Технологични новини от близкото бъдеще

Технологични новини от близкото бъдеще

© Albert Gea, Reuters



Първият път, когато посетих Mobile World Congress в Барселона, беше през 2011 г. И макар тогава времето да бе такова, че усещането, че си стъпил върху клокочещ вулкан от технологични иновации да ме посрещаше зад всеки ъгъл, то още тогава най-интересно бе около представителите на малките startup-и, които се бяха втурнали в различни теми, които набиращите скорост мобилни и смарт устройства провокираха с възможностите си.


Миналата година не успях да посетя Барселона и пропуснах първото издание на 4YFN, но тази - именно то бе приоритетното за мен събитие, в контекста на Mobile World Congress 2015. Името му само на пръв поглед изглежда странно, понеже е абревиатура от "4 years from now" и е специализирано дъщерно събитие със собствена тридневна програма в рамките на големия конгрес, насочено предимно към предприемачи и инвеститори с идеята да пресече интересите им. И разбира се, с програмата си от презентации и дискусионни панели да провокира обмяна на идеи, да сблъсква гледни точки и да срещне хора със сходни интереси от целия свят.


Тази година всеки от трите дни на 4YFN имаше водеща тема. Първия ден тя беше




Disrupted by Mobile


и това, с което ще я запомня, бяха два дискусионни панела. Единият свързан с това как мобилните устройства и новите технологии променят финансовите инструменти, с които сме свикнали, начина, по който се разплащаме, банкираме, спестяваме или инвестираме. Модератор на панела беше Дженифър Шенкер (Jennifer L. Schenker) от Informilo, чиято рутина и компетенции по темата бяха толкова впечатляващи, че със сигурност Informilo ще бъде занапред един от ключовите ми информационни източници. Участниците също бяха повече от интересни - Джеръми Николдс (Jeremy Nicholds) от VISA Europe, Пол Наваро (Pol Navarro) - човекът, който отговаря за дигиталната трансформация на Banco Sabadell - една от най-големите испански банкови групи и която стартира собствен фонд за стартъпи от финансовия сегмент. Почти непрекъснат опонент му бе един от основателите на Kantox, които вече се превърнаха в явление - Фелипе Гелис (Philippe Gelis), който страстно защитаваше тезата, че промените в този сегмент нямат почти никакъв шанс да се случат еволюционно и от старите играчи на пазара, а според него въпрос на много малко време е да започнат да се появяват


дигитални, технологични банки от нов тип, които да предизвикат революция


в представите ни за банкиране и разплащания.


Втората ключова за деня дискусия бе с основателите на няколко от най-успешните стартъпи в Барселона като Trovit , Wuaki.tv и Ulabox, които много естествено и човешки споделиха вдъхновенията, опита и тревогите си, много от които вярвам и българските предприемачи биха разпознали като свои. Това са глада за квалифицирани IT кадри и особено такива, които имат поне базова бизнес грамотност, защото критично за оцеляването и развитието на един стартъп е не само технологичният перфекционизъм, а все по-често усещането за бизнес, нуждата от предприемчивост вътре в самото начинание.


Вторият ден на конференцията беше посветен на


Internet of Things (IoT), свързаното общество и умните домове


И в контекста на темата на деня прекарах известно време около щанда на френската компания SIGFOX , които градят комуникационна мрежа, предназначена за IoT устройства, съответно с ниска цена на устройство, минимален разход на батерия и възможност за предаване на чести кратки съобщения, за които широколентов канал обикновено е излишен. За жалост използват затворен собствен протокол, но вече са покрили Франция и Испания, а текущо се работи по покритието в Холандия и Великобритания, и твърдят, че могат да постигнат цена от 10 евро на година на устройство.


Третият ден на конференцията беше на тема


дигитални медии


и беше най-пъстрият от трите като теми, мнения и споделена информация и факти. От известно време не е новина, че хората статистически вече прекарваме повече време с приложенията, инсталирани върху смарт телефоните си, отколкото в останалия web, макар и технически погледното много от тези приложения всъщност да представят същия web под друга форма. И в този ред на мисли, консумирането на новини и информация също се променя. При това с изпреварващ темп на очакванията пред тези на предлаганите нови формати. Тенденцията е хората да търсят своите си нишови медии, които да им сервират информацията в синтезиран и удобен вид. Удобството предполага независимост от размера и формата на дисплея, който я визуализира, но приоритетен със сигурност остава този на смартфона.


В същия контекст интересни бяха презентациите на Vice и Fusion - особено вторите, които претендират да бъдат политематична, но нишова като сегмент медия, таргетираща Милениум поколението.


Може би най-голям интерес през третия ден привлече презентацията на изпълнителния директор на Shazam - Рич Райли (Rich Riley), който сподели и дори показа някои от бъдещите посоки на развитие на платформата. Изложението му започна с изпращането на неговата електронна визитна картичка до всички в залата, които бяха включили своя Shazam. Използва


звукова честота, която хората не чуваме, но телефоните ни могат


Същата технология Shazam ще използват и като звуков "воден знак" върху реклами или филми. Това ще бъде изобразявано и с визуален знак, който подсказва, че чрез приложението човек ще може да получи допълнителна информация. И Райли демонстрира такава реклама на Jaguar, която приложението "разпознава" и предлага 3D-поглед във вътрешността на автомобила. В бъдеще от компанията планират и да предложат опция за винаги работещ на фонов режим Shazam, който ще може да бъде "активиран" да визуализира нещо от различни звукови шаблони, вградени във фоновата музика в магазини, хотели и други, подобно на iBeacon, но чрез звук. Ще бъдат поддържани и реални beacon-и, като тези на Gimbal. Иначе казано Shazam излиза далеч отвъд рамките на позната си функционалност, като обаче обещаха твърдо да не забравят за нея, след като част от залата сподели своите тревоги за бъдещето.

Технологични новини от близкото бъдеще

© Gustau Nacarino, Reuters


4YFN е тридневно събитие, с идеята участниците в него да могат да посетят и последния, четвърти ден на Mobile World Congress. Това между другото е и достъпен начин за малки и прохождащи фирми да си позволят посещение на конгреса, който иначе с входните си такси не е по джоба на всеки. За мен най-приятната изненада от Mobile World Congress тази година беше осезаемата активност около Firefox OS, иначе вярвам, че класическите наблюдатели и анализатори вече достатъчно са прекалили с възторга си около новите модели на различните производители на телефони, но аз не съм от тях и ще ги спестя.


Вместо това да напомня, че следващият Mobile World Congress ще бъде на 22-25 февруари 2016 г. в Барселона и вероятно ще счупи и тазигодишния рекорд от над 93 000 посетители. Но със сигурност третото издание на 4YFN догодина ще заслужава вниманието ви, ако сте предприемач или просто търсите нова посока на вдъхновение.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK