Ерез Цалик, Systematic Inventive Thinking: Всеки може да е иновативен, но най-важното са резултатите

Ерез Цалик по време на конференцията Innovation Explorer.

© Цветелина Белутова, Капитал

Ерез Цалик по време на конференцията Innovation Explorer.



Ерез Цалик е директор на SIT (Systematic Inventive Thinking) за региона Азия и Пасифик. SIT е компания, която специализира в иновационните процеси, или, с други думи, развитие на мисловния процес, който води до идеи и решения. Тя работи по целия свят, практически във всички индустрии. Има опит в сферата на образованието. Прекарва и 10 години в сферата на високите технологии, най-вече IT системи. След това се пренасочва към иновациите. Разговаряме с него за начините как една компания да бъде иновативна.


Казвате, че не всички добри идеи са иновативни. Какво е добра идея?


- Добрата идея създава стойност по нов начин. Например решава проблем или изобретява нещо ново, подобрява нещо. Това е добра идея. Някои добри идеи са иновативни. Те са различават по няколко начина.




Първо, иновативните идеи винаги разчитат на съществуващи ресурси. Ако имаш добра идея, която те кара да намериш или купиш нещо, което го нямаш, това не е иновативна идея.


Второ, т.нар. качествена промяна. Фундаментално променяш нещо. Разбиваш наличните връзки, например правиш нещо по начин, който е обратен на този, който би бил първата мисъл на човек. Освен това иновативните идеи са винаги много семпли. Добрите идеи често са доста сложни. Иновативните използват проблема като част от решението. Добрите се опитват да елиминират причината за проблема.


Иновативните идеи са много специфични. Те не могат да се прилагат за всичко и всеки.
Ако направя нов таблет, който работи еднакво добре за всички нас, това е добра идея, не иновативна. За да направиш нещо, което се харесва на всички, значи трябва да направиш компромиси на по-ниско ниво.


Последната характеристика е това, което наричаме идеалност. Много пъти решаваме проблемите чрез системи. Например не искаш някой да разбие къщата ти и затова слагаш алармена система. Тя е добро решение, защото пречи на хората да крадат. Но не е иновативно решение, защото не е идеално. Тя е винаги там, дори когато никой не иска да разбие къщата. Това са пари, които са вложени и седят в стената и често е грозно. Иновативните решения са там само когато се нуждаеш от тях, а когато не - сякаш изчезват. По-елегантно е, спестява  пари.


Ерез Цалик, Systematic Inventive Thinking: Всеки може да е иновативен, но най-важното са резултатите

© Цветелина Белутова, Капитал


Как една компания може да прецени дали е по-добре да търси добри идеи или иновативни?


- Трябва да помисли колко риск иска да поеме. Иновативните идеи понякога не работят. Ако не можеш да си позволиш риск, по-добре не търси иновативни идеи. Често пъти иновативните идеи работят най-добре, когато те са нови за света, но не напълно нови за компанията.


Ако си компания, която прави автомобили, а сега пуснеш парфюм... Не съм сигурен, че ще имаш успех. Но ако пуснеш велосипед, има доста по-голяма вероятност пазарът да го приеме добре, защото ще знае, че разбираш от превозни средства и транспорт.


След това идват и целите. Понякога има категории, в които дори и да правиш иновации, не искаш да го разгласяваш. Например всичко, което е свързано с това как майките да се грижат по-добре за бебета си. Не искаш да споменеш думата "иновации", защото никоя майка няма да купи иновативен мехлем за бебето си. Напротив, тя ще иска нещо, което е с доказани традиции от поне 10 години.


Често пъти малките компании смятат, че техните идеи са много иновативни, впоследствие се оказва, че не е точно така. Как могат да проверят навреме дали наистина имат иновативна идея и тя може да се реализира?


- Това, което казах в началото на разговора, е добра отправна точка. Разгледайте продукта си добре. След това разгледайте потенциала за растеж, уникалност на идеята. Вижте дали тя може да създаде или пък да помогне на други части на бизнеса ви.


Много пъти имаме идеи. Обикновено компанията работи така: ръководството казва "това е бюджетът за иновации, това е таргетираният пазар, сега дайте идеи". Това означава, че вече си се самоограничил от бюджет и обхват. Това е нормалният начин на работа.


С иновациите започваме от другия край. Започваме от пазара. Ако имам идея за нещо, което може да донесе много пари, тогава ръководството може би трябва да помисли добре и да утрои бюджета. Решаваш колко да инвестираш на база на потенциала, а не обратното.


Затова първо започваме с маркетинг филтър. Проверяваме за кого подобен продукт е добър, каква работа ще върши. При какви условия той би платил повече, за да използва нашия продукт.


Втората фаза е да се уверим, че можем да го направим. Повечето от страхотните идеи, които виждам всяка седмица, няма да стигнат до магазина. Причината е, че компаниите нямат способността да ги реализират поради ред причини: идеите са твърде големи за тях, твърде сложни, скъпи или твърде отдалечени от основната им дейност. Или пък казват, че не са гъвкави, или вече си имат твърде много други проекти. Ако не можеш да го направиш, потърси някой, който може да го направи за теб. Много пъти виждам чудесни идеи, които са затворени в шкафчето заради его. "Щом аз не мога да го направя, няма да да позволя друг да го направи, защото си е мое". Така губим всички.


Третият филтър е да направим необходимите малки промени, за да може продуктът да работи, но и също обръщане на внимание на управлението на проекта. Да се говори с всички замесени, да се държат в течение. Често добри идеи не се реализират именно защото проектът не е бил ръководен добре или комуникацията не е на ниво.


Ерез Цалик, Systematic Inventive Thinking: Всеки може да е иновативен, но най-важното са резултатите

© Цветелина Белутова, Капитал


В много компании има разминаване между служителите и ръководството. Служителите смятат, че е работа на ръководството да измисля новите идеи и иновации, а пък ръководството казва "ти си част от компанията, отговорността е твоя". Как ръководството може да промени културата на компанията така, че всички да са замесени в нейното развитие?


- Има проучване на Харвард, което показва, че ако разгледаме 10-те най-иновативни компании в света, ще открием няколко общи неща. Едно от тях е, че изпълнителният им директор инвестира над 50% от времето си за иновации. Ако искаш иновациите да станат част от културата на компанията ти, това започва от ръководството. Ако то не може да покаже какво прави по-различно, ако не може да не е отворено за това, няма как го направи.


Можеш да кажеш на служителите си да изобретяват, но много пъти хората, които гледат идеите и трябва да ги одобрят, са старши ръководители, които са станали такива не защото са иновативни, а защото са консерватори. Затова ние винаги искаме да се убедим, че ръководството ще е част от екосистемата на иновациите в компанията.


Често ръководството на една компания награждава хората с добри идеи. Така казва на останалите, че трудът им не струва и ги демотивира. Всъщност трябва да награждава това, че служителят се е опитал. Не че е постигнал нещо. Така повече хора ще се опитват да направят нещо, ще градят опит и ще постигат по-добри резултати.


Второ, ръководството не трябва да търси само големи идеи. Компаниите, които търсят само големите пробиви, обикновено не ги постигат. Компаниите, които оценяват всички идеи - и големи, и малки - имат по-голям шанс да създадат култура на иновации и да постигнат големите пробиви.


Може ли да научиш някой да бъде иновативен? Или е талант, с който само някои хора разполагат?


- И двете. Ако имаш талант, не ти трябва друго. Но ако не разполагаш с талант, има инструменти, с които да се научиш и да получиш същите резултати.


Как хората да са по-иновативни в работата си?


- Намерете поне два метода за иновации, които харесвате, и ги използвате. Не използвайте само един метод, защото това ще ви фиксира само в една посока. Имайте няколко различни инструмента в кутията си.


Малцина са родени иновативни. Аз не съм един от тях и се нуждая от помощ. Затова използвам различни инструменти. Така са и много хора, които познавам. Има много добри инструменти и просто трябва да знаете кои са подходящи за вас.


А кои са подходящи може да разберете само след като ги пробвате. Не е важно кои от тях използвате. Когато ремонтират колата ви, не е важно с какви инструменти са я поправили, а да получите обратно много добре работещ автомобил.


Ще знаете кои са полезни за вас, когато постигате резултати. Те са най-важни. Иновацията не е просто да си иновативен, а да постигаш резултати. Ако компанията инвестира много пари в иновации, но накрая не може да покаже разликата между тях и нормалния процес на разработка, тогава какъв е смисълът?


Иновацията трябва да може да се самоизплаща. Компанията трябва да инвестира само в началото и след това иновацията трябва да поеме разходите си сама.

Коментари (6)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Zaphod Beeblebrox
    Zaphod Beeblebrox
    Рейтинг: 672 Весело

    т.е. създавайте добри иновативни идеи

  2. 2 Профил на fiksun
    fiksun
    Рейтинг: 229 Неутрално

    Не че нещо, ма тия непрекъснати общи приказки за иновации все повече ми звучат като "дрън, дрън, та пляс":

    "Малцина са родени иновативни. Аз не съм един от тях и се нуждая от помощ. Затова използвам различни инструменти. " -
    Хем не е от иноваторите, хем се нуждае от помощ, хем и акъл дава!

  3. 3 Профил на subsonic
    subsonic
    Рейтинг: 528 Неутрално

    Самото име на компанията е логически оксиморон.

    Определенията "системно" и "откривателско" не могат да бъдат поставяни едно до друго.

    Откривателството не може да бъде системно, каквато и система или набор от инструменти да ползваш.

    Авторът просто е открил "иновативен" начин да си продава организационния БиеС.

    Ако ще и цял ден да ходиш несресан и да свириш Кройцеровата соната , няма да измислиш нищо иновативно ако нямаш нещо в главата.
    https://books.google.bg/books?id=mn8N9QDRWsgC&pg=PA501&lpg=PA501&dq=%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B2+%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B8%D0%B5%D0%B2+%D0%BA%D1%80%D0%BE%D0%B9%D1%86%D0%B5%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%82%D0%B0+%D1%81%D0%BE%D0%BD%D0%B0%D1%82%D0%B0&source=bl&ots=1oBA3dv9gz&sig=LanvoFCWWKv6W_fhy0Y8xP-y4hQ&hl=en&sa=X&ei=wmkJVbi4MoKrU_CsgtgI&ved=0CBMQ6AEwAA#v=onepage&q=%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B2%20%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B8%D0%B5%D0%B2%20%D0%BA%D1%80%D0%BE%D0%B9%D1%86%D0%B5%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%82%D0%B0%20%D1%81%D0%BE%D0%BD%D0%B0%D1%82%D0%B0&f=false

    Великите открития се броят на пръстите на двете ръце, няма система. Не можеш да кажеш - днес се събудих иновативно, после иновативно си измих зъбите. Иновативно пътувах за работа и паркирах много иновативно на служебния паркинг.

    Иновативното мислене се възпитава, или по-скоро се възпрепятства, от най-ранна детска възраст. В едно конформистко общество, което награждава комформизма, било то директно или не, иновативни идеи не виреят. Много по-лесно се управляват конформисти, отколкото хора с иновативно мислене - и на ниво компания, и на ниво държава.

  4. 4 Профил на Schopenberg
    Schopenberg
    Рейтинг: 1049 Неутрално

    Любимите ми книги, които не чета са от сорта "Как да забогатеем за 3 дни", "Как да открием иновативните идеи и забогатеем за 3 дни", "Как да убедим другите да си купят книгата ни "Как да открием иновативните идеи и забогатеем за 3 дни" и да забогатеем за 3 дни". Твърде сложни форми на корупция. Ние знаем къде, къде по-прости.

    Navigare Necesse Est
  5. 5 Профил на Lazarus
    Lazarus
    Рейтинг: 292 Неутрално

    Аз пък мисля, че интервюто и тезите в него са страхотни.
    Ето някои от тях:
    - иновативните идеи са винаги много семпли;
    - иновативните идеи работят най-добре, когато те са нови за света, но не напълно нови за компанията;
    - при иновациите започваме от пазара (би трябвало да е при всяко бизнес начинание);
    - изпълнителният директор инвестира над 50% от времето си за иновации;
    - не трябва да се търсят само големи пробиви, а да се мисли по всяка идея...
    И много други.

  6. 6
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK