Най-интересните екзопланети, които учените са открили през 2013 г.

Така вероятно изглежда планетата Kepler-78B според центъра за астрофизика в Харвард, която е първата наподобяваща Земята по размери и плътност.

През 2013 г. астрономите отново имаха доста работа. Една не малка част от тях се беше фокусирала върху откриването на нови планети. Далечни светове, които да дават нова информация за Вселената или дори надежда, че има и други планети, чийто условия са подходящи за живот.

Космическият телескоп Kepler е основната причина за узнаването ни за по-интересните екзопланети (планети извън рамките на Слънчевата система), които са били открити през тази година, показва класация на специализирания сайт Space.com. Чрез него са направени повечето открития и затова планетите носят неговото име заедно с допълнителна идентификация.

Най-малката планета е открита през февруари и се казва Kepler-37b. Тя е с диаметър около 3900 км и е малко по-голяма от нашата Луна. Според данните на телескопа, се намира на 215 светлинни години от Земята. Учените смятат, че тя е твърде гореща за живот, като обикаля около своята звезда за 13 дни.

През тази година астрономите откриха и планетата, която най-много се доближава по показатели до Земята. Тя се казва Kepler-78b и е с 20% по-широка от Земята и с почти идентична плътност като тази на Земята. И тази планета обаче няма подходящи условия за живот, тъй като е твърде гореща с температура на повърхността си 2000 градуса по Целзий. Kepler-78b се намира на 400 светлинни години от Земята и обикаля своята звезда веднъж на всеки 8.5 часа.

През април все пак астрономите откриват и два свята, които определят като потенциално обитаеми. Това са Kepler-62e и Kepler-62f. И двете планети са в една слънчева система и имат сходни характеристики. Те са малко по-големи от Земята и първоначалните данни показват, че са изцяло покрити от океан без никаква суша.

През 2013 г. учените отбелязаха и екзопланета номер 1000, която откриват, поне според две от петте водещи бази данни. Разликите идват от различните им критерии за това какво се класифицира като екзопланета и забавени потвърждения.

Интересни открития

Паралелно с това астрономите получиха и впечатляващи данни за вече открити светове. Може би един от най-интересните е синият гигант HD 189733b, който е открит от телескопа Hubble през 2005 г. През 2013 г. обаче специалистите узнават, че синият цвят на планетата не се дължи на на наличието на вода. През деня планетата се нагорещява до над 900 градуса по Целзий, а през нощта рязко изстива. Паралелно с това тя е обиколена от ветрове със зашеметяващата скорост от 7000 км/ч. Под облаците планетата всъщност е от газ и неговото нагряване и ветровете го превръщат в парчета синьо стъкло, които валят обратно към повърхността.

Друго интересно откритие през тази година е газовият гигант HD 106906 b. Той е 11 пъти по-голям от Юпитер и се намира на 650 пъти по-голяма дистанция от своята звезда спрямо Земята от Слънцето. Това го прави планетата с най-голямата орбита около звезда, която е откривана до момента. Тя дори събужда дискусии между учените за теориите за орбитите на планетите около звездите, защото сегашната не може да обясни напълно как подобно огромно тяло може да има толкова голяма орбита.

През тази година астрономите откриват и първата слънчева система, която може да има не една, а цели три планети с подходящи за живот условия. Те се намират около звездата Gliese 667C. И трите планети са малко по-големи от Земята и първоначалните данни показват, че може би имат условия за живот в познатата от човечеството форма.

1. 1 Профил на Distributed
    Distributed

Оня ден и GAIA беше успешно качена в орбита и комбинацията на Kepler и GAIA ще доведе до още повече открити планети.

2014та ще е още по-вълнуваща

Facebook: Възобновяеми енергийни източници - бъдещето на енергетиката на Земята! http://www.facebook.com/groups/172169062843817/
  2. 2 Профил на 1_chrome.
    1_chrome.

Винаги е интересно да се чете за нови открития.

3. 3 Профил на Гьонсурати на Едноличния Ръководител Борисов
    Гьонсурати на Едноличния Ръководител Борисов

Интересно.

"В сърцето на тирана,аз отворих такава люта рана, която никога няма да заздравее." Георги Бенковски
  4. 4 Профил на патиуанчо
    патиуанчо

Като бяхме малки ни лъжеха, че 2010 ще ходим до Луната с гражданска авиация.

След 20 години, като измислят мозъчните импланти и ни матрицизират, никой няма да го е еня за екзопланетите.

ден година храни.
    Рейтинг: 1990 Неутрално

Рано или късно, ще открием други обитаеми светове, или те ще открият нас! Дано до тогава да няма политици от сегашният тип, защото те ще ни продадат в робство, на-малко!

6. 6 Профил на biss Mark
    biss Mark

Аз пък си мисля как някъде някой гледа към нашето Слънце и вика "Я тук няма никакви условия за живот. Температурата е 272 градуса по Келвин.... или както се казва там техния откривател на абсолютната 0"

Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.
  7. 7 Профил на Арон
    Арон

До коментар [#5] от "lz2":
    Преди "или" ни са пиши запитайка!
    Голема си ти "милицайка"

Рейтинг: 1990 Неутрално

[quote#7:"Култура ми Бойко"]Преди "или" ни са пиши запитайка!
    Голема си ти "милицайка"[/quote]

Бягай при Станишев и Доган, да те направят министър на запетайките. Много си грамотен веее! Май само това знаеш, затова все го изтъкваш.

9. 9 Профил на Арон
    Арон

До коментар [#8] от "lz2":
    Гелбел,
    Кога сас сложно писанье са занимаваш
    в граматиката редно е ти да унимаваш

Рейтинг: 1990 Неутрално

До коментар [#9] от "Култура ми Бойко":

През цялото време демонстрираш пълна неграмотност! Грамотността драги, не се исмерва със запетайки, за това има писари, а с изучаване на някоя наука. Ти знееш ли, че има такова нещо, като "наука"? Май и ти си от сорта на Станишев- учил нещо, но нищо не научил. Останали му само запетайките!

11. 11 Профил на КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
    КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ

До коментар [#9] от "Култура ми Бойко":

Ти да не си Владко Мурдаров бе?

Глупостта е дар божи, но с него не трябва да се злоупотребява. /Ото фон Бисмарк/
  12. 12 Профил на Арон

[quote#10:"lz2"]Останали му само запетайките![/quote]
    Истината и в науката е в..детайлите))

13. 13 Профил на Арон
    Арон

До коментар [#11] от "КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ":
    Тц..ас сам от амина,
    фен на блога на павлина

14. 14 Профил на Geoimg
    Geoimg

[quote#0:"Статията"]че са изцяло покрити от океан без никаква суша.[/quote]
    Как не са се разплискали

*Лауреат на Нобелова награда! ГРАЖДАНИН! БЕЗПАРТИЕН!!!
  15. 15 Профил на 1_chrome.
    1_chrome.

Хората планети откриват, вие се ядете за някаква запетайка. Май така е било и по време на великите географски открития. Смелчаците са тръгвали с допотопни(от наша гледна точка) корабчета, но са направили откритията си.

16. 16 Профил на lp2
    lp2

До коментар [#15] от "Калибър 6.5Х55":

Така ще е и с първите хора на Марс А дано доживеем, че бюджета на НАСА е все тънък, а засега само те имат технология, познания и ресурс.

17. 17 Профил на futureless
    futureless

За съжаление прецизното насочване на орбиталния телескоп Кеплер се повреди тази година и той вече няма да може да търси нови екзопланети. Добрата новина все пак е, че към момента на повредата си Кеплер беше събрал данни за хиляди потенциални екзопланети, които тепърва ще бъдат потвърждавани от наземните обсерватории. Така че търсенето на втора Земя продължава с пълна сила!

Космосът е по-близо, отколкото си мислите http://clubaurora.org/
  18. 18 Профил на bretschneider
    bretschneider

Много интересно, допреди 30 години се смяташе че почти няма планети и едва ли не това че в нашата слънчева система има такива е едно щастливо стечение на обстоятелствата, но се оказва че не е баш така. Ето, телескопът открива планети които са сравтително ''близко'' някакви си 200 и кусур светлинни годнии. Успех на учените през 2014 и Наздраве!

19. 19 Профил на greeneyes
    greeneyes

На времето баба ми казваше - " в това дере или има вода, или няма". Та така и с усилията ни за откриване на нови, сходни на нашата Земя планети. Докато не се доближим максимално до тях, или не създадем достатъчно мощни уреди за наблюдения на далечните астрономически обекти, ще си останем с думите на баба ми.
    ПС. - моля да не ми се прави забележка за запетайките.

Пазете се от доносника vesolr
  20. 20 Профил на MyTwoCents
    MyTwoCents

Наскоро четох за планета, която е с маса няколко пъти тази на Юпитер и намираща се необичайно далеч от звездата си – на 650 астрономически единици. За сравнение със Слънчевата система това се пада много по-далеч от Кайперовия пояс (30-50 а.е.)

Това е „интересна екзопланета“. В статията се набляга предимно на планети с възможност за живот ми изглежда.

@)----,--'--

Целия живот на Земята въпреки огромното си разнообразие е построен на основата само на двадесет аминокиселини.

22. 22 Профил на greeneyes
    greeneyes

До коментар [#21] от "klimentm":

[quote#21:"klimentm"]Много е възможно живота на Земята да се окаже уникален. [/quote]
    Склонен съм да се съглася с предположението, че най-вероятно живота на Земята е уникален. Между другото това е и философски въпрос. При положение, че животът или най-малкото разумът е уникален във вселената, то тогава пред човечеството ще се изправи дилемата - да оцелеем и заедно да продължим да носим този самотен факел (живот или разум, или и двете заедно) или да загинем и това чудо на вселената да загине сега и вероятно завинаги ( необозримото бъдеще на нашата вселена).

Пазете се от доносника vesolr
  23. 23 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK

[quote#21:"klimentm"]Условията на тези планети са толкова неблагоприятни че едва ли могат да съществуват стабилни хим.съединения.Много е възможно живота на Земята да се окаже уникален. [/quote]
    Тези планети са открити само за една две години. Въобще не знаем какво разнообразие на планети съществува. Най-вероятно е по-голямо отколкото можем да си представим.
    А що се отнася до възможностите за живот - на Земята дори има живот при температури на 300 Целзии в пълна тъмнина и при налягане над 100 Атм. Има микроби и бактерии които живеят в сярна киселина .. така че под живот не трябва да се разбира само хора, сърнички и зайчета.

24. 24 Профил на vankata1
    vankata1

[quote#21:"klimentm"]Условията на тези планети са толкова неблагоприятни че едва ли могат да съществуват стабилни хим.съединения.[/quote]
    Е хайде сега, чак пък толкова... Химичните съединения само в "благоприятни" условия ли съществуват? Може би искаш да кажеш толкова сложни хим.съединения, които да доведат до живот подобен на този, който ние наблюдаваме на Земята.

До коментар [#23] от "Pontif":

Ясно е че живота не са само сърнички и е ясно също че знаем много малко за Вселената Безпорно съществуват много планети подобни на Земята. Мисля че един учен беше изчислил техния брой на основата на мат. формула и броя на подобни планети както той казва е огромен.
    Живота в тези екстремални условия за които говориш съществува там не заради тях а въпреки тях.Тоест веднъж възникнал той е намерил своята ниша там. Възникването му обаче е процес който според мен изисква по " нормални" и " стабилни" условия.
    Големите температурни разлики и уязвимоста от космически лъчения едва ли благоприятстват възникване на живот.
    Да не забравяме също че всички опити да се създаде живот в лабораторни условия за сега не са дали резултат.

До коментар [#22] от "GreenEyes":

Ако живота е загадка ,то разумът както казват някои философи и учени е напълно възможно да остане непостижим за нас.
    Според мен човечеството се намира още в своята детска възраст и еволюцията му не е завършила. Ако проявим разум и постоянство сме способни да сътворим чудеса и сигурно ще имаме бъдеще такова каквото дори и не можем и да си представим днес. Обратното уви също е възможно . Факта че продължаваме да се движим напред ме кара да съм оптимист .

27. 27 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK

До коментар [#25] от "klimentm":

Пак зависи от дефиницията за живот. Мисля че дефиницията беше - нещо което може да се самовъзпроизвежда и развива по Дарвинов принцип.
    Не забравяй че на Земята поне един милиард години са живяли само цианобактерии които са дишали въглероден окис и серни съединения. Небето е било тъмо зелено а океаните червени от желязото. За тези бактерии кислорода е бил отрова. Те са издишали кислород - точно обратното на това което сега става. И ако човека съществува от около 4 милиона години, живота подобен на това което виждаме сега може би 800 милиона години ... цианобактериите са живяли минимум един милиард години - повече от всичко друго до сега.
    Мисля че всички велики научни открития са пред нас. Науката винаги е била провижънал - това знаем за сега, има много неща които не знаем но се опитваме да научим и като получим нови данни може да променим коренно теориите за някои неща. Затова науката е интересна и велика за разлика от религията където без никъкви знания можеш да обясниш всичко.

Безспорно.