Приложения за смартфон следят автобусния трафик във Варна

Сайта Varnatraffic
Снимка: Скрийншот

Сайта Varnatraffic Снимка: Скрийншот



Две безплатни приложения за смартфон "Варна бус" (Varna Bus) и "Варна трафик инфо" (Varna Traffic Info) дават информация в реално време за движението на автобусите и тролеите от системата на градския транспорт в града. Доскоро и трето приложение – "Градски транспорт, България" предлагаше подобна информация освен за Варна, така и за столицата, но в момента то не функционира.


Както "Варна бус", така и "Варна трафик инфо" ползват данни, достъпни и през сайта Varnatraffic, който проследява актуалното разписание на автобусите по отделните линии, движението им между спирките, евентуалните закъснения по трасето, както и времето, оставащо до пристигането на автобуса на спирката, която ви интересува.


Апликацията "Варна трафик инфо" e разработена от дружеството "LuckyShop.eu", което е вносител и дистрибутор през едноименния си онлайн магазин на евтини бижута и часовници, произведени в Тайван и Хонг-Конг. Второто приложение "Варна бус" е разработака на програмиста Димитър Мирчев.




Апликацията "Варна трафик инфо"Снимка: Скрийншот

Апликацията "Варна трафик инфо"Снимка: Скрийншот


Сайтът Varnatraffic, мобилната му версия, както и двете приложения, имат опция за локализация на потребителя чрез GPS, ръчно въвеждане на произволна спирка или избирането й от картата на Варна. Освен това през сайта може да бъде планирано пътуване с автобус или тролей, с всички връзки, времето, необходимо за придвижване и т.н.


Апликацията "Варна бус"Снимка: Скрийншот

Апликацията "Варна бус"Снимка: Скрийншот


Страницата в Интернет, както и приложенията за смартфон, които ползват обаче нямат нищо общо с разработваната в момента система за Интегриран градски транспорт във Варна. В него един от компонентите предвижда именно създаването на система за управление на трафика и подаване на информация в реално време за движението на автобусите по линиите на обществения транспорт.


"Varnatraffic беше създадена през 2012-2013г. като първият и потребител беше частното транспортно дружество "Транстриумф холдинг", каза Тодор Тодоров, съуправител на компанията "Мап софт", изградила системата. Бяхме разработили за тях система, която да обслужва таксиметровата им компания, но след това ни се стори перспективно да направим и нещо работещо и системата на автобусния транспорт във Варна".


По-късно на сайта varnatraffic информация от диспечерския си център започва да дублира и общинското дружество "Градски транспорт". То дели обслужването на автобусната мрежа във Варна. с "Транстриумф холдинг" и още няколко по-малки компании.


"Както софтуерната система за следене на трафика в реално време, така и хардуера, необходим за функционирането й, са предоставени на "Градски транспорт" напълно безвъзмездно", каза Тодоров.


Според него системата не е комерсиална, като на сайта, свързан с нея не се публикува реклама.


Не така стоят нещата с мобилните приложения обаче. Интерфейсът на "Варна бус" например позволява публикуването на реклами от "Google".


"Съществуващите апликации са на "външни ентусиасти", на които помагаме в различна степен според случая, обяснява Тодоров. Всички те реално ползват сайта varnatraffic.com - т.е. правят заявки към него, но не го изобразяват в браузър, а в апликацията си".


Пак според Тодоров "Мап софт" не е предприела сама разработването на апликации за мобилни телефони защото усилията за създаването и поддръжката им не оправдавали разходите.


"Ако ще правим апликации, които да покриват нашите критерии за качество, те трябва да покриват всички мобилни операционни системи, а не както съществуващите "само някои от устройствата" казва Тодор Тодоров. Освен това има тенденция потребителите да избягват инсталирането на апликации за нещо което могат да ползват мобилни сайтове. Тъй като Varnatraffic има мобилна версия той удобно може да бъде използван и през браузъра на телефона", обясни той.


По данни на "Мап софт" само на 12 януари т.г. сайтът, даващ пълна информация за автобусния трафик във Варнаq е бил посетен от близо 9 хил. различни IP адреса, като над 70% от тях – мобилни.


Преди време от "Транстриумф холдинг" предложиха да монтират няколко електронни табла на възлови места във Варна, които да дават информация в реално време за движението на автобусите по най-натоварените линии в града. Условието за това беше общината да посочи позициите и да осигури отстъпено право на строеж за съоръженията. Това обаче не се случи и в момента в центъра на Варна, недалече от Градския часовник, работи само едно демонстрационно електронно табло.


Новите автобуси и тролейбуси във Варна имат монитори, на които може да бъде показвана информация за следващата спирка и времето, след което автобусът ще пристигне на нея.

Новите автобуси и тролейбуси във Варна имат монитори, на които може да бъде показвана информация за следващата спирка и времето, след което автобусът ще пристигне на нея.


Междувременно, община Варна продължава да буксува в усилията си да реализира проекта за Интегриран градски транспорт, който е на обща стойност 110 млн. лв. и се финансира по Оперативна програма "Регионално развитие".


Той включва общо 10 компонента, сред които система за следене на трафика в реално време, електронна билетна система и др. В средата на декември м.г. стана ясно, че в Комисията за защита на конкуренцията са подадени две жалби срещу избора на изпълнители за пет от компонентите на проекта.


Според специалисти, работещи по проекта обаче, предстои огромен обем работа, която от този момент нататък вече няма как да бъде изпълнена качествено до 9 юли т.г., когато изтича срокът за реализация на проекта. Подадените жалби ще съкратят този срок с още поне два месеца.


От общинската администрация във Варна твърдят, че времето е достатъчно и дори се надяват крайната дата за завършването на проекта да бъде удължена от Управляващия орган на Оперативна програма "Регионално развитие" с повече от 6 месеца. И до момента обаче индикации, че това ще се случи няма, а последният срок, до който трябваше да бъде получен отговор на молбата за удължаване изтече на 30 ноември.


(Последна промяна в 13.51ч. на 15 януари 2015г.)

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK