© Kevin Gill

Не знаем дали със сигурност някога на повърхността на Марс да е имало обилно течаща вода, езера и океани, а в атмосферата му да са се носели пухкави облачета. Но можем да си въобразим как би изглеждала Червената планета, ако някога в историята си е имала собствена биосфера.

Дължим го на програмиста Кевин Джил, вдъхновил се от снимките и данните на последните мисии на NASA. Той споделя, че е видял как негови колеги правят подобни модели на Земята и опитват да ги приложат към Марс, така че се решил и той да се пробва. "Освен това така научих повече за планетата, станах по-креативен и подобрих софтуера, който използвах." (jDem846 - проект за обучение на базата на отворен код).

На създаденото изображение огромен океан изпълва Vallis Marineris - една от най-дългите долини в Слънчевата система. Над облаците стърчат конусите на огромните вулкани Olympus Mons, Pavonis Mons, Ascraeus Mons и Arsia Mons.

Джил допуснал, че екваториалната вулканична област с голяма надморска височина най-вероятно би била пустинно място с малко растителност, докато на по-малка надморска височина ще има пищна зеленина и влажен климат.

© Kevin Gill

Днес знаем, че марсианската атмосфера някога е била доста по-плътна, но понеже планетата няма силно магнитно поле, което да я защитава от слънчевия вятър, тя постепенно е "издухана" в открития Космос.

Все пак софтуерният инженер изтъква, че не е учен и логиката, която е следвал, е просто да наложи върху Марс логиката на терена, климата и водните и растителни ресурси, познати му от Земята.

За целта той е използвал съответните части от снимки на NASA на нашата планета и е сглобил образа според перспективата, откриваща се от височина 10 000 километра над марсианската повърхност. За пустините са взети парчета от Сахара и Австралия, за зеленината - от джунглите на Южна Америка и Африка, а за районите близо до полюсите - от тундрата в Северна Русия.

© Kevin Gill

Всичко това е нанесено на двуизмерна повърхност, след което с програма е "сгънато" в сферичната форма на планетата.

"Не съм го замислял като научен сценарий и съм сигурен (и очаквам) някои от допусканията ми да се окажат погрешни. Но се надявам да разпаля въображението ви, така че забавлявайте се!", пише авторът на страницата си в социалната мрежа Google+.

1. 1 Профил на Milton Banana
    Milton Banana

Може да е изглеждал, но вече не може да изглежда. Марс няма магнитно поле и има само 1/3 от земното притегляне, така че никога не може бъде населен от постоянно живеещи хора, както често описва фантастиката (за пълноценно раждане и живот се иска пълна земна гравитация)

2. 2 Профил на chelsea87
    chelsea87

[quote#1:"Кодкод"]така че никога не може бъде населен от постоянно живеещи хора[/quote]

Аз преди гледах по дискавъри,как учените са измислили план,да създадат изкуствена атмосфера на Марс,а със нейното създаване ще може да се пренесе и земен живот.Може да е след хиляди години,но рано или късно това ще е факт.

3. 3 Профил на popovski31
    popovski31

Може да е имало и марсианци,които да са открили свойствата на двата основни изотопа на урана — уран-235 и уран-238 преди земляните

4. 4 Профил на Milton Banana

До коментар [#2] от "chelsea87":

Точно това имах предвид - налягането на марсианската повърхност е 0,7 от земното. Атмосферата постоянно бива отвявана от слънчевия вятър поради липсата на магнитно поле, което да защитава Марс. Сиреч, все едно живееш в реактор. Изобщо космосът е високо радиоактивен, и в него без защита не може да се живее.
    В тая връзка много ме забавлява забраната за ядрени опити в космоса - все едно да забраниш изливането на вода (да речем, чиста) в океаните

5. 5 Профил на Milton Banana
    Milton Banana

До коментар [#3] от "popovski31":

Със сигурност повече са наясно с радиоактивността

6. 6 Профил на dark'star
    dark'star

Аз пиша фантастика (сайта ми е посочен в профила), но никога не съм бил оптимист по въпроса. При 3 пъти по-ниска гравитация и при такава отдалеченост от звездата е прекалено оптимистично да се мисли за задържане на смислена атмосфера и течаща вода за дълго време. За кратко време не би могло да се получи смислена еволюция. Сега атмосферата е 2 mm живачен стълб .. да е била 3 пъти по-плътна - пак е 10 пъти по-разредена от земната по-разредена дори от тази от която скочи рекордьора - парашутист наскоро

7. 7 Профил на dark'star
    dark'star

[quote#2:"chelsea87"]чените са измислили план,да създадат изкуствена атмосфера на Марс[/quote]Трябва да е от много тежък газ, който да не избяга в космоса!

