Най-мощният телескоп в историята ще е готов до 2022

С ТМТ астрономите се надяват да открият някои от най-първичните галактики, които да ни разкрият повече подробности за произхода на вселената.

© НАСА, Reuters

Група калифорнийски учени са поели предизвикателството до 2022 да създадат телескоп, който трикратно превишава размерите на най-големия свой събрат в момента. Той ще се нарича Thirty Meter Telescope (ТМТ) и ще се намира в изгасналия хавайски вулкан Мауна Кеа. Целта на учените е той да надмине световноизвестния Hubble в почти всеки аспект.

Както подсказва името му, ТМТ ще е с диаметър от 30 метра и ще е с около 144 пъти по-голяма площ за събиране на светлината от Hubble. Телескопът ще работи от ултравиолетовия до средния инфрачервен спектър. Мауна Кеа е избран като място за построяването на ТМТ след 5-годишен период на тестване на различни площи. Вулканът се намира в сравнително изолиран район с особено благоприятни атмосферни условия, които ще осигурят по-добра видимост на телескопа.

ТМТ ще предостави възможността за направата на много по-детайлни картини на далечния Космос, които ще надминават по разделителна способност дори тези на Hubble. Благодарение на огромните си размери телескопът ще позволи на човечеството да надникне в дълбините на Космоса, както никога досега. Същевременно адаптивната оптика, с която ТМТ е екипиран, ще подобрява качеството на картините, като изчиства замъгляването, причинено от земната атмосфера.

Екипът, отговорен за проекта, се надява някои от потенциалните открития на телескопа да ни дадат отговори на редица екзистенциални въпроси. С ТМТ астрономите се надяват да открият някои от най-първичните галактики, които да ни разкрият повече подробности за произхода на Вселената. Други мисии, които телескопът ще изпълва, са намирането на планети от земен клас и разбулването на тайните на енигматичната "тъмна материя".

1. 1 Профил на 1_chrome.
    1_chrome.

Голямо предизвикателство, но щом са решили, ще го направят.

2. 2 Профил на lordcris
    lordcris

А рашите още се опитват да направят автомобил.

3. 3 Профил на Rothschild
    Rothschild

Браво! На фона на безкрайните пари дето се отделят за въоражение...нещо смислено и значимо за човечеството!

4. 4 Профил на dark'star
    dark'star

[quote#2:"lordcris"]А рашите още се опитват да направят автомобил.[/quote]И правилно ... Ракети и орбитални станции вече си имат... другите да има какво да гледат като погледнат към космоса - рашките все са си там докато други само гледат умно

КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  5. 5 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ

Науката движи светът !
    Знае ли някой колко ще струва проекта ?

Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  6. 6 Профил на TED (moderator är en faggot)
    TED (moderator är en faggot)

Ей, вземете - ще ви работя за без пари по такъв проект.

7. 7 Профил на redguy
    redguy

Че Хъбъл, изведен 1990 г. вече е антика в технологично отношение, макар и с множество подобрения. Не ми се рови сега, но мисля, че се готвят поне няколко нови орбитални телескопа за близките години.

8. 8 Профил на 1_chrome.
    1_chrome.
  9. 9 Профил на stoyanst
    stoyanst

Дано изгасналия вулкан Мауна Кеа не планира да изригне отново около и след 2022, че ще се превърне в орбитален телескоп...

10. 10 Профил на loreth
    loreth

С други думи:

За да угодят на обществените нагласи и да не наливат безпредметно пари в орбитални проекти и разработки за пилотирани от хора космически апарати* правителството е одобрило финансирането на подобен проект.
    Добър ход - осигуряват работа на известно количество специалисти, проекта остава "земен" съответно не чак толкова скъп, и декларират пред обществото вложения за наука

Космологията е доста популярна в САЩ и аз лично се зомбирам редовно с различни филмчета на тема космология и астрофизика - интересни но като цяло рядко човек научава нови факти.
    Та покрай интереса ми ми правят впечатление двата "популярни титана" - харизматичния Нийл ДеГрас Тайсън и прагматичния(и подкрепян и от мен) Лорънс Краус:

- Тайсън - директор на научен музей и защитник на разработките за пилотирани от хора космически апарати. От години лобира за удвояване бюджета на NASA.
    Изключително забавен като оратор - интересен за гледане (Вероятно аз съм nerd)

- Краус - Теоретичен физик. Той лично описва себе си като човек, чиято "цел в живота е да разбере как вселената ще "свърши". Прагматичен, обективен и според мен, достоен за възхищение лидер и учен на нашето съвремие.

И така... не можах да се сдържа тъй като темата, както на голяма част от хората ми е изключително интересна

* Просто няма перспектива - Слънчевата система определено е границата на сегашното ни технологично развитие а от нея трудно можем да твърдим, че в обозримо бъдеще имаме интерес да се "местим" някъде. Всъщност единственото място където теоретично можем да МЕЧТАЕМ да се заселим е Марс.
    А планетата няма магнитно поле(активно ядро) та предизвикателствата пред "пригаждането" и за живот са... ами.. на този етап дори неясни в детайли... за по-кратко

11. 11 Профил на Уточнител
    Уточнител

новият космически телескоп се казва Джеймс Уеб и има главно оглдало ф 5 м, ще бъде изведен в орбита 2015.

А пък телескопът, за който се говори по-горе, ще бъде снабден с адаптивна оптика (прилага се вече от 20 г.), която с голяма бързина деформира огледалата, за да компенсира турбуленцият на атмосферния стълб над телескопа. За целта атм. стълб непрекъснато се прострелва с лазерен лъч, който дава информация за моментната турбуленция на атмосферата. По този начин наземните телескопи съперничат с космическите, въпреки, че последните имат и други преимущества

истината е по-важна от честта на Великая Россия
  12. 12 Профил на rio
    rio

Thirty Meter Telescope

Ще предоставя изображения, повече от 12 пъти по-контрастни от тези, взети от космическия телескоп Хъбъл

Диаметър на купола 66 метра
    Височина на купола 56 метра

Купола на базиликата „Свети Петър“ в Рим е с диаметър 42 метра

13. 13 Профил на gfn_666
    gfn_666
  14. 14 Профил на Hristo'o
    Hristo'o

Той може да задмине Хъбъл, само и единствено по размери и параметри. Няма как да задмине Хъбъл по-качества, защото ще наблюдава от Земята, а Хъбъл е сателит в космоса, а там няма пречките на атмосферата!
    Ама така става като просто преписвате статии от някъде без да си имате и идея за какво говорите.

15. 15 Профил на zabejko
    zabejko

най после ще може да се докаже , че вселената не е безкрайна за разлика от човешката глупост, особено на някои

veni vidi fugi
  16. 16 Профил на Булаир
    Булаир

До коментар [#10] от "loreth":

Изключително приятно е да видиш и български учен (проф. Съселов) сред елита на астрофизиците ...
    ... А, иначе, шапка им свалям на американците щом става дума за наука - някаква рядка смесица от детско любопитство, умение да събереш и мотивираш умове от целия свят и здравословен контрол върху разходите.

17. 17 Профил на loreth
    loreth

[quote#14:"Hristo'o"]Няма как да задмине Хъбъл по-качества, защото ще наблюдава от Земята, а Хъбъл е сателит в космоса, а там няма пречките на атмосферата! [/quote]

Погледни коментар №11 на Уточнител.

Ако ти представлява инерес, ето едно кратко филмче за VLT:

Основното предимство, разбира се, на наземните телескопи е че могат да бъдат сравнително евтино/лесно обновявани и обслужвани. От там и предпочитанието към такива проекти... предполагам

18. 18 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ

До коментар [#8] от "Калибър 6.5Х55¨

Благодаря колега !

19. 19 Профил на eurogi
    eurogi

Друго интересно нещо за този телескоп е,че голяма част от финансирането е частна-от фондацията на съоснователя на Интел Гордън Мур...

20. 20 Профил на eurogi
    eurogi

До коментар [#7] от "redguy":
    Има доста,но основния ще е наследника на Хъбъл-James Webb Space Telescope:

21. 21 Профил на Karla c Україна Hanneman
    Karla c Україна Hanneman

Ох , помисли си , че Росскосмос ще го правят а то некадърниците от НАСА дето и Тхия Океан не могат да изследват а само някви Марсове и Плутони там са достигнали и блъскат сонди в комети и една совалка даже нямат...

To Crush Your Enemies, See Them Driven Before You, And To Hear The Lamentation Of Their Women!
  22. 22 Профил на Мастър Йода
    Мастър Йода

Тва с телескопите започва да ми намирисва на небивала идиотия. Пари нахалост, щото са си надвили на масрафа и са решили да си мерят чурките- кой по-голям телескоп ще извади. Какво толкова очакват да видят? Да-а-а, небивала е американската "научна" идиотия. Това, което физиката трябва да "види" не е далечно, то е редом с нас. Само дебили като Карличка, които си мислят, че имат нещо общо с познанието, могат да се празнят от кеф при подобни сензации. Добре, тия ще извадят най-голямата чурка. И кво от тва? Ще видят една първична галактика и мигом ще разгадаят тайните на вселената, нали?

Аз не остря моливи, аз руша империи!
  23. 23 Профил на Мастър Йода
    Мастър Йода

"Основният проблем вероятно ще е свързан с построяването на огледалото, нужно за телескоп от такъв мащаб. От една страна, е практически невъзможно да се направи толкова голямо парче стъкло. От друга, заради него телескопът може да рухне под собствената си тежест. Затова ТМТ ще е изграден от 492 по-малки хексагонални огледала, които, събрани заедно, формират едно по-голямо."

Идиотия и дивотия!

Аз не остря моливи, аз руша империи!

До коментар [#10] от "loreth":

Позволявам си да ти препоръчам книгата " Физика на безсмъртието" от Франк Типлер./ Physics of immortality - Frank Tipler/.Tой е работил с Роджър Пенроуз и Стивъх Хокинг.
    Това е най-страхотната и зашеметяваща теория за бъдещето на човечеството която съм срещал някога.

25. 26 Профил на Булаир
    Булаир

[quote#22:"Мастър Йода"]щото са си надвили на масрафа и са решили да си мерят чурките- кой по-голям телескоп ще извади. [/quote]

До коментар [#22] от "Мастър Йода":

Ами така е, разни хора - разни идеали ...
    ... Едни от слободия строят телескопи и развиват наука, а други, като си надвият масрафа, инвестират в силикон и джипове. ... Като, обърни внимание, силикона и джиповете ги правят тези които развиват и наука ... Абе, живи да ги ожалиш тия с науката ...

26. 27 Профил на Реконструктор
    Реконструктор

До коментар [#23] от "Мастър Йода":

Има какво да се види, но то е доста далеч от представите на простосмъртието, за което да наблюдаваш астрофизични процеси е гледането на цветни картинки от телефона.

И не правильно думать, что есть чьим-то богом обещанный рай