"Тишината бе шокираща" - изминаха 50 години от първото излизане на човек в Космоса

© Associated Press

Тишината ме блъсна. Можех да чуя ясно как бие сърцето ми. Чувах дишането си – направо е болезнено да си го припомня. Всичко това се записваше и по-късно бе използвано във филма на Стенли Кубрик "2001: Една одисея в Космоса".

Това разказва днес Алексей Леонов – първият човек, излязъл в открития Космос. Тази седмица на 18 март се навършиха 50 години от това изключително събитие в историята на космическите изследвания.

Другите му две незабравими преживявания са "мастиленочерният" Космос и драматичното завръщане на Земята.

"На повърхността на Земята не схващаме огромния размер на планетата си, на Космоса. Само горе можеш да оцениш това. Когато са в космическия кораб, космонавтите виждат през илюминаторите само малка част от пейзажа. Навън звездите и Слънцето са навсякъде... не го очаквах", разказва още той първите си впечатления.

"Внимателно се измъкнах през люка и се отблъснах от кораба", описва Леонов началото на неговата 12-минутна "разходка". "Наоколо Космосът бе черен като мастило, навсякъде имаше звезди, а Слънцето грееше толкова ярко, че едва го понасях", допълва 80-годишният руснак в разговор с АФП.

Леонов е бил прикачен с 5-метрово въже, докато на 18 март 1965 г. се носи над СССР и САЩ на около 500 км височина. За операцията помага партньорът му Павел Беляев, а двамата имат кодови имена "Алмаз-1" и "Алмаз-2". Тя е предавана на живо по радиото и телевизията и Леонов чува как Беляев докладва: "Тук е Алмаз-1. Човекът излезе в открития Космос."

© Associated Press

Целта за този първи опит е поставена през 1962 г., около година след първия полет на Юрий Гагарин, а Леонов е избран от ръководителя на космическата програма Сергей Корольов.

Още 18 месеца по-късно космонавтът е готов, но не и корабът "Восход-2", защото той не е оборудван с катапулт, какъвто има капсулата на Гагарин "Восход-1". В крайна сметка руснаците решават, че няма да чакат още 9 месеца и ще рискуват, най-вече за да не ги изпревари Ед Уайт, когото американците подготвят да стане първият човек в открития Космос. (Полетът на Уайт е реализиран само 10 седмици по-късно.)

Това бързане едва не довежда до катастрофа.

На първо място "Восход 2" не би трябвало да е на тази височина – плановете са да е на орбита 300 км над Земята, а не 200 км по-високо и на 5 км под зоната, където вече няма какво да спре космическата радиация.

Когато Леонов опитва да се прибере, се оказва, че костюмът му се е раздул и не може да се мушне обратно през люка. Рискованото решение е да се изпусне част от кислорода в него, макар че това може да го задуши. Леонов се връща с главата напред, а не с краката, както е тренирал. Усилието от цялата операция води до това, че плувналият в пот космонавт отслабва с 6 кг за броени минути, разказва "Гардиън".

По-късно той разказва, че медиите и пропагандата представяли експеримента като нещо едва ли не безпроблемно, докато реалността е съвсем различна, а стресът – огромен. "Космическият костюм на практика е космически кораб, свит до размерите на човешко тяло. Важното бе да разберем може ли човек да оцелее в него. Да се работи в такова нещо беше невъзможно. За да сгъна пръстите на ръкавицата например, трябваше да оказвам натиск от 25 кг."

И това не е всичко. Когато потеглят към дома, екипажът установява, че не работи системата за автоматично приземяване и трябва ръчно да насочат капсулата. Леонов разказва по-късно в книгата си, че спускаемият апарат не е успял да се откачи от орбиталния модул и докато целият комплекс се спуска към Земята с бясно въртене, те са подложени на огромно натоварване.

Беляев и Леонов пият чай преди пресконференцията им на 26 март 1965г.

© Associated Press

Беляев и Леонов пият чай преди пресконференцията им на 26 март 1965г.

В крайна сметка Леонов и Беляев успяват да се приземят, но са на 2000 километра от степта на Казахстан, където ги очакват спасителните екипи.

Космонавтите се оказват забити в снега на тайгата някъде в Урал.

1. 1 Профил на Депутат 241

"Тишината бе шокираща"
    ––––––––––––––
    ГЛУПОСТИ!

“Комунизмът е философия на провала, вяра в невежеството, евангелие на завистта.” сър Уинстън Чърчил
  2. 2 Профил на Цецо
    Цецо

Да почетем първопроходците. Да отдадем заслуженото и на пропагандата. И да не забравим талантливите преводачи на Дневник.

3. 3 Профил на Цецо
    Цецо

До коментар [#1] от "Депутат 241 - Майдан в Москве'2015":

А ти отде знаеш?

4. 4 Профил на Lou
    Lou

Ехе, днес е Великден за платените троли и заблудените задунайци. От руското посолство ще дават бонус за всеки коментар в защита на матушката. Какво пък, в едно нещо изостаналите руснаци да изпреварят американците. Поне в едно. Нищо, че технологията не е руска, а крадена от германците след войната.
    Ето, ако американските фондации плащаха на западни трололове, сега тук щяхме да спорим дали наистина руснаците са излезли в космоса, или събитието е снимано във филмовото студио в Москва. Както обичат троловете да говоря за кацането на луната. Но те затова са руски тролове - Русия е необятна, необятна е и наивността на русофила.
    Честито, братя задунайци! Так держить! Не сдавайте ся! Един ден може и Фобос Грунт от океана да извадите и той да е открил нещо там долу на дъното . Само кураж.

"Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  5. 5 Профил на Депутат 241

[quote#3:"Цецо"]А ти отде знаеш?[/quote]
    Знам. Защото от излизането на Леонов до днес сме направили доста малки стъпки и огромни крачки...
    Чувал ли си как пеят радиотелескопите?

6. 6 Профил на townboy
    townboy

Троловете още спят, няма храчки и по тази статия.

Too much цензура Баце.
  7. 7 Профил на Велков
    Велков

До коментар [#5] от "Депутат 241 - Майдан в Москве'2015":

Пеят утечките...

8. 8 Профил на Потен Селянин с Транзистор
    Потен Селянин с Транзистор

Нека бъдем обективни и признаем постиженията на СССР и да замислим до какъв колосален техинически напредък може да доведе една Студена Война плод на 2 световни войни (за 30 години).

А иначе трябва винаги да отдаваме дължимото и на Немските инжинери (Вернер фон браун и т.н.) пленени от Руската Армия и Съюзниците в/у които знания лежат космическите постижения на всички.

9. 9 Профил на Ерих Хартман
    Ерих Хартман
    Рейтинг: 367 Гневно

" ..изминаха 50 години от първото излизане на човек в Космоса "

???

Нищо подобно не се е случвало...

Нито с руснаците, нито с американците.

Забравете !

(

10. 10 Профил на 2.5
    2.5

"Чакахме 3 дни да ни приберат, а съветското радио съобщаваше, че сме отишли на ваканция след полета", смее се Леонов."

Разходката в открития Космос се оказва най-безобидната част от експедицията...
    😄

I Want To Believe

Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

12. 12 Профил на lilivan
    lilivan

Ако САЩ и Русия (СССР) си сътрудничеха, човечеството нямаше да има грешка!
    и нямаше да има терористи ислямисти...

13. 13 Профил на simval
    simval

"Тя е предавана на живо по радиото и телевизията и Леонов чува..."

Дрън-дрън.

Аз не зареждам в Лукойл.
  14. 14 Профил на Гарван
    Гарван

Респект към тези смели мъже и жени, независимо от националността. Алексей Леонов е невероятна личност и изкл. широко скроен човек. Поддържа приятелски отношения с много американски астронавти, дори пише книга съвместно с Дейвид Скот - Двете страни на Луната, като предисловието е написано лично от Нил Армстронг. Алексей Леонов е бил определен да е 1 руснак да кацне на Луната. Той признава кацането кацането на Луната от Армстронг и Олдрин, като казва че "лично" е гледал запуска на Аполо 8 и Аполо 11.

15. 15 Профил на futurama
    futurama

До коментар [#10] от "2.5":

Точно поради тази причина първите руски космонавти са били снабдени с тесла и пушка. Ето част от екипировката на първите космонавти:

Такива са били времената.

А Леонов е голям пич. Нещо като руския Бъз Олдрин.

16. 16 Профил на klecho
    klecho

До коментар [#5] от "Депутат 241 - Майдан в Москве'2015":

Звукът не се разпространява във вакуум.

В дебати от типа "Другарят Този е казал това, другарката Онази е казала онова, те са по-умни/по-образовани/по-известни/по-успели от теб и следователно са прави, така че заставайки зад тяхното мнение, аз също съм прав/а" НЕ участвам!
  17. 17 Профил на futurama
    futurama

До коментар [#13] от "simval":

Предавано е на живо, но като почнали проблемите, са сменили с "Реквием" на Моцарт.

18. 18 Профил на Bulgerman
    Bulgerman

Браво на Леонов. Истински герой във великата ни човешка история.

СССР се провали, но героите са си на място. Като спасилият човечеството съветски офицер, отказал да задейства ядрен удар, след дефект в предупредителната система.

XXI век е! Електронно Правителство и Гласуване.
  19. 19 Профил на emil
    emil

"Леонов разказва по-късно в книгата си, че спускаемият апарат не е успял да се откачи от орбиталния модул"

Вероятно става дума за сервизния модул. Возход беше едно утежнено копие на Съюз и нямаше орбитален модул в смисъла на този който Съюз има. В интерес на истината обаче Возход 2 имаше едноместна камера шлюз за излизане в космоса, но тя си беше част от спускаемия модул.

ДЕПУТАТИТЕ ГЛАСУВАЛИ ПРОТИВ ВОЛЯТА НА 2.5 МИЛИОНА БЪЛГАРИ ГЛАСУВАЛИ С "ДА" НА РЕФЕРЕНДУМА СА ЕДНИ ПРЕВРАТАДЖИИ. ТЕ ВЕЧЕ ПРЕДСТАВЛЯВАТ САМО СЕБЕ СИ.
  20. 20 Профил на idianata
    idianata

До коментар [#12] от "lilivan":

О не - не мога да се съглася - ако САЩ и Русия (СССР) си сътрудничеха или 1. Ние, останалите нямаше да оцелеем; или 2. Биха се "анихилирали" едни-други и биха изчезнали те; или 3. Биха се случили т.1 и т.2 едновременно.

21. 21 Профил на citoplast
    citoplast

[quote#1:"Депутат 241 - Майдан в Москве'2015"]"Тишината бе шокираща"
    ––––––––––––––
    ГЛУПОСТИ!
    Космосът е най-шумното място, но ние - хората - не сме дорасли и нямаме сетива да чуем божествената музика на Вселената...[/quote]

Напляскали сте му минусите, но не всичко в космоса опира до звукови вълни. Пълно е ултра, ренгенови, гама лъчи, реликтово излъчване..т.н. Така че майдана е прав че нямаме сетива за тих. Затова и изнасяме телескопи в орбита за да ги изучим!

22. 22 Профил на 8th_ball
    8th_ball
  23. 23 Профил на citoplast
    citoplast

[quote#20:"idianata"]Биха се "анихилирали" едни-други и биха изчезнали те;[/quote]

За да се анихилират им трябва антиматерия. В момента и в близко бъдеще, надали ще имаме технология за количества по-големи от няколко частици!

24. 24 Профил на Депутат 241

[quote#16:"klecho"]Звукът не се разпространява във вакуум.[/quote]

Така ли? Да не би да си открил и закона за затопляне на водата?
    И какво е "вакуум" в космоса?
    А какво е "шум"?
    Какво е шум в една система и какво е празно пространство в среда, която провежда вълни, лъчи, частици...?

25. 25 Профил на Депутат 241
    Депутат 241

До коментар [#21] от "citoplast":
    [quote#21:"citoplast"]Напляскали сте му минусите, но не всичко в космоса опира до звукови вълни.[/quote]
    Те тези минуси са чисто идеологически. Не може съветският космонавт Леонов да е казал нещо и някой си Депутат 241 да го оспорва или да омаловажава заслугите на великата съветска (великата руска) раса!
    п.п. И аз израснах с Гагарин, Леонов и звездите, но това не оправдава сляпото им следване...

26. 26 Профил на thenomad
    thenomad

Сега някой ако може да ми обясни, защо е било необходимо да се лъже? От любов към лъжата!?!?

27. 27 Профил на citoplast
    citoplast

До коментар [#25] от "Депутат 241 - Майдан в Москве'2015":

Така са свикнали, рефлекс!

28. 28 Профил на dnevnikar
    dnevnikar

РЕСПЕКТ.

Колеги били... в мирно сътрудничество... и мирна конкуренция.

Преди Първия Съветски Космически Спътник
    (Първи в историята на цялото човечеството),

Американският и Съветският Съюзи работели
    за така космическа цел в съвместна програма.
    Но нещо попречило.

Ако не беше попречило...

Ама е безнадеждно да се спекулира...
    Историческият факт не признава "ако".

пп

Вероломният тип спечелил

До коментар [#14] от "Гарван":

29. 29 Профил на dj x2805
    dj x2805

До коментар [#1] от "Депутат 241 - Майдан в Москве'2015":

май им е трудно да осмислят изказването Ви...

Ако наистинаа всички по света си сътрудничеха щяхме да сме много напред с комическите технологии. Но нали трябва да си се противопоставят...

www.soundcloud.com/x2805
  30. 30 Профил на tsu
    tsu

До коментар [#25] от "Депутат 241 - Майдан в Москве'2015":

Значи първият човек в открития космос казва едно, базирано на лично преживяване и емоция, а един анонимен кандидат на науките по всичкология, и шампион по мърдаде на пръсти, се изказва "Глупости!" и ние сме "тролове" и "хейтъри", тъй като не одобряваме анонимните глупости на господин никой??

31. 31 Профил на futurama
    futurama

До коментар [#29] от "dj x2805":

Всъщност е обратното. Ако не беше съперничеството САЩ-СССР, нямаше да сме стигнали и до Луната. То и затова последните десетилетия не е ставало нищо интересно, ако не броим станцията, чиято полезност и без това е под въпрос.

32. 32 Профил на Депутат 241
    Депутат 241

До коментар [#30] от "tsu":
    Ти защо се обиждаш след като с теб никой не кореспондира?
    Аха, защото официалната съветска версия за теб е единствен авторитет и Матросов трябва да я защити от чужди попълзновения...
    А слушал ли си записите на "Хъбъл"?

33. 33 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov

[quote#8:"Потен Селянин с Транзистор"]А иначе трябва винаги да отдаваме дължимото и на Немските инжинери (Вернер фон Браун и компания)[/quote]
    Безспорно в света има една космическа програма с два клона - руския клон с Каральов естествено има своя принос и трябва да и се отдаде заслуженото, но без хора като Циоковски, Вернер фон Браун и Каральов нещата не биха били днес такива, каквито ги знаем, отчитайки че все пак това е публичната космическа програма, а за военната само можем да гадаем!!!!

34. 34 Профил на Ще повърна !!!
    Ще повърна !!!

Защо никой вече не ходи на луната ?
    Тя е на една ръка разстояние а се стягаме за Марс, няма логика.

35. 35 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov

[quote#11:"janso"]Интересни са ми версиите, че живеем в "Матрицата", но има доста противоречиви теории как точно е структурирана. [/quote]
    Не ти и трябва! Дори и да ти се обясни едва ли ще имаш полза от това!!!!

36. 36 Профил на Emil Dimov

[quote#34:"Бираджия"]Защо никой вече не ходи на луната ? [/quote]
    Защото е забранено!!!!

37. 37 Профил на Торбалан
    Торбалан

До коментар [#12] от "lilivan":

Може ти да се опиташ да си сътудничиш с "Боку Харам" или който и да е с диаметрално противоположни цености на твоите!

Freedom is never more than one generation away from extinction. We didn't pass it to our children in the bloodstream. It must be fought for, protected, and handed on for them to do the same. Ronald Reagan
  38. 38 Профил на citoplast
    citoplast

До коментар [#34] от "Бираджия":

Защото на Марс все пак има някаква "остатъчност" на атмосвера и гравитация която е малка, но достатъчна и макар да е далеч е много по изгодна за колонизиране!

39. 39 Профил на tsu
    tsu

До коментар [#32] от "Депутат 241 - Майдан в Москве'2015":

Аз се "обиждам", тъй като ми е все по-трудно да понасям ограничеността във всичките й форми - и най-паче, когато е облечена в претенции за многоученост и всичкознаене. Наскоро един изтъкнат учен от саудитска арабия каза: "ГЛУПОСТИ!... Както всички знаем, Земята е плоска!", което много ми напомня на изказване Н1 под тази статия.

Никой не отрича "звуците" на Вселената и пр. Но за да кажеш "ГЛУПОСТИ!" на това, което е направило най-силно впечатление на първия човек в открития Космос без дори да имаш минимална представа какво означава това, се изисква много, много самоувереност и няколко атмосфери повече въздух под налягане.

Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

41. 41 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro

[quote#4:"Lou"] Нищо, че технологията не е руска, а крадена от германците след войната. [/quote]

А американската не е ли и тя крадена от същото място?

"Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  42. 42 Профил на citoplast
    citoplast

[quote#4:"Lou"]Поне в едно. Нищо, че технологията не е руска, а крадена от германците след войната[/quote]

[quote#40:"Каишков - Гласът на Америка"]Геранците като са толкова напред с технологиите защо изядоха пердаха по време на войната?[/quote]

Наивен коментар, за да не се израза по твърдо!

Бях писал преди време ще попитам и теб, защо на Германия не им личи, че са загубили война, а на СССР не им личи, че са спечелили същата?

43. 43 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro

[quote#9:"Ерих Хартман"]Нищо подобно не се е случвало...

Нито с руснаците, нито с американците.

Забравете !

Истината е съвсем друга и когато един ден излезе наяве, ще е шокиращо за всички... [/quote]

Имаш предвид, че космическите подвизи на руснаците са снимани от Мосфилм, а на американците - от Холивуд?

"Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  44. 44 Профил на citoplast
    citoplast

До коментар [#41] от "Barcelina #Je suis la libertad":

Едно е да крадеш технология, друго е да привлечеш учени! Правиш ли разлика? Май не!

45. 45 Профил на Депутат 241
    Депутат 241

[quote#39:"tsu"] това, което е направило най-силно впечатление на първия човек в открития Космос [/quote]
    ... Е било да прочете написаната през 1968 г. от Артър Кларк "2001: A Space Odyssey" и години по-късно да цитира писателя. Ако беше чел книгата или поне беше гледал филма щеше да има смисъл да коментираме.
    Но ти си падаш по мумии и чужди мисли, така че е безполезно да се потя. Лек ден.
    И чети!

46. 46 Профил на futurama
    futurama

До коментар [#44] от "citoplast":

"Привличане" на учени е малко пресилено. Фон Браун и колегите му са се страхували от руснаците и са избягали при американците, заедно с документацията и стотици ракети Фау 2. В САЩ те са били затворници в златни клетки. Не им е било разрешавано да напускат военната база. Да не говорим, че Фон Браун дефакто е трябвало да бъде съден като висш офицер от SS и експлоатация на робски труд, но американците "забравят" за това.

За руснаците останали само трохи, техници и някои учени. Депортирали ги в Русия със семействата им, където в продължение на 7-8 години работят по руската ракетна програма в кооперация и конкуренция с руските учени, с които трудно се разбирали.

Проектите на немските учени са били по-напредничави, но руското его надделяваво и решения се взимали в ползва на руските проекти, а добрите идеи на немците се "внедрявали" в руските.

В крайна сметка, през 50те решават, че немците вече не са им нужни и ги пускат да се приберат у дома. Най-високопоставеният от тях е Хелмут Грьотруп, който след връщането си в Германия изобретява чип картите, от които днес всеки има по няколко в джоба си.

Много от руските инженери също са били "пленници" - извадени от ГУЛАГ за да работят по различни военни програми. Такъв е бил и Сергей Корольов.

47. 47 Профил на SStan
    SStan

Каквото и да си говорим това е едно наистина неописуемо преживяване, което са изпитали малцина!

48. 48 Профил на Гарван
    Гарван

До коментар [#44] от "citoplast": Това се отнася за всички страни победителки. И от двете страни карадат технологии и привличат учени. Още от септемви 1945г започва да работи първият съветско-германски Институт РАБЕ. Повечето от немските учени участват доброволно по идеологически причини.

49. 49 Профил на citoplast
    citoplast

До коментар [#46] от "futurama":

Привличането го е имало и страха също! Но защо не са ги привлекли англичани , французи или да речем Италия, като лоялен партньор! Много добре ти е ясно, че никой световно известен учен дори и доброволно да премине на другата страна, няма да го оставят свободно да се разхожда в Дисниленд! Както и привличането на много объркани хорица след втората световна война, от руската пропаганда и юрнали се в СССР да градят светлото бъдеще.

50. 50 Профил на futurama
    futurama

До коментар [#49] от "citoplast":

Тогава е имало състезание между американците и руснаците кой да докопа пръв ракетите и инженерите. Американците изпреварват с малко руснаците.

Ясно е, че ако Фон Браун не е бил готов да съдейства по собствено желание, едва ли е щял да изпие по един шнапс с американците и да се разделят поживо поздраво. Най-малкото е щял да бъде съден и хвърлен в затвора или екзекутиран.

51. 51 Профил на citoplast
    citoplast

До коментар [#50] от "futurama":

При условие, че вече е бил в техните ръце, всичко което си написал е бузмисленно!

52. 52 Профил на Гарван
    Гарван

До коментар [#46] от "futurama": Не е съвсем така. Института РАБЕ през 1946г влиза в състава на Института Нордхаузен в едноименният град. Корольов вижда недостатъци в немските ракети ФАУ особенно в системата за управление и там е бил спора с немците. Искал е да ги въведе в руските варианти Р1 и Р2, но е срещнал отказ от министъра на въоръж. Устинов, който наредил да се правят пълно копие на ФАУ, щот с кръв са спечелили тези ракети.

53. 53 Профил на sortero
    sortero

" международен ден на космонавтиката и авиацията" - април 12

54. 54 Профил на citoplast
    citoplast

До коментар [#53] от "sortero":

10 април е! Май, че на на него ден излетя нашия космонавт Георги Иванов.

55. 55 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 1900 Неутрално

[quote#12:"lilivan"]Ако САЩ и Русия (СССР) си сътрудничеха, човечеството нямаше да има грешка! [/quote]

Руските и американските учени си сътрудничат. Определена част от екипировката на всеки полет се произвежда в САЩ а друга в Русия. Най-известния пример за сътрудничество е Международната Космическа Станция, основана през 1998г. Участват САЩ, Русия, Япония, Европа и Канада. В станцията се провеждат съвместни опити в обласста на биолигията, физиологията, физиката, химията, метеорологията и др.

Учените са аполитични

56. 56 Профил на Jessika
    Jessika

Сега, разказано от Леонов, изглежда че по чудо са оцелели с Беляев. И това, само защото трябвало да се изпреварят американците.
    Имали са късмет хората.

Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  57. 57 Профил на С Стоянов
    С Стоянов

До коментар [#34] от "Бираджия":

Китай

ВЯРНОСТ И ПОСТОЯНСТВО
  58. 58 Профил на sandpiper5
    sandpiper5

12 април 1961 г. първият космонавт от нашата планета Земя

59. 59 Профил на КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
    КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ

[quote#9:"Ерих Хартман"]Истината е съвсем друга и когато един ден излезе наяве, ще е шокиращо за всички...[/quote]
    Че кажи я де!? Явно си специалист по истините.

Глупостта е дар божи, но с него не трябва да се злоупотребява. /Ото фон Бисмарк/
  60. 60 Профил на Ще повърна !!!
    Ще повърна !!!

До коментар [#57] от "crime_pays":

Какво Китай изпратиха луноход който се развали веднага, сигурно е бил made in China

61. 61 Профил на xyha
    xyha

Да де малка разходка из тайгата

62. 62 Профил на петро
    петро

Логично, но...
    Някои не искали да е така в името на експеримента и...парите.

Никола М. Николов — "Световната конспирация".