8. 8 Профил на Един приатель
    Един приатель

Много творческата идея на автора! Харесва ми : )

9. 9 Профил на adze
    adze

Марс може би е приличал малко или много на Земята , но дали след няколко века и Земята няма да заприлича на Марс .

10. 10 Профил на Велков
    Велков

Този пич е за БАН.
    Много е научен.

До коментар [#7] от "t'Ankus":

11. 11 Профил на Велков
    Велков

До коментар [#4] от "Кодкод":

Атмосферата се отвява от слънчевия вятър?
    Не ме разсмивай. Аз съм ядрен физик.

12. 12 Профил на Иван Петров
    Иван Петров

Хипотезите са нещо много добро - разпалват въображението.
    От там до чистата наука е много малко.
    Както казваше един мой приятел: "Основното е да зададеш точният въпрос. Отговора е въпрос на време."

13. 13 Профил на Dragoslava
    Dragoslava

Винаги се е говорело, че ако се отнасяме недобросъвестно към природата, ще ни сполети съдбата на Марс.

14. 14 Профил на TED (moderator är en faggot)
    TED (moderator är en faggot)

До коментар [#2] от "chelsea87":

Проблема е, че Марс няма атмосфера. Предполага се, че преди млн. години е имала, но някакъв катаклизъм го е затрил.

15. 15 Профил на dark'star
    dark'star

[quote#11:"dobivelkov"]Атмосферта се отвява от слънчевия вятър? Не ме разсмивай. Аз съм ядрен физик. [/quote] За мнозина от младите няма разлика между часове по физика и физическо ...

16. 16 Профил на internation
    internation

Според мен след време може да е истина.

Аз мисля че преди милиони години Венера е била като Земята.
    Земята може да стане подобие на Венера,
    А Марс нещо като земята.
    Като се има на предвид че нашата Звезда расте.
    Само на Марс може да се наложи да издърпаме някоя Луна
    Или изкуствена да се направи.

igra s otvoreni karti
  17. 17 Профил на dark'star
    dark'star

[quote#14:"The_Fly"]Предполага се, че преди млн. години е имала, но някакъв катаклизъм го е затрил. [/quote]Молекула по по молекула, която е имала скорост по-голяма от Първа космическа скорост за Марс са си заминавали в открития Космос ... нещо като имигрантите от България.

18. 18 Профил на dido7801
    dido7801

До коментар [#4] от "Кодкод":
    Атмосферното нялаганет на повърхността на Марс е доста по-ниско, едва 0.6% от земното.

19. 19 Профил на ТНТ
    ТНТ

Total Recall?

"Последният комунист на планетата ще умре в България." Димитър Талев, "На завой"
  20. 20 Профил на sow29372525
    sow29372525

До коментар [#11] от "dobivelkov":

Това за отвяването на атмосферата от слънчевия вятър е популярна теория. Би ли обяснил като ядрен физик защо тя не е вярна?

21. 21 Профил на iukwim
    iukwim

Няма нужда да приемате обяснението и отговарящия на сляпа вяра, времето ще го изясни, но все пак за по-напредналите с материала: http://www.youtube.com/watch?v=Nrc6TuscySE

22. 22 Профил на Десен
    Десен

Първо тия планети изобщо не е трябвало да ги има. Включително и нашата. Повечето взривове на супернови оформят по две слънца. За второто е нямало достатъчно материя инак юпитер щеше да е второто слънце и наоколо да няма нито една планета.

Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  23. 23 Профил на Alexander Degrade
    Alexander Degrade

До коментар [#7] от "t'Ankus":

смес между азот, кислоров и оловен диоксид

When Alexander saw the breadth of his domain, he wept for there were no more worlds to conquer.
  24. 24 Профил на Иван Петров
    Иван Петров

До коментар [#22] от "Десен":

И като ги има да ги унищожим, за да възтържествува правдата?

25. 25 Профил на rio
    rio

Според NASA няколко са процесите довели до загубата на атмосферата на Марс

26. 26 Профил на michael
    michael

"документите Тера" все повече се потвърждават

Cogito ergo sum :)
  27. 27 Профил на Вели
    Вели

А бе, хубаво е да си мечтаем....

28. 28 Профил на Alan Shore
    Alan Shore

До коментар [#2] от "chelsea87":

Ми то от Дискавъри какво да очакваш ...

29. 29 Профил на izabell
    izabell

На мен лично не ми допадат подобни разкрасявания на планети.Няма нищо окончателно,очакваме и за Луната такива небивалици.

30. 30 Профил на Ганий
    Ганий

[quote#15:"t'Ankus"] За мнозина от младите няма разлика между часове по физика и физическо ... [/quote]
    Така е, така е...

Стар СоцВиц!
    Изпит във ВИФ (кх-кх!) по право...
    Професорът задава въпрос на своя колега-студент да даде пример за юридическо и физическо лице.
    След обстоятелствен размисъл студентът отговорил:
    `Вие сте юридическо лице, а аз съм физическо лице!`
    ---
    заб. би могло, с някаква степен на вероятност, да се допусне, че не би могло, даже и при определени свръхестествени обстоятелства или капризи на съдбата, този студент да е изкласил до министър.

31. 31 Профил на Jean-Luc Picard
    Jean-Luc Picard

[quote#26:"michael"]"документите Тера" все повече се потвърждават[/quote]
    Конспиративните глупости, с които едни чичковци правят големи пари като "автори" ли ...

32. 32 Профил на Jean-Luc Picard
    Jean-Luc Picard

[quote#1:"Кодкод"]така че никога не може бъде населен от постоянно живеещи хора,[/quote]

Никога не е ясно какви технологии могат да се развият в бъдеще. За съжаление дори и с наличието им тераформирането на Марс си е дългосрочен проект - няколкостотингодишен. А текущата ни консуматорска цивилизация не я интересуват неща отвъд близките 30-40 години, а какво остава за след век или повече.

33. 33 Профил на Ганий

[quote#31:"Jean-Luc Picard"]Конспиративните глупости[/quote]

Макар и далтонист - ще се изокам конспиративната по цветовете!
    Знаейки табиетите на пропагандата, хич не се изненадвам, че искат да пренапишат (освен Историята и всичко останало), но и Астрономията...
    Демек - вече Марс да не е ЧЕРВЕН, а СИН, който си е политкоректният цвят...
    (кх-кх!)

35. 35 Профил на Ганий

[quote#34:"Иван Петров"]ти си рядко тъпо парче, да знаеш.[/quote]

Аз знам, че съм тъп, но ти не знаеш, че съм гений...

36. 36 Профил на Хи-хи
    Хи-хи

Да пратят Кристо и да загради малко терен. С к'вото намери на Марс.
    За поне неколко хиляди човеци при подходящи технологии ще се издигне некое херметично "хотелче"....

37. 37 Профил на elviejo
    elviejo

Марс може някога да изглежда синя, но трябва НАСА в следващата си мисия да вземат Иван Козов... да засади теменужки.

38. 38 Профил на Иван Петров
    Иван Петров

До коментар [#35] от "Ганий":

Не си гений, Ганий си!

39. 39 Профил на Ганий

[quote#38:"Иван Петров"]Не си гений, Ганий си![/quote]

Аз знам, че съм Ганий, но ти не знаеш, че съм гений...

40. 40 Профил на Milton Banana

До коментар [#11] от "dobivelkov":

Ами да, марсианската е отвята от слънчевия вятър

41. 41 Профил на Milton Banana

До коментар [#11] от "dobivelkov":

Аз не съм спец, ама хич, само любител (някога запален), но не може всички да твърдят едно и също. И за Венера, и за Марс, и за ролята на земното магнитно поле

42. 42 Профил на Milton Banana
    Milton Banana

До коментар [#15] от "t'Ankus":

На 41 години съм става ли? http://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2001/ast31jan_1/

43. 43 Профил на Milton Banana
    Milton Banana

До коментар [#16] от "internation":

Мнооого по-лесно може да се направи, и много по-скоро

44. 44 Профил на Milton Banana
    Milton Banana

До коментар [#6] от "t'Ankus":

Лесно, бързо, евтино, удобно
    Еволюцията е само теория, не е доказано, че може да се извърши

45. 45 Профил на Салмонела
    Салмонела

Виждам доста хора, отвеяни от слънчевия вятър...
    Носете шапки на Марс.

УСПЕШНА НОВА ГОДИНА!!!
  46. 46 Профил на Geoimg
    Geoimg

[quote#1:"Кодкод"]така че никога не може бъде населен от постоянно живеещи хора, както често описва [/quote]
    Никога не казвай никога!?

*Лауреат на Нобелова награда! ГРАЖДАНИН! БЕЗПАРТИЕН!!!
  47. 47 Профил на Sevdelina Boikova
    Sevdelina Boikova

Как въобще на някой може да му хрумне, че еди си кое не било възможно, особено когато става въпрос за наука. Нашите знания за Космоса и живота в него са все още толкова ограничени, въпреки всичко.Та, ние виждаме и сме изучили едва 4% от състава на Вселената.Живеем в 4 -те измерения, а учените предполагат, че всъщност те са седем.
    Абсолютно убедена съм, че революциите и откритията в науката предстоят. Имаше една мисъл - колкото повече научавам,толкова повече разбирам, колко много не знам.

48. 48 Профил на dark'star