В преследване на сянката на слънчево затъмнение с Concorde (видео)

В преследване на сянката на слънчево затъмнение с Concorde (видео)

© Stephen Chernin, Reuters



На 20 март предстои единственото за тази година пълно слънчево затъмнение. То ще може да се наблюдава най-добре от Фарьорските острови и арктическите норвежки острови Свалбард. В останалите части на Европа затъмнението ще е частично.


Пълната фаза на явлението ще продължи само 2 минути и 47 секунди. Това ще е от по-кратките пълни затъмнения, които по принцип могат да достигат до 7 минути и 52 секунди, когато са гледани от Земята. Това е максималната продължителност поради ограниченията на геометрията.


Но дори и Вселенските ограничения могат да бъдат заобиколени. На 30 юни 1973 г. пълно слънчево затъмнение преминава над северните части на Африка. Тогава група учени от Франция, Великобритания и САЩ успяват да прекарат в сянката на затъмнението цели 74 минути. Те постигат това благодарение на помощта на все още експериментален свръхзвуков пътнически самолет, който три години по-късно става известен като Concorde.




Изчислявайки предварително траекторията и момента на началото пълното затъмнение, учените успяват да позиционират Concorde 001 точно под сянката на луната. Летейки с 2.05 маха, или приблизително 2511 км/ч, самолетът осигурява предостатъчно време на учените да наблюдават затъмнението и да събират информация.


През това време Concorde 001 лети на височини между 16 000 м и 17 700 м, като осигурява и перфектни условия за наблюдение, без никакви пречки от облаци и с минимални разсейки, породени от атмосферата.


Това не е и единствената "среща" на самолета със същото затъмнение. Той успява да го "прехване" още два пъти. Вторият контакт продължава само седем минути, а третият - 12.


След това Concorde влиза в употреба и наемането на самолета за подобни научни цели е твърде скъпо. Затова учените се насочват към традиционни самолети, като успяват да си осигурят средно по още 2-3 минути по-дълъг престой в сянката на пълно затъмнение.


През 2000 г. астрономът Глен Шнайдер смята да подобри рекорда, като използва Concorde на Air France, за да прекара над 1 час в сянката на пълното затъмнение през юни 2001 г.. Няколко дни преди последната среща с авиокомпанията за уточняване на подробностите полет 4590 на Air France, който се изпълнява именно от Concorde, катастрофира и убива всички 109 души на борда. Това води до приземяването на всички самолети от модела и в крайна сметка до края на Concorde.


Видеото показва кадри от историческото събитие от борда на самолета.



Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (19)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Consumer
    Consumer
    Рейтинг: 581 Весело

    Да пробва с ТУ-144, хем ще има голям шанс за преследване на "сянката на отвъдното"

    Every time you spend money you're casting a vote for the kind of world you want
  2. 2 Профил на dmarev
    dmarev
    Рейтинг: 466 Любопитно

    "Летейки с 2.05 маха, или приблизително 2511 км/ч..."

    Гледката сигурно е незабравима

  3. 3 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3330 Неутрално

    Утре май няма да имаме късмет.Ще е облачно.

  4. 4 Профил на grand funk railroad
    grand funk railroad
    Рейтинг: 1182 Неутрално

    Страхотно!

    Parmi ceux qui n'ont rien à dire les plus agréables sont ceux qui se taisent. Coluche
  5. 5 Профил на Убитака
    Убитака
    Рейтинг: 429 Любопитно

    Сещам са за спомените на пилот от ВВС от края на 80-те, когато България все още оперира МиГ-25РБТ.
    Редовно им се случвало, излитайки половин час след залез слънце, летейки на запад да го видят отново
    Летели са и доста по-бързо от Конкорда , с до 3 мах.

  6. 6 Профил на Гарван
    Гарван
    Рейтинг: 746 Неутрално

    През 1999г при нас се направи подобен експеримент със самолет МиГ 21. Пилотите наблудават пълното затъмнение 5мин и 40сек. Тогава е и абсолутният гаф на БНТ.

  7. 7 Профил на hinin37
    hinin37
    Рейтинг: 581 Неутрално

    Какво стана с произведените три ТУ-144 ?...Единия падна на авиационното изложение в Париж, втория направи 6 пълни полета Москва - Алма-ата и бе спрян. Третия не е летял - поставен е в музей....

  8. 8 Профил на iceto_
    iceto_
    Рейтинг: 363 Неутрално

    До коментар [#5] от "Убитака":

    виждали са го, защото са били на високо, че за половин час слънцето залязва вече някъде над Италия

  9. 9 Профил на alter_ego
    alter_ego
    Рейтинг: 638 Любопитно

    До коментар [#7] от "hinin37":

    С риск да те разочаровам, Ту-144 има доста интересна история, Произведени са 16 бр. като последния летял е борд 77114, като ЛЛ модификация, ползван от НАСА. Да точно така, НАСА го използват за тестове, както и Боинг!
    http://www.nasa.gov/centers/langley/news/factsheets/TU-144.html

  10. 10 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 1749 Неутрално

    [quote#5:"Убитака"]Сещам са за спомените на пилот от ВВС от края на 80-те, когато България все още оперира МиГ-25РБТ.
    Редовно им се случвало, излитайки половин час след залез слънце, летейки на запад да го видят отново
    Летели са и доста по-бързо от Конкорда , с до 3 мах. [/quote]

    Не разбрах само как като излитат 30 мин. след залез и летят на запад ще видят слънце над територията на България....Може би са стигали и по-далеч на запад?

  11. 11 Профил на emil
    emil
    Рейтинг: 1311 Неутрално

    "Летейки с 2.05 маха..."

    Т.е. 2 пъти по-висока скорост от тази на звука. Смехотворна транскрипция на на мярката Mach за която така или иначе има колебания как точно да се произнася на български. На всичко отгоре сте го и членували та е станало все едно Конкорд маха с крила. Произношението на английски е много по-близо до "мак" отколкото до "мах".

    Защо се е наложило да пишете Concorde след като чудесно сме възприели Конкорд, а не сте могли просто да запишете "2.05 пъти скоростта на звука"?

    ДЕПУТАТИТЕ ГЛАСУВАЛИ ПРОТИВ ВОЛЯТА НА 2.5 МИЛИОНА БЪЛГАРИ ГЛАСУВАЛИ С "ДА" НА РЕФЕРЕНДУМА СА ЕДНИ ПРЕВРАТАДЖИИ. ТЕ ВЕЧЕ ПРЕДСТАВЛЯВАТ САМО СЕБЕ СИ.
  12. 12 Профил на Politemoose
    Politemoose
    Рейтинг: 545 Неутрално

    До коментар [#10] от "mrx10354190":

    В поста, който цитираш, не се твърди, че са го виждали на територията на България, но от територията на България напълно възможно. Хоризонта на видимост от територията на България, в зависимост от височината на полета, може да стигне доста извън територията на България. Елементарна математика (геометрия).

  13. 13 Профил на Убитака
    Убитака
    Рейтинг: 429 Любопитно

    [quote#10:"mrx10354190"]Не разбрах само как като излитат 30 мин. след залез и летят на запад ще видят слънце над територията на България[/quote]
    И аз се замислих.
    Първо: Достигат височина 22км. На тази височина хоризонта е на 530км - т.е. ако си над Добрич, "виждаш" Белград.
    Второ: Реално се движат по-бързо от слънцето. Дължината на дъгата на един градус на 40-ия паралел е около 85км. От там следва, че един часови пояс (360/24 = 15 градуса) е 1375км. Т.е. слънцето се "движи" с около 1375 км/ч. А те летят два пъти по-бързо - т.е. спокойно са могли да изгледат залеза на Камен бряг, да излетят от Добрич, да кацнат в Барселона за да му се насладят отново

  14. 14 Профил на the социалиста
    the социалиста
    Рейтинг: 466 Неутрално

    До коментар [#13] от "Убитака":

    Браво за коментара! Когато цифрите говорят, всички тролове мълчат.

    Освен това, ТУ-144 си е жив Concorde, но сделан в СССР.

    Ако социализмът беше нещо хубаво, целия свят щеше да бъде социалистически. Не само една Северна Корея.
  15. 15 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 4249 Неутрално

    [quote#9:"alter_ego"] риск да те разочаровам, Ту-144 има доста интересна история, Произведени са 16 бр. като последния летял е борд 77114, като ЛЛ модификация, ползван от НАСА.[/quote]
    Милиарди инвестиции в един проект, целящ да покаже превъзходството на съветското самолетостроене, разбито на пух и прах след зрелищната катастрофа на самолетното изложение в Бурже през 1973г. Така Ту 144 си остава за вътрешна употреба, най-вече като транспортен, спрян през 1978г. след втора тежка катастрофа.
    Въпреки близкото сходство Ту-144 с Конкорд, са налице значителни различия в системите за контрол, навигация и двигателя. Ту-144 изостава от Конкорд в области като спиране и контрол на двигателя. Конкорд използва пакет за електронен контрол на двигателя от Lucas, нещо непознато за съветските двигатели. Дизайнерите на Конкорд използвали самолетно гориво като охладител за климатика на кабината и за хидравличната система. Туполев инсталира допълнително оборудване на Ту-144, увеличавайки теглото на пътническият самолет.
    Андрей Туполев продължава да усъвършенства Ту-144 с подобрения и промени по прототипа Ту-144. И Конкорд, и Ту-144 трябвало да имат обли делта крила, но крилото на Ту-144 е лишен от коничната изпъкналост на Конкорд. Производствените Ту-144s заменят това крило с двойно-делта крило включвайки такава конична изпъкналост, и добавят едно просто, но практическо устройство: две малки прибиращи повърхности Канарди, по един от двете страни на предната част на самолета, за да се увеличи повдигането при ниска скорости (при катастрофиралия прототип в Бурже липсват).
    Преместването на елерони надолу в самолети с делта- крило се увеличава повдигането, но също така и накланя носа надолу. Канардите премахват този момент със накланянето носа , като по този начин се намалява скоростта на приземяване на производствените Ту- 144s до 315-333 км / ч, но все още по-голяма от тази на Конкорд (300 км). Проучване на NASA измерва крайните скорости по време на подход на Tu - 144LL при тестови полети, със стойности 315-335 км /ч, обаче това са скорости на подход упражнени по време на тестовите полети, специално предназначени за изучаване на ефектите от кацане в диапазон от максимални възможни скорости, независимо от това колко е трудно и стабилно може да бъде кацането (затова е бил използван съветския самолет). Що се отнася до редовните кацания, FAA отбелязва скоростта на подход на Ту- 144S като 329 км/ч, за разлика от скоростта на подход на Конкорд която е 300 км/ч. Има различни дискусии и спорове за това колко е стабилен ТУ- 144S при дадената въздушна скорост. Във всеки случай, когато НАСА възлага на Туполев през 1990 г., за да превърне един от оставащите Tu - 144d към стандартен Tu - 144LL , процедурата установена от Туполев за кацане е определено като " Крайната скорост на подхода на Tu - 144LL ... от порядъка на 360 км /ч в зависимост от теглото на горивото . " [ 5 ] Брайан Калвърт , технически мениджър полети на Конкорд и първия му професионален пилот в команда за няколко встъпителни полета цитира, че крайната скорост на подход на типичнато кацане на Конкорд е 287-296 км /ч. По-ниската скорост на кацане в сравнение с Ту- 144 се дължи на това че Конкорд е с по-прецизен дизайн на профила на крилото , който осигурява по-високо повдигане при ниски скорости, без понижаване на свръхзвуковото представяне при пътуването - функция която често се споменава в западни публикации, посветени на Конкорд и призната също от дизайнерите на Туполев.

  16. 16 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 4249 Неутрално

    [quote#14:"the социалиста"]Освен това, ТУ-144 си е жив Concorde, но сделан в СССР. [/quote]
    Сделан с теслата, и боядисан с метлата.

  17. 17
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  18. 18
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  19. 19 Профил на NikB
    NikB
    Рейтинг: 468 Неутрално

    До коментар [#5] от "Убитака":

    Тъкмо щях да постна, че няма начин някой сега да не напише колко велики оръжия имат руснаците.
    Да, разликата е голяма: военната машина на руснаците стига 3 МАХ, а пътническия самолет на белия свят - само 2.5 МАХ.
    Точно затова СССР е на другия, а Русия - в третия свят, защото правят само оръжия.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK