди 100 години, какъвто се ползва и в моделите на Тесла (колите). Вътре няма и грам магнит, а тойота се опитаха да си придадат важност като заявиха преди време че щели да работят усилено за разработката на мотори които да заменят PM моторите им в приус... демек ще откриват наново топлата вода, като просто почнат да правят асинхронни мотори. Даже и в мотоциклети се вграждат асинхронни мотори, а уж са по-тежки, миналата година mission motors спечелиха състезанието в laguna seca точно с такъв двигател, с водно охлаждане.

    Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.
  36. 36 Профил на king_nothing
    king_nothing
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Вече настина ме забавляваш, мислех да не се занимавам повече с твоите "умотворения", но хайде, ето ти малко корекция, на това което си сътворил:
    [quote#32:"DareDebil"]В линка който си дал за литиевите батерии в уикипедиа аз не виждам някъде да пише германии, нито че се слага германии в анода или катода. [/quote]
    Химичният елемент Германий има химичен знак Ge, потърси го по този начин още веднъж. или може би не искаш да го видиш?
    [quote#32:"DareDebil"]Под неодим пише че се използва във хард дисковете[/quote]
    Не съм специалист по електротехника, но според мен целта му е да подобрява магнитните свойства, ти какво ще кажеш
    [quote#32:"DareDebil"]Както много ясно е посочено, не всички от елементите се срещат рядко, но находищата на богата руда са малко. [/quote]
    Естествено, че когато се говори за редки елементи, не се говори по принцип, а от индустриална гледна точка, ти чак сега ли го разбра? Какво от това, че един елемент се среща често, но в много малки количества, факта, че струва скъпо неговото извличане го прави рядък
    [quote#32:"DareDebil"]Продължавай иначе да се надяваш на ядрен синтез, и да си мислиш че се строят реактори вече.[/quote]
    Пич, така пише в доста реномирани сайтове и медии (например БиБиСи), ти случайно да не си ги посетил и да си видял, че симулират строеж?
    А в последният ти пост вече задълбаваш в разни теории на вероятностите за бъдещето на какви ли не разработки, а мен ме обвиняваш, че аз съм говорел с хипотези...
    [quote#35:"DareDebil"]почти не мога да повярвам че ти прочетох статията от линка[/quote]
    А, аз не мога да повярвам, че седя и споря с теб (при положение, че нито съм нападал някого, а просто изказах мнение по темата - а то момчето си нямало друга работа), а си имам доста по-приятни неща за правене.
    Вече започват да ти бледнеят доводите, ти му показваш черно на бяло, че в батериите има Германий, а то ти вика къде е!?
    Явно имаш проблем, ако има хора около теб, които са на друго мнение, но това си е твой проблем, не мой, така че успех

  37. 37 Профил на fichev
    fichev
    Рейтинг: 381 Весело

    До коментар [#2] от "Bro":

    120 000 $ не е точно достъпна кола. Такава каквато можеш да си позволиш няма да може да минава толкова. или ти по Тесла на калпак да дават?

  38. 38 Профил на DareDebil
    DareDebil
    Рейтинг: 784 Неутрално

    До коментар [#36] от "king_nothing":

    Като те гледам явно си супер зает и нямаш никакво време да се занимаваш с глупости, да! Вместо да седнеш да се образоващ малко и да видиш че дрънкаш небивалици, и откровено неверни неща, си се хванал за единия германии все едно той доказва че батериите не стават, водорода е бъдещето, и в момента в канада се строи централа с реактор за термоядрен синтез.

    Все пак да ти обърна внимание че това че група учени публикували научен труд за експерименти с литиево-германиев анод НЕ ОЗНАЧАВА че в батериите се ползва германии. Това е лабораторно изследване, на пазара няма такива батерии, и няма изгледи да има, понеже добива на германии е много, ама много ограничен, и никоя нормална фирма няма да седне да прави батерии от материал който ще стигне за няколкостотин батерии на година сигурно, при баснословни цени (дават германия на цени около $1000 на килограм). И да, сбъркал съм като казах че германия няма място в една батерия, използват нанотръби от германии за да създадат структура абсорбираща 10 пъти повече литий от графита който се използва в момента. Дребната подробност е че графиките им стигат до 15 цикъла на зареждане. В статията се споменава по-обещаващата технология със силиции, който поне е супер евтин и в изобилие, но и там няма все още батерии на пазара. Някаква английска фирмичка се опитва да продава силициеви аноди, но явно са на ранен етап нещата, и докато не излязат тестови резултати, всички ще си карат на добрия стар графит. За да се наложи тази технология трябва освен да е по-добра от традиционната, да е и достъпна, иначе никой няма да се занимава с нея. Приказките че е необходим германии за производството на батерий е все едно бай иван казанджията от някое първомайско село да пробва да сложи аансонови капки в ракията си, и ти да кажеш че ракия без анасон не може да се вари, и понеже анасона е ограничен (примерно, иначе е бая ефтин май), ракия не може да се прави, ще е супер малко и супер скъпа и цените ще растат. Да, знам че някой хора слагат анасон, давам го просто като пример.

    Неодимът има най-силното магнитно поле от всички постоянни магнити, и е много полезен, ама точно на батерия няма какво да и помогне, както казах, ако се ползваше, батериите щяха да привличат метали, и то силно. Да не говорим че е доста скъп и той.

    Със всичкия успех дето ми пожела, и като прибавим че ми се падна парата от баницата тая година, ще ми върви много май... За термоядрения синтез, ти да не би да си ходил в централите с реактори да видиш как работят? Нещо друго освен плазма за няколко секунди получават ли? Измислиха ли как въобще ще превърнат енергията в нещо полезно (като ток например)? Филмчета за синтез има по дискавъри от няколко години, имаше едно с експериментален реактор в САЩ, и в корея строяха нещо, което доста приличаше на ТОКАМАК, но като вземат да получават повече енергия отколкото вкарват в системата, и разберат как да я ползват тая енергия, ела пак се обади. Айде със здраве.

    Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.
  39. 39 Профил на DareDebil
    DareDebil
    Рейтинг: 784 Неутрално

    Батерии с литиев титанат от друга страна наистина има на пазара, но никой не ги ползва реално. Altairnano и Toshiba се опитват да ги продават, но явно или са много скъпи, или не стават. Водят ги че издържат на много цикли на презареждане, и то със силен ток, ама капацитета им е нисък.

    Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK