Разберете бе хора,всеки който предлага да се изучава някакъв предмет в училище,трябва да каже на мястото на кой друг трябва да стане това.Все пак зад думата ученик стои дете,това дете няма възможностите на машината.
не е казано, че трябва да е във всяко едно училищи. Може да са специални гимназии. И крайна сметка след една определена възраст децата трябва да изберат какво им е интересно и накъде после. Тоест да избират предметите по които да имат повече часове. Така ще са по-подготвени за университета.
Веднага ти казвам - по-малко от всички хуманитарни. Айде да посегнем примерно на свещената крава литература! Откъде накъде някакви чиновници ще определят кой какво да чете и то по 5 учебни часа на седмица.
Абе к'ви са тия бе... Хахаха, "младши програмист"... Много нагли станаха копелетата. Да си направят частни училища и там да си отсяват желаещите.... Значи некой ще учи задължително програмиране, щото некой си мисли, че е супер-дупер, жалки писачи на код за електронни игрички. Такова нещо и при бай тошо не е имало...
Да въведат обратно и разрядите. Иначе това което искат е да се върнат техникумите на мода, нещо което отдавна си го имат в западна Европа и не е лошо. Естествено като програмисти имат проблем с изразяването и комуникацията и е написано по такъв начин, че се чудиш какво се опитват да ти кажат...
Хората не предлагат да се учи повече и по този начин да се натоварват повече децата! Всичките предложения са относно съдържанието, а не количеството!
Тези предложения са едни от най смислените неща, които съм прочел напоследък! Тези хора просто дават смислени предложения как времето на нашите деца, което те така или иначе прекарват в учене, да бъде в пъти по смислено и носещо и по този начин носещо много по голяма перспектива със себе си!
Такова обучение за кратко време съществуваше 70-те години в математическите гимназии. Да се надява обаче някой, че ако се въведе такъв предмет в училище и от там да се пръкнат програмисти е съмнително. То е като да очакваш, че като се учи литература, учениците ще станат писатели, а от математиката ще се пръкнат математици. Малко хора се научават да програмират изобщо, а от тях колко ще стават за програмисти е друг въпрос.
"За завършване на средно и висше образование да се въведе изискване за определено ниво на английски или друг чужд език"...
При положение, че тук (Все още) официален език е Българският, подобно изказване от лице с претенции за багаж между ушите е леко дебилно.
Не съм видял в белите страни да те натискат за още един език иначе няма диплома... що за простотия?
И за мен е малко пресилено - чак програмисти. Възможно е да се съберат такива деца след подбор, но само в големите градове - примерно експериментално по 1 паралелка в утвърдените математически училища. За по-масова квалификация би могло да се обучават деца относно информационните технологии - например да правят сайтове, да работят с CAD в техникумите, деца от художествените училища - Фотошоп, от музикалните - специализиран музикален софтуер и т.н.
Е па аз съм точно продукт на бай Тошовата система. Докато другите гимназии ставаха стругари, шофьори и шивачки, УПК-то на Математическата гимназия беше за програмисти.
Последните 25 години програмист гладен не съм видял, ама от другите колко останаха безработни.
На цялата програма липсва САМО едно нещо. Всичките програмисти дето се произвеждат в средното образование отиват да учат в западни университети, щото нашите за чеп за зеле не стават. Разни дядки от моето време говорят същите глупости де ги говореха за ЕС 1020(големите машини де се помещаваха в цехове )
Така че това е реалността, борбата е безмилостно жестока и кой иска добри програмисти САМ си ги обучава
Говориш глупости, в белите страни учат чужди езици също.
Ние сме учили руски и западен( англ., фр. или немски ) език но по редица причини, ученето на западният език беше пълен ташак, а руския не само се учеше като език а и руска литература.
Явно това ти е мъката.
Аз съм завършил ТУ-ЕС. Това е средно училище към ТУ-София (т.е. извън системата на МОН). Имахме по 4-5 специализирани предмета всеки срок (програмиране на Паскал, С, бази данни, и т.н). Практическата си работа я почнах с частни проекти на 16 години (съответно започнах да научавам реални техники и решавам реални проблеми). Ако исках да ставам биолог/химик/историк, то нямаше да уча там.
Основен проблем на образованието ни е разбирането, че всеки завършил трябва да е нобелов лауреат по поне 5 направления на 18 години. А за мен образованието трябва да те насочи към теми, които са ти интересни и да се развиваш в тях. Това е индивидуално за всеки индивид и няма рецепта.
Последното изследване на висшето образование показва, че 1/3 от студентите завършват икономика. Сигурно затова сме най-богатата страна в ЕС.
<-- Пътен знак Г1: Движение само направо след знака
Ами то и географията, историята и т.н. нямат висока добавена стойност.
Малко не сте в час по отношение на предмета литература - освен запознаване с произведения целта на предмета е и изказване на обосновано мнение с различните изразни средства на българския език, както и обогатяване на речника. Неслучайно задължителната матура е по български - след това може да станете какъвто искате и където искате, но това е начина да покажете, че сте завършили Българско училище.
На мен също ми беше един от двата предмета, по които изпитвах сериозни трудности, но това не е повод за отричане.
Ако изучавахме "Фермата на животните" (или само "Фермата", http://chitanka.info/text/4626) на Оруел щеше да има някаква полза. Но такива книги са забранени. За това трябва да знаем всяка запетая от безсмислието на "видните" ни "творци" (чат пат има и добри попадения, но в масата си е ненужна информация).
<-- Пътен знак Г1: Движение само направо след знака
До коментар [#3] от "Eisbär":
До коментар [#1] от "chicago514":
не е така, момчета.
информатиката трябва да е част от нов образователен план и да е част от съвместни курсове с математика, логика и философия (критично мислене, аналитичност, как да водим спорове и подобен тип умения), защото децата ни в училище все още не придобиват тези умения, които да ги направят равностойни конкуренти на западните си връстници.
винаги има място за умения като информатика (тя и сега се изучава, но от по-горните класове). но според мен учебните планове са съобразени с нуждните на килийните училища, а не на съвременното образование и обучение.
Така, матурата е по-български език, а за него нищо не казвам, даже трябва повече щото много неграмотници излизат.
Иначе с начина на преподаване на литература съм запознат от преди 10на години. 2/3 от времето безмислено зубрене на теми, пълна загуба на време! Как пък някакъв литературовед ще знае какво искал да каже автора преди 2 века, да не е стоял да му свети?!?
История и география също трябва да се учат по-ефективно. Може да не е всяка година, а на семестри като във висшето.
Задължително трябва да се учат базова икономика и финанси, че после като дойдат разни червени презервативи да не могат да те излъжат толкова лесно колко печеливши щели да бъдат ЮП и БелеНЕ!
Steve Jobs: “Everybody in this country should learn to program a computer, because it teaches you how to think”
Който не разбира това, винаги ще възпитава само сервитьорки, компаньонки и бармани. С добри познания по литература, вероятно....
До коментар [#13] от "ЙЕИ":
[quote#13:"ЙЕИ"]стругари, шофьори и шивачки,[/quote]
Безработни са щото икономиката я няма. Вие имате щото работите за износ.
Ако не можеш да си изнесеш продукта, тогава се изнасяш ти. Това е долу-горе принципа у БГ. Едва ли някой има нещо против вашата работа. Но през последната год. само за ИТ се говори, без да се дава сметка, че хлябът не го "правите" вие. Даже нек'ви глупаци от ваш'те искаха да се отделят от обществото - отделен град ли, махала ли щели да си правят. И по ТВ-то го даваха. Един се качил покрив да оправя нещо - демек "можем 'сичко". Сигурно би станал най-добрия дърводелец измежду ай-титата... Тъпанарщина българска....
[quote#21:"rainbou1"]Неслучайно задължителната матура е по български - след това може да станете какъвто искате и където искате, но това е начина да покажете, че сте завършили Българско училище. [/quote]
Ами не е случайно след като в МОН все още смятат, че българският език и българската литература са най-важният предмет. Нали учителите трябва да си заработват доходи от частни уроци.
Сериозната подготовка по чужд език и информационни технологии е нещо наложително, независимо дали децата ще станат по-късно специалисти точно в тази област.
Българското училище трябва да обърне внимание също така на дисциплини като математика, физика, химия и биология, които са в основата на новите технологии.
чудно ми е колко от коментиращите всъщност имат някаква представа от работата на програмиста ...
също така ми е чудно как умниците от тая асоциация ще обяснят на едно дете какво е бройна система и от там двоично/шестнайсетично число на дете 1ви или 2ри клас, което не знае да умножава още ... да не говорим за висоти, като логически операции и таблици на истинност ... големи гении се навъдиха ...
Евала БАСКОМ! Докато четях статията и си мислех "Светът е голям и спасение дебне отвсякъде". Не се бях замисляла, че от ИТ света ще дойде настойчивото предложение за реална и ефективна промяна в образователната система, но след тази новина си дадох сметка, че това е всъщност и най-нормалното място, откъдето да дойде, тъй като това е едно от малкотото останали нормални пространства в България.
Една препоръка от мен - с огромно удоволствие видях, че настоявате за стимулирането на системно мислене. Наблегнете много повече на това. Опростенческото, двуизмерно мислене е едно от най-големите проклятия за този народ. Ако хората се научат да мислят по принцип за света като за взаимосвързани системи, с положителни и отрицателни обратни връзки и различни мащаби и цикли, те не само ще станат по-добри програмисти, но и по-добри граждани.
[quote#33:"Волният Ибрик"] Кви глупости бе пич, ти четеш ли изобщо? Не става въпрос дали владееш майчиния си език а ЧУЖД! За да важи че си изкарал образование! [/quote]
А ти как можеш да се смяташ за грамотен (изкарал образование) в един глобален, изключително взаимнообвързан свят, ако не говориш езика на този свят?
с двойка по чужд език и по руски не можеше да завършиш гимназия, такива глупости. Това че пишеха на всички оценка "да минат" в по-горен клас е от глупостите
Да, има нужда от сериозна реформа в образованието. Кой обаче ще иска и ще може да я направи и какво ще постигне? Всъщност като говорим за ИТ, снимката по-горе на дечицата ползващи "дръжкофони" е деструктивна. При наличието на облачни технологии, тези мобилни устройства за деца в отделенията от периода на еБег концепцията не са актуални. Първото, което е необходимо за едно по-добро образование е адекватна ИКТ инфраструктура и много други неща, разбира се. И сега се дават доста пари за ИКТ в образованието, но за съжаление, често в неправилна посока. Някои от фирмите на БАСКОМ също имат "принос" по въпроса.
Направо да попитаме чуждестранните инвеститори какъв обслужващ персонал им трябва!
Аз познавам няколко младежи дето вярват ,че могат да творят и продават собствени продукти и не им трябва тапия за "младши програмист" ?
Грешиш, повечето в сектора се осигуряват на максимума и плащат по две-три минимални заплати данъци с които да се плащат социалните помоши за хората които не са се напънали да изучат перспективна професия. Така че хляба го правят и ИТ сектора, защото от тези данъци се крепи и този половин милион работещи в държавния сектор
Посмали малко, а. Три МРЗ данъци означава 10 бона заплата. Средната в сектора ви е около 2500 лв. официално.
Никой не ви отрича, просто много почнахте да плачете, пък и да се месите /статията/ и ставате изкл. противни...
Няколко стандартни теми за отговор на литературен въпрос са много далеч от това да те научàт да се изразяваш. По скоро литературата в БГ те учи да цитираш авторитети. Абсолютно безмислено в реалния живот, освен ако не си държавен чиновник
Ми нормално е като плащаш много данъци да искаш и нещо насреща. Един от основните проблеми на БГ е, че повечето хора си траят и чакат някой да ги оправи ...
[quote#10:"gianni"]Такова обучение за кратко време съществуваше 70-те години в математическите гимназии. Да се надява обаче някой, че ако се въведе такъв предмет в училище и от там да се пръкнат програмисти е съмнително. То е като да очакваш, че като се учи литература, учениците ще станат писатели, а от математиката ще се пръкнат математици. [/quote]
И аз съм песимист за това масово обучение по програмиране и то от първи клас още. Какво искат да кажат тези от БАСКОМ, че ВСИЧКИ ученици ще стават програмисти ли? Съвсем очевидно е че няма да е така, една съвсем малка част ще стане. Затова много по-рационално е тази малка част да се отдели в специализирани гимназии /например математическите или дори съвсем нови софтуерни гимназии със специален прием/ а останалите да учат само някакъв базисен модул.
А с това пък всички да учат някаква съвсем откачена математика мисля че малко прекаляват. Имаме си съвсем добра система с математическите гимназии, печелят купища златни медали на международните олимпиади, наскоро станаха световни шампиони като изпревариха дори Китай с огромните му ресурси. Да не се пипа нещо което работи а още по-малко пък от програмисти, има си специалисти за тази цел.
Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.
[quote#44:"buiko"]Сичко ще е до време. Като се пукне балона.[/quote]
Наближава, в Индия само един от технологичните паркове бълва по 150,000 програмисти годишно и са няколко. А американците произвеждат само по 50,000 програмисти годишно.
Работа за която е необходим само компютър и Интернет е много уязвима за международната конкуренция, страни с огромни човешки ресурси и ниски заплати като Индия и Китай просто ще ни смачкат с количеството си. Затова ние трябва да търсим някакви бутикови високоспециализирани ниши в които няма голяма конкуренция.
Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.
[quote#11:"Волният Ибрик"]Не съм видял в белите страни да те натискат за още един език иначе няма диплома...[/quote]
Тук не си прав, в съвременният свят английският език просто е задължителен, също и шофьорската книжка. А за инженерите пък някаква базова CAD система, примерно AutoCAD или SolidWorks. Без тези неща просто си като неграмотен циганин.
Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.
[quote#37:"opiten"]Да, има нужда от сериозна реформа в образованието. Кой обаче ще иска и ще може да я направи и какво ще постигне?[/quote]
Това си помислих и аз. Хубаво, ще ги вкараме в програмите тези светли идеи. И след това? Нали за да стане това са необходими около 30-40,000 преподаватели които са на ТИ с тези технологии, знаят ги не от някакъв 3 дневен семинар а месеци наред са се ровили и експериментирали с тях, правили са го не по задължение а с ентусиазъм, дори са се лишавали от сънят си за тях.
Виждате ли го това в една 40-50 годишна учителка съсипана да проверява контролни работи? Има ли ги тези кадри в нашето образование и то в такова количество и навсякъде? Аз не ги виждам, просто нещата ще станат както винаги, ще пратят 10-20,000 на краткосрочни едноседмични курсови, лектори ще им говорят непонятни и скучни за тях неща и накрая ще им връчат по една тапия. И след това те също толкова формално ще преподават на учениците си.
Имам неприятното усещане, че на тези от БАСКОМ това им е идеята, да усвоят 50-60 милиона с такива курсове, нали има предвидено от ЕС 2 милиарда за подобряване на човешките ресурси. Ефекта ще е толкова колкото от компютърните курсове за безработните цигани, т.е. никакъв.
Затова според мене по-добре е да се работи фокусирано и интензивно с ограничени целеви групи, т.е. в тези математически и софтуерни гимназии. Там ефект гарантирано ще има и няма да се разпиляват усилията. А за циганите по-добре е не да учат програмиране а елементарното шлосерство например, или багерист да стане.
Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.
[quote#18:"хм"]* премахване на порочната практика по одобрение на учебници, които след това се ползват по 10-15 г[/quote]
Аз бих добавил: "Забранява се учебниците за средното образование да се пишат от доценти и професори. Задължително се пишат от колектив учители с поне 10г педагогически опит в преподаването на конкретният предмет. С предимство за включване в авторският колектив се ползват преподаватели чиито ученици са получавали награди на международни олимпиади. Учебниците подлежат на 2 годишен тестов период след което на конкурсна основа с анкета между преподавателите се решава дали да бъде приет като учебник. ".
Наистина, тези учебници за средното образование са направо гавра с децата. Разни титуловани личности избиват комплекси с тях като смятат, че колкото по-неразбираем и претъпкан с ненужни факти е учебникът на толкова по-високо ниво е. Включват ги в колективите защото щом е професор никой не смее да се опъне и каже, че учебникът е боклук.
Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.
Дайте да погледнем и профила на тези фирми от БАСКОМ -- 80% от дейността им е или аутсорсинг, или държавни поръчки. Защо само се повтарят едни и същи клишета за липсата на кадри, а не се погледне към реформиране на самите фирми?
С горните дейности, тези фирми принципно не са по-различни от туристическия отрасъл -- има ли определен брой хора и пари отвън, има бизнес. Да, определено плащат по-добре, но нищо друго не остава тук освен едни заплати. Ако утре американеца или западноевропееца реши, че му е скъпо, подобни фирми ще изчезнат безследно, а повечето БГ програмисти ще последват съдбата на днешните БГ икономисти.
Нека подобни фирми да си размърдат мозъка как с натрупания капитал да почнат да развиват продукти, а не да се чудят как държавата да им снася хора, така че те лесничко да си ги продадат на поредния издоен клиент още при наемането.
V niakoi bivshi soc samo stana. Gimnaziite predloziha vyzmoznost, a decata sami se javjavat. Sega okolo 100% imat FCE. Takava stepen na polzvane na ezika pokriva iziskvaniata za 6.
Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
Интересно предложение, но ако в статията нещата са предадени правилно, то същността се свежда до едно нещо: "БАСКОМ поема отговорност за осигуряване на управленски ресурс..." С акцент на управленския ресурс. Достатъчно ясно. А кой ще осигури финансовия ресурс?! И това е ясно нали - държавата, чрез бюджета за безплатното образование. Остава открит въпросът защо публичното финансиране в образованието трябва да се концентрира за задоволяване на кадровите интереси на малък кръг частни дружества и дали това не е скрита държавна субсидия? Както и по-общият въпрос защо изобщо с публични средства трябва да се финансира кадровият потенциал на частните компании? Вероятно компаниите от този сектор биха могли сами да инвестират свои пари в професионалното образование на кадрите си. И тогава заявката за "управленски ресурс" да придобие значимост. С така предложеният модел за иновативност в образованието могат да създадат свои вериги от училища.
"БАСКОМ -- 80% от дейността им е или аутсорсинг, или държавни поръчки" (blowfish)
Това твърдение, за съжаление, е вярно. И двата вида бизнеса са плод на някаква конюктура, която ако се промени, изчезва и бизнеса. Най-голяма нужда от кадри имат фирмите занимаващи с аутсорсинг поръчки, но никой не знае кога последните ще секнат и тогава?
Много се преиграва с искането за обучение по програмиране от 1-ви клас и т.н. То не е обмислено сериозно и идва от слабо образовани хора, наети от фирми на БАСКОМ за мериджей, които нямат проблем да се бутат навсякъде и да ръсят "умнотии". Всъщност тази асоциация си е един кръжок по интереси, който успешно играе с държавата, поради нейната калпавост. На моменти от там бликат и не особенно рационални идеи като "мобилност във всичко, най-вече в образованието", "креативни решения", които всъщност не са такива и др. Разчита се на безхаберието на публиката и още повече на държавната администрация, която евентуално ще финансира поредния недоклатен е-проект. Разбира се, не всички фирми в БАСКОМ са еднакви, но за повечето цитата в началото е верен.
Нека им пожелаем като предлагат нещо, предварително по-добре да го обмислят и да подхождат по-отговорно към родното образование.
Известно ти е какво значи средна заплата нали?
Това са 10 човека със 1000 лв нето и един с 10000.
Може би не се изразих правилно за данъците (реално това са всички удръжки), което в разходо-покривна социална система е същото.
Индийците може би са чудесни програмисти, но тази работа изисква и прилично ниво комуникационни умения, в това число и владение на няколко езика освен английски, което не им е силната страна. Така че ще има и доста работа и за европейци, когато видиш такава обява се обади за да те почерпя
Фред, специално за теб - мислех, че на фона на преподаватеската си кариера си разбрал колко струват индийските програмисти - част от екипът, разработил IE7 - преброй колко пръсти показва програмистът долу вдясно:
[quote#30:"nye"]също така ми е чудно как умниците от тая асоциация ще обяснят на едно дете какво е бройна система и от там двоично/шестнайсетично число на дете 1ви или 2ри клас, което не знае да умножава още ... да не говорим за висоти, като логически операции и таблици на истинност ... големи гении се навъдиха ...[/quote]
Не че е твоя работа, но:
1. Първият ми поялник ми го подариха, като бях на 7 години.
2. В 4-ти клас си бях написал в полетата на тетрадката числата от 1-100 в бройни системи от 2 до 8 (шестнайсетичната ситема не беше много на почит тогава). Знаех какво е булева алгебра и можех да смятам логически схеми.
3. В 7-ми клас ми подариха един конструктор с TTL схеми, в с който можеха да се правят различни неща - броячи, бягащи светлини и т.н. Ползваха се 7400 и 7474 (вярно, руските им аналози - К155ЛА3 и К155ТМ2). Произведен в БЪЛГАРИЯ.
4. В 9-ти клас в елитната столична гимназия, в която учех, ми направиха забележка в час по ИТ, че вместо да ползвам картите на Вейч/Карно си смятам логическата функция с формули.
5. В МЕИ се потресох, че мой колега воторокурсник, много по-добър програмист от мен не може да направи негация на (A or B). Той беше учил в гимназията в Правец и беше програмирал от 1-ви клас на Лого.
Ползвал съм литература, свободно продавана в България за кръжоци и ТНТМ, както и популярни книги, предимно преводни от руски, както и Математически развлечения 1/2/3 - автор Мартин Гарднър (отгварял за разделът математика на Scientific American), преведени на български.
Никакъв rocket science. Гороя за бай Тошовия загнил социализъм дето хората се изяждали един друг. Само че едно време технологията се носеше във въздуха - в гимназията в София, където учех, 1/3 от класа държеше поялници. Всеки от тези хора беше сглобил по едно радио и един усилвател, макар и с TDA2020. Четяхме, и книги се намираха, макар и не винаги лесно.
Интересното беше, че детска литература на доста високо образователно ниво се намираше, а сега направо липсва от пазара. Сега на суперниското ниво - какво е космосът, как се разиват растенията и т.н. е пълно с огромни книжки с шарени картинки (които и двете ми деца отказват да четат, защото има къде по-забавни неща в ютуб и по телевизията) но литературата за следващото ниво просто липсва.
А сега във въздуха се носи чалга и простащина. Няма ги кръжоците (освен разбира се - спорт и танци). В такава атмосфера (сървайвъри, биг/вип брадъри, х-фактори, танцивай с мен/тоя/оня) няма никакъв смисъл да обясняваш на детето който е готино да си инженер.
Между другото в първи клас ни питаха какви искате да станете. Аз написах "инженер". Все още съм инженер. Занимавам се с това, с което искам и обичам - компютри. Истината е, че ако някой иска да се занимава с това, ще го направи независомо дали ти или някой друг си мисли, че е суперсложно да се обяснява.
Между другото обяснявал ли си какво е девиаторен ключ и как работи на второкласник? Аз съм го правил, и момчето разбра. Вярно, беше по бай тошово време.
И не искам нито да живея в България, нито да й помагам да се оправи - 25 години само това правех.
Икономедия се превърна в трибуна на тролове ЗА и ПРОТИВ правителството. Очевидно е, че няма какво да се говори или коментира с такива драскачи....
[quote#57:"epoc"]Фред, специално за теб - мислех, че на фона на преподаватеската си кариера си разбрал колко струват индийските програмисти[/quote]
Знам че не са много обичани но като се произвеждат 150-200,000 годишно все ще се намерят 1-2,000 свестни от тях.
Основното е това което казах, много лесно се навлиза в тази област, малко и евтино оборудване трябва а нета е задръстен от учебни материали и фирмени онлайн курсове със сертификати.
Не е като нефтена платформа която струва няколкостотин милиона та чак до милиард, не пускат всеки на нея да се учи.
Така че нашите трябва да намерят някаква бутикова ниша в която масата самоуки "програмисти" да не смеят да се пъхнат, да не са чували дори за нея. И пак е трудно, при милиони които търсят работа и за тях $10 на час като freelancer са нечувано богатство винаги ще се намери някой да ти посегне на хляба.
Все пак има надежда, от това което чета индийците са доста разхайтени и с мърляво отношение към работата така че ЗАСЕГА едни европейци с индийски заплати като българите имат шанс.
Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.
[quote#58:"epoc"]1. Първият ми поялник ми го подариха, като бях на 7 години.[/quote]
Еднакво сме започнали но аз доста по-рано от теб Аз съм от поколението което разглобяваше немските радиостанции за да вади от тях съпротивления и кондензатори, транзистори и диоди още нямаше всичко на радиолампи. Още тогава когато ги сравнявах с руските боклуци видях какво значи немско качество. И от тогава до 1995-2000г през всичките поколения хардуер до микропроцесорите, после пък софтуер от BASIC и Fortran до С и асемблер.
А шестнадесетичният код го знаех наизуст и по едно време пишех нулите само с диагоналната черта, така бях свикнал Първата програма на асемблер я кодирах ръчно, т.е. гледам командите на асемблер от справочника и ръчно пиша за всяка команда шестнадесетичният и код в едни устройства с шестнадесетични клавиши ЕМК-11, после изпълнение стъпка по стъпка и на шестнадесетичният индикатор следя какво става.
ГОЛЯМ ентусиазъм беше, сега няма и 1% от него. Да се чуди човек защо е така? А сега има такива ОГРОМНИ възможности, микроконтролерите /на практика цели компютри/ в размер на една пощенска марка и нищожни цени, поръчваш по Интернет и идва. Ще взема на стари години да почовъркам че не ме стърпява като гледам какви са възможностите.
Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.
[quote#53:"Антоний Методиев"]Вероятно компаниите от този сектор биха могли сами да инвестират свои пари в професионалното образование на кадрите си.[/quote]
НИКАК не обичат българските компании да инвестират в обучението на кадрите си, знам го от личен опит. Ходиш и се молиш като циганин за няколко хиляди лева малко да се стегне някоя зала, стискат се а десетки хиляди за някое помпозно честване с концерти и луксозни календари ги дават без да се замислят.
Още са с психологията на социализма когато кадрите им идваха безплатно а и няма защо да се грижиш защото имаше 3 години разпределение, след него друг ще ти пратят. Чак когато останат СЪВСЕМ без кадри ще се сетят но тогава ще е късно, системата за обучение ще е рухнала.
Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.
[quote#55:"opiten"]То не е обмислено сериозно и идва от слабо образовани хора, наети от фирми на БАСКОМ за мериджей[/quote]
Като чуя "мениджър" и вече изпитвам алергия, по-лошо дори, избива ме на бой. Слабо образовани направо неграмотни за спесификата и техническите особености на фирмите който са поставени да ръководят, за сметка на това с ОГРОМНО самочувствие, не искат да слушат специалистите и безапелационно налагат глупавите си решения, склонни да пилеят огромни ресурси за глупави със слаб ефект дейности а се стискат за жизнено важни неща, никакво стратегическо мислене и без готовност да инвестират в неща с потенциала на технологичен пробив.
Според мен за мениджъри трябва да се назначават хора с техническо образование и поне 5г опит в производството които след това да минат много стабилни курсове и мениджърско обучение, желателно в западни университети. Не продуктите на родните ни печатници за икономически дипломи.
Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.
За да видиш каква е трагедията с техническото образование не само в България ето ти един линк. Потресаващо е и отгоре на това става дума за елитен московски ВУЗ. Просто не мога да си обясня какво става с този свят.
[quote#58:"epoc"]Четяхме, и книги се намираха, макар и не винаги лесно.[/quote]
На книжарницата на Дондуков като пускаха книгите от серията за персоналните компютри опашката беше 20 метра! Можете ли да си представите днешно време опашка за техническа литература? А в руската книжарница на Графа можеха да се поръчат доста западни книги в превод от издателството Мир.
Вярно, сега има Интернет и можеш да си ги свалиш но колко го правят, като съдя от оплакванията на BASCOM малцина са. Просто учудващо е как при такива огромни за българските мащаби заплати а и перспективи за реализация в чужбина кандидатите са толкова малко.
Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.
TDA 2020 тогава си беше класика ... или по-вероятно сега е истинска класика(). По скромното ми мнение на човек, започнал с поялника на същата възраст, но останал си с любителската увлечение.
До коментар [#61] от "Fred":
На принципа "Дайте да дадете!". Много емоционално завладяващо е да създадеш грандиозна "стратегия". Авторите пропускат "малката" разлика между целта на масовото /а значи и целта на обществото/ училищно образование и целите на едни или други частни по отношение на социума субекти.
Но примерът ви от руският сайт е впечатляващ, за възможните резултати, когато се опитваш чрез количество да решиш кадрови проблем.
Това ми е любимо, показвах го даже на колегите наскоро. Половината не го разбраха.
Между другото руснаите не искам да ги коментирам, те като кадри в момента имат същите проблеми (че и по-тежки) - познат прави машини за тях и казва, че вече не могат да се намерят в Русия кадри като шлосери и заварчици - старите се пенсионират, а нови не се обучават. А това е ниска квалификация, изобщо не говорим за електроника. Младите им гледат само да се докопат до виза за европейска държава, отиват там и не искат да се махат - учат езици, учат образование и т.н. Изобщо три мандата на путин яко им се отрази на братята.....
Икономедия се превърна в трибуна на тролове ЗА и ПРОТИВ правителството. Очевидно е, че няма какво да се говори или коментира с такива драскачи....
[quote#64:"Fred"]На книжарницата на Дондуков като пускаха книгите от серията за персоналните компютри опашката беше 20 метра! [/quote]
Помня, избягах от училище, за да си купя 1-2 (бяха общо 10). После ги пуснаха свободно и се намираха навсякъде.
Накрая с разни подаръци почнаха да ми се дублират и продадох част от тях на улицата пред МЕИ.
Но е факт - в момента литература има, интерес няма. Бяхме се събрали с колеги, оказа се, че в началото на 90-те половината сме минали през бумът с едночиповите компютри, коментирахме как в момента можеш да си купиш Ардуино, Распбери ПИ, всякакви готови линукс компютри с размер цигарена кутия от китайците за по 80-100 лева и всеки общо взето каза - "това ако го имаше тогава.....сега вече можеш да си купиш толкова готови неща от Китай, че няма смисъл да експериментираш и да се занимава спрототипи....."
Икономедия се превърна в трибуна на тролове ЗА и ПРОТИВ правителството. Очевидно е, че няма какво да се говори или коментира с такива драскачи....
Аз предлагам да се организира едно независимо сравнително изследване от национален мащаб и да се провери, колко от учениците ни правилно могат да си напишат името !
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.ОK
chicago514
Рейтинг: 1086 НеутралноРазберете бе хора,всеки който предлага да се изучава някакъв предмет в училище,трябва да каже на мястото на кой друг трябва да стане това.Все пак зад думата ученик стои дете,това дете няма възможностите на машината.
дерибеев
Рейтинг: 3251 Неутралноа парламента колко членове на БАСКОМ . ами няма . ами добавена стойност няма да има . ще има трета ръка самолети , кечъри ...
всеки коментар може и ще бъде използван срещу васEisbär
Рейтинг: 965 НеутралноДо коментар [#1] от "chicago514":
не е казано, че трябва да е във всяко едно училищи. Може да са специални гимназии. И крайна сметка след една определена възраст децата трябва да изберат какво им е интересно и накъде после. Тоест да избират предметите по които да имат повече часове. Така ще са по-подготвени за университета.
.!.
Рейтинг: 408 НеутралноДо коментар [#1] от "chicago514":
Веднага ти казвам - по-малко от всички хуманитарни. Айде да посегнем примерно на свещената крава литература! Откъде накъде някакви чиновници ще определят кой какво да чете и то по 5 учебни часа на седмица.
.!.
Рейтинг: 408 НеутралноИначе добри идеи дават, да видим някой дали ще ги чуе.
Хи-хи
Рейтинг: 2200 НеутралноАбе к'ви са тия бе... Хахаха, "младши програмист"... Много нагли станаха копелетата. Да си направят частни училища и там да си отсяват желаещите.... Значи некой ще учи задължително програмиране, щото некой си мисли, че е супер-дупер, жалки писачи на код за електронни игрички. Такова нещо и при бай тошо не е имало...
pp90
Рейтинг: 233 НеутралноСвършили са работата на някои друг, той поне да се възползва.
lol
Рейтинг: 1416 НеутралноДа въведат обратно и разрядите. Иначе това което искат е да се върнат техникумите на мода, нещо което отдавна си го имат в западна Европа и не е лошо. Естествено като програмисти имат проблем с изразяването и комуникацията и е написано по такъв начин, че се чудиш какво се опитват да ти кажат...
FAN
Рейтинг: 289 НеутралноДо коментар [#1] от "chicago514":
What we do in life echoes in eternityХората не предлагат да се учи повече и по този начин да се натоварват повече децата! Всичките предложения са относно съдържанието, а не количеството!
Тези предложения са едни от най смислените неща, които съм прочел напоследък! Тези хора просто дават смислени предложения как времето на нашите деца, което те така или иначе прекарват в учене, да бъде в пъти по смислено и носещо и по този начин носещо много по голяма перспектива със себе си!
gianni
Рейтинг: 1258 НеутралноТакова обучение за кратко време съществуваше 70-те години в математическите гимназии. Да се надява обаче някой, че ако се въведе такъв предмет в училище и от там да се пръкнат програмисти е съмнително. То е като да очакваш, че като се учи литература, учениците ще станат писатели, а от математиката ще се пръкнат математици. Малко хора се научават да програмират изобщо, а от тях колко ще стават за програмисти е друг въпрос.
Волният Ибрик
Рейтинг: 458 Неутрално"За завършване на средно и висше образование да се въведе изискване за определено ниво на английски или друг чужд език"...
При положение, че тук (Все още) официален език е Българският, подобно изказване от лице с претенции за багаж между ушите е леко дебилно.
Не съм видял в белите страни да те натискат за още един език иначе няма диплома... що за простотия?
alextan
Рейтинг: 515 НеутралноИ за мен е малко пресилено - чак програмисти. Възможно е да се съберат такива деца след подбор, но само в големите градове - примерно експериментално по 1 паралелка в утвърдените математически училища. За по-масова квалификация би могло да се обучават деца относно информационните технологии - например да правят сайтове, да работят с CAD в техникумите, деца от художествените училища - Фотошоп, от музикалните - специализиран музикален софтуер и т.н.
ЙЕИ
Рейтинг: 483 ВеселоДо коментар [#6] от "Хи-хи":
)
Е па аз съм точно продукт на бай Тошовата система. Докато другите гимназии ставаха стругари, шофьори и шивачки, УПК-то на Математическата гимназия беше за програмисти.
Последните 25 години програмист гладен не съм видял, ама от другите колко останаха безработни.
На цялата програма липсва САМО едно нещо. Всичките програмисти дето се произвеждат в средното образование отиват да учат в западни университети, щото нашите за чеп за зеле не стават. Разни дядки от моето време говорят същите глупости де ги говореха за ЕС 1020(големите машини де се помещаваха в цехове
Така че това е реалността, борбата е безмилостно жестока и кой иска добри програмисти САМ си ги обучава
Xumpomo name
Рейтинг: 627 НеутралноДо коментар [#1] от "chicago514":
Birds of a feather flock together."1. Цялостна промяна на целите и съдържанието на учебния предмет "Информационни технологии"
Xumpomo name
Рейтинг: 627 НеутралноДо коментар [#11] от "Волният Ибрик":
Birds of a feather flock together.Говориш глупости, в белите страни учат чужди езици също.
Ние сме учили руски и западен( англ., фр. или немски ) език но по редица причини, ученето на западният език беше пълен ташак, а руския не само се учеше като език а и руска литература.
Явно това ти е мъката.
futurama
Рейтинг: 282 НеутралноДо коментар [#1] от "chicago514":
Веднага ти предлагам един за изхвърляне - георграфия.
brutester
Рейтинг: 522 НеутралноДо коментар [#1] от "chicago514":
<-- Пътен знак Г1: Движение само направо след знакаАз съм завършил ТУ-ЕС. Това е средно училище към ТУ-София (т.е. извън системата на МОН). Имахме по 4-5 специализирани предмета всеки срок (програмиране на Паскал, С, бази данни, и т.н). Практическата си работа я почнах с частни проекти на 16 години (съответно започнах да научавам реални техники и решавам реални проблеми). Ако исках да ставам биолог/химик/историк, то нямаше да уча там.
Основен проблем на образованието ни е разбирането, че всеки завършил трябва да е нобелов лауреат по поне 5 направления на 18 години. А за мен образованието трябва да те насочи към теми, които са ти интересни и да се развиваш в тях. Това е индивидуално за всеки индивид и няма рецепта.
Последното изследване на висшето образование показва, че 1/3 от студентите завършват икономика. Сигурно затова сме най-богатата страна в ЕС.
хм
Рейтинг: 1867 Неутралнобих добавил още точки
* премахване на МОН и регионалните инспекторати като напълно излишни, вредни и корумпирани структури
* премахване на порочната практика по одобрение на учебници, които след това се ползват по 10-15 г
* директорите на училища да се избират от преподавателите, работещи в съответноо училище
* свобода за преподавателите - да избират с кой учебник да работят!
Ерих Хартман
Рейтинг: 402 Неутрално"...квалификацията "младши програмист" ?
)
или може би " младши хакер " ???
bretschneider
Рейтинг: 530 НеутралноДо коментар [#4] от ".!.":
Напълно съм съгласен. Така и не разбрах добавената стойност на литературата
rainbou1
Рейтинг: 1213 ЛюбопитноДо коментар [#20] от "buiko":
Ами то и географията, историята и т.н. нямат висока добавена стойност.
Малко не сте в час по отношение на предмета литература - освен запознаване с произведения целта на предмета е и изказване на обосновано мнение с различните изразни средства на българския език, както и обогатяване на речника. Неслучайно задължителната матура е по български - след това може да станете какъвто искате и където искате, но това е начина да покажете, че сте завършили Българско училище.
На мен също ми беше един от двата предмета, по които изпитвах сериозни трудности, но това не е повод за отричане.
jakodim
Рейтинг: 233 НеутралноДо коментар [#18] от "хм":
Подкрепям напълно добавените точки.
Осбено за директорите на училища - да им се въведе мандат, като в парламента например.
jakodim
Рейтинг: 233 ВеселоДо коментар [#21] от "rainbou1":
Добре, че поне сега ги карат да пишат есета (което е досто трудно да се оцени адекватно), а не да наизустяват 20-30 теми наизуст!
brutester
Рейтинг: 522 НеутралноДо коментар [#20] от "buiko":
<-- Пътен знак Г1: Движение само направо след знакаАко изучавахме "Фермата на животните" (или само "Фермата", http://chitanka.info/text/4626) на Оруел щеше да има някаква полза. Но такива книги са забранени. За това трябва да знаем всяка запетая от безсмислието на "видните" ни "творци" (чат пат има и добри попадения, но в масата си е ненужна информация).
Rage Against
Рейтинг: 1078 НеутралноДо коментар [#3] от "Eisbär":
РЕФОРМИ !До коментар [#1] от "chicago514":
не е така, момчета.
информатиката трябва да е част от нов образователен план и да е част от съвместни курсове с математика, логика и философия (критично мислене, аналитичност, как да водим спорове и подобен тип умения), защото децата ни в училище все още не придобиват тези умения, които да ги направят равностойни конкуренти на западните си връстници.
винаги има място за умения като информатика (тя и сега се изучава, но от по-горните класове). но според мен учебните планове са съобразени с нуждните на килийните училища, а не на съвременното образование и обучение.
.!.
Рейтинг: 408 НеутралноДо коментар [#21] от "rainbou1":
Така, матурата е по-български език, а за него нищо не казвам, даже трябва повече щото много неграмотници излизат.
Иначе с начина на преподаване на литература съм запознат от преди 10на години. 2/3 от времето безмислено зубрене на теми, пълна загуба на време! Как пък някакъв литературовед ще знае какво искал да каже автора преди 2 века, да не е стоял да му свети?!?
История и география също трябва да се учат по-ефективно. Може да не е всяка година, а на семестри като във висшето.
Задължително трябва да се учат базова икономика и финанси, че после като дойдат разни червени презервативи да не могат да те излъжат толкова лесно колко печеливши щели да бъдат ЮП и БелеНЕ!
Вальо
Рейтинг: 515 НеутралноSteve Jobs: “Everybody in this country should learn to program a computer, because it teaches you how to think”
Който не разбира това, винаги ще възпитава само сервитьорки, компаньонки и бармани. С добри познания по литература, вероятно....
Хи-хи
Рейтинг: 2200 НеутралноДо коментар [#13] от "ЙЕИ":
[quote#13:"ЙЕИ"]стругари, шофьори и шивачки,[/quote]
Безработни са щото икономиката я няма. Вие имате щото работите за износ.
Ако не можеш да си изнесеш продукта, тогава се изнасяш ти. Това е долу-горе принципа у БГ. Едва ли някой има нещо против вашата работа. Но през последната год. само за ИТ се говори, без да се дава сметка, че хлябът не го "правите" вие. Даже нек'ви глупаци от ваш'те искаха да се отделят от обществото - отделен град ли, махала ли щели да си правят. И по ТВ-то го даваха. Един се качил покрив да оправя нещо - демек "можем 'сичко". Сигурно би станал най-добрия дърводелец измежду ай-титата... Тъпанарщина българска....
pamela
Рейтинг: 3274 Неутрално[quote#21:"rainbou1"]Неслучайно задължителната матура е по български - след това може да станете какъвто искате и където искате, но това е начина да покажете, че сте завършили Българско училище. [/quote]
Ами не е случайно след като в МОН все още смятат, че българският език и българската литература са най-важният предмет. Нали учителите трябва да си заработват доходи от частни уроци.
Сериозната подготовка по чужд език и информационни технологии е нещо наложително, независимо дали децата ще станат по-късно специалисти точно в тази област.
Българското училище трябва да обърне внимание също така на дисциплини като математика, физика, химия и биология, които са в основата на новите технологии.
nye
Рейтинг: 458 Веселочудно ми е колко от коментиращите всъщност имат някаква представа от работата на програмиста ...
http://postclamores.blogspot.comсъщо така ми е чудно как умниците от тая асоциация ще обяснят на едно дете какво е бройна система и от там двоично/шестнайсетично число на дете 1ви или 2ри клас, което не знае да умножава още ... да не говорим за висоти, като логически операции и таблици на истинност ... големи гении се навъдиха ...
uti
Рейтинг: 515 НеутралноУиндоус XP ли съзирам на екраните на млчуганите? Защоооо????
Хелиана
Рейтинг: 882 НеутралноЕвала БАСКОМ! Докато четях статията и си мислех "Светът е голям и спасение дебне отвсякъде". Не се бях замисляла, че от ИТ света ще дойде настойчивото предложение за реална и ефективна промяна в образователната система, но след тази новина си дадох сметка, че това е всъщност и най-нормалното място, откъдето да дойде, тъй като това е едно от малкотото останали нормални пространства в България.
Една препоръка от мен - с огромно удоволствие видях, че настоявате за стимулирането на системно мислене. Наблегнете много повече на това. Опростенческото, двуизмерно мислене е едно от най-големите проклятия за този народ. Ако хората се научат да мислят по принцип за света като за взаимосвързани системи, с положителни и отрицателни обратни връзки и различни мащаби и цикли, те не само ще станат по-добри програмисти, но и по-добри граждани.
Волният Ибрик
Рейтинг: 458 НеутралноДо коментар [#15] от "rldkfl":
Кви глупости бе пич, ти четеш ли изобщо? Не става въпрос дали владееш майчиния си език а ЧУЖД! За да важи че си изкарал образование!
Хелиана
Рейтинг: 882 Неутрално[quote#33:"Волният Ибрик"] Кви глупости бе пич, ти четеш ли изобщо? Не става въпрос дали владееш майчиния си език а ЧУЖД! За да важи че си изкарал образование! [/quote]
А ти как можеш да се смяташ за грамотен (изкарал образование) в един глобален, изключително взаимнообвързан свят, ако не говориш езика на този свят?
Xumpomo name
Рейтинг: 627 НеутралноДо коментар [#33] от "Волният Ибрик":
Birds of a feather flock together.с двойка по чужд език и по руски не можеше да завършиш гимназия, такива глупости. Това че пишеха на всички оценка "да минат" в по-горен клас е от глупостите
Волният Ибрик
Рейтинг: 458 НеутралноДо коментар [#35] от "rldkfl":
Офф ти си ебати галфона.
Jordan Kissjov
Рейтинг: 233 НеутралноДа, има нужда от сериозна реформа в образованието. Кой обаче ще иска и ще може да я направи и какво ще постигне? Всъщност като говорим за ИТ, снимката по-горе на дечицата ползващи "дръжкофони" е деструктивна. При наличието на облачни технологии, тези мобилни устройства за деца в отделенията от периода на еБег концепцията не са актуални. Първото, което е необходимо за едно по-добро образование е адекватна ИКТ инфраструктура и много други неща, разбира се. И сега се дават доста пари за ИКТ в образованието, но за съжаление, често в неправилна посока. Някои от фирмите на БАСКОМ също имат "принос" по въпроса.
opitencomandante vs либерални ентусиасти&корпократи
Рейтинг: 4151 НеутралноНаправо да попитаме чуждестранните инвеститори какъв обслужващ персонал им трябва!
Libertarianism is just anarchy for rich peopleАз познавам няколко младежи дето вярват ,че могат да творят и продават собствени продукти и не им трябва тапия за "младши програмист" ?
Ivo Yordanov
Рейтинг: 458 НеутралноДо коментар [#28] от "Хи-хи":
Грешиш, повечето в сектора се осигуряват на максимума и плащат по две-три минимални заплати данъци с които да се плащат социалните помоши за хората които не са се напънали да изучат перспективна професия. Така че хляба го правят и ИТ сектора, защото от тези данъци се крепи и този половин милион работещи в държавния сектор
Хи-хи
Рейтинг: 2200 НеутралноДо коментар [#39] от "pinoki0":
Посмали малко, а. Три МРЗ данъци означава 10 бона заплата. Средната в сектора ви е около 2500 лв. официално.
Никой не ви отрича, просто много почнахте да плачете, пък и да се месите /статията/ и ставате изкл. противни...
Quo Vadis?
Рейтинг: 1406 НеутралноДо коментар [#21] от "rainbou1":
Няколко стандартни теми за отговор на литературен въпрос са много далеч от това да те научàт да се изразяваш. По скоро литературата в БГ те учи да цитираш авторитети. Абсолютно безмислено в реалния живот, освен ако не си държавен чиновник
Quo Vadis?
Рейтинг: 1406 ВеселоДо коментар [#40] от "Хи-хи":
Ми нормално е като плащаш много данъци да искаш и нещо насреща. Един от основните проблеми на БГ е, че повечето хора си траят и чакат някой да ги оправи ...
bretschneider
Рейтинг: 530 НеутралноАве какви софтуерни компании какви 5 лв.? Има модул за програмиране към Хан Академи напълно безплатен. На Български?!
bretschneider
Рейтинг: 530 НеутралноДо коментар [#39] от "pinoki0":
Сичко ще е до време. Като се пукне балона. Ще има да висим по спирките с овесени носове "Програмирам на С++ за хляб" (или аре на node.js)
keipax
Рейтинг: 571 НеутралноБАСКОМ да не се отваря да не ги обложат с два десятъка данък, че са много богати!
Fred
Рейтинг: 1279 Неутрално[quote#10:"gianni"]Такова обучение за кратко време съществуваше 70-те години в математическите гимназии. Да се надява обаче някой, че ако се въведе такъв предмет в училище и от там да се пръкнат програмисти е съмнително. То е като да очакваш, че като се учи литература, учениците ще станат писатели, а от математиката ще се пръкнат математици. [/quote]
Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.И аз съм песимист за това масово обучение по програмиране и то от първи клас още. Какво искат да кажат тези от БАСКОМ, че ВСИЧКИ ученици ще стават програмисти ли? Съвсем очевидно е че няма да е така, една съвсем малка част ще стане. Затова много по-рационално е тази малка част да се отдели в специализирани гимназии /например математическите или дори съвсем нови софтуерни гимназии със специален прием/ а останалите да учат само някакъв базисен модул.
А с това пък всички да учат някаква съвсем откачена математика мисля че малко прекаляват. Имаме си съвсем добра система с математическите гимназии, печелят купища златни медали на международните олимпиади, наскоро станаха световни шампиони като изпревариха дори Китай с огромните му ресурси. Да не се пипа нещо което работи а още по-малко пък от програмисти, има си специалисти за тази цел.
Fred
Рейтинг: 1279 Неутрално[quote#44:"buiko"]Сичко ще е до време. Като се пукне балона.[/quote]
Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.Наближава, в Индия само един от технологичните паркове бълва по 150,000 програмисти годишно и са няколко. А американците произвеждат само по 50,000 програмисти годишно.
Работа за която е необходим само компютър и Интернет е много уязвима за международната конкуренция, страни с огромни човешки ресурси и ниски заплати като Индия и Китай просто ще ни смачкат с количеството си. Затова ние трябва да търсим някакви бутикови високоспециализирани ниши в които няма голяма конкуренция.
Fred
Рейтинг: 1279 Неутрално[quote#11:"Волният Ибрик"]Не съм видял в белите страни да те натискат за още един език иначе няма диплома...[/quote]
Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.Тук не си прав, в съвременният свят английският език просто е задължителен, също и шофьорската книжка. А за инженерите пък някаква базова CAD система, примерно AutoCAD или SolidWorks. Без тези неща просто си като неграмотен циганин.
Fred
Рейтинг: 1279 Неутрално[quote#37:"opiten"]Да, има нужда от сериозна реформа в образованието. Кой обаче ще иска и ще може да я направи и какво ще постигне?[/quote]
Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.Това си помислих и аз. Хубаво, ще ги вкараме в програмите тези светли идеи. И след това? Нали за да стане това са необходими около 30-40,000 преподаватели които са на ТИ с тези технологии, знаят ги не от някакъв 3 дневен семинар а месеци наред са се ровили и експериментирали с тях, правили са го не по задължение а с ентусиазъм, дори са се лишавали от сънят си за тях.
Виждате ли го това в една 40-50 годишна учителка съсипана да проверява контролни работи? Има ли ги тези кадри в нашето образование и то в такова количество и навсякъде? Аз не ги виждам, просто нещата ще станат както винаги, ще пратят 10-20,000 на краткосрочни едноседмични курсови, лектори ще им говорят непонятни и скучни за тях неща и накрая ще им връчат по една тапия. И след това те също толкова формално ще преподават на учениците си.
Имам неприятното усещане, че на тези от БАСКОМ това им е идеята, да усвоят 50-60 милиона с такива курсове, нали има предвидено от ЕС 2 милиарда за подобряване на човешките ресурси. Ефекта ще е толкова колкото от компютърните курсове за безработните цигани, т.е. никакъв.
Затова според мене по-добре е да се работи фокусирано и интензивно с ограничени целеви групи, т.е. в тези математически и софтуерни гимназии. Там ефект гарантирано ще има и няма да се разпиляват усилията. А за циганите по-добре е не да учат програмиране а елементарното шлосерство например, или багерист да стане.
