
© Дневник
Димитър Вълев, мениджър мобилни комуникации и продукти LG България.
Димитър Вълев е мениджър мобилни комуникации и продукти в българското представителство на LG Electronics. Той заема тази длъжност от близо седем години, от самото начало на директното присъствие на компанията на българския пазар. Преди това е работил в K&K Electronics, "Мобиком" и Danon. Завършил е английската гимназия и магистратура в УНСС.
Какво беше представянето на компанията през миналата година? Какви бяха поставените цели и успяхте ли да ги изпълните?
- Миналата година беше една от най-добрите - втората най-добра - за цялата история на представителството на LG у нас. Макар и в период на криза отбелязахме огромен ръст от над 60% на годишна база, което смятам за доста добър успех. Безспорно постигнахме плановете си и в количествено изражение със 120% от заложените като брой продадени телефони.
Успяхме благодарение на няколко фактора. Първо - добре лансирахме L-серията телефони. В доста кратък период пуснахме цялата серия и тя беше предвидена и позиционирана да заеме повечето масови сегменти. С L-серията реално много разширихме портфолиото си. Преди това имахме доста скромна продуктова гама.
Какво е представянето на компанията през тази година до момента?
- Тенденцията продължава с пълна сила. Бих казал и още по-добре. Това се дължи на няколко причини. Първо самият пазар расте, особено този на смартфони, макар и с по-слаби темпове спрямо предходни години. Само за второто тримесечие на 2013 г. LG продаде 12.1 млн. смартфона в целия свят. На този фон въвеждаме много нови продукти. През последните месеци това е второто поколение на L-серията - L II. Запазихме и първото поколение, което все още се продава. Така почти удвоихме нашето присъствие на пазара.
Реално успяхме и да удължим живота на старите модели. Животът на един мобилен телефон днес е средно между 7 и 12 месеца. Конкуренцията е огромна и на пазара постоянно излизат нови модели и нови марки. Малката разлика между утвърдените и новите производители показва, че компаниите, които са се радвали на успех досега, вече не могат да предоставят иновативните технологии и продукти, които пазарът изисква.
Това го притиска и скъсява живота на моделите. Затова удължаването на живота на един продукт е много важно. Продукти с живот над година и два-три месеца се считат за много успешни, които са се наложили на пазара, търсят се и все още носят печалби на производителя. С първата L-серия успяхме да го постигнем. Подготвили сме и много нови неща, с които да изненадваме потребителите.
На кое място сте на българския пазар?
- От средата на миналата година и до днес успяваме да позиционираме нашите устройства добре като цена спрямо качество и надеждност. Бих казал, че стоим много добре на пазара.
Към момента сме на 4-та позиция, като често пъти отскачаме до 3-то място. Това много зависи от пазара на дребно и от промоциите и съвместните кампании, които реализираме с нашите партньори. По последни данни и глобално LG е на трето място като производител на смарт телефони.
По-активни сме в нисък и среден клас смартфони. Там ни е силата и там сме най-конкурентни. Естествено имаме предложения и във високия клас, до 1000 лв., но в най-високия, над 1200 лв., нямаме.
Като пример мога да дам телефона Optimus L9, който мисля, че е най-евтиният и достъпен 4.7-инчов смартфон с двуядрен процесор. L5 и L7 също имат много добро представяне на пазара, в средния клас.
Очакваме до края на година да подобрим пазарния си дял. В момента той е под 10%, но прогнозите са да достигнем двуцифрено число, което не е малък пазарен дял за нашата страна.
Какви продукти са най-интересни на българските потребители? Мобилните телефони ли движат целия пазар или и други категории като таблетите имат сериозно участие?
- Безспорно мога да кажа, че мобилните телефони са категорията, която продължава да расте сериозно, но ръстът не е толкова голям, колкото при таблетите и т.нар. фаблети, смартфони с екрани над 5.5-инча. Най-вероятно таблетите и фаблетите ще са най-развиващата се категория като процент ръст през тази и следващата година.
Глобално ситуацията е сходна, но в България това е особено видимо, най-вече при таблетите. Очакваме ръст в техния сегмент между 60% и 70%. При смартфоните ще е между 30% и 35% на годишна база. В момента смарт телефоните държат около 37-38% от общо продадените телефони, догодина се очаква да са около 50-55%. По този показател сме доста далеч от Западна Европа и Америка, където смартфоните са над 70-75% от продажбите на мобилни телефони.
LG планира ли да навлиза в други продуктови категории или основният фокус ще се запази върху мобилните телефони?
- Фокусът ще се запази върху мобилните телефони. В момента има и процес на трансформация - размерите на телефоните растат, превръщат се във фаблети, после в таблети. Затова фокусът ни ще е смарт телефони, но вече среден и висок клас. Имаме два фаблета - Optimus View и Optimus G Pro. Следващата година ще има и още по-голям телефон. Ще се съсредоточим върху подобряване на имиджа на марката и ценовата ефективност, отколкото върху преследването на краткосрочни печалби.
Предвиждаме участие и в сегмента на таблетите. Въпреки че при тях пазарът е много конкурентен и дори е борба за оцеляване. Повечето производители работят на загуба. Но тъй като е много растящ пазар и се очертава като много голям през следващите няколко години, ще вземем участие. Вероятно до края на годината ще има таблет на LG и в България.
Планираме да се фокусираме върху Android, но сме готови и вероятно ще пуснем Windows Phone устройство. Поне в България обаче то няма да се появи тази година. Зависи и как Microsoft ще продължат да развиват операционната система.
До края на годината LG ще има и Firefox OS телефон, но не мога да се ангажирам с конкретна информация, тъй като зависи и от нашите партньори. Лично според мен няма да се случи тази година, по-вероятно през първото тримесечие на 2014 г. Зависи и от това как операционната система ще се наложи. Тя все още е много нова и предстои да покаже дали ще привлече вниманието на потребителите.
Към какви устройства се ориентира българският потребител според вашите наблюдения?
- Наблюдавам интересно явление. Не сме го измервали със статистика, но като обща, непредставителна информация се оказва, че имаме много голяма група потребители, които купуват евтини и среден клас телефони и смартфони с 3.8 до 4 инча дисплей и Android. Следва една малка "дупка" с много малко продажби на 4.5-, 4.7-инчови телефони по-голям клас. След това във високия и по-скъп клас отново имаме по-голямо търсене. То не е толкова голямо, колкото в ниския клас, но е все пак доста.
Бих казал, че има поляризация в горен и нисък клас, което е като малко отражение на обществото. Интересното обаче е, че всеки ден забелязваме хора, които трудно биха си позволили телефон за 1000 лева, но го имат. Може би все още това е символ на престиж и потреблението и поведението ни все още не е практично, каквото се наблюдава в други държави и пазари. Готови сме да даваме пари за имиджови устройства, а практичността остава на заден план.
През последните месеци в страната се случиха много събития. Повлияха ли те на пазара?
- Доколкото имаме информация, пазарът е малко повлиян. Продажбите се запазват стабилни на нивото от миналата година и дори има лек ръст. В определени моменти, например месец юли, има слабости. Преди това, като изключим февруари, пазарът беше добър.
Икономическата и социална обстановка сякаш не се отразява сериозно, но това може и да се случва по-бавно и да си проличи на края на годината, когато измерваме пазара. Специално в технологичния сектор, мобилните телефони, таблети, фаблети няма сериозно отражение.
Доколко според вас развитието на технологиите в България отговаря на темпото в глобален аспект?
- Логично сме малко по-назад, макар и да звучи негативно. Има много причини за това. Донякъде стандартът, покупателната способност. От друга страна, технологично не сме от най-напредналите нации например в сравнение с Япония, Корея, САЩ. Основните фактори и причини са икономически и финансови. Възможността да си купуваме нови продукти не е голяма, което се отразява на възможността да се развиват нови технологии.
При пазара на телефони все още доминират обикновените мобилни телефони. От друга страна, само в няколко европейски държави вече има работещи LTE мрежи, да не говорим и за другата част на света. В България това се очаква до края на годината. Може би търговските оферти ще са в началото на следващата година, но това е информация, която стъпва на планове, не на реални факти. В това отношение сме може би в средата в Европа - не сме много назад, но не сме и много напред. Ние като производител сме готови за трансформацията и сме втората фирма с най-много патенти в LTE, така че ни трябва мрежа за хората да използват телефоните си.
Според вашите лични наблюдения как ще се развият технологиите през следващите години? Очаква се голям бум на т.нар. wearable технологии като часовници и очила.
- Специално за очилата имам резервирано мнение. Не знам дали ще се наложат като масов продукт. За часовника съм доста по-оптимистичен. Ако трябва да сме откровени, LG направи часовник-мобилен телефон още преди три години, но не преживя успех, защото пазарът не беше узрял. Много важно не само да направиш даден продукт, но и да го пуснеш в правилния момент. Пазарът трябва да е готов, да има съответните фактори.
Мисля, че догодина ще имаме подобен продукт, но не мога да споделя още подробности за него. Очаква се първо в САЩ. Задължително ще участваме в новите ниши. На някои пазари ще предложим и гъвкав дисплей, но все още не мога да кажа в кои.
Ще успеят ли смартфоните да се запазят като лидер на пазара? Дълго време се смяташе, че те ще са наследника на персоналния компютър, сега това се казва за таблетите. Как ще се развият технологиите в близките години? От гледната точка на човек с по-реален, а не футуристичен поглед върху пазара и интересите на хората.
- Безспорно таблетът ще вземе сериозна част от дела на персоналния компютър, на лаптопа. Въпрос на време е да се увеличи неговата производителност. Той е и много мобилен, но ще върви ръка за ръка със смартфона. Все пак е голямо устройство и не е удобен за мобилни разговори. Ако имаш таблет, ти трябва и чанта, така че той ще се развива паралелно със смарт телефоните и те ще са основните устройства. Към тях ще има много периферия, хибридни варианти.
Интересно е как ще се промени самият дизайн. Какво ще бъде в мейнстрийма през следващите пет години. Дали ще има нови форми на устройствата, нови бутони, промяна в разположението им. LG пусна първия телефон със сензорни бутони, LG Chocolate, който беше сериозна иновация. Ще се опитваме да променяме пазара и се надяваме, че ще е за добро.
Важно е доколко ресурсите и софтуера са безплатни. Всички сме свикнали с Windows, но си плащаме за него. Говоря главно за Европа и България. Тенденцията е, че много от ресурсите трябва да са безплатни.