Най-мощният телескоп в историята ще е готов до 2022

С ТМТ астрономите се надяват да открият някои от най-първичните галактики, които да ни разкрият повече подробности за произхода на вселената.

© НАСА, Reuters

Група калифорнийски учени са поели предизвикателството до 2022 да създадат телескоп, който трикратно превишава размерите на най-големия свой събрат в момента. Той ще се нарича Thirty Meter Telescope (ТМТ) и ще се намира в изгасналия хавайски вулкан Мауна Кеа. Целта на учените е той да надмине световноизвестния Hubble в почти всеки аспект.

Както подсказва името му, ТМТ ще е с диаметър от 30 метра и ще е с около 144 пъти по-голяма площ за събиране на светлината от Hubble. Телескопът ще работи от ултравиолетовия до средния инфрачервен спектър. Мауна Кеа е избран като място за построяването на ТМТ след 5-годишен период на тестване на различни площи. Вулканът се намира в сравнително изолиран район с особено благоприятни атмосферни условия, които ще осигурят по-добра видимост на телескопа.

ТМТ ще предостави възможността за направата на много по-детайлни картини на далечния Космос, които ще надминават по разделителна способност дори тези на Hubble. Благодарение на огромните си размери телескопът ще позволи на човечеството да надникне в дълбините на Космоса, както никога досега. Същевременно адаптивната оптика, с която ТМТ е екипиран, ще подобрява качеството на картините, като изчиства замъгляването, причинено от земната атмосфера.

Основният проблем вероятно ще е свързан с построяването на огледалото, нужно за телескоп от такъв мащаб. От една страна, е практически невъзможно да се направи толкова голямо парче стъкло. От друга, заради него телескопът може да рухне под собствената си тежест. Затова ТМТ ще е изграден от 492 по-малки хексагонални огледала, които, събрани заедно, формират едно по-голямо.

Екипът, отговорен за проекта, се надява някои от потенциалните открития на телескопа да ни дадат отговори на редица екзистенциални въпроси. С ТМТ астрономите се надяват да открият някои от най-първичните галактики, които да ни разкрият повече подробности за произхода на Вселената. Други мисии, които телескопът ще изпълва, са намирането на планети от земен клас и разбулването на тайните на енигматичната "тъмна материя".