Нова група вируси може да промени изцяло основите на биологията

Екипът биолози от френския университет Екс-Марсилия вярва, че вирусът не е дотолкова кутия на Пандора за човечеството, колкото за самите принципи на биологията.

Новият вирус "Пандора", открит в Чили от френски биолози, не само чупи редица рекорди измежду биологичните си събратя, но и може да постави под съмнение модерните представи за дървото на живота, съобщава nature.com.

Групата вируси "Пандора" са многократно по-големи и сложни от всеки друг вирус, познат на науката. Структурата на обичаен вирус включва от 3 до 160 гена, но "Пандора" има около 2500. От тези гени единствено 7% съвпадат с такива вече познати на науката. Вирусът гигант е дълъг 1 микрометър в сравнение с обичайните за вирус размери от 15 до 350 нанометра и е видим с обикновен микроскоп.

Организмът е бил открит от френските биолози Жан-Мишел Клавери и Шантал Абержел във водни проби от чилийското крайбрежие. Откритият вирус е инфектирал и убивал амеби и е бил с размерите на малка бактериална клетка. По-късно същият организъм е открит в езеро в Австралия, което навежда на мисълта, че "Пандора" не е ограничен на определен териториален ареал.

Въпреки митологичната аналогия в името му новооткритият вирус не представлява никаква опасност за човека. Екипът биолози от френския университет "Екс-Марсилия" вярва, че вирусът не е дотолкова кутия на Пандора за човечеството, колкото за самите принципи на биологията. "Пандора" е бил открит в седимент, което е крайно необичайна среда за вирус.

Вече се формира тезата, че той може да не е със земен произход. Тази теория още предстои да бъде доказана, но едно нещо е сигурно. "Пандора" не изглежда да произлиза от нито едно от трите общоприети биологични империи на организмите: археи, бактерии и еукариоти. Тези необикновени вируси най-вероятно спадат към 4-ти, непознат за науката разред.

Революционните свойства на "Пандора" са толкова уникални, че самото му съществуване може да постави под въпрос сегашната класификация на дървото на живота. Гените на тези нови вируси могат да се окажат от огромна полза при създаването на нови фармацевтични продукти.