Учени откриха как да контролират мозъка на муха чрез лазери

© Flickr (CC) / tonrulkens

Учени от медицинския институт "Хауърд Хюс"  във Вирджиния са открили начин да управляват мозъка на муха с помощта на лазер. Чрез FlyMAD може да се управляват конкретни неврони и зони, отговорни за различни части от поведението и рефлексите на мухата, коментират учените пред сп. Nature.

Експериментите на учените са показали възможност са промяна на най-първичните инстинкти на мухите. Първо учените са инжектирали в мозъците на мухите чувствителен към светлина и топлина химикал, който се свързва с рецепторите на невроните. Чрез облъчването им с лазер мухите са започнали да "ухажват" за размножаване абсолютно всеки обект, който се изправи пред тях, дори и топче восък. Ефектът е продължил и около 15 минути след края на облъчването.

Чрез тази техника може да се контролират почти всички зони на мозъка на мухите. При инжектирането на химикала в неврони, свързани с мускулната активност, учените са могли да карат мухите да летят назад при облъчване с лазер. Тук обаче ефектът е бил видим само по време на облъчването.

Учени от Оксфорд са направили опит с невроните, които създават допамин, който пък създава чувство на страх в мухите. След това насекомите са били пуснати да летят в тестова среда, като в една определена нейна част е имало тънка струя от безвреден газ. Когато мухите са преминавали през газа, учените са ги облъчвали с много силни лазери. Така учените са създали чувство на страх в мухите от газа и те са започнали да го избягват.

Следващата стъпка на експериментите е едновременното стимулиране на неврони с противоположни функции. Идеята е да се провери има ли йерархия между невроните в мозъка и каква е тя, ако има.