България

Източник: Алфа Рисърч

Избирателна активност
Гласували
Негласували

Източник: ЕП

Кой печели в ЕС

Източник: ЕП

Браян Галахър, EMC: Чрез Big data могат да се решават много проблеми, дори прогнози за грипните епидемии

Браян Галахър.

© EMC

Браян Галахър.



Браян Галахър е президент на отдела за storage (съхранение на информационни масиви) решения за корпоративни клиенти на компанията EMC. Тя специализира в разработката на сървъри, съхранение на бази данни, облачни услуги. Галахър се занимава в тази сфера на технологиите вече 30 години, като през 28 от тях работи в EMC. Разговаряме с него за развитието на облачните услуги и ползите от тях и използването на големи информационни масиви за бизнеса.


Как се представи EMC през последната година и какви са краткосрочните планове на компанията?


- През 2012 г. за първи път имахме малко под 10% растеж. Основната причина е заради макроикономическите условия и отражението им върху IT сектора. Но различните части на портфолиото ни отбелязват различен ръст. VMWare, която е 82% собственост на EMC, реализира около 15% ръст.




През първата половина на годината отново се доближаваме до десетте процента растеж и в голяма степен това се дължи на факта, че икономиката и IT индустрията през 2013 г. доста наподобяват тези през 2012 г. Все още планираме целите за 2014 г., като има предизвикателства, на които трябва да обърнем внимание. В сравнение с пазара и нашите конкуренти отбелязваме по-добро представяне от тях във всички сегменти. Платформата V-Max държи 56% пазарен дял, който е най-големият от повече от 10 години.


Big Data се превръща във все по-голям фокус на IT индустрията. Много компании генерират големи масиви от информация, които могат да бъдат много полезни, ако се използват правилно. Но потребителите и бизнесът, особено по-малките фирми, все още не са запознати с Big Data и не разбират ползите и го виждат като голям разход. Как т.нар. Big Data (големите информационни масиви) може да е полезна за малкия и средния бизнес, който преобладава във България?
- Бих казал, че пазарът все още се развива. Според Gartner едва 20% от компаниите имат стратегия за Big Data. Половината от тях използват таргетиран маркетинг и изучаване на потоци от информация. Big Data може да бъде полезна и за много други неща. Например търговец в магазин може да си зададе въпрос дали трябва да сложи фъстъченото масло до шоколада или другаде. Сега ще използва статистики за продажбите им, за да вземе решение. Но ако използва и видео или друга информация от социални мрежи, заедно с традиционните данни, може да разбере, че ще е по-добре до фъстъченото масло да сложи хляб или конфитюр.


Засега предимно големите компании развиват стратегии за прилагане на Big Data. Големите банки анализират как да задържат важните си клиенти. Един от проблемите е, че колкото повече се развиват тези клиенти, толкова повече си търсят подобаващи партньори и с кого си комуникират става много важно, както и какви са интересите им, дори къде се намират в живота. Банките използват цялата тази информация, където могат, за да откриват начини да запазят важните си клиенти и да ги увеличат.


В други индустрии като здравеопазването се опитват да решат традиционни проблеми с нови източници на информация. Много от това се върши от научни специалисти. Има голяма степен на научна дейност в Big Data в момента. Според мен това пречи в известна степен на по-малките компании, които нямат специалисти в тази сфера, а индустрията все още не предлага пакетни решения. Една от нашите компании, Pivotal, работи точно в тази посока.


Развитието на Big Data ще е като при облачните услуги. За тях си говорим с клиенти още през 2005-2006 г. Но отне много повече, отколкото хората очакваха, за да се приемат тези услуги. Big Data ще е ново подобно пътешествие, което няма да се случи утре. Но след 5 години вероятно ще си казваме, че 90% от компаниите по света използват Big Data по някакъв начин.


Какво планира EMC в тази посока?


- Имаме две стратегии. Първата е чрез Pivotal. Тя ще създава необходимите платформи за създаване на приложения, които да са бързи, стабилни. Междувременно EMC ще се съсредоточи изцяло върху традиционното съхранение на данни. Big Data става все по-важна за бизнеса и открихме, че първоначално нямаше значение дали центърът за съхранение на информация работи както трябва или не, защото често разполагаше със стари данни, а ако се повреди, можеше лесно да се възстанови и на никой не му пречеше.


Сега обаче съхранението на информация навлезе в основната част на бизнеса и транзакциите не могат да бъдат завършени, ако центърът не работи. Очакваме Big Data също да се насочи към тази посока извън науката и към корпоративната среда. Big Data масивите няма да са с данни от миналата седмица, а информацията ще е в реално време. Ако се повредят ще повлияят на бизнеса и Big Data ще стане от критично значение за него. EMC ще се насочи към изграждането на устойчива инфраструктура и технологии, които да работят по-добре и да помагат за стабилността и възстановяване след бедствие.


Основен проблем на облачните услуги е липсата на доверие. Много компании харесват идеята на облачните услуги, но не и факта, че данните им се съхраняват на чужди сървъри и дейта центрове. Как може да се увеличи доверието на компаниите?


- Според мен макроикономическите условия няма да оставят друг избор на клиентите. В развиващите се пазари открихме голяма липса на IT персонал. Дори и компаниите да искат да си направят собствен информационен архив, няма квалифициран персонал, който да може да го направи. В Абу Даби се запознах с директора на една клиника, която е инвестиция на стойност $100 млрд. на правителството. И той ми се оплака, че няма квалифицирани служители там, които да наеме.


Обикновено финансовите рецесии забавят приемането на новите технологии. Имаше много разговори за конвергентни мрежи през 2007 г., но рецесията отложи тяхното навлизане. Същевременно обаче през 2008 г. тя наложи облачните услуги просто защото компаниите нямаха друг избор и старият модел на IT беше твърде скъп и времеемък. Така че кризи като тази през 2008 г. карат информационните технологии да се променят независимо дали искат.


Мисля, че е въпрос на време нещата да се случат. Но въпреки това да не забравяме, че дейта центърът не е сигурен и днес. Иска ни се да мислим, че е така, но има много начини за реализирането на заплахи. Една от нашите компании, RSA, имаше голям късмет, когато откри заплаха в средата си за по-малко от час и за два часа успяха да спрат интернет връзката на инфраструктурата. Тези способности ще се подобряват и ще увеличат доверието на клиентите.


Дали хората ще преминат изцяло на облачни услуги? Това ще отнеме години, но стъпката до виртуалния облак ще е по-скоро. Ще се работи с множество доставчици на услуги. Не трябва да се подценява и фактът, че определен тип информация трябва да остава в рамките на дадена страна. Това трябва да се премисли добре, защото Google и Amazon няма да построят дейта центрове в 250 държави по света.


България има амбицията да се превърне в център на технологиите за региона. Вашата компания планира ли разширяване на дейността си тук? Например да изградите дейта център?


- Запознати сме със "София тех парк" и инициативата за електронно правителство. Участваме в дискусиите за проектите. VMWare инвестира доста тук. EMC е в позиция да помогне на България да стане технологичен център.


Наскоро Европейският съюз обяви, че иска да въведе по-строга регулация на облачните услуги. Например информацията да не напуска пределите на съюза или компаниите да нямат право да предават данни на правителства извън страните членки, ако това ще наруши законите на ЕС.


- Това е един от най-основните проблеми на компаниите и правителствата. Как да се използва информацията. Има много изисквания за местоположението на информацията, къде може да отиде. EMC разработва технологии за управление и предотвратяване на течове на информация и ще продължи да инвестира в тази насока.


Бях в Бразилия, когато Едуард Сноудън публикува първите си разкрития. Тогава ме попитаха каква е нашата позиция. Според мен е аналогична с проучванията за стволови клетки. 99% от работата, която е свършена, е за доброто на човечеството, но винаги ще има някой с по-лоши цели. Същото важи и за информацията и как се използва. Бих казал, че основното намерение на всяко правителство е да запазва безопасността в страната си, но има и хора, които имат по-лоши намерения за използването на информацията. Това е тема, по която ще има много дискусии.


Някои индустрии са много по-защитени. Банковите и финансовите институции например от години пазят информация за клиентите си, която не може да напуска страната. Анализи за нефт и газ също не могат да напускат дадената страна. Поне в повечето случаи. Технологиите могат да помогнат, но моралният дебат предстои.


Споменахте Сноудън. Неговите разкрития навредиха ли на EMC и на индустрията като цяло?


- Не. По отношение на бизнеса на EMC нямаше никакво отражение. Имаше малко дискусии в Китай на тема американски компании. От 25 години ние сме наясно с критичното значение на информацията. Ако информацията не е достъпна, това е проблем.


Ако информацията отиде на грешното място, също е проблем. Ние се фокусираме върху изграждането на високо ниво сигурност на данните в продуктите ни. Такива теми водят до много иновации в EMC, защото искаме да предлагаме сигурна, предвидима и надеждна инфраструктура.


Според вас как ще се развият облачните технологии през следващите години?


- Стратегически ще развиваме технологии за автоматизация. Оптимизираме разположението на данните в сторидж решенията, така че да се увеличи скоростта на откриване и използване на информацията дори и в големи масиви. Развиваме тези технологии и през цялата инфраструктура. Първоначално само сред продукти на EMC, но впоследствие и на други производители.


Ще работим и за подобрение на резервните архиви с данни. Ще може да има директна връзка до бекъп устройството и да се създават по-ефикасни копия. Това ще позволи и почти мигновено възстановяване на данните при възникване на проблем. Ще се спестява време и пари и по-важно, услугите ще възобновяват работата си много по-бързо.


В лабораториите си работим по много нови неща. В момента е много вълнуващо време за индустрията. Има толкова много хубави примери как проблемите могат да се решават по други начини чрез Big Data. Възможността да използваш не само съществуващите данни, но и друг тип данни и да решаваш проблеми е страхотна. Например прогнозите за грипните епидемии идват от данни за броя на диагнозите и продажбите на лекарства.


Сега може да се използват търсачки за по-добра идея на развитието на грипа. Например кой за какви лекарства търси информация и в какъв регион се намира, какво е количеството и какви са промените на търсенията също дава ценна информация. Гледаме на проблемите различно. Можем да очакваме още много интересни неща благодарение на Big Data.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK