Софтуерни компании предлагат връщане на квалификацията "младши програмист" за учениците

Часовете по информатика трябва да бъдат напълно променени и да се провеждат от 1-ви до 12-ти клас, предлагат от асоциацията.

© Цветелина Ангелова, Капитал

Часовете по информатика трябва да бъдат напълно променени и да се провеждат от 1-ви до 12-ти клас, предлагат от асоциацията.



Българската асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ) предлага в училищата да се върне професионалната квалификация "младши програмист". От БАСКОМ представят общо пет проекта за реформа в образователната система, които могат да дадат значими крайни резултати в рамките на две до четири години.


От асоциацията заяват, че за изграждането на икономика с висока добавена стойност е необходима сериозна образователна реформа и двете неща трябва да се превърнат в първостепенни национални приоритети. "Тяхното осъществяване изисква постигане на национален консенсус между политическите сили и активно участие на всички заинтересовани страни - гражданското общество, бизнесът, неправителствените огранизации, образователните институции и държавните учреждения", казват от БАСКОМ в официално изявление.


Представителите на асоциацията представиха в подробности и петте конкретни мерки. Те искат те да бъдат изпълнявани на проектен принцип с ясни цели и стратегия, осигурени ресурси и компетентно управление. БАСКОМ поема отговорност за осигуряване на управленски ресурс и заявява амбиция за постигане на краен положителен резултат, "а не за отчитане на дейност".




Петте предложения включват:


1. Цялостна промяна на целите и съдържанието на учебния предмет "Информационни технологии" към нов премет по мислене, системи, творчество, дизайн и информатика. Учебните часове трябва да са от 1-ви до 12-ти клас и да се водят от преквалифицирани учители. Методите на преподаване, съдържанието и целите трябва да бъдат определени от работна група с участието на ИКТ асоциациите, експертни неправителствени организации, МОН и образователни институции, като да съответстват на най-добрите световни практики.


2. Да се организира независимо сравнително изследване на традиционните методи на преподаване на математика през учебната 2014/2015 година спрямо успешни иновативни системи като Jump Math. Да се разработи програма за проучване и внедряване на иновативни системи и методи за преподаване по всички предмети. Да бъдат премахнати всички пречки от нормативен и административен характер за иновации в образованието и да бъде изградена организация под обществен контрол за насърчаване на положителни и преустановяване на отрицателни практики.


3. Да се възстанови професионалната квалификация "младши програмист" за ученици (9-12 клас) от всички училища. Методите на преподаване, целевите компетентности, учебното и изпитното съдържание, програмата за квалификация на учителите и оценка на качеството да бъдат изградени с участие на ИКТ асоциациите, експертни НПО, образователни институции и МОН в съответствие с най-добрите световни практики. Сертификатът за професионална квалификация да бъде издаван след полагане на комплексен изпит и портфолио от екипна работа.


4. Да се изгради национална програма за подпомагане на преквалификация към софтуерни специалисти. Да се преосмисли държавната политика за социални помощи към подпомагане за преквалификация към индустрии с висока добавена стойност. Целевият компетентностен модел да бъде изграден с участие на ИКТ асоциациите, експертни НПО, образователни институции и МОН в съответствие с най-добрите световни практики. Обученията за преквалификация да стават от сертифицирани обучаващи организации на пазарен принцип. Сертификатът за професионална квалификация да бъде издаван след полагане на комплексен изпит и портфолио от екипна работа.


5. За завършване на средно и висше образование да се въведе изискване за определено ниво на английски или друг чужд език чрез международно признат изпит, например TOEFL, CFC и CEA. Да започне работа върху подобрен мултимодален тест за български език – като необходимо условие за получаване на диплома за средно и висше образование. Да се организира обществен диалог за набора и нивата на постигане на ключови компетентности (вкл. нагласи, ценности, навици и натрупан опит) в различните образователни етапи и степени.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (69)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2761 Неутрално

    Разберете бе хора,всеки който предлага да се изучава някакъв предмет в училище,трябва да каже на мястото на кой друг трябва да стане това.Все пак зад думата ученик стои дете,това дете няма възможностите на машината.

  2. 2 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3677 Неутрално

    а парламента колко членове на БАСКОМ . ами няма . ами добавена стойност няма да има . ще има трета ръка самолети , кечъри ...

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  3. 3 Профил на Eisbär
    Eisbär
    Рейтинг: 1010 Неутрално

    До коментар [#1] от "chicago514":

    не е казано, че трябва да е във всяко едно училищи. Може да са специални гимназии. И крайна сметка след една определена възраст децата трябва да изберат какво им е интересно и накъде после. Тоест да избират предметите по които да имат повече часове. Така ще са по-подготвени за университета.

  4. 4 Профил на .!.
    .!.
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#1] от "chicago514":

    Веднага ти казвам - по-малко от всички хуманитарни. Айде да посегнем примерно на свещената крава литература! Откъде накъде някакви чиновници ще определят кой какво да чете и то по 5 учебни часа на седмица.

  5. 5 Профил на .!.
    .!.
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Иначе добри идеи дават, да видим някой дали ще ги чуе.

  6. 6 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    Абе к'ви са тия бе... Хахаха, "младши програмист"... Много нагли станаха копелетата. Да си направят частни училища и там да си отсяват желаещите.... Значи некой ще учи задължително програмиране, щото некой си мисли, че е супер-дупер, жалки писачи на код за електронни игрички. Такова нещо и при бай тошо не е имало...

  7. 7 Профил на pp90
    pp90
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Свършили са работата на някои друг, той поне да се възползва.

  8. 8 Профил на lol
    lol
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Да въведат обратно и разрядите. Иначе това което искат е да се върнат техникумите на мода, нещо което отдавна си го имат в западна Европа и не е лошо. Естествено като програмисти имат проблем с изразяването и комуникацията и е написано по такъв начин, че се чудиш какво се опитват да ти кажат...

  9. 9 Профил на FAN
    FAN
    Рейтинг: 274 Неутрално

    До коментар [#1] от "chicago514":

    Хората не предлагат да се учи повече и по този начин да се натоварват повече децата! Всичките предложения са относно съдържанието, а не количеството!
    Тези предложения са едни от най смислените неща, които съм прочел напоследък! Тези хора просто дават смислени предложения как времето на нашите деца, което те така или иначе прекарват в учене, да бъде в пъти по смислено и носещо и по този начин носещо много по голяма перспектива със себе си!

    What we do in life echoes in eternity
  10. 10 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 1245 Неутрално

    Такова обучение за кратко време съществуваше 70-те години в математическите гимназии. Да се надява обаче някой, че ако се въведе такъв предмет в училище и от там да се пръкнат програмисти е съмнително. То е като да очакваш, че като се учи литература, учениците ще станат писатели, а от математиката ще се пръкнат математици. Малко хора се научават да програмират изобщо, а от тях колко ще стават за програмисти е друг въпрос.

  11. 11 Профил на Волният Ибрик
    Волният Ибрик
    Рейтинг: 434 Неутрално

    "За завършване на средно и висше образование да се въведе изискване за определено ниво на английски или друг чужд език"...

    При положение, че тук (Все още) официален език е Българският, подобно изказване от лице с претенции за багаж между ушите е леко дебилно.
    Не съм видял в белите страни да те натискат за още един език иначе няма диплома... що за простотия?

  12. 12 Профил на alextan
    alextan
    Рейтинг: 488 Неутрално

    И за мен е малко пресилено - чак програмисти. Възможно е да се съберат такива деца след подбор, но само в големите градове - примерно експериментално по 1 паралелка в утвърдените математически училища. За по-масова квалификация би могло да се обучават деца относно информационните технологии - например да правят сайтове, да работят с CAD в техникумите, деца от художествените училища - Фотошоп, от музикалните - специализиран музикален софтуер и т.н.

  13. 13 Профил на ЙЕИ
    ЙЕИ
    Рейтинг: 472 Весело

    До коментар [#6] от "Хи-хи":

    Е па аз съм точно продукт на бай Тошовата система. Докато другите гимназии ставаха стругари, шофьори и шивачки, УПК-то на Математическата гимназия беше за програмисти.
    Последните 25 години програмист гладен не съм видял, ама от другите колко останаха безработни.

    На цялата програма липсва САМО едно нещо. Всичките програмисти дето се произвеждат в средното образование отиват да учат в западни университети, щото нашите за чеп за зеле не стават. Разни дядки от моето време говорят същите глупости де ги говореха за ЕС 1020(големите машини де се помещаваха в цехове )
    Така че това е реалността, борбата е безмилостно жестока и кой иска добри програмисти САМ си ги обучава

  14. 14 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 594 Неутрално

    До коментар [#1] от "chicago514":

    "1. Цялостна промяна на целите и съдържанието на учебния предмет "Информационни технологии"

    Birds of a feather flock together.
  15. 15 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 594 Неутрално

    До коментар [#11] от "Волният Ибрик":

    Говориш глупости, в белите страни учат чужди езици също.
    Ние сме учили руски и западен( англ., фр. или немски ) език но по редица причини, ученето на западният език беше пълен ташак, а руския не само се учеше като език а и руска литература.
    Явно това ти е мъката.

    Birds of a feather flock together.
  16. 16 Профил на futurama
    futurama
    Рейтинг: 267 Неутрално

    До коментар [#1] от "chicago514":

    Веднага ти предлагам един за изхвърляне - георграфия.

  17. 17 Профил на brutester
    brutester
    Рейтинг: 607 Неутрално

    До коментар [#1] от "chicago514":

    Аз съм завършил ТУ-ЕС. Това е средно училище към ТУ-София (т.е. извън системата на МОН). Имахме по 4-5 специализирани предмета всеки срок (програмиране на Паскал, С, бази данни, и т.н). Практическата си работа я почнах с частни проекти на 16 години (съответно започнах да научавам реални техники и решавам реални проблеми). Ако исках да ставам биолог/химик/историк, то нямаше да уча там.

    Основен проблем на образованието ни е разбирането, че всеки завършил трябва да е нобелов лауреат по поне 5 направления на 18 години. А за мен образованието трябва да те насочи към теми, които са ти интересни и да се развиваш в тях. Това е индивидуално за всеки индивид и няма рецепта.

    Последното изследване на висшето образование показва, че 1/3 от студентите завършват икономика. Сигурно затова сме най-богатата страна в ЕС.

    <-- Пътен знак Г1: Движение само направо след знака
  18. 18 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1009 Неутрално

    бих добавил още точки

    * премахване на МОН и регионалните инспекторати като напълно излишни, вредни и корумпирани структури

    * премахване на порочната практика по одобрение на учебници, които след това се ползват по 10-15 г

    * директорите на училища да се избират от преподавателите, работещи в съответноо училище

    * свобода за преподавателите - да избират с кой учебник да работят!

  19. 19 Профил на Ерих Хартман
    Ерих Хартман
    Рейтинг: 421 Неутрално

    "...квалификацията "младши програмист" ?

    или може би " младши хакер " ???

    )

  20. 20 Профил на bretschneider
    bretschneider
    Рейтинг: 819 Неутрално

    До коментар [#4] от ".!.":

    Напълно съм съгласен. Така и не разбрах добавената стойност на литературата

  21. 21 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1214 Любопитно

    До коментар [#20] от "buiko":

    Ами то и географията, историята и т.н. нямат висока добавена стойност.
    Малко не сте в час по отношение на предмета литература - освен запознаване с произведения целта на предмета е и изказване на обосновано мнение с различните изразни средства на българския език, както и обогатяване на речника. Неслучайно задължителната матура е по български - след това може да станете какъвто искате и където искате, но това е начина да покажете, че сте завършили Българско училище.

    На мен също ми беше един от двата предмета, по които изпитвах сериозни трудности, но това не е повод за отричане.

  22. 22 Профил на jakodim
    jakodim
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#18] от "хм":

    Подкрепям напълно добавените точки.
    Осбено за директорите на училища - да им се въведе мандат, като в парламента например.

  23. 23 Профил на jakodim
    jakodim
    Рейтинг: 221 Весело

    До коментар [#21] от "rainbou1":

    Добре, че поне сега ги карат да пишат есета (което е досто трудно да се оцени адекватно), а не да наизустяват 20-30 теми наизуст!

  24. 24 Профил на brutester
    brutester
    Рейтинг: 607 Неутрално

    До коментар [#20] от "buiko":

    Ако изучавахме "Фермата на животните" (или само "Фермата", http://chitanka.info/text/4626) на Оруел щеше да има някаква полза. Но такива книги са забранени. За това трябва да знаем всяка запетая от безсмислието на "видните" ни "творци" (чат пат има и добри попадения, но в масата си е ненужна информация).

    <-- Пътен знак Г1: Движение само направо след знака
  25. 25 Профил на Rage Against
    Rage Against
    Рейтинг: 1021 Неутрално

    До коментар [#3] от "Eisbär":
    До коментар [#1] от "chicago514":

    не е така, момчета.
    информатиката трябва да е част от нов образователен план и да е част от съвместни курсове с математика, логика и философия (критично мислене, аналитичност, как да водим спорове и подобен тип умения), защото децата ни в училище все още не придобиват тези умения, които да ги направят равностойни конкуренти на западните си връстници.

    винаги има място за умения като информатика (тя и сега се изучава, но от по-горните класове). но според мен учебните планове са съобразени с нуждните на килийните училища, а не на съвременното образование и обучение.

    РЕФОРМИ !
  26. 26 Профил на .!.
    .!.
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#21] от "rainbou1":

    Така, матурата е по-български език, а за него нищо не казвам, даже трябва повече щото много неграмотници излизат.

    Иначе с начина на преподаване на литература съм запознат от преди 10на години. 2/3 от времето безмислено зубрене на теми, пълна загуба на време! Как пък някакъв литературовед ще знае какво искал да каже автора преди 2 века, да не е стоял да му свети?!?

    История и география също трябва да се учат по-ефективно. Може да не е всяка година, а на семестри като във висшето.

    Задължително трябва да се учат базова икономика и финанси, че после като дойдат разни червени презервативи да не могат да те излъжат толкова лесно колко печеливши щели да бъдат ЮП и БелеНЕ!

  27. 27 Профил на Вальо
    Вальо
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Steve Jobs: “Everybody in this country should learn to program a computer, because it teaches you how to think”
    Който не разбира това, винаги ще възпитава само сервитьорки, компаньонки и бармани. С добри познания по литература, вероятно....

  28. 28 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1441 Неутрално


    До коментар [#13] от "ЙЕИ":
    [quote#13:"ЙЕИ"]стругари, шофьори и шивачки,[/quote]

    Безработни са щото икономиката я няма. Вие имате щото работите за износ.
    Ако не можеш да си изнесеш продукта, тогава се изнасяш ти. Това е долу-горе принципа у БГ. Едва ли някой има нещо против вашата работа. Но през последната год. само за ИТ се говори, без да се дава сметка, че хлябът не го "правите" вие. Даже нек'ви глупаци от ваш'те искаха да се отделят от обществото - отделен град ли, махала ли щели да си правят. И по ТВ-то го даваха. Един се качил покрив да оправя нещо - демек "можем 'сичко". Сигурно би станал най-добрия дърводелец измежду ай-титата... Тъпанарщина българска....


  29. 29 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2992 Неутрално

    [quote#21:"rainbou1"]Неслучайно задължителната матура е по български - след това може да станете какъвто искате и където искате, но това е начина да покажете, че сте завършили Българско училище. [/quote]
    Ами не е случайно след като в МОН все още смятат, че българският език и българската литература са най-важният предмет. Нали учителите трябва да си заработват доходи от частни уроци.
    Сериозната подготовка по чужд език и информационни технологии е нещо наложително, независимо дали децата ще станат по-късно специалисти точно в тази област.
    Българското училище трябва да обърне внимание също така на дисциплини като математика, физика, химия и биология, които са в основата на новите технологии.

  30. 30 Профил на nye
    nye
    Рейтинг: 434 Весело

    чудно ми е колко от коментиращите всъщност имат някаква представа от работата на програмиста ...

    също така ми е чудно как умниците от тая асоциация ще обяснят на едно дете какво е бройна система и от там двоично/шестнайсетично число на дете 1ви или 2ри клас, което не знае да умножава още ... да не говорим за висоти, като логически операции и таблици на истинност ... големи гении се навъдиха ...

    http://postclamores.blogspot.com
  31. 31 Профил на uti
    uti
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Уиндоус XP ли съзирам на екраните на млчуганите? Защоооо????

  32. 32 Профил на Хелиана
    Хелиана
    Рейтинг: 1041 Неутрално

    Евала БАСКОМ! Докато четях статията и си мислех "Светът е голям и спасение дебне отвсякъде". Не се бях замисляла, че от ИТ света ще дойде настойчивото предложение за реална и ефективна промяна в образователната система, но след тази новина си дадох сметка, че това е всъщност и най-нормалното място, откъдето да дойде, тъй като това е едно от малкотото останали нормални пространства в България.
    Една препоръка от мен - с огромно удоволствие видях, че настоявате за стимулирането на системно мислене. Наблегнете много повече на това. Опростенческото, двуизмерно мислене е едно от най-големите проклятия за този народ. Ако хората се научат да мислят по принцип за света като за взаимосвързани системи, с положителни и отрицателни обратни връзки и различни мащаби и цикли, те не само ще станат по-добри програмисти, но и по-добри граждани.

  33. 33 Профил на Волният Ибрик
    Волният Ибрик
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#15] от "rldkfl":

    Кви глупости бе пич, ти четеш ли изобщо? Не става въпрос дали владееш майчиния си език а ЧУЖД! За да важи че си изкарал образование!

  34. 34 Профил на Хелиана
    Хелиана
    Рейтинг: 1041 Неутрално

    [quote#33:"Волният Ибрик"] Кви глупости бе пич, ти четеш ли изобщо? Не става въпрос дали владееш майчиния си език а ЧУЖД! За да важи че си изкарал образование! [/quote]
    А ти как можеш да се смяташ за грамотен (изкарал образование) в един глобален, изключително взаимнообвързан свят, ако не говориш езика на този свят?

  35. 35 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 594 Неутрално

    До коментар [#33] от "Волният Ибрик":

    с двойка по чужд език и по руски не можеше да завършиш гимназия, такива глупости. Това че пишеха на всички оценка "да минат" в по-горен клас е от глупостите

    Birds of a feather flock together.
  36. 36 Профил на Волният Ибрик
    Волният Ибрик
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#35] от "rldkfl":

    Офф ти си ебати галфона.

  37. 37 Профил на Jordan Kissjov
    Jordan Kissjov
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Да, има нужда от сериозна реформа в образованието. Кой обаче ще иска и ще може да я направи и какво ще постигне? Всъщност като говорим за ИТ, снимката по-горе на дечицата ползващи "дръжкофони" е деструктивна. При наличието на облачни технологии, тези мобилни устройства за деца в отделенията от периода на еБег концепцията не са актуални. Първото, което е необходимо за едно по-добро образование е адекватна ИКТ инфраструктура и много други неща, разбира се. И сега се дават доста пари за ИКТ в образованието, но за съжаление, често в неправилна посока. Някои от фирмите на БАСКОМ също имат "принос" по въпроса.

    opiten
  38. 38 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2046 Неутрално

    Направо да попитаме чуждестранните инвеститори какъв обслужващ персонал им трябва!
    Аз познавам няколко младежи дето вярват ,че могат да творят и продават собствени продукти и не им трябва тапия за "младши програмист" ?

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  39. 39 Профил на pinoki0
    pinoki0
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#28] от "Хи-хи":

    Грешиш, повечето в сектора се осигуряват на максимума и плащат по две-три минимални заплати данъци с които да се плащат социалните помоши за хората които не са се напънали да изучат перспективна професия. Така че хляба го правят и ИТ сектора, защото от тези данъци се крепи и този половин милион работещи в държавния сектор

  40. 40 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    До коментар [#39] от "pinoki0":

    Посмали малко, а. Три МРЗ данъци означава 10 бона заплата. Средната в сектора ви е около 2500 лв. официално.
    Никой не ви отрича, просто много почнахте да плачете, пък и да се месите /статията/ и ставате изкл. противни...

  41. 41 Профил на Quo Vadis?
    Quo Vadis?
    Рейтинг: 1107 Неутрално

    До коментар [#21] от "rainbou1":

    Няколко стандартни теми за отговор на литературен въпрос са много далеч от това да те научàт да се изразяваш. По скоро литературата в БГ те учи да цитираш авторитети. Абсолютно безмислено в реалния живот, освен ако не си държавен чиновник

  42. 42 Профил на Quo Vadis?
    Quo Vadis?
    Рейтинг: 1107 Весело

    До коментар [#40] от "Хи-хи":

    Ми нормално е като плащаш много данъци да искаш и нещо насреща. Един от основните проблеми на БГ е, че повечето хора си траят и чакат някой да ги оправи ...

  43. 43 Профил на bretschneider
    bretschneider
    Рейтинг: 819 Неутрално

    Аве какви софтуерни компании какви 5 лв.? Има модул за програмиране към Хан Академи напълно безплатен. На Български?!

  44. 44 Профил на bretschneider
    bretschneider
    Рейтинг: 819 Неутрално

    До коментар [#39] от "pinoki0":

    Сичко ще е до време. Като се пукне балона. Ще има да висим по спирките с овесени носове "Програмирам на С++ за хляб" (или аре на node.js)

  45. 45 Профил на keipax
    keipax
    Рейтинг: 541 Неутрално

    БАСКОМ да не се отваря да не ги обложат с два десятъка данък, че са много богати!

  46. 46 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 1049 Неутрално

    [quote#10:"gianni"]Такова обучение за кратко време съществуваше 70-те години в математическите гимназии. Да се надява обаче някой, че ако се въведе такъв предмет в училище и от там да се пръкнат програмисти е съмнително. То е като да очакваш, че като се учи литература, учениците ще станат писатели, а от математиката ще се пръкнат математици. [/quote]
    И аз съм песимист за това масово обучение по програмиране и то от първи клас още. Какво искат да кажат тези от БАСКОМ, че ВСИЧКИ ученици ще стават програмисти ли? Съвсем очевидно е че няма да е така, една съвсем малка част ще стане. Затова много по-рационално е тази малка част да се отдели в специализирани гимназии /например математическите или дори съвсем нови софтуерни гимназии със специален прием/ а останалите да учат само някакъв базисен модул.

    А с това пък всички да учат някаква съвсем откачена математика мисля че малко прекаляват. Имаме си съвсем добра система с математическите гимназии, печелят купища златни медали на международните олимпиади, наскоро станаха световни шампиони като изпревариха дори Китай с огромните му ресурси. Да не се пипа нещо което работи а още по-малко пък от програмисти, има си специалисти за тази цел.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  47. 47 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 1049 Неутрално

    [quote#44:"buiko"]Сичко ще е до време. Като се пукне балона.[/quote]
    Наближава, в Индия само един от технологичните паркове бълва по 150,000 програмисти годишно и са няколко. А американците произвеждат само по 50,000 програмисти годишно.

    Работа за която е необходим само компютър и Интернет е много уязвима за международната конкуренция, страни с огромни човешки ресурси и ниски заплати като Индия и Китай просто ще ни смачкат с количеството си. Затова ние трябва да търсим някакви бутикови високоспециализирани ниши в които няма голяма конкуренция.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  48. 48 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 1049 Неутрално

    [quote#11:"Волният Ибрик"]Не съм видял в белите страни да те натискат за още един език иначе няма диплома...[/quote]
    Тук не си прав, в съвременният свят английският език просто е задължителен, също и шофьорската книжка. А за инженерите пък някаква базова CAD система, примерно AutoCAD или SolidWorks. Без тези неща просто си като неграмотен циганин.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  49. 49 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 1049 Неутрално

    [quote#37:"opiten"]Да, има нужда от сериозна реформа в образованието. Кой обаче ще иска и ще може да я направи и какво ще постигне?[/quote]
    Това си помислих и аз. Хубаво, ще ги вкараме в програмите тези светли идеи. И след това? Нали за да стане това са необходими около 30-40,000 преподаватели които са на ТИ с тези технологии, знаят ги не от някакъв 3 дневен семинар а месеци наред са се ровили и експериментирали с тях, правили са го не по задължение а с ентусиазъм, дори са се лишавали от сънят си за тях.

    Виждате ли го това в една 40-50 годишна учителка съсипана да проверява контролни работи? Има ли ги тези кадри в нашето образование и то в такова количество и навсякъде? Аз не ги виждам, просто нещата ще станат както винаги, ще пратят 10-20,000 на краткосрочни едноседмични курсови, лектори ще им говорят непонятни и скучни за тях неща и накрая ще им връчат по една тапия. И след това те също толкова формално ще преподават на учениците си.

    Имам неприятното усещане, че на тези от БАСКОМ това им е идеята, да усвоят 50-60 милиона с такива курсове, нали има предвидено от ЕС 2 милиарда за подобряване на човешките ресурси. Ефекта ще е толкова колкото от компютърните курсове за безработните цигани, т.е. никакъв.

    Затова според мене по-добре е да се работи фокусирано и интензивно с ограничени целеви групи, т.е. в тези математически и софтуерни гимназии. Там ефект гарантирано ще има и няма да се разпиляват усилията. А за циганите по-добре е не да учат програмиране а елементарното шлосерство например, или багерист да стане.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  50. 50 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 1049 Неутрално

    [quote#18:"хм"]* премахване на порочната практика по одобрение на учебници, които след това се ползват по 10-15 г[/quote]
    Аз бих добавил: "Забранява се учебниците за средното образование да се пишат от доценти и професори. Задължително се пишат от колектив учители с поне 10г педагогически опит в преподаването на конкретният предмет. С предимство за включване в авторският колектив се ползват преподаватели чиито ученици са получавали награди на международни олимпиади. Учебниците подлежат на 2 годишен тестов период след което на конкурсна основа с анкета между преподавателите се решава дали да бъде приет като учебник. ".

    Наистина, тези учебници за средното образование са направо гавра с децата. Разни титуловани личности избиват комплекси с тях като смятат, че колкото по-неразбираем и претъпкан с ненужни факти е учебникът на толкова по-високо ниво е. Включват ги в колективите защото щом е професор никой не смее да се опъне и каже, че учебникът е боклук.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  51. 51 Профил на amh21579466
    amh21579466
    Рейтинг: 274 Неутрално

    Дайте да погледнем и профила на тези фирми от БАСКОМ -- 80% от дейността им е или аутсорсинг, или държавни поръчки. Защо само се повтарят едни и същи клишета за липсата на кадри, а не се погледне към реформиране на самите фирми?

    С горните дейности, тези фирми принципно не са по-различни от туристическия отрасъл -- има ли определен брой хора и пари отвън, има бизнес. Да, определено плащат по-добре, но нищо друго не остава тук освен едни заплати. Ако утре американеца или западноевропееца реши, че му е скъпо, подобни фирми ще изчезнат безследно, а повечето БГ програмисти ще последват съдбата на днешните БГ икономисти.

    Нека подобни фирми да си размърдат мозъка как с натрупания капитал да почнат да развиват продукти, а не да се чудят как държавата да им снася хора, така че те лесничко да си ги продадат на поредния издоен клиент още при наемането.

  52. 52 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1226 Неутрално

    До коментар [#11] от "Волният Ибрик":

    V niakoi bivshi soc samo stana. Gimnaziite predloziha vyzmoznost, a decata sami se javjavat. Sega okolo 100% imat FCE. Takava stepen na polzvane na ezika pokriva iziskvaniata za 6.

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  53. 53 Профил на Антоний Методиев
    Антоний Методиев
    Рейтинг: 494 Неутрално

    Интересно предложение, но ако в статията нещата са предадени правилно, то същността се свежда до едно нещо: "БАСКОМ поема отговорност за осигуряване на управленски ресурс..." С акцент на управленския ресурс. Достатъчно ясно. А кой ще осигури финансовия ресурс?! И това е ясно нали - държавата, чрез бюджета за безплатното образование. Остава открит въпросът защо публичното финансиране в образованието трябва да се концентрира за задоволяване на кадровите интереси на малък кръг частни дружества и дали това не е скрита държавна субсидия? Както и по-общият въпрос защо изобщо с публични средства трябва да се финансира кадровият потенциал на частните компании? Вероятно компаниите от този сектор биха могли сами да инвестират свои пари в професионалното образование на кадрите си. И тогава заявката за "управленски ресурс" да придобие значимост. С така предложеният модел за иновативност в образованието могат да създадат свои вериги от училища.

  54. 54 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 901 Весело

    Млад меринжей

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  55. 55 Профил на Jordan Kissjov
    Jordan Kissjov
    Рейтинг: 221 Неутрално

    "БАСКОМ -- 80% от дейността им е или аутсорсинг, или държавни поръчки" (blowfish)

    Това твърдение, за съжаление, е вярно. И двата вида бизнеса са плод на някаква конюктура, която ако се промени, изчезва и бизнеса. Най-голяма нужда от кадри имат фирмите занимаващи с аутсорсинг поръчки, но никой не знае кога последните ще секнат и тогава?
    Много се преиграва с искането за обучение по програмиране от 1-ви клас и т.н. То не е обмислено сериозно и идва от слабо образовани хора, наети от фирми на БАСКОМ за мериджей, които нямат проблем да се бутат навсякъде и да ръсят "умнотии". Всъщност тази асоциация си е един кръжок по интереси, който успешно играе с държавата, поради нейната калпавост. На моменти от там бликат и не особенно рационални идеи като "мобилност във всичко, най-вече в образованието", "креативни решения", които всъщност не са такива и др. Разчита се на безхаберието на публиката и още повече на държавната администрация, която евентуално ще финансира поредния недоклатен е-проект. Разбира се, не всички фирми в БАСКОМ са еднакви, но за повечето цитата в началото е верен.
    Нека им пожелаем като предлагат нещо, предварително по-добре да го обмислят и да подхождат по-отговорно към родното образование.

    opiten
  56. 56 Профил на pinoki0
    pinoki0
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#40] от "Хи-хи":

    Известно ти е какво значи средна заплата нали?
    Това са 10 човека със 1000 лв нето и един с 10000.
    Може би не се изразих правилно за данъците (реално това са всички удръжки), което в разходо-покривна социална система е същото.


    До коментар [#44] от "buiko":

    Индийците може би са чудесни програмисти, но тази работа изисква и прилично ниво комуникационни умения, в това число и владение на няколко езика освен английски, което не им е силната страна. Така че ще има и доста работа и за европейци, когато видиш такава обява се обади за да те почерпя

  57. 57 Профил на epoc
    epoc
    Рейтинг: 1341 Весело

    До коментар [#47] от "Fred":

    Фред, специално за теб - мислех, че на фона на преподаватеската си кариера си разбрал колко струват индийските програмисти - част от екипът, разработил IE7 - преброй колко пръсти показва програмистът долу вдясно:

    http://lurkmore.so/images/3/32/IE7_developers.jpg

    На същото място има страхотна статия за индийския код (знаеш руски, ще се оправиш):
    http://lurkmore.to/%D0%98%D0%BD%D0%B4%D0%B8%D0%B9%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D0%BA%D0%BE%D0%B4

    Икономедия се превърна в трибуна на тролове ЗА и ПРОТИВ правителството. Очевидно е, че няма какво да се говори или коментира с такива драскачи....
  58. 58 Профил на epoc
    epoc
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    [quote#30:"nye"]също така ми е чудно как умниците от тая асоциация ще обяснят на едно дете какво е бройна система и от там двоично/шестнайсетично число на дете 1ви или 2ри клас, което не знае да умножава още ... да не говорим за висоти, като логически операции и таблици на истинност ... големи гении се навъдиха ...[/quote]

    Не че е твоя работа, но:

    1. Първият ми поялник ми го подариха, като бях на 7 години.
    2. В 4-ти клас си бях написал в полетата на тетрадката числата от 1-100 в бройни системи от 2 до 8 (шестнайсетичната ситема не беше много на почит тогава). Знаех какво е булева алгебра и можех да смятам логически схеми.
    3. В 7-ми клас ми подариха един конструктор с TTL схеми, в с който можеха да се правят различни неща - броячи, бягащи светлини и т.н. Ползваха се 7400 и 7474 (вярно, руските им аналози - К155ЛА3 и К155ТМ2). Произведен в БЪЛГАРИЯ.
    4. В 9-ти клас в елитната столична гимназия, в която учех, ми направиха забележка в час по ИТ, че вместо да ползвам картите на Вейч/Карно си смятам логическата функция с формули.
    5. В МЕИ се потресох, че мой колега воторокурсник, много по-добър програмист от мен не може да направи негация на (A or B). Той беше учил в гимназията в Правец и беше програмирал от 1-ви клас на Лого.

    Ползвал съм литература, свободно продавана в България за кръжоци и ТНТМ, както и популярни книги, предимно преводни от руски, както и Математически развлечения 1/2/3 - автор Мартин Гарднър (отгварял за разделът математика на Scientific American), преведени на български.

    Никакъв rocket science. Гороя за бай Тошовия загнил социализъм дето хората се изяждали един друг. Само че едно време технологията се носеше във въздуха - в гимназията в София, където учех, 1/3 от класа държеше поялници. Всеки от тези хора беше сглобил по едно радио и един усилвател, макар и с TDA2020. Четяхме, и книги се намираха, макар и не винаги лесно.

    Интересното беше, че детска литература на доста високо образователно ниво се намираше, а сега направо липсва от пазара. Сега на суперниското ниво - какво е космосът, как се разиват растенията и т.н. е пълно с огромни книжки с шарени картинки (които и двете ми деца отказват да четат, защото има къде по-забавни неща в ютуб и по телевизията) но литературата за следващото ниво просто липсва.

    А сега във въздуха се носи чалга и простащина. Няма ги кръжоците (освен разбира се - спорт и танци). В такава атмосфера (сървайвъри, биг/вип брадъри, х-фактори, танцивай с мен/тоя/оня) няма никакъв смисъл да обясняваш на детето който е готино да си инженер.

    Между другото в първи клас ни питаха какви искате да станете. Аз написах "инженер". Все още съм инженер. Занимавам се с това, с което искам и обичам - компютри. Истината е, че ако някой иска да се занимава с това, ще го направи независомо дали ти или някой друг си мисли, че е суперсложно да се обяснява.

    Между другото обяснявал ли си какво е девиаторен ключ и как работи на второкласник? Аз съм го правил, и момчето разбра. Вярно, беше по бай тошово време.

    И не искам нито да живея в България, нито да й помагам да се оправи - 25 години само това правех.

    Икономедия се превърна в трибуна на тролове ЗА и ПРОТИВ правителството. Очевидно е, че няма какво да се говори или коментира с такива драскачи....
  59. 59 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 1049 Неутрално

    [quote#57:"epoc"]Фред, специално за теб - мислех, че на фона на преподаватеската си кариера си разбрал колко струват индийските програмисти[/quote]
    Знам че не са много обичани но като се произвеждат 150-200,000 годишно все ще се намерят 1-2,000 свестни от тях.

    Основното е това което казах, много лесно се навлиза в тази област, малко и евтино оборудване трябва а нета е задръстен от учебни материали и фирмени онлайн курсове със сертификати.

    Не е като нефтена платформа която струва няколкостотин милиона та чак до милиард, не пускат всеки на нея да се учи.

    Така че нашите трябва да намерят някаква бутикова ниша в която масата самоуки "програмисти" да не смеят да се пъхнат, да не са чували дори за нея. И пак е трудно, при милиони които търсят работа и за тях $10 на час като freelancer са нечувано богатство винаги ще се намери някой да ти посегне на хляба.

    Все пак има надежда, от това което чета индийците са доста разхайтени и с мърляво отношение към работата така че ЗАСЕГА едни европейци с индийски заплати като българите имат шанс.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  60. 60 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 1049 Неутрално

    [quote#58:"epoc"]1. Първият ми поялник ми го подариха, като бях на 7 години.[/quote]
    Еднакво сме започнали но аз доста по-рано от теб Аз съм от поколението което разглобяваше немските радиостанции за да вади от тях съпротивления и кондензатори, транзистори и диоди още нямаше всичко на радиолампи. Още тогава когато ги сравнявах с руските боклуци видях какво значи немско качество. И от тогава до 1995-2000г през всичките поколения хардуер до микропроцесорите, после пък софтуер от BASIC и Fortran до С и асемблер.

    А шестнадесетичният код го знаех наизуст и по едно време пишех нулите само с диагоналната черта, така бях свикнал Първата програма на асемблер я кодирах ръчно, т.е. гледам командите на асемблер от справочника и ръчно пиша за всяка команда шестнадесетичният и код в едни устройства с шестнадесетични клавиши ЕМК-11, после изпълнение стъпка по стъпка и на шестнадесетичният индикатор следя какво става.

    ГОЛЯМ ентусиазъм беше, сега няма и 1% от него. Да се чуди човек защо е така? А сега има такива ОГРОМНИ възможности, микроконтролерите /на практика цели компютри/ в размер на една пощенска марка и нищожни цени, поръчваш по Интернет и идва. Ще взема на стари години да почовъркам че не ме стърпява като гледам какви са възможностите.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  61. 61 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 1049 Неутрално

    [quote#53:"Антоний Методиев"]Вероятно компаниите от този сектор биха могли сами да инвестират свои пари в професионалното образование на кадрите си.[/quote]
    НИКАК не обичат българските компании да инвестират в обучението на кадрите си, знам го от личен опит. Ходиш и се молиш като циганин за няколко хиляди лева малко да се стегне някоя зала, стискат се а десетки хиляди за някое помпозно честване с концерти и луксозни календари ги дават без да се замислят.

    Още са с психологията на социализма когато кадрите им идваха безплатно а и няма защо да се грижиш защото имаше 3 години разпределение, след него друг ще ти пратят. Чак когато останат СЪВСЕМ без кадри ще се сетят но тогава ще е късно, системата за обучение ще е рухнала.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  62. 62 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 1049 Неутрално

    [quote#55:"opiten"]То не е обмислено сериозно и идва от слабо образовани хора, наети от фирми на БАСКОМ за мериджей[/quote]
    Като чуя "мениджър" и вече изпитвам алергия, по-лошо дори, избива ме на бой. Слабо образовани направо неграмотни за спесификата и техническите особености на фирмите който са поставени да ръководят, за сметка на това с ОГРОМНО самочувствие, не искат да слушат специалистите и безапелационно налагат глупавите си решения, склонни да пилеят огромни ресурси за глупави със слаб ефект дейности а се стискат за жизнено важни неща, никакво стратегическо мислене и без готовност да инвестират в неща с потенциала на технологичен пробив.

    Според мен за мениджъри трябва да се назначават хора с техническо образование и поне 5г опит в производството които след това да минат много стабилни курсове и мениджърско обучение, желателно в западни университети. Не продуктите на родните ни печатници за икономически дипломи.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  63. 63 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 1049 Неутрално

    До коментар [#58] от "epoc":

    За да видиш каква е трагедията с техническото образование не само в България ето ти един линк. Потресаващо е и отгоре на това става дума за елитен московски ВУЗ. Просто не мога да си обясня какво става с този свят.

    http://habrahabr.ru/post/233851/


    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  64. 64 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 1049 Неутрално

    [quote#58:"epoc"]Четяхме, и книги се намираха, макар и не винаги лесно.[/quote]
    На книжарницата на Дондуков като пускаха книгите от серията за персоналните компютри опашката беше 20 метра! Можете ли да си представите днешно време опашка за техническа литература? А в руската книжарница на Графа можеха да се поръчат доста западни книги в превод от издателството Мир.

    Вярно, сега има Интернет и можеш да си ги свалиш но колко го правят, като съдя от оплакванията на BASCOM малцина са. Просто учудващо е как при такива огромни за българските мащаби заплати а и перспективи за реализация в чужбина кандидатите са толкова малко.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  65. 65 Профил на Антоний Методиев
    Антоний Методиев
    Рейтинг: 494 Неутрално

    До коментар [#58] от "epoc":

    TDA 2020 тогава си беше класика ... или по-вероятно сега е истинска класика(). По скромното ми мнение на човек, започнал с поялника на същата възраст, но останал си с любителската увлечение.
    До коментар [#61] от "Fred":
    На принципа "Дайте да дадете!". Много емоционално завладяващо е да създадеш грандиозна "стратегия". Авторите пропускат "малката" разлика между целта на масовото /а значи и целта на обществото/ училищно образование и целите на едни или други частни по отношение на социума субекти.
    Но примерът ви от руският сайт е впечатляващ, за възможните резултати, когато се опитваш чрез количество да решиш кадрови проблем.

  66. 66 Профил на epoc
    epoc
    Рейтинг: 1341 Весело

    До коментар [#63] от "Fred":

    Това ми е любимо, показвах го даже на колегите наскоро. Половината не го разбраха.

    Между другото руснаите не искам да ги коментирам, те като кадри в момента имат същите проблеми (че и по-тежки) - познат прави машини за тях и казва, че вече не могат да се намерят в Русия кадри като шлосери и заварчици - старите се пенсионират, а нови не се обучават. А това е ниска квалификация, изобщо не говорим за електроника. Младите им гледат само да се докопат до виза за европейска държава, отиват там и не искат да се махат - учат езици, учат образование и т.н. Изобщо три мандата на путин яко им се отрази на братята.....

    Икономедия се превърна в трибуна на тролове ЗА и ПРОТИВ правителството. Очевидно е, че няма какво да се говори или коментира с такива драскачи....
  67. 67 Профил на epoc
    epoc
    Рейтинг: 1341 Весело

    [quote#64:"Fred"]На книжарницата на Дондуков като пускаха книгите от серията за персоналните компютри опашката беше 20 метра! [/quote]

    Помня, избягах от училище, за да си купя 1-2 (бяха общо 10). После ги пуснаха свободно и се намираха навсякъде.

    Накрая с разни подаръци почнаха да ми се дублират и продадох част от тях на улицата пред МЕИ.

    Но е факт - в момента литература има, интерес няма. Бяхме се събрали с колеги, оказа се, че в началото на 90-те половината сме минали през бумът с едночиповите компютри, коментирахме как в момента можеш да си купиш Ардуино, Распбери ПИ, всякакви готови линукс компютри с размер цигарена кутия от китайците за по 80-100 лева и всеки общо взето каза - "това ако го имаше тогава.....сега вече можеш да си купиш толкова готови неща от Китай, че няма смисъл да експериментираш и да се занимава спрототипи....."

    Икономедия се превърна в трибуна на тролове ЗА и ПРОТИВ правителството. Очевидно е, че няма какво да се говори или коментира с такива драскачи....
  68. 68 Профил на talina
    talina
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Прекрасна идея! най-после!

  69. 69 Профил на Ерих Хартман
    Ерих Хартман
    Рейтинг: 421 Неутрално

    Аз предлагам да се организира едно независимо сравнително изследване от национален мащаб и да се провери, колко от учениците ни правилно могат да си напишат името !

    )))





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK