За пръв път космическа сонда достигна комета

За да се пести енергия, "Розета" бе хибернирана за 31 месеца и апаратурата й бе "събудена" през януари.

За пръв път в историята изследователски апарат достигна комета в открития космос и това е заслуга на европейския проект "Розета" (Rosetta).

"След 10 години, 5 месеца и 4 дни пътуване към своята цел, 5 обиколки около Слънцето и навъртени 6.4 милиарда километра с удоволствие ви съобщаваме, че стигнахме", заяви Жан-Жак Дорден, генерален директор на Европейската космическа агенция. "Европейската "Розета" е първият космически апарат, срещнал се с комета – това е голямо постижение в търсенето на нашия произход. Сега могат да започнат откритията."

Изследователският апарат с тегло 3 тона бе изстрелян преди десетилетие от Френска Гвиана, за да се срещне с кометата 67Р/Чурюмов-Герасименко на 550 милиона километра от Земята. Този къс от скала и лед се носи с около 55 000 км в час към Слънцето.

На всеки 6 години и половина 67Р/Чурюмов-Герасименко се появява около орбитите на Земята и Марс, след което се скрива зад гиганта Юпитер.

Една от първите снимки на кометата в близък план. Сигналът от "Розета" пътува до Земята в продължение на 23 минути.

След като двигателите за маневриране работиха за около 7 минути в сряда "Розета" се изравни с кометата на около 100 км от нея е почти неподвижен (разминаването е 3.6 км в час). Сега започва научната част от мисията, която ще изследва състава на това космическо тяло и не само за пръв път хората ще видят отблизо как изглежда то, но и ще наблюдават "събуждането" му при загряването от Слънцето.

Снимките на откритата през 1969 година 67Р/Чурюмов-Герасименко досега показват, че тя е с особена бинарна форма, напомняща гумено пате, дължаща се на сливането на две тела в една обща маса. В следващите седмици "Розета" ще обикаля в сложна орбита, за да картографира повърхността и гравитационното поле, а по-късно ще се направи опит за сближаване до 30 км. Датчиците ще събират и анализират газовете и космическия прах, които ще изригват от кометата при затоплянето й и ще образуват опашка, дълга 1 милион километра.

Контролната зала са мисията в Дармщат.

Контролната зала са мисията в Дармщат.

Една от най-сложните задачи е да се открие подходящо място и да се направи опит на 11 ноември за спускане на повърхността на малък апарат, наречен Philae, снабден с "харпун", който ще захване устройството. Philae не само ще опита да направи 9 експеримента, сред които уникален анализ директно от повърхността на комета. Той ще изпрати рентгенови лъчи през 67Р/Чурюмов-Герасименко, които от другата страна "Розета" ще улови, за да научи повече за вътрешната структура на това тяло.

Учените смятат, че кометите са се оформили от материал, останал от формирането на Слънчевата система преди около 4.6 млрд. години. Чрез изучаването им те се надяват да научат за първоначалните съставки, довели до раждането на Земята и другите планети.

Проектът, струващ 1.3 милиард евро, е на близо 20 години и самият факт на срещата между апарата и кометата е огромно постижение. Но тепърва предстоят трудности, защото с наближаването на Слънцето активността на 67Р/Чурюмов-Герасименко ще се засили и ще е сложно да се предвиди траекторията на апарата.

1. 1 Профил на vigilo_confido
    vigilo_confido

Ето така ще дърпа човечеството напред, чрез такива открития!

2. 2 Профил на EU defender
    EU defender

Мдам. По същото това време Русия се самоизолира... Вместо заедно да покоряваме космоса.

The best way to predict the future is to invent it.
  3. 3 Профил на Amoravis
    Amoravis

А ние строим още метро и магистрала

4. 4 Профил на Rage Against
    Rage Against

До коментар [#2] от "Сибирская Народная Республика":

Русия първо да освободи Сибир, после заедно ще покоряваме космоса. а и то с азиатци какъв космос да покоряваш, когато те си поставят доста по-занижени цели...

РЕФОРМИ !
  5. 5 Профил на bee
    bee

Браво, това да се чува, новини за постижения. Дано всичко мине безпроблемно и " Розета " да си вземе данните.

" Истинската мярка за човека е как се отнася към този, който не може да му бъде полезен. "
  6. 6 Профил на Heimatarbeiter

[quote#3:"Amoravis"]А ние строим още метро и магистрала [/quote]

Хората тунели под алпите и Ламанша изкопаха, с по няколко ленти, ние не можем един под Стара Планина да направим.

Иначе по темата: Браво! Нямам търпение да покажат резултатите!

7. 7 Профил на o1e
    o1e

Мисията е доста интересна. Дори само да се задържат в орбита до края на 2015г. ще е огромен успех според мен.

8. 8 Профил на man_un
    man_un

До коментар [#6] от "Heimatarbeiter":

Това са други хора и други държави, потомци на принцеса Брита и кръстоносците. Щом още тогава са имали банки, банкомати и кредитни карти...

9. 9 Профил на Heimatarbeiter
    Heimatarbeiter

[quote#8:"man_un"]Щом още тогава са имали банки, банкомати и кредитни карти... [/quote]

Хаха, виж за банките може и да са имали, но банкомати и кредитни карти по времето на кръстоносните походи - надали.

10. 10 Профил на svetopolk
    svetopolk

Сутринта го гледах на живо, сигурно е голям кеф да си част от мисията.

11. 11 Профил на makadam
    makadam

[quote#2:"Сибирская Народная Республика"]Вместо заедно да покоряваме космоса. [/quote]
    Нали работеше в голяма телеконикационна компания, сега на ракетен специалист ли се правиш? Внимавай когато темата е за Наполеон, "императоре"!

12. 12 Профил на Божикравов
    Божикравов

Товарищи, а на океанското дъно как е?

СВОБОДНИЯТ СЕ СТРЕМИ КЪМ СЪВЪРШЕНСТВО, ПОРОБЕНИЯТ - КЪМ СВОБОДА, А РОДЕНИЯТ РОБ - ДА СИ ИЗБИРА ГОСПОДАРЯ.
  13. 13 Профил на forum_terrorist
    forum_terrorist

До коментар [#1] от "vigilo_confido":

Ти, ако знаеш, кви открития са направили разни засекретени лаборатирии, щи падне каската! Иначе и това е интересно, ама онуй, дето го крият гадовете е много по-интересно!

You can fool some people sometimes, But you can't fool all the people all the time!
  14. 14 Профил на hartofilax
    hartofilax

НЕ е съвсем точно. Джото е първият апарат срещнал се с комета преди почти 20 години, когато прави снимки на Халеевата комета от около 500км, което за космоса си е направо докосване.
    Сегашният апарат "Розета" не само ще се приближи до кометата и ще я снима, но се очаква и да изпрати апарат, който да кацне на повърхността. В това е голямото постижение и истинско първопроходство. Иначе и преди е имало близки снимки, но никога не е правен опит да се кацне на комета. Искрено се надявам да е успешно! Снимки и данни от повърхността на комета - това е уникална възможност!

15. 15 Профил на Божикравов
    Божикравов

[quote#14:"hartofilax"]Сегашният апарат "Розета" не само ще се приближи до кометата и ще я снима, но се очаква и да изпрати апарат, който да кацне на повърхността. В това е голямото постижение и истинско първопроходство. [/quote]
    Сравнено с космическите мащаби, едно прихващане на балистична ракета е с пъти по-лесно от това кацане върху комета. Наистина постижението е историческо!

16. 16 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 1931 Неутрално
  17. 17 Профил на lone wolf
    lone wolf

До коментар [#15] от "Божикравов":

Намразиха те вече путинофилите!

Да разлая троловете!!
  18. 18 Профил на oldie
    oldie

Абе кометата да не е близнак на един бивш министър на кОлтурата?! Много си приличат и ме съмнява доста. В крайна сметка, ако не е той или неговия брат-близнак, като нищо е негова пластика

А сериозно - постижението дотук е феноменално, а ако изпълнят цялата мисия, това ще е по-важно и от стъпването на Луната и е сравнимо с американските мисии на Марс.
    Респект!

19. 19 Профил на man_un
    man_un

До коментар [#9] от "Heimatarbeiter":

20. 20 Профил на Heimatarbeiter
    Heimatarbeiter

[quote#19:"man_un"]В тоя вид като сега-очевидно не. Но са ползвали издаден документ, с който в определена държава, при определен банкер/лихвар/, са могли да осребряват дадена сума. Примерно тръгва от Лондон, тегли в Константинопол. Така поне съм чел в нета.
    [/quote]

Така съм съгласен.

И между другото, много са ми интересни хората дето са ми наслагали минуси. Ако могат да ми обяснят и защо са го направили, ще е добре...или то по убеждения.

21. 21 Профил на izabell
    izabell

Браво! Поздрaвления за Европейскaтa космическa aгенция.

22. 22 Профил на PavelCZ
    PavelCZ

Интересните новини тепърва предстоят. Но и до тук си е историческо постижение.

E PLVRIBVS VNVM

Впечатляващо ,чудна новина!

24. 24 Профил на Realist
    Realist

Браво!

Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  25. 25 Профил на mrtoyaga
    mrtoyaga

[quote#6:"Heimatarbeiter"]Хората тунели под Алпите и Ламанша изкопаха, с по няколко ленти, ние ...[/quote]

Що бе, и ние имаме ленти - я виж колекцията на Б.Б. - колко обекта от национално значение е открил!

26. 26 Профил на Коки
    Коки

Какви чудеса постигат хората! Дневник: "Контролната зала са мисията в Дармщат." ДЪЛЖИТЕ ИМ ПОНЕ ПРАВОПИС!

27. 27 Профил на Heimatarbeiter
    Heimatarbeiter

Жалко само, че бюджета на ESA не е колкото на NASA - тогава щеше да е интересно. Европейците имат някои много интересни идеи.

28. 28 Профил на mnogosamkrasiva
    mnogosamkrasiva

Очаквам да излязат данните от тази сонда с голям интерес. Определено е много вълнуващо.

Винаги нося нож... в случай, че някой ми предложи торта