Делфините са способни да се викат по имена

© Paul Hanna, Reuters

Ново проучване доказва теорията, че делфините използват уникални подсвирвания, за да се разпознават един друг, съобщава bbc.co.uk. Екип изследователи от шотландския университет Сейнт Андрюс е открил, че морските бозайници реагират и откликват на уникален звук, който е специфичен за всеки индивид. Според учените въпросните подсвирвания съвсем спокойно могат да се приемат за еквивалент на човешките имена. Благодарение на тези звуци делфините са способни да се различават един друг, когато са в група, както и да контактуват точно с индивида, който им трябва.

Хипотезата, че делфините използват имена помежду си под формата на свиркащи звуци, се появява за пръв път още през 60-те години на миналия век. Проучването на шотландските учени обаче доказва не само това, но и открива, че делфинът чието "име" е изсвирено, откликва със сходен звук, за да покаже присъствието си. Това поведение е много сходно с начина, по който човек би реагирал, когато е извикан по име.

Въпросното откритие е голяма стъпка напред в разбирането на езика и поведенческите навици на чудатите морски бозайници. Наличието на собствени имена означава, че делфините разпознават самоличноста на всеки индивид и са способни да сформират сложни връзки помежду си.

По принцип водите на океана ограничават видимостта, така че употребата на звук, с който делфините могат да определят своето местоположение спрямо групата, е изключително важна за тях. Така, ако един член се отцепи от останалите, те могат да го потърсят и разпознаят благодарение на характерното му име.

Делфините също разполагат с още два звукови метода на общуване. Освен подсвиркванията, те използват и кликащи звуци, които са с ориентировъчен характер и служат като ехолокатор. Делфините също така произвеждат и пулсиращи звуци, чиято цел все още е неясна. Откритието, че делфините използват толкова сложна система на общуване, обаче навежда на мисълта, че и другите два вида звуци може да имат някакво комуникационно значение.

Делфините минават за най-интелигентния биологичен вид на нашата планета след хората. Те нееднократно са доказвали изумителните си способности в миналото - могат да следват "рецепти" при подготвянето на храна, да помагат на други животни, изпаднали в беда, и дори да решават базови математически задачи.