Fred
Рейтинг: 1279 Неутрално[quote#18:"хм"]* премахване на порочната практика по одобрение на учебници, които след това се ползват по 10-15 г[/quote]
Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.Аз бих добавил: "Забранява се учебниците за средното образование да се пишат от доценти и професори. Задължително се пишат от колектив учители с поне 10г педагогически опит в преподаването на конкретният предмет. С предимство за включване в авторският колектив се ползват преподаватели чиито ученици са получавали награди на международни олимпиади. Учебниците подлежат на 2 годишен тестов период след което на конкурсна основа с анкета между преподавателите се решава дали да бъде приет като учебник. ".
Наистина, тези учебници за средното образование са направо гавра с децата. Разни титуловани личности избиват комплекси с тях като смятат, че колкото по-неразбираем и претъпкан с ненужни факти е учебникът на толкова по-високо ниво е. Включват ги в колективите защото щом е професор никой не смее да се опъне и каже, че учебникът е боклук.
amh21579466
Рейтинг: 289 НеутралноДайте да погледнем и профила на тези фирми от БАСКОМ -- 80% от дейността им е или аутсорсинг, или държавни поръчки. Защо само се повтарят едни и същи клишета за липсата на кадри, а не се погледне към реформиране на самите фирми?
С горните дейности, тези фирми принципно не са по-различни от туристическия отрасъл -- има ли определен брой хора и пари отвън, има бизнес. Да, определено плащат по-добре, но нищо друго не остава тук освен едни заплати. Ако утре американеца или западноевропееца реши, че му е скъпо, подобни фирми ще изчезнат безследно, а повечето БГ програмисти ще последват съдбата на днешните БГ икономисти.
Нека подобни фирми да си размърдат мозъка как с натрупания капитал да почнат да развиват продукти, а не да се чудят как държавата да им снася хора, така че те лесничко да си ги продадат на поредния издоен клиент още при наемането.
Алф
Рейтинг: 1022 НеутралноДо коментар [#11] от "Волният Ибрик":
Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.V niakoi bivshi soc samo stana. Gimnaziite predloziha vyzmoznost, a decata sami se javjavat. Sega okolo 100% imat FCE. Takava stepen na polzvane na ezika pokriva iziskvaniata za 6.
Антоний Методиев
Рейтинг: 515 НеутралноИнтересно предложение, но ако в статията нещата са предадени правилно, то същността се свежда до едно нещо: "БАСКОМ поема отговорност за осигуряване на управленски ресурс..." С акцент на управленския ресурс. Достатъчно ясно. А кой ще осигури финансовия ресурс?! И това е ясно нали - държавата, чрез бюджета за безплатното образование. Остава открит въпросът защо публичното финансиране в образованието трябва да се концентрира за задоволяване на кадровите интереси на малък кръг частни дружества и дали това не е скрита държавна субсидия? Както и по-общият въпрос защо изобщо с публични средства трябва да се финансира кадровият потенциал на частните компании? Вероятно компаниите от този сектор биха могли сами да инвестират свои пари в професионалното образование на кадрите си. И тогава заявката за "управленски ресурс" да придобие значимост. С така предложеният модел за иновативност в образованието могат да създадат свои вериги от училища.
Без коз
Рейтинг: 909 ВеселоМлад меринжей
Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !Jordan Kissjov
Рейтинг: 233 Неутрално"БАСКОМ -- 80% от дейността им е или аутсорсинг, или държавни поръчки" (blowfish)
opitenТова твърдение, за съжаление, е вярно. И двата вида бизнеса са плод на някаква конюктура, която ако се промени, изчезва и бизнеса. Най-голяма нужда от кадри имат фирмите занимаващи с аутсорсинг поръчки, но никой не знае кога последните ще секнат и тогава?
Много се преиграва с искането за обучение по програмиране от 1-ви клас и т.н. То не е обмислено сериозно и идва от слабо образовани хора, наети от фирми на БАСКОМ за мериджей, които нямат проблем да се бутат навсякъде и да ръсят "умнотии". Всъщност тази асоциация си е един кръжок по интереси, който успешно играе с държавата, поради нейната калпавост. На моменти от там бликат и не особенно рационални идеи като "мобилност във всичко, най-вече в образованието", "креативни решения", които всъщност не са такива и др. Разчита се на безхаберието на публиката и още повече на държавната администрация, която евентуално ще финансира поредния недоклатен е-проект. Разбира се, не всички фирми в БАСКОМ са еднакви, но за повечето цитата в началото е верен.
Нека им пожелаем като предлагат нещо, предварително по-добре да го обмислят и да подхождат по-отговорно към родното образование.
Ivo Yordanov
Рейтинг: 458 НеутралноДо коментар [#40] от "Хи-хи":
Известно ти е какво значи средна заплата нали?
Това са 10 човека със 1000 лв нето и един с 10000.
Може би не се изразих правилно за данъците (реално това са всички удръжки), което в разходо-покривна социална система е същото.
До коментар [#44] от "buiko":
Индийците може би са чудесни програмисти, но тази работа изисква и прилично ниво комуникационни умения, в това число и владение на няколко езика освен английски, което не им е силната страна. Така че ще има и доста работа и за европейци, когато видиш такава обява се обади за да те почерпя
epoc
Рейтинг: 1416 ВеселоДо коментар [#47] от "Fred":
D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D0%BA%D0%BE%D0%B4
Икономедия се превърна в трибуна на тролове ЗА и ПРОТИВ правителството. Очевидно е, че няма какво да се говори или коментира с такива драскачи....Фред, специално за теб - мислех, че на фона на преподаватеската си кариера си разбрал колко струват индийските програмисти - част от екипът, разработил IE7 - преброй колко пръсти показва програмистът долу вдясно:
http://lurkmore.so/images/3/32/IE7_developers.jpg
На същото място има страхотна статия за индийския код (знаеш руски, ще се оправиш):
http://lurkmore.to/%D0%98%D0%BD%D0%B4%D0%B8%D0%B9%
epoc
Рейтинг: 1416 Неутрално[quote#30:"nye"]също така ми е чудно как умниците от тая асоциация ще обяснят на едно дете какво е бройна система и от там двоично/шестнайсетично число на дете 1ви или 2ри клас, което не знае да умножава още ... да не говорим за висоти, като логически операции и таблици на истинност ... големи гении се навъдиха ...[/quote]
Икономедия се превърна в трибуна на тролове ЗА и ПРОТИВ правителството. Очевидно е, че няма какво да се говори или коментира с такива драскачи....Не че е твоя работа, но:
1. Първият ми поялник ми го подариха, като бях на 7 години.
2. В 4-ти клас си бях написал в полетата на тетрадката числата от 1-100 в бройни системи от 2 до 8 (шестнайсетичната ситема не беше много на почит тогава). Знаех какво е булева алгебра и можех да смятам логически схеми.
3. В 7-ми клас ми подариха един конструктор с TTL схеми, в с който можеха да се правят различни неща - броячи, бягащи светлини и т.н. Ползваха се 7400 и 7474 (вярно, руските им аналози - К155ЛА3 и К155ТМ2). Произведен в БЪЛГАРИЯ.
4. В 9-ти клас в елитната столична гимназия, в която учех, ми направиха забележка в час по ИТ, че вместо да ползвам картите на Вейч/Карно си смятам логическата функция с формули.
5. В МЕИ се потресох, че мой колега воторокурсник, много по-добър програмист от мен не може да направи негация на (A or B). Той беше учил в гимназията в Правец и беше програмирал от 1-ви клас на Лого.
Ползвал съм литература, свободно продавана в България за кръжоци и ТНТМ, както и популярни книги, предимно преводни от руски, както и Математически развлечения 1/2/3 - автор Мартин Гарднър (отгварял за разделът математика на Scientific American), преведени на български.
Никакъв rocket science. Гороя за бай Тошовия загнил социализъм дето хората се изяждали един друг. Само че едно време технологията се носеше във въздуха - в гимназията в София, където учех, 1/3 от класа държеше поялници. Всеки от тези хора беше сглобил по едно радио и един усилвател, макар и с TDA2020. Четяхме, и книги се намираха, макар и не винаги лесно.
Интересното беше, че детска литература на доста високо образователно ниво се намираше, а сега направо липсва от пазара. Сега на суперниското ниво - какво е космосът, как се разиват растенията и т.н. е пълно с огромни книжки с шарени картинки (които и двете ми деца отказват да четат, защото има къде по-забавни неща в ютуб и по телевизията) но литературата за следващото ниво просто липсва.
А сега във въздуха се носи чалга и простащина. Няма ги кръжоците (освен разбира се - спорт и танци). В такава атмосфера (сървайвъри, биг/вип брадъри, х-фактори, танцивай с мен/тоя/оня) няма никакъв смисъл да обясняваш на детето който е готино да си инженер.
Между другото в първи клас ни питаха какви искате да станете. Аз написах "инженер". Все още съм инженер. Занимавам се с това, с което искам и обичам - компютри. Истината е, че ако някой иска да се занимава с това, ще го направи независомо дали ти или някой друг си мисли, че е суперсложно да се обяснява.
Между другото обяснявал ли си какво е девиаторен ключ и как работи на второкласник? Аз съм го правил, и момчето разбра. Вярно, беше по бай тошово време.
И не искам нито да живея в България, нито да й помагам да се оправи - 25 години само това правех.
Fred
Рейтинг: 1279 Неутрално[quote#57:"epoc"]Фред, специално за теб - мислех, че на фона на преподаватеската си кариера си разбрал колко струват индийските програмисти[/quote]
Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.Знам че не са много обичани но като се произвеждат 150-200,000 годишно все ще се намерят 1-2,000 свестни от тях.
Основното е това което казах, много лесно се навлиза в тази област, малко и евтино оборудване трябва а нета е задръстен от учебни материали и фирмени онлайн курсове със сертификати.
Не е като нефтена платформа която струва няколкостотин милиона та чак до милиард, не пускат всеки на нея да се учи.
Така че нашите трябва да намерят някаква бутикова ниша в която масата самоуки "програмисти" да не смеят да се пъхнат, да не са чували дори за нея. И пак е трудно, при милиони които търсят работа и за тях $10 на час като freelancer са нечувано богатство винаги ще се намери някой да ти посегне на хляба.
Все пак има надежда, от това което чета индийците са доста разхайтени и с мърляво отношение към работата така че ЗАСЕГА едни европейци с индийски заплати като българите имат шанс.
Fred
Рейтинг: 1279 Неутрално[quote#58:"epoc"]1. Първият ми поялник ми го подариха, като бях на 7 години.[/quote]
Аз съм от поколението което разглобяваше немските радиостанции за да вади от тях съпротивления и кондензатори, транзистори и диоди още нямаше всичко на радиолампи. Още тогава когато ги сравнявах с руските боклуци видях какво значи немско качество. И от тогава до 1995-2000г през всичките поколения хардуер до микропроцесорите, после пък софтуер от BASIC и Fortran до С и асемблер.
Първата програма на асемблер я кодирах ръчно, т.е. гледам командите на асемблер от справочника и ръчно пиша за всяка команда шестнадесетичният и код в едни устройства с шестнадесетични клавиши ЕМК-11, после изпълнение стъпка по стъпка и на шестнадесетичният индикатор следя какво става.
Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.Еднакво сме започнали но аз доста по-рано от теб
А шестнадесетичният код го знаех наизуст и по едно време пишех нулите само с диагоналната черта, така бях свикнал
ГОЛЯМ ентусиазъм беше, сега няма и 1% от него. Да се чуди човек защо е така? А сега има такива ОГРОМНИ възможности, микроконтролерите /на практика цели компютри/ в размер на една пощенска марка и нищожни цени, поръчваш по Интернет и идва. Ще взема на стари години да почовъркам че не ме стърпява като гледам какви са възможностите.
Fred
Рейтинг: 1279 Неутрално[quote#53:"Антоний Методиев"]Вероятно компаниите от този сектор биха могли сами да инвестират свои пари в професионалното образование на кадрите си.[/quote]
Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.НИКАК не обичат българските компании да инвестират в обучението на кадрите си, знам го от личен опит. Ходиш и се молиш като циганин за няколко хиляди лева малко да се стегне някоя зала, стискат се а десетки хиляди за някое помпозно честване с концерти и луксозни календари ги дават без да се замислят.
Още са с психологията на социализма когато кадрите им идваха безплатно а и няма защо да се грижиш защото имаше 3 години разпределение, след него друг ще ти пратят. Чак когато останат СЪВСЕМ без кадри ще се сетят но тогава ще е късно, системата за обучение ще е рухнала.
Fred
Рейтинг: 1279 Неутрално[quote#55:"opiten"]То не е обмислено сериозно и идва от слабо образовани хора, наети от фирми на БАСКОМ за мериджей[/quote]
Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.Като чуя "мениджър" и вече изпитвам алергия, по-лошо дори, избива ме на бой. Слабо образовани направо неграмотни за спесификата и техническите особености на фирмите който са поставени да ръководят, за сметка на това с ОГРОМНО самочувствие, не искат да слушат специалистите и безапелационно налагат глупавите си решения, склонни да пилеят огромни ресурси за глупави със слаб ефект дейности а се стискат за жизнено важни неща, никакво стратегическо мислене и без готовност да инвестират в неща с потенциала на технологичен пробив.
Според мен за мениджъри трябва да се назначават хора с техническо образование и поне 5г опит в производството които след това да минат много стабилни курсове и мениджърско обучение, желателно в западни университети. Не продуктите на родните ни печатници за икономически дипломи.
Fred
Рейтинг: 1279 НеутралноДо коментар [#58] от "epoc":
Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.За да видиш каква е трагедията с техническото образование не само в България ето ти един линк. Потресаващо е и отгоре на това става дума за елитен московски ВУЗ. Просто не мога да си обясня какво става с този свят.
http://habrahabr.ru/post/233851/
Fred
Рейтинг: 1279 Неутрално[quote#58:"epoc"]Четяхме, и книги се намираха, макар и не винаги лесно.[/quote]
Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.На книжарницата на Дондуков като пускаха книгите от серията за персоналните компютри опашката беше 20 метра! Можете ли да си представите днешно време опашка за техническа литература? А в руската книжарница на Графа можеха да се поръчат доста западни книги в превод от издателството Мир.
Вярно, сега има Интернет и можеш да си ги свалиш но колко го правят, като съдя от оплакванията на BASCOM малцина са. Просто учудващо е как при такива огромни за българските мащаби заплати а и перспективи за реализация в чужбина кандидатите са толкова малко.
Антоний Методиев
Рейтинг: 515 НеутралноДо коментар [#58] от "epoc":
). По скромното ми мнение на човек, започнал с поялника на същата възраст, но останал си с любителската увлечение.
TDA 2020 тогава си беше класика ... или по-вероятно сега е истинска класика(
До коментар [#61] от "Fred":
На принципа "Дайте да дадете!". Много емоционално завладяващо е да създадеш грандиозна "стратегия". Авторите пропускат "малката" разлика между целта на масовото /а значи и целта на обществото/ училищно образование и целите на едни или други частни по отношение на социума субекти.
Но примерът ви от руският сайт е впечатляващ, за възможните резултати, когато се опитваш чрез количество да решиш кадрови проблем.
epoc
Рейтинг: 1416 ВеселоДо коментар [#63] от "Fred":
Икономедия се превърна в трибуна на тролове ЗА и ПРОТИВ правителството. Очевидно е, че няма какво да се говори или коментира с такива драскачи....Това ми е любимо, показвах го даже на колегите наскоро. Половината не го разбраха.
Между другото руснаите не искам да ги коментирам, те като кадри в момента имат същите проблеми (че и по-тежки) - познат прави машини за тях и казва, че вече не могат да се намерят в Русия кадри като шлосери и заварчици - старите се пенсионират, а нови не се обучават. А това е ниска квалификация, изобщо не говорим за електроника. Младите им гледат само да се докопат до виза за европейска държава, отиват там и не искат да се махат - учат езици, учат образование и т.н. Изобщо три мандата на путин яко им се отрази на братята.....
epoc
Рейтинг: 1416 Весело[quote#64:"Fred"]На книжарницата на Дондуков като пускаха книгите от серията за персоналните компютри опашката беше 20 метра! [/quote]
Икономедия се превърна в трибуна на тролове ЗА и ПРОТИВ правителството. Очевидно е, че няма какво да се говори или коментира с такива драскачи....Помня, избягах от училище, за да си купя 1-2 (бяха общо 10). После ги пуснаха свободно и се намираха навсякъде.
Накрая с разни подаръци почнаха да ми се дублират и продадох част от тях на улицата пред МЕИ.
Но е факт - в момента литература има, интерес няма. Бяхме се събрали с колеги, оказа се, че в началото на 90-те половината сме минали през бумът с едночиповите компютри, коментирахме как в момента можеш да си купиш Ардуино, Распбери ПИ, всякакви готови линукс компютри с размер цигарена кутия от китайците за по 80-100 лева и всеки общо взето каза - "това ако го имаше тогава.....сега вече можеш да си купиш толкова готови неща от Китай, че няма смисъл да експериментираш и да се занимава спрототипи....."
Николина Танева
Рейтинг: 8 НеутралноПрекрасна идея! най-после!
Ерих Хартман
Рейтинг: 402 НеутралноАз предлагам да се организира едно независимо сравнително изследване от национален мащаб и да се провери, колко от учениците ни правилно могат да си напишат името !
))
)