
© Цветелина Ангелова, Капитал
Часовете по информатика трябва да бъдат напълно променени и да се провеждат от 1-ви до 12-ти клас, предлагат от асоциацията.
Българската асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ) предлага в училищата да се върне професионалната квалификация "младши програмист". От БАСКОМ представят общо пет проекта за реформа в образователната система, които могат да дадат значими крайни резултати в рамките на две до четири години.
От асоциацията заяват, че за изграждането на икономика с висока добавена стойност е необходима сериозна образователна реформа и двете неща трябва да се превърнат в първостепенни национални приоритети. "Тяхното осъществяване изисква постигане на национален консенсус между политическите сили и активно участие на всички заинтересовани страни - гражданското общество, бизнесът, неправителствените огранизации, образователните институции и държавните учреждения", казват от БАСКОМ в официално изявление.
Представителите на асоциацията представиха в подробности и петте конкретни мерки. Те искат те да бъдат изпълнявани на проектен принцип с ясни цели и стратегия, осигурени ресурси и компетентно управление. БАСКОМ поема отговорност за осигуряване на управленски ресурс и заявява амбиция за постигане на краен положителен резултат, "а не за отчитане на дейност".
Петте предложения включват:
1. Цялостна промяна на целите и съдържанието на учебния предмет "Информационни технологии" към нов премет по мислене, системи, творчество, дизайн и информатика. Учебните часове трябва да са от 1-ви до 12-ти клас и да се водят от преквалифицирани учители. Методите на преподаване, съдържанието и целите трябва да бъдат определени от работна група с участието на ИКТ асоциациите, експертни неправителствени организации, МОН и образователни институции, като да съответстват на най-добрите световни практики.
2. Да се организира независимо сравнително изследване на традиционните методи на преподаване на математика през учебната 2014/2015 година спрямо успешни иновативни системи като Jump Math. Да се разработи програма за проучване и внедряване на иновативни системи и методи за преподаване по всички предмети. Да бъдат премахнати всички пречки от нормативен и административен характер за иновации в образованието и да бъде изградена организация под обществен контрол за насърчаване на положителни и преустановяване на отрицателни практики.
3. Да се възстанови професионалната квалификация "младши програмист" за ученици (9-12 клас) от всички училища. Методите на преподаване, целевите компетентности, учебното и изпитното съдържание, програмата за квалификация на учителите и оценка на качеството да бъдат изградени с участие на ИКТ асоциациите, експертни НПО, образователни институции и МОН в съответствие с най-добрите световни практики. Сертификатът за професионална квалификация да бъде издаван след полагане на комплексен изпит и портфолио от екипна работа.
4. Да се изгради национална програма за подпомагане на преквалификация към софтуерни специалисти. Да се преосмисли държавната политика за социални помощи към подпомагане за преквалификация към индустрии с висока добавена стойност. Целевият компетентностен модел да бъде изграден с участие на ИКТ асоциациите, експертни НПО, образователни институции и МОН в съответствие с най-добрите световни практики. Обученията за преквалификация да стават от сертифицирани обучаващи организации на пазарен принцип. Сертификатът за професионална квалификация да бъде издаван след полагане на комплексен изпит и портфолио от екипна работа.
5. За завършване на средно и висше образование да се въведе изискване за определено ниво на английски или друг чужд език чрез международно признат изпит, например TOEFL, CFC и CEA. Да започне работа върху подобрен мултимодален тест за български език – като необходимо условие за получаване на диплома за средно и висше образование. Да се организира обществен диалог за набора и нивата на постигане на ключови компетентности (вкл. нагласи, ценности, навици и натрупан опит) в различните образователни етапи и степени.