© esa.int

За пръв път в историята човечеството успя да спусне апарат върху комета, носеща се в открития космос на над 500 милиона километра от Земята.

Постиженията е на мисията "Розета" на международния екип на Европейската космическа агенция, която се управлява от център в германския град Дармщат. Специалистите изчислиха кога точно би трябвало да има контакт между апарата и кометата, но в продължение на около 35 минути напрегнато изчакваха да пристигне сигналът, потвърждаващ успешен край на тази фаза.

В 18:03 часа българско време в контролната зала избухнаха аплодисменти и инженерите се прегръщаха щастливо. Те получиха потвърждение, че кацането е успешно. "Имаме първите данни от робота след кацането, но не можем да ги гледаме. Заети сме със шампанското", заяви един от инженерите.

Триумфът е заслуга основно на специалисти от Германския институт за аерокосмически изследвания (DLR), но в консорциума влизат и представители на Австрия, Финландия, Франция, Унгария, Ирландия, Италия и Великобритания.

На 12 ноември тежащият около 100 кг робот "Филе" се отдели от сондата и след 7-часово спускане се приземи върху повърхността. Трите "крачета" омекотиха контакта, а веднага след това 2 "харпуна" трябваше да се забият в терена, за да не отлети устройството обратно заради малката гравитация на кометата 67Р/Чурюмов-Герасименко.

"Крачетата" са изработени така, че да могат да завъртят, повдигнат или наклонят целия робот, за да го установят в стабилно изправено положение.

© esa.int

На борда има батерии, които да захранват апаратурата в продължение на една седмица, но ако соларните панели на корпуса не са замърсени и заработят нормално, ще има захранване за много месеци напред.

Една от първите задачи на "Филе" е да направи панорамни снимки на околното пространство. Така за пръв път хората ще видят повърхност на комета от непосредствена близост.

Според първоначалните наблюдения само на 500 метра от мястото за приземяване има отвор, през който при нагряване от вътрешността на 67Р/Чурюмов-Герасименко изригват гейзери от газ и водна пара.

Роботът "Филе" сниман от "Розета" по време на спускането му към кометата.

© Европейска космическа агенция

Роботът "Филе" сниман от "Розета" по време на спускането му към кометата.

Антена на борда на робота предава данните до обикалящата в странна триъгълна орбита "Розета", а тя го препраща сигнала към Земята.

Научната апаратура "Филе" тежи 21 килограма и един от експериментите предвижда сондиране на кометата за събиране на подпочвен материал.

"Ние сме първите, които успяхме да го постигнем. Това постижение ще остане завинаги", заяви Жан Жак Дордейн, генерален директор на ЕКА.

Мисията е планувана още през 1993 г. През 2004 г. "Розета" беше изстреляна в Космоса. 15 европейски държави, САЩ, Канада и Австралия участват в проекта.

Първите данните показват, че кацането е било много меко. Телеметрията показва, че харпуните не са се изстреляли. От софтуерна гледна точка и получаване на данни всичко е наред, макар и да има леки прекъсвания в сигнала, заявиха от ЕКА. Сега учените се опитват да се убедят, че "Филе" е добре закрепен и ще остане на кометата. При възможност ще бъде подадена команда за изстрелване на харпуните. За момента няма пряк риск за мисията на "Филе", допълват от ЕКА.

Следващите 60 часа са от особено значение. "Филе" има вградена батерия, която ще осигури първите часове работа. След това предстои превключване към презареждаемите батерии. Те разчитат на Слънчевата светлина и е важно мястото на кацане да осигурява достатъчно такава.

Очаква се мисията на "Розета" да продължи до края на 2016 г. Има налично гориво до лятото на 2016 г. и след това "Розета" ще последва естествен край с изразходване на последните си ресурси.

Животът на "Филе" може да е по-кратък. С наближаването към Слънцето, температурата на кометата ще се повиши, което ще е пагубно за електрониката. До тогава обаче ще бъде събрана много ценна информация за кометите и космоса.

