
© Shannon Stapleton, Reuters
Основателят и изпълнителен директор на Amazon Джеф Безос е известен със своя уникален подход към управлението на компанията си. Неговите възгледи често привличат внимание и будят много коментари не без помощта и на интересните начини, по които самият Безос описва стратегиите си.
Някои от тях дори се дават като пример, посочват класации на в. The New York Times, сп. New Yorker и BusinessInsider. Безос описва една от тях така: Amazon трябва да се държи с малките издатели на книги така, както "леопард би преследвал болнава газела". Идеята на Безос обаче не е да "изяжда" малките издатели, а да ги преследва с по-изгодни оферти, за да вършат повече бизнес с компанията му.
Друга концепция на Безос е "оферти, на които не можеш да откажеш". Така например през 2004 г. издателската компания Melville House е имала диспут с Amazon, като фирмата на Безос е искала твърда сума, без да разкрива колко книги е продала. Издателството се оплакало публично чрез сп. Publishers Weekly, което довело до изчезване на бутона "купи" до книгите на Melville House. След като къщата се съгласила на условията на Amazon, всичко се оправило.
Всъщност да не се разкрива информация е част от кредото на Amazon. Компанията не казва данни за продажбите на Kindle устройствата си например. Тя дори има строги ограничения за достъп в различните отдели. Ако не си от екипа, който разработва дадено устройство, нямаш право дори да отидеш на етажа, на който се намира този екип. Така например етажът на Kindle отдела има прякора Зона 51.
Безос е своеобразен инициатор и на правилото на двете пици. То гласи, че броят на хората в един екип трябва да е толкова, че те да могат да се нахранят с две големи пици. Иначе казано, между 5 и 7 души. Според Безос това е гаранция, че всеки човек от екипа може да споделя своите идеи наравно с останалите и тъй като броят на хората е малък, това елиминира опасността от групово мислене.
"Комуникацията е ужасно нещо!", казва Безос по време на среща със служители преди десетина години. Той визира прекаленото говорене между екипите, което според него води до ограничаване на тяхната независимост и кара хората да се съгласяват за твърде много неща. В културата на Amazon е креативният конфликт, тоест хората да защитават идеите си, и така според Безос се раждат истинските иновации.
През есента на миналата година сп. BusinessWeek пък отбелязва, че един от принципите на ръководството на Amazon е "Имай гръбнак. Не се съгласявай и се посвещавай". Разбира се, не става дума за спорове за всичко, а културно водене на дискусии и защитаване на позициите, когато човек не е съгласен. Когато накрая бъде взето решение, всички трябва да се посветят изцяло на неговото реализиране.