
© Ognen Teofilovski, Reuters
Спамът и разпространението на нежелани линкове и реклами в Twitter са доста сериозен проблем за компанията. Особено при положение че тя дава доста по-голяма свобода на потребителите за съдържанието, което те могат да публикуват, за разлика от Facebook например.
Допълнителна трудност е акцентът на Twitter за разпространение на информация в реално време. Никой не иска да отвори линк с реклама, когато търси новини за конкретно събитие. Затова компанията е разработила нова система, която нарича BotMaker. Тя е разчита на малко по-различен подход спрямо традиционния, но дава добри резултати, като е намалила разпространението на спам с 40%, казва Рагхав Джейараман, инженер на Twitter.
В официалния блог на компанията Джейараман описва част от новите методи на BotMaker. "Идеалната защита от спам би могла да го засича още в момента на неговото създаване. Това е трудно да стане в реалността. Затова имаме комбинация от системи, които обединяват BotMaker", пише специалистът.
Една от тях се казва Scarecrow. Тя действително се опитва да засича спама в реално време и го блокира. Това означава, че може да анализира публикациите на потребителите още докато ги пишат. Ако прецени, че има нещо съмнително, може да добави защитна функция и да накара потребителя да въведе визуален код, за да потвърди, че е човек, а не софтуер, който автоматично публикува линка.
Разбира се, някои спам ботове могат да преодоляват такива кодове без особени трудности. Затова има втора система, наречена Sniper. Тя анализира действията на потребителите с течение на времето и ги класифицира. Така си изгражда представа кои акаунти са на обикновени хора и кои имат по-специфични цели.
На трето място е и периодичното проверяване на изградените модели. Обикновено тогава се взимат големи времеви периоди и се анализира цялостното поведение на акаунта. Ако се намерят нередности или съмнителни данни, наблюдението става по-строго.
Системите са разделени на софтуерни ботове, които сканират профилите. Отделно Twitter си създава допълнителни ботове, които извършват конкретни задачи. Например да събират списъци с всички акаунти, на които е била блокирана поне една публикация в рамките на 24 часа.
Резултатите са добри. Веднага с активирането на системата Scarecrow е било блокирано 55% от самото писане на спама. Разбира се, хакерите бързо намират начини да се адаптират, но въпреки това цялостното намаление на присъствието на спам в Twitter е с 40%.
Според Джейараман BotMaker е "нова ера в битката със спама в Twitter". Той позволява да се създават и модифицират моделите по-бързо и ефективно, така че микроблогът по-лесно да отговаря на новите тактики на спамърите. Компанията е толкова доволна от BotMaker, че дори е започнала да го използва и за други цели в инфраструктурата си.