© YouTube

Ако доктор Карл Дейсерот беше станал архитект, той вероятно би заменил камъка или тухлите със стъкло от пода до тавана, за да изгради прозрачни къщи. Но той е невролог в Станфордския университет и е изобретил биологичен еквивалент - технология, която прави мозъците прозрачни.

Това е пробив, който би трябвало да даде на изследователите истинската картина на връзките и структурите както на нормалната мисловна дейност, така и на неврологични заболявания като аутизма и Алцхаймер. Всъщност, човешкият мозък, включен в изследването, идва от 7-годишно дете, страдащо от аутизъм.

© YouTube

Дейсерот и колегите му съобщиха в сряда в онлайн изданието на списание Nature, че са открили начин да заменят непрозрачна тъкан в мозъци (взети от лабораторни мишки или дарени от хора за научни цели) с "хидрогел" - субстанция, сходна на използваната при контактните лещи за очи.

Резултатът е прозрачен мозък, в който вътрешната структура се вижда по начин, който никоя технология досега не позволяваше. Големи структури като хипокампуса например, се виждат ясно като органите на прозрачна риба и дори се различават отделни клетки и нервни влакна.

Статията излиза само седмица, след като президентът Барак Обама обяви инициатива от 100 млн. долара за разгадаване тайните на мозъка. Откритието дава надежди, че някои от технологичните пробиви, които преследва инициативата, вероято са на една ръка от нас.

Неврологът Уилям Нюсъм, който ще е един от ръководителите на инициативата на Обама, нарече хидрогелната техника "голяма технологична иновация", която "ще ускори картографирането на връзките в мозъка".

Досега единственият начин да се проследят невронните връзки бе да се нареже мозък на ултра тънки резени, всеки от тях да се проучи под микроскоп за отбелязване на клетките и след това с компютър резените да бъдат "съединени" отново в цялостна картина.

Но този метод не позволява да се видят особено дълги връзки в мозъка като тези между префронталния кортекс и амигдалата, например. Затова учените отдавна мечтаят да изучават цялостни и непокътнати мозъци - обяснява Дейсерот - за да определят връзките между структура и функция.

Методът, кръстен CLARITY е деликатна работа на биохимици. Установено било, че непрозрачните тъкани са мастни мемрани, обгръщащи и поддържащи клетките на мозъка. Премахването на тези мембрани със сила води до разпадане на мозъчната тъкан в желеобразна купчина от неврони.

Вместо това екипът потопил мозъци на тримесечни мишки в мек, подобен на желе хидрогел. Молекулите на субстанцията се просмукали в мозъка и заели местата на липидните пластове, които след това са отстранени с електрохимичен процес.

След това хидрогелът е загрят до телесна температура, което кара молекулите да се свържат помежду си и да оформят здрава мрежа, поддържаща мозъка. За 8 дни учените се сдобили с мечтаното - непокътнат напълно прозрачен мозък от мишка.

Таламусът, кортексът и хипокампусът се виждали с невъоръжено око. Анализът под микроскоп разкрил бяла материя, служеща като трансмисионни линии за пренасяне на сигнали от неврон на неврон в дълги вериги на менталната дейност.

Нещо много важно - хидрогелът не само е прозрачен, но и промокаем, т.е. позволява да вкарат с него специални флуоресциращи оцветители или молекули, прилепващи се до точно определен от хилядите видови мозъчни клетки и дори до протеини и други молекули. При облъчване с определена светлина се разкриват нюанси и мрежи, които иначе е много трудно да се видят.

"Можем да оцветиш различните връзки в различни цветове. Така можем да проследим структури чак то чифтовете неврони от всяка страна на един синапс", твърди Дейсерот.

Процесът се оказал успешен и при работа с човешки мозъци, въпреки притесненията, че съхраняването им във формалин или формалдехид може да блокира хидрогела. (Мозъците от мишки са изследвани, докато органът е още пресен)

© YouTube

При обработването по новия метод на мозъка на здрав човек и на такъв с аутизъм учените разкрили при втория особени "мостчета", подобни на стълбица от корени на растение и познати от хората със синдром на Даун.

Превръщането на мозъка в толкова прозрачен обект може да трансформира начина, по който изучаване анатомията на този орган и как заболяванията го променят" коментира д-р Томас Инсел, директор на Националния институт за психическо здраве.

Авторите на откритието твърдят, че методът може да се използва и за анализ на други органи.

1. 1 Профил на 4u4o
    4u4o
  2. 2 Профил на alterego222
    alterego222

Удивително... Браво! Наистина е голям пробив...

3. 3 Профил на hodounski
    hodounski
  4. 4 Профил на takeshi303
    takeshi303

Америка въпреки проблемите си напоследък е Америка.

5. 5 Профил на Рубиконан от Балъкимерия
    Рубиконан от Балъкимерия

[quote#0:"статията"]За 8 дни учените се сдобили с мечтаното - непокътнат напълно прозрачен мозък от мишка[/quote]
    Какви мечти имат някои само, чак мозъкът ме засърбя

[quote#3:"статията"]методът може да се използва и за анализ на други органи[/quote]
    Сетих се за един друг орган, с който понякога "мисли" човек, но няма да го напиша...

6. 6 Профил на Karla c Україна Hanneman
    Karla c Україна Hanneman

До коментар [#1] от "4u4o":
    До коментар [#3] от "hodounski":

Не е пробив , а революция!
    С нетърпение чакам шера!

To Crush Your Enemies, See Them Driven Before You, And To Hear The Lamentation Of Their Women!
  7. 7 Профил на Росен съм аз а Путлер да спасява Русия
    Росен съм аз а Путлер да спасява Русия

До коментар [#6] от "Karla Alienowski":
    [quote#6:"Karla Alienowski"]шера![/quote]
    Какво е това?

пп. Знаеш, че не съм сред най-умните, ама искам да знам.

в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  8. 8 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin

Напредъкът на науката в областта на изследването на мозъка е главозамайващ. Скоро ще се виждат и отделните неврони.

9. 9 Профил на virtual brain
    virtual brain

Ами че той моя отдавна си е прозрачен.

АФтентично десен екоталибан, гей, толераст, платен грантаджия и соросоид-жълтопаветник от кръга "агнешки главички".
  10. 10 Профил на Karla c Україна Hanneman
    Karla c Україна Hanneman

До коментар [#8] от "Lady Zeppelin":

Скоро ли ще се виждат

До коментар [#7] от "Росен (Икономедиа = жалка цензура)":

Това е , че в цивилизованите страни не можеш да си ползваш технология измислена от друг както си искаш , има си протокол.

11. 11 Профил на Росен съм аз а Путлер да спасява Русия
    Росен съм аз а Путлер да спасява Русия

До коментар [#10] от "Karla Alienowski":

Ясно, благодаря.

12. 12 Профил на Нефертити
    Нефертити

Постарали са се учените, браво!

Предразсъдъците са за ограничените.
  13. 13 Профил на Karla c Україна Hanneman
    Karla c Україна Hanneman

Джуджетата , които са ми цъкнали минус за #6 само защото съм аз се вижда колко се интересуват от наука (или колко им е напреднал алцхаймера та са загубили надежда в нея)...

14. 14 Профил на Росен съм аз а Путлер да спасява Русия
    Росен съм аз а Путлер да спасява Русия

До коментар [#13] от "Karla Alienowski":

Жужетата ги знам точно колко са.
    10 до 12 броя в целия форум като разбира се не броим Щуцерските никове.
    Що ти прави впечатление изобщо?
    Темата (информацията) си е толкова важна, но очевидно не схващат, карат си по ника старата си работа.

15. 15 Профил на Нощен злодей
    Нощен злодей

Искам очила, за да виждам по дрехите на колежките...

16. 16 Профил на BohrMottelson
    BohrMottelson

До коментар [#8] от "Lady Zeppelin":
    Такива методи съществуват сравнително отдавна.

17. 17 Профил на Росен съм аз а Путлер да спасява Русия
    Росен съм аз а Путлер да спасява Русия

До коментар [#15] от "Нощен злодей":
    [quote#15:"Нощен злодей"]Искам очила, за да виждам по дрехите на колежките... [/quote]
    Пробвай като мен, лесно е.
    Кандърдисвай ги сами да ги махат.
    По ясно се вижда предполагам, отколкото с очила.

18. 18 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin

До коментар [#16] от "BohrMottelson":
    Какво имаш предвид?

19. 19 Профил на BohrMottelson
    BohrMottelson

До коментар [#18] от "Lady Zeppelin":

Има методи за визуализиране на отделни неврони.

20. 20 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin

До коментар [#19] от "BohrMottelson":
    Говоря за рутинни клинични изследвания при хора.

21. 21 Профил на BohrMottelson
    BohrMottelson

До коментар [#20] от "Lady Zeppelin":

22. 22 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin

До коментар [#21] от "BohrMottelson":
    [quote#21:"BohrMottelson"] Скокът между умрели мишки и рутинни клинични изследвания при хора е огромен. [/quote]

Така е. Затова писах, че скоро ще могат да се виждат отделните клетки при изследвания на хора. След скенера, ядрено-магнитния резонанс, пет скенера и това ще се случи.

Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  23. 23 Профил на 1_chrome.
    1_chrome.

До коментар [#6] от "Karla Alienowski":

Имаш пръст в тази работа?

24. 24 Профил на BohrMottelson
    BohrMottelson

До коментар [#22] от "Lady Zeppelin":

Ти си по-голям оптимист от мен.
    на мен не ми се вярва, защото неинвазивните методи като функционален ЯМР в комбинация с МЕГ не са много прецизни. те показват активация на зони, многократно превишаващи размерите на отделен неврон. Проблемът е не само до резолюция, а и изчислителен (образът се обработва въз основа на компютърни алгоритми, целящи изчистване на шума и отхвърляне на ROI, които са false positive), и статистически.

Надявам се искрено да греша и ти да си права. Това би довело до революция както в медицината, така и в неврофизиологиятя.

25. 25 Профил на bibian
    bibian

[quote#2:"alterego222"]Удивитело... Браво! Наистина е голям пробив...[/quote]

В БГ пробивът в мозъка обикновено е 9 милиметров ...

以其终不自为大,故能成其大。~~ 老子
  26. 26 Профил на bibian
    bibian

[quote#21:"BohrMottelson"]Надали. Скокът между умрели мишки и рутинни клинични изследвания при хора е огромен. [/quote]

Съдейки по някои участници във форума, не чак толкова голям.

以其终不自为大,故能成其大。~~ 老子
  27. 27 Профил на ПАВЛА
    ПАВЛА

До коментар [#23] от "Калибър 6.5Х55":
    Не, мозък, прозрачен.

При главоболие не се дава Но-Шпа, въпреки че при много хора главата е кух орган с гладка мускулатура.
  28. 28 Профил на Lady  Zeppelin

[quote#24:"BohrMottelson"]Ти си по-голям оптимист от мен. [/quote]
    По принцип не съм оптимист. Просто наблюдавам развитието на медицината последните двайсетина години. Появиха се техники (в други специалности), чрез които се стига почти до хистологично ниво.

29. 29 Профил на BohrMottelson
    BohrMottelson

До коментар [#28] от "Lady Zeppelin":

Това е така. Обаче тези техники (както и описаната в статията) са инвазивни и/или деструктивни.
    Те не запазват функционалността на органа.
    Отговорът най-вероятно трябва да се търси в комбинация между съществуващи техники като функционален магнитен резонанс+ЕЕГ+МЕГ+нещо принципно ново.

30. 30 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin

До коментар [#29] от "BohrMottelson":
    Прав си, че описаните в статията методи не са за жив мозък. Тези, за които аз говоря са клинични изследвания, варианти на ехографията, например ОСТ. Но пък са неприложими за мозък.

От мен - лека.

31. 31 Профил на Kolchev
    Kolchev

Тая работа с мишките е доста проблематична. Препоръчах статията, преди да съм я прочел, ако първо я бях прочел, консервативно щях да се въздържа за всеки случай, тъй като не съм обмислял съответния въпрос много-много.

32. 32 Профил на BohrMottelson
    BohrMottelson

До коментар [#30] от "Lady Zeppelin":

лека

33. 33 Профил на Karla c Україна Hanneman
    Karla c Україна Hanneman

До коментар [#27] от "ПАВЛА":

Всеки собственик на мозък може да се изказва , колкото и да е дисфункционален споменатия орган. Друг е въпроса дали има какво да каже.

34. 34 Профил на Karla c Україна Hanneman
    Karla c Україна Hanneman

До коментар [#29] от "BohrMottelson":

За треапевтични цели няма никакъв смисъл от всичко това , за което говорите. Съществуващите техники за визуализация и сега съответстват на нивото на разбиране на проблемите и на методите за третирането им.

До коментар [#30] от "Lady Zeppelin":

Индивидуализираната медицина , която се рекламира от пресата не е реално и масово приложима и скоро няма да бъде такава, ако въобще се случи.

35. 35 Профил на BohrMottelson
    BohrMottelson

До коментар [#34] от "Karla Alienowski":

В момента работя в тази област. Нямам никакво намерение да влизам в дискусия, защото лесно губя търпение с хора, които говорят общи приказки и глупости наизуст.

36. 36 Профил на КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
    КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ

[quote#33:"Karla Alienowski"]Всеки собственик на мозък може да се изказва[/quote]
    ===================================
    Колкото по-малко мозък толкова повече изказвания. Слушай политиците.

Глупостта е дар божи, но с него не трябва да се злоупотребява. /Ото фон Бисмарк/
  37. 37 Профил на Мастър Йода
    Мастър Йода

Абе... не е малко. Всяка крачка напред трябва да бъде приветствана и поощрявана. Най-малкото чрез позитивни коментари. Но чуйте какво ще ви кажа аз, о-о-о, джедаи! Истинското разбиране ще дойде, когато се открият полевите взаимодействия между невроните в мозъците ни. Дотогава умната, ей! И по едно аспиринче преди голям запой. Ей така, против оттоци в мозъците ви. Ака ме разбирате какво искам да ви кажа, о-о-о, джедаи.

Аз не остря моливи, аз руша империи!
  38. 38 Профил на КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
    КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ

[quote#29:"BohrMottelson"]+нещо принципно ново. [/quote]

... като ГЕРБ, БСП, ДПС или СДС.

39. 39 Профил на Lemmy
    Lemmy

BohrMottelson и Lady Zeppelin, 10X! По-интересни от статията.

40. 40 Профил на stein
    stein

Откритието е важно, защото дава нов метод за изучаване структурата на мозъка. Доколко разбирането за структурата на мозъка ще помогне за изясняване на фукциите му, ще видим. Пожелавам успех и късмет. Между другото, неотдавна ЕС отпусна голям грант (1.19 млрд евро за 10 години) на учените от Лозана. Това още веднъж показава колко важни и актуални са изследванията на мозъка:

"Свободата започва там, където свършва невежеството." Виктор Юго.
  41. 41 Профил на Дон Кихот
    Дон Кихот

До коментар [#38] от "КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ":

"... като ГЕРБ, БСП, ДПС или СДС."

Немам думи! Когато човек се е родил с квадратен мозък, това е задълго!

42. 42 Профил на marquis
    marquis

Така, предния път, когато писах под статията за 100-те милиона долара, дадени от "правителството" на САЩ, по неизвестни причини бях изтрит, постът беше, че това е епохална новина, подобна на тази за откриване на причината за измирането на динозаврите или за началото на проекта "Манхатън". Предполагам, че причината за триенето е не много високата научна култура на модератора и страха му да не бъде обвинен от работодателя му в политическа некоректност, а работодателят му е както е известно от разгрдаските села. До тук обясненията извън темата.
    Това е голям пробив в областта на изследване на мъртвия мозък, който ще допринесе за "картографирането" на мозъчните дялове и поддялове, което е доста сериозен напредък - без да се разрушава цялостта на мозъка. В популярната литература са известни няколко големи изследвания на мозъци на човешки същества - гении. Айнщайн, Маяковски и дори Ленин, но тези изследвания са разрушили наличните образци, е - този метод ще съхрани цялостта за бъдещето. Гледам и други колеги са писали, че се занимават професионално с темата, успех им желая.

"Vernunft wird unsinn, wohltat plage."
  43. 43 Профил на ot4eto
    ot4eto
  44. 44 Профил на stile libero
    stile libero

със 100 милиона Обама направи прозрачен 1 мозък, със 100 милиона Бойко направи прозрачни 8 милиона мозъци.
    Как ще ни стигнат американците

45. 45 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin

До коментар [#34] от "Karla Alienowski":
    [quote#34:"Karla Alienowski"]Съществуващите техники за визуализация и сега съответстват на нивото на разбиране на проблемите и на методите за третирането им. [/quote]
    Карла, нямам намерение да влизам в спор с теб, но съм иненадана от това изказване. Ще дам само един пример. Съществуват много, да не кажа голямата част, неврологични заболявания, за които не се знае нито причината, нито има лечение. Какво ще кажеш за децата със забавено развитие, при които всички изследвания, са нормални. Каква е причината?

46. 46 Профил на Росен съм аз а Путлер да спасява Русия
    Росен съм аз а Путлер да спасява Русия

До коментар [#45] от "Lady Zeppelin":

Защо войници от ВСВойна с половин отнесена глава са живи и здрави, а някои други при малка хирургическа намеса или пък при леко на вид увреждане от катастрофа стават тръстики?
    Не знае никой още.
    Не спорим. Констатираме факт.

47. 47 Профил на ПАВЛА
    ПАВЛА

[quote#34:"Karla Alienowski"]Революцията е само на фундаментално , научно ниво , практиката ще дойде след около 15-20 години. [/quote]
    Това откъде казваш, го копна?

48. 48 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin

До коментар [#46] от "Росен (Икономедиа = жалка цензура)":
    Aко позволиш, не е точно така. Обяснението на примера, който даваш се знае. Има области в мозъка, например фронталния/челния мозък, в който няма много центрове, един вид не служи особено. Това е проблем, защото туморите се развиват и стават големи без симптоми. И има области, в които малки засягания дават веднага симптоми.

[quote#46:"Росен (Икономедиа = жалка цензура)"]Болестите свързани с мозъка се лекуват само симптоматично точно защото на науката не е известно как работи мозъка.[/quote]
    И аз това казвам.

49. 49 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin

До коментар [#35] от "BohrMottelson":
    [quote#35:"BohrMottelson"]В момента работя в тази област. [/quote]
    Така разбрах и аз. Ти си от страната на хората, произвеждащи апаратурата, което и обяснява реализма ти по отношение на новите машини.
    Аз гледам приложенията на апаратурата и новите изследвания.

50. 50 Профил на Росен съм аз а Путлер да спасява Русия
    Росен съм аз а Путлер да спасява Русия

До коментар [#48] от "Lady Zeppelin":

Приятел невролог ми е разказвал тези неща.
    Че нищо не знаят за мозъка и лекуват само симптоми.
    За рака не ми се мисли.

51. 51 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin

До коментар [#50] от "Росен (Икономедиа = жалка цензура)":
    Да , за съжаление в общи линии е така. Неврологията е малко тъжна специалност.
    Исках само да внеса едно уточнение. Някои неща, все пак се знаят.

52. 52 Профил на Karla c Україна Hanneman
    Karla c Україна Hanneman

До коментар [#45] от "Lady Zeppelin":

Нещо май не се изразих ясно.
    Обяснявам пак (и за "работещите в тази област" ) : вие говорехте за медицина , а аз за неврология и неврофизиология (за което всъщност е и статията).
    За медицински нужди съвременната техника е достатъчна , за научни очевидно е , че не.

За това тази техника е революция , но не от рода , който виждате вие с "работещият в тази област". Ако още не съм разбрана това е като да сравняваш ЦЕРН с Роскосмос.

53. 53 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin

До коментар [#52] от "Karla Alienowski":
    Точно за медицински нужди за диагностика съвременната техника не е достатъчна.

54. 54 Профил на Karla c Україна Hanneman
    Karla c Україна Hanneman

До коментар [#49] от "Lady Zeppelin":

Да пишеш сорс по някоя тема не е като да "работиш в тази област". Аман от сакти ИТ "специалисти"! От всичко , за което са написали три реда почват да разбират

55. 55 Профил на Karla c Україна Hanneman
    Karla c Україна Hanneman

До коментар [#53] от "Lady Zeppelin":

Не знам как по-ясно да ти го обясня. Да диагностираш нещо , за което няма лечение можеш и сега със съвсем достатъчната медицинска техника. Важността на това откритие е във възможностите , които се откриват да се разрешат проблемите , за които ти си писала , но в клинична практика НЕ е приложимо в момента и няма да бъде.

56. 56 Профил на Karla c Україна Hanneman
    Karla c Україна Hanneman

[quote#50:"Росен (Икономедиа = жалка цензура)"]невролог ми е разказвал тези неща.
    Че нищо не знаят за мозъка и лекуват само симптоми[/quote]

Само втората част е вярна.

57. 57 Профил на 1_chrome.
    1_chrome.

До коментар [#56] от "Karla Alienowski":

Попитах те за шера ти по-горе, но не си разбрала явно!

58. 58 Профил на Karla c Україна Hanneman
    Karla c Україна Hanneman

До коментар [#57] от "Калибър 6.5Х55":

Нормално , на теб обикновено малко ти се разбира. Може ли да поясниш?

59. 59 Профил на 1_chrome.
    1_chrome.

До коментар [#58] от "Karla Alienowski":
    [quote#6:"Karla Alienowski"]С нетърпение чакам шера![/quote]

Доколкото разбирам имаш дял в разработката, така ли е?

61. 61 Профил на Karla c Україна Hanneman
    Karla c Україна Hanneman

До коментар [#60] от "BohrMottelson":

Писането на код не е работа нещастнико. И писачите на код не сте съществата , с които ще споря за нещо конкретно , писачите на код сте експендъбъл и струвате не повече от последната линия , която сте изтракали. Писачите на код не можете и на мама да се похвалите за последната си линия , защото не ви стига времето преди да се е превърнала в ненужен боклук , така че не ми се прави на много отворен и не ми говори за работа , защото ти не работиш , ти само ми цапаш въздуха с издиханията си , напълно ненужно човеченце.

62. 62 Профил на Нина Цачева
    Нина Цачева

Невролозите много знаят и малко могат , хирурзите малко знаят и много могат

63. 63 Профил на BulgAryan - пикам ви на жидо-болшевишката цензура!
    BulgAryan - пикам ви на жидо-болшевишката цензура!

[quote#60:"BohrMottelson"]Това не са теми по литература, където можеш да разтягаш локуми. Ако искаш да спориш за нещо конкретно- заповядай. Ако продължиш да бръщолевиш глупости, ще бъдеш пратена... ти знаеш къде. [/quote]

Ами тя си казва нейното мнение, нейната гледна точка ... ако можеш да я обориш с факти - давай, нали разправяш че работиш в тая област! Ама нещо не виждам да звучиш много убедително! Така че, ако продължаваш с това кухо перчене, тя също може да те прати някъде!

,,Българите-това е народът,който имаше всичко което е пожелавал. Те никога не се съмняваха в победата си" Енодий 486 г.
  64. 64 Профил на Karla c Україна Hanneman
    Karla c Україна Hanneman

До коментар [#59] от "Калибър 6.5Х55":

Не. Де да имах. Но ще ми е от огромна полза когато получа достъп , защото аз наистина работя в тази област , а не пиша никому ненужен код като някои "специалисти".

65. 65 Профил на BohrMottelson
    BohrMottelson

До коментар [#61] от "Karla Alienowski":

Не ми плащат да пиша код. Не съм в ИТ. Не знам откъде се е зародила тази тъпа идея в кухото ти междуушие.
    Ако ще спориш за нещо конкретно, давай. Ако не, ще продължаваш да получаваш шутове.

66. 66 Профил на 1_chrome.
    1_chrome.

До коментар [#64] от "Karla Alienowski":

Разбрах, затова те попитах. Дано!