Роботът ще остане завързан за кометата завинаги. С наближаването на края на "Розета" се планира тя също да бъде приведена към меко кацане на кометата и практически отново събрана с "Филе".

ЕКА публикува и първата снимка на кометата, направена от "Филе". Тя е взета по време на самата процедура по кацане, като кометата се намира на 3 км. от робота.

На последната пресконференция за деня от агенцията обявиха, че вече се получават първите научни данни и предстои тяхното анализиране. "Филе" се е приземил на правилното място с почти минимални отклонения от очакваното. Захранването работи, както и научните инструменти, които веднага са започнали да събират данни.

Част от информацията показва, че при приземяването може да се е получил лек отскок на робота, тъй като харпуните му не са се изстреляли. Сензорите на соларния генератор са показали завъртане и след това са се успокоили. "Това подсказва, че днес може би сме кацнали на кометата не веднъж, а два пъти", пошегуваха се от ЕКА. Астрономите уточняват, че това е само предположение и ще бъде проверено.

Тъй като кометата вече е под хоризонта, връзката с "Филе" очаквано е прекъсната. Тя ще се възстанови утре сутрин, когато ще продължи и изтеглянето на информацията. Тогава ще се получи и по-добра представа какво се е случило по време и след приземяването. Очакват се и първите снимки на "Филе" от повърхността на кометата.

От ЕКА заявиха амбиции подобните мисии с кацане на отдалечени малки космически тела да продължат. Следващите цели са посещение на ледените луни на Юпитер и извеждане в орбита на телескоп, който да търси гравитационни вълни в космическото време.

1. 1 Профил на dissident
    dissident

"летяща комета"
    Няма летящи обекти в космоса. Всеки един се движи спрямо всеки друг.

3. 3 Профил на elevation04

Изключителен успех!

Gunter glieben glauchen globen
  7. 7 Профил на stoiank
    stoiank

Каквото и да кажем ще е малко. Поздравления за всички участници и за идеята на обединена Европа.

8. 8 Профил на Иван Петров
    Иван Петров

9. 9 Профил на razlichen123
    razlichen123

Поздравления и от мен! Единственото жалко е че липсва българско участие, или поне не сме информирани за него!

10. 10 Профил на magnas
    magnas
  11. 11 Профил на lp2
    lp2
  12. 12 Профил на Дилема
    Дилема

Браво и от мен! Невероятен успех и огромни очаквания към резултатите от изследванията и снимките на "Филе"!
    Малко повече за откривателите на кометата можете да прочетете тук:

Дали да съм, или да н' съм и Аз-ът да не бъде Аз, а... Ние

14. 14 Профил на спейс мен
    спейс мен

Страхотен ден за науката!

Да си тъп, необразован, заблуден и лишен от критично мислене в XXI век е въпрос на избор.
  15. 15 Профил на Петър Петров
    Петър Петров

До коментар [#13] от "тупая_обезьяна Горд представител на човешката раса":

Те и до Юпитер са пътували.Возили са Чък Норис на баня.

Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове
  16. 16 Профил на Realist
    Realist

Браво!

Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  17. 17 Профил на Lou
    Lou

Отново европейската наука доминира. Така е било преди 2000 години, така е и сега. Германецът още веднъж показа на света защо е първи изобретател на всяка космическа технология в света, та дори и на атомното оръжие.

"Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  18. 18 Профил на EU defender
    EU defender

Горд съм, че съм европеец!!!!!!

The best way to predict the future is to invent it.

Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

21. 21 Профил на ungeheuer
    ungeheuer

До коментар [#13] от "тупая_обезьяна Горд представител на човешката раса":

цитат на седмицата трябва да е това

23. 23 Профил на lol
    lol

Руснаци национализират хлебозавод

.....

от всеки му според възможностите ...

24. 24 Профил на Heimatarbeiter
    Heimatarbeiter

До коментар [#23] от "lol":

++++++++++++++

26. 26 Профил на dr_t
    dr_t

Браво! Супер! Комплименти!

27. 27 Профил на pag
    pag

До коментар [#19] от "Росфалитнадзор":

Всъщност той е за завиждане - животът му е прост и всичко му е съвсем ясно.............)

Знанието е сила, информацията - власт
  28. 28 Профил на Коте
    Коте

До коментар [#1] от "dissident":

[quote#1:"dissident"]"летяща комета"
    Няма летящи обекти в космоса. Всеки един се движи спрямо всеки друг[/quote]
    +++++ Точно! Който ти е сложил минус няма елементарна представа от структурата на Космоса и навярна смята, че Земята е плоска и всички звезди и планети се въртят покрай нея!

29. 29 Профил на иван
    иван

Това е едно изключително постижение - научно, технологично, практическо. Като сложим в този ред Церн, студеният термояд, компютърните технологии и техните практически еквиваленти можем да се отнасяме към науката по-сериозно. Е, не тая отпреди 2000 год.

effi
  30. 30 Профил на Россприматрезил
    Россприматрезил

[quote#13:"тупая_обезьяна Горд представител на човешката раса"]Срам ме е само като си помисля, че преди повече от 50 години истинските арийци използваха летящи дискове и са пътували даже до Луната и Марс, а съвременниците им с офчи ентусиазъм се радват на някакви допотопни технологии..

Срам и позор !!![/quote]

Не, бе! Бил е "Фобос Грунт"

WWW . ДЕНьГИ .ru.net
  31. 31 Профил на Торбалан
    Торбалан

Страхотно! Човечеството е развило удивителни тенологии

Браво и на Европа!

Freedom is never more than one generation away from extinction. We didn't pass it to our children in the bloodstream. It must be fought for, protected, and handed on for them to do the same. Ronald Reagan
  32. 32 Профил на Коте
    Коте

До коментар [#8] от "Иван Петров":

[quote#8:"Иван Петров"]След като създадоха руската и американската космически програми най-накрая германците имат и свое германско постижение в Космоса![/quote]
    +++++

33. 33 Профил на Rage Against
    Rage Against

Браво и поздравления за екипа!

п.п. а Путян седи в Кремъл и се чуди дали да си го премести в другия крачол неговите хора пък са "приземявали" сонди в дълбините на океана...

РЕФОРМИ !
  34. 34 Профил на Heimatarbeiter
    Heimatarbeiter

[quote#8:"Иван Петров"]най-накрая германците имат и свое германско постижение в Космоса! [/quote]

Инициативата не е само немска, а е на обединена Европа. Почти половината финансиране идва само от Франция и Германия взети заедно.

35. 35 Профил на murttle
    murttle

Много вълнуващо! Браво!

36. 36 Профил на glaxo
    glaxo

Браво!Вдъхновяващо! Следя от години сложната и високотехнологична мисия на сателита.Дано модула се е позиционирал на избраното място-осветено от слънцето , за да действа енергийната система.С нетърпение очаквам първите данни.

37. 37 Профил на gorodetski
    gorodetski

Руснаците могат ли така?

38. 38 Профил на adam1966
    adam1966

Успехът е за цялото човечество !

39. 39 Профил на dimko
    dimko

Това кацане е от една страна, само "ширпотреба" на германската научна и техническа мисъл - по дефиниция тя е способна на много повече...
    От друга, днес то е силен удар върху лошите ни нрави ...
    Светът на Човека, се нуждае от единение, а не от хегемони ...

40. 40 Профил на wallenstein

[quote#37:"gorodetski"]Руснаците могат ли така? [/quote]

Еххх..пусто политизиране. От статията става ясно, че досега нито руснаци, нито американци, нито китайци, нито койте и да е е направил подобно нещо..

41. 41 Профил на GreenEyes
    GreenEyes

Поздравления за всички взели участие в този проект!

42. 42 Профил на emil
    emil

Браво! Ако на кометата имаше малки микроби или дори човечета то за тях щяхме да сме богове.

ДЕПУТАТИТЕ ГЛАСУВАЛИ ПРОТИВ ВОЛЯТА НА 2.5 МИЛИОНА БЪЛГАРИ ГЛАСУВАЛИ С "ДА" НА РЕФЕРЕНДУМА СА ЕДНИ ПРЕВРАТАДЖИИ. ТЕ ВЕЧЕ ПРЕДСТАВЛЯВАТ САМО СЕБЕ СИ.
  43. 43 Профил на mahjongg
    mahjongg

Тъпо е такива грандиозни успехи да се политизират, или географизират.

44. 44 Профил на GreenEyes
    GreenEyes

[quote#13:"тупая_обезьяна Горд представител на човешката раса"]Срам и позор !!! [/quote]

Нищо, ти си служи на споминалия се сАвецки съюз и бъди техен горд представител, а ние ще се порадваме на едно "допотопно постижение".

45. 45 Профил на dedoliben
    dedoliben

Това е постижение на което би му прилягал етикет безаналогово.
    Щото в този форум тази дума често се употребява за да харектеризира някакви ръждясали железа обикновенно създадени да убиват именно хората създаващи такива велики открития.

"Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис III
  46. 46 Профил на BIG AL
    BIG AL

Браво , това е голямо човешко постижение..)
    Почти се бях отчаял , след като ЧУХ ФРЕНСКИЯ език в центъра , но , Господ им е помогнал :))
    Браво..!!!!

47. 47 Профил на wallenstein
    wallenstein

Тези дето политизират да обърнат внимание на името на кометата. Т.е. науката, която дърпа цялото човечество напред няма цвят и народност.

48. 48 Профил на grand funk railroad
    grand funk railroad

Страхотно! Поздравления!

Parmi ceux qui n'ont rien à dire les plus agréables sont ceux qui se taisent. Coluche
  49. 49 Профил на grand funk railroad
    grand funk railroad

До коментар [#46] от "BIG AL":
    [quote#46:"BIG AL"]Почти се бях отчаял , след като ЧУХ ФРЕНСКИЯ език в центъра [/quote]

Airbus да не е афганистански, сглобяван в Северна Корея?

51. 51 Профил на otg46594191
    otg46594191

Много странно изглежда този робот на снимката. Прилича ми на стайна печка духалка.

52. 52 Профил на stanislavdi
    stanislavdi

[quote#13:"тупая_обезьяна Горд представител на човешката раса"]истинските арийци [/quote]
    Чукче, нали знаеш кои са истинските арийци? Преди 50 години "истинските арийци яздеха коне и стреляха с копия. Ариеца идва от Иран, а не от Германия

53. 53 Профил на stefanboyadjiev
    stefanboyadjiev

До коментар [#13] от "тупая_обезьяна Горд представител на човешката раса":

Бас държа, че си анти-руски трол, който нарочно се излага. Не може да си толкова прост.

54. 54 Профил на Sinergy
    Sinergy

[quote#46:"BIG AL"]Почти се бях отчаял , след като ЧУХ ФРЕНСКИЯ език в центъра , но , Господ им е помогнал )[/quote]

Ахахахаха

55. 55 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2087 Неутрално

До коментар [#13] от "тупая_обезьяна Горд представител на човешката раса":

Дармщадт по население е колкото Плевен, но е бъкан с интернационален бизнес.

57. 57 Профил на Делян Ковачев
    Делян Ковачев

Европейци, тоест ние успяхме да приземим робот върху летяща комета?

58. 58 Профил на bat_plamen
    bat_plamen

Страхотно постижение!Сега американците и руснаците ще се чудят как да ни настигнат/нас европейците/-!

59. 59 Профил на feldmarschall
    feldmarschall

Поставихме началото на евро-космическите ценности!

60. 60 Профил на aralambi
    aralambi

До коментар [#58] от "bat_plamen":

В проекта участват освен европейски страни САЩ, Канада и Австралия. Такъв сложен проект не е по силите на една страна, нито финансово, нито технологично.

61. 61 Профил на bat_plamen
    bat_plamen

До коментар [#60] от "aralambi":
    Че такъв проект не е по силите на една държава съм напълно съгласен!В статията никъде не пише ,че има участие на държави извън ЕС!

62. 62 Профил на BIG AL
    BIG AL

До коментар [#49] от "grand funk railroad":

Ами кво да ти кажа за Еърбуса- единият двигател - Ролс Ройс , другият - който слагат -е с участието на Пратт енд Уитни ..:) Крилата- не знам къде си ; опашката и тялото- пак не знам къде си и....сглобяват французите ::))

63. 63 Профил на ko_ma_gleash_sa
    ko_ma_gleash_sa

Мисията - планувана през 1993-та (преди 21 години).
    Апаратът - изстрелян през 2004-та (преди 10 години).
    Т.е. виждаме плодовете на технологии, които ВЕЧЕ са морално остарели. На какво ли са способни сега...? Какво и накъде лети, какво причакваме сред планетите...

64. 64 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1955 Весело

До коментар [#61] от "bat_plamen":

Лошо четеш.

Браво на ЕСА. Ама да не преувеличаваме значението на мисията. Нужна е истинска амбициозна и новаторска програма на ЕС за космоса.
    И да попитам. Ние що не сме член на ЕСА?

65. 65 Профил на aralambi
  66. 66 Профил на franklin
    franklin

Браво на учените! Поздравления!

"На света има само едно нещо по-лошо от насилието - това е капитулацията пред него." Амос Оз

68. 68 Профил на aralambi
    aralambi

Има и страница на NASA за Розета и техния принос:

69. 69 Профил на о сандо

[quote#64:"Цецо"]И да попитам. Ние що не сме член на ЕСА? [/quote]

а защо (Ваше Селячество) трябва! да сте Член... заради киселото мляко на таблетки ли, или заради календара и обсерваториите на прабългарите (просто си се питам...)

70. 70 Профил на pourquoi
    pourquoi

До коментар [#68] от "aralambi":

Само че отрязаха бюджета на NASA за Розета, така че сега само могат да съжаляват горките.

(нека правим разлика между учените там и американските политици, които буквално съсипаха безчет програми с орязването на бюджетите им)

Ако има път към рая, то има магистрала към ада.

73. 73 Профил на Петър Иванов
    Петър Иванов

Защо не сме член на ЕСА?
    Защото :
    1/упорита не намираме 3 милиона годишно за членски внос
    Сега имаме по важна национална задача , да намерим 4 милиарда за обраната, пърдон фалирала КТБ
    2/няма разрешение все още от Москва

75. 75 Профил на Иво
    Иво

Наистина голямо постижение за ESA и ЕС, като цяло! Браво на всички, които имат принос за постигането на този успех!

Публикувано през m.dnevnik.bg

"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  76. 76 Профил на ko_ma_gleash_sa

[quote#67:"o_sando"]...а освен "летящи" какви други Биват кометите...[/quote]
    Бе има и падащи, ама пу-пу... нали си чувал, ако тунгуската такова се беше случила три часа по-рано, светът сега щеше да изглежда доста по-изостанал... е, поне телевизорите още щяха да тежат 60 кила.

78. 78 Профил на о сандо
    о сандо

До коментар [#76] от "ko_ma_gleash_sa":

чек, ся... това, тунгуското е метеорит...

... а, ний туканка, за комети хортуваме!

80. 80 Профил на Алф
    Алф

Браво И мислете за следващите стъпки.

Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  81. 81 Профил на о сандо
    о сандо

[quote#79:"ko_ma_gleash_sa"]Пак ли ти бе, Уорни, аман! Смени сленга, пич!
    [/quote]

... хахахахахахаха

85. 85 Профил на Captain Shakespeare
    Captain Shakespeare

До коментар [#28] от "blue rose":

Не, всичко се върти около едно джудже, което иска да надскочи сянката си.

Правильно говорил Гоголь "В России две беды — дураки и дороги" причём первых ну очень много!!

87. 87 Профил на Ал Бънди
    Ал Бънди

Дневник, оправете заглавието! ПриЗЕМЯВАНЕ може да има само на планетата ЗЕМЯ. Робота е кацнал на кометата, но не се е приЗЕМИЛ!

88. 88 Профил на Captain Shakespeare
    Captain Shakespeare

До коментар [#70] от "pourquoi":

Защо се опитваш да държиш сметка на чужди пари?
    А ти някакъв принос за Розета имаш ли?

89. 89 Профил на чобанмахала
    чобанмахала

Страхотна снимка на Розета. Сигурно Розет я е направил. Само американското знаме го няма, да се развее гордо.

90. 90 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи

Ако Европа дава толкова трилиони за наука колко за спасяване на банкерите щяхме да живеем в един по-добър свят !

Libertarianism is just anarchy for rich people

92. 92 Профил на Lou
    Lou

Шапка свалям на немците. Създадоха апарат, който за 10 години обиколи 6 пъти слънцето, влезе и излезе от астероидния пояс и накрая кацна върху летяща комета. Великото постижение на руската технологична школа Фобос Грунт не успя и една слънчева обиколка да направи. Но пък руснаците се гордеят с техния безпилотен хладилник, който разнася боб и кисело зеле до космическата станция и обратно. Дерзайте, братушки! Так держить! До 200 години ще ги стигнете немците.

93. 93 Профил на ko_ma_gleash_sa
    ko_ma_gleash_sa

[quote#81:"o_sando"]сленг, жаргон, диалект, наречие ако щеш... ама е метеорит... (а ти си чел - недочел... нали така?) [/quote]
    "Метеорит" става всяко твърдо тяло, което достига земната повърхност. Другите хипотези - метеори, комети, болиди, импакти (това е нещо по-съвременно, в смсъл чалга-обяснение) минават като северно сияние, ай наздраве.

94. 94 Профил на biss Mark
    biss Mark

А кой е направил тази снимка? На 500 млн километра от земята.

Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.
  95. 95 Профил на Ангел
    Ангел

Кометите летят! Не са стъпили на земята, следователно летят. Никъде не е казано, че може да се лети само в атмосфера! Даже има думички като "звездолет" например. А?

"Земя" освен наименование на планетата ни значи и .. "не вода" или "не въздух". В този ред на мисли може да се приземиш на комета, след като си летял в космоса.

96. 96 Профил на ko_ma_gleash_sa
    ko_ma_gleash_sa

До коментар [#95] от "Ангел":

Ангеле, следя тази дискусия поради абе интерсна ми е. Ама що не каза и "не огън"?

97. 97 Профил на venci4
    venci4

[quote#94:"biss Mark"]А кой е направил тази снимка? На 500 млн километра от земята.[/quote]
    Около 30 минути пътува "файла" със скоростта на светлината, проблемът е (както го коментирах в:
    [quote#5:"venci4"]Не бива да се забравя, че техниката качена на модула е от преди десетина години и не би трябвало да се очакват чудеса[/quote]

Платени форумни тролчета, така ли ви възпитават на Позитано? http://prikachi.com/images/793/8000793h.jpg
  98. 98 Профил на serafin
    serafin

Уникално постижение! (за нашето време)
    Ако погледнем по-нашироко, това е постижение на Анаксимандър,на Питагор, на Улугбек, на Леонардо да Винчи, Галилей, Нютон, Тихо Брахе, Йохан Кеплер... На всички философи, мислители, математици, физици, астрономи на всички градили тухличка по тухличка човешкото знание, за да достигне до тази съществена крачка!

Ако искаш нещо да НЕ бъде свършено създай комисия