Учени създадоха "по-безопасни" генетично модифицирани организми

Протест срещу генетечно модифицирани храни във Филипините

© Associated Press

Протест срещу генетечно модифицирани храни във Филипините

Американски учени твърдят, че са направили първата стъпка към създаването на "безопасни" генетично модифицирани организми (ГМО), които няма да могат да се разпространят в дивата природа.

Учените са променили генетичния код на бактерии, така че те да използват само синтетични химикали, за да растат. Модифицирани бактерии ще умрат, ако бъдат пуснати в природата.

Изследването, публикувано в списание Nature, е доказателство за концепцията за ново поколение на ГМО, включително растения, твърдят ескперти от Харвард и Йейл.

Генетично модифицирани микроорганизми се използват в Европа, САЩ и Китай за производството на лекарства или горива при контролирани промишлени условия.

Учените искат да се впишат в мерките за безопасност, така че разпространението на ГМО да може да се контролира, ако те някога бъдат използвани извън лаборатории или индустрията, като при почистване на нефтени разливи или за подобряване на здравето на хората.

"Това, което направихме е да създадем организми, които се нуждаят от синтетични аминокиселини, за да оцелеят и да растат", каза проф. Фарън Айзъкс от Йейл, който ръководи едно от двете изследвания, пред Би Би Си.

Той заяви, че бъдещото предизвикателство е да се промени генетичния код на други форми на живот.

"Важното е доказателството на идеята, че промяната на генома и създаването на зависимост от синтетични аминокиселини, е приложима не само в Е.coli, а и при други микроорганизми и многоклетъчни."

ГМО имат редица потенциални практически приложения, но ще са необходими строги предпазни мерки, за да бъдат използвани в природата.

Проф. Джордж Чърч от  Harvard Medical School, който е ръководител на друго изследване, твърди, че за да се предпазят естествените екосистеми, ще са необходими много стабилни механизми за предотвратяване на разпространението на ГМО.

"Това изследване осигурява основата за по-безопасни ГМО, които са изолирани от естествените екосистеми, като се разчита на синтетични метаболити."

И в двете проучвания, организмите не могат да използват алтернативни хранителни вещества, когато синтетичните аминокиселини са недостъпни. Те също са по-малко вероятно да предадат своите гени на други микроорганизми.

Коментирайки проучването, проф Хю Джоунс от Rothamsted Resеarch, компания, която изследва генетично модифицирани растения, каза, че това са изследвания на идеен етап.

"Не виждам нужда от тази практика в житните растения, които така или иначе преминават през оценка на риска, както и употребата им в храни и фуражи", каза той.

Проф. Юлиан Савулеску, изследовател по етика в Оксфорд, заяви, че изследването ще направи ГМО и синтетичните организми по-безопасни, тъй като ще са зависими от специална храна (синтетични аминокиселини), за да оцелеят

"Но това никога не може да предотврати всички рискове", добави той. "Все още ще има много малък шанс за някакво природно явление, което да им позволи да се променя така, че да бъдат в състояние да оцелеят в дивата природа."

1. 1 Профил на dmarev
    dmarev

Ха! Смях! Звучи като почти убиец!

2. 2 Профил на Чат Пат
    Чат Пат

ГМО и синтетичните организми - по-безопасни, тъй като ще са зависими от специална храна (синтетични аминокиселини), за да оцелеят?

Оценявам усилията на учените, НО... дежа-вю?
    В "Юрски парк" (книгата на М. Крайтън) също бяха барнали генома на динозаврите, така че да са само женски и да не могат да се размножават, а също и да зависят от определени храни, за подробности - пак там! И "кво станА, че не вечерАхме"?
    Разбира се, макар и научна, "Юрски парк" е фантастика... фантастика, ама научна, би възразил някой! А и природата е особено изобретателна, когато някой се мъчи да й прави напук...

Така че точно тия "нов внос" ГМО да не бързат да ги присъединяват към "диво-природените", преди да направят допълнителни изследвания! Лично - и, признавам, некомпетентно - мнение, но поне то ми е останало...

3. 3 Профил на qwertqwert
    qwertqwert

Стъпка в правилната посока.
    Има много крачки напред обаче.
    Всъщност може да се превърне в кошмар, например човешки организми пригодени да разчитат на изкуствени аминокиселини.....

Между другото :
    "Те също са по-малко вероятно да предадат своите гени на други микроорганизми"="Жената болен, децата болно, и аз - и тя болна"

След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?
  4. 4 Профил на Realistka
    Realistka

Това с ГМО-тата е много сложна работа!
    Не му вярвайте на този професор - Савулеску! Не виждате ли, че той си е чист румънец със зелена карта. Кой го знае къде из Щатите мие чинии...Ония гадни американци много обичат професори да им мият чиниите и да им разнасят пиците...

The best way out is always through Robert Frost
  5. 5 Профил на Кирето
    Кирето

"...Модифицирани бактерии ще умрат, ако бъдат пуснати в природата..."
    =============
    А ако нещо се обърка?
    Наскоро прочетох "Момиче на пружина" на Паоло Бачигалупи...

Научих "God Save the Queen".........е, струва си....

А колко заболявания се появиха от лабораториите и после излязаха извън контрол.Така че, с модификациите трябва много да се внимава.

7. 7 Профил на Хелиана
    Хелиана

Сега остава само да гадаем колко от "неопасните" вече са пуснати в природата и шетат волно и свободно и какви качества са успели да развият по пътя си.

8. 8 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro

В смисъл, тези досега са били опасни?

"Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  9. 9 Профил на Хелиана
    Хелиана

Иначе ми звучи като стария виц "Какво е това радиация? Нещо, което вчера го нямаше, а днес още повече е намаляло".

10. 10 Профил на Хелиана
    Хелиана

[quote#7:"Хелиана Je Suis Charlie"]Сега остава само да гадаем колко от "неопасните" вече са пуснати в природата[/quote]
    грешка, имах предвид опасните

11. 11 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!

А тези организми ако се модифицират или ако "случйано" някой ни подава верния химикал/чрез храна или,тогава удобно ще е контролира прочистване...

12. 12 Профил на sjg51618031
    sjg51618031

А аз се чувствам все по-объркан по тая тема!

13. 13 Профил на rorikabc
    rorikabc

Като минат 50 години, и се появят нови болести , непознати на човека , пак ще измислят нещо.Мислители.

14. 14 Профил на otg46594191
    otg46594191

Науката няма алтернатива. Щом някой се е сетил за нещо, то ще бъде направено. В съвременното производство "естествените" материали са нищожен процент. И не само не сме умрели, но продължителността на живота се увеличава. Плъховете, чийто организъм и интелект стоят най-близо до човешкия, оцеляват при всякакви отрови. Даже третото поколение започва да се храни с тях.

15. 15 Профил на Без коз
    Без коз

Кой им плаща заплатите на тези душегубци?

Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  16. 16 Профил на Рудолф Сикорски  (JeSuisAhmed  -  Аз Съм Ахмед)
    *****
    Любопитно

[quote#2:"Дебил от Льонеберя"]А и природата е особено изобретателна, когато някой се мъчи да й прави напук... [/quote]
    При това - не само живата природа!
    Имаше една повест от англичанин! Не помня името на автора, а самата повест мисля беше "Мутант 69".
    Един учен създава бактерия, хранеща се с пластмаса с благото намерение да реши проблема с найлоновите отпадъци.
    Но получава инфаркт и изтърва епруветката с "културата" в мивката... Бактериите, попаднали в канализацията на Лондон, почват да се хранят с каквото намерят(уплътнения, изолации на кабели в метрото и не само...) и да се размножават. Не са опасни за хора и животни, ама Лондон заприличва на Хирошима от 1945.г.
    Накрая учените решиха проблема, но повестта си държеше в напрежение!
    Казвам това като идея за размисъл - колко може да е "безопасен" ГМО, хранещ се само със синтетични материали!

17. 17 Профил на Рудолф Сикорски  (JeSuisAhmed  -  Аз Съм Ахмед)
    *****
    Любопитно

[quote#16:"Рудолф Сикорски (JeSuisAhmed - Аз Съм Ахмед)"]Не помня името на автора, а самата повест мисля беше "Мутант 69". [/quote]
    Уточнение:
    Повестта е "Мутант 59".
    Авторите са двама:
    - Кит Педлер(научен консултант на първите серии на "Доктор Кой"(Doctor Who) и
    - Джери Дейвис.

18. 18 Профил на xyha
    xyha

Ужас ! Една от следващите стъпки - хора , които няма да могат да се разпространят в дивата природа.