ИТ секторът в България отбелязва петкратен ръст за последните 10 години

Недостигът на кадри остава един от най-големите проблеми на българския ИТ сектор.

© Мария Съботинова

Недостигът на кадри остава един от най-големите проблеми на българския ИТ сектор.



Българският ИТ сектор отбелязва петкратен ръст за последните 10 години. Това е сред малкото отрасли в българската икономика с висока добавена стойност и конкурентоспособност в световен мащаб, каза заместник-министърът на икономиката Даниела Везиева по време на Четвъртата годишна кръгла маса Bulgarian ICT Watch, организиран от ICT Media и Българска асоциация на софтуерните компании БАСКОМ.


По думите на Везиева през последното десетилетие ИТ секторът у нас записва и трикратно увеличение на дела си от БВП. Около 60% от приходите на българските ИТ компании са генерирани от износ. За същия период секторът е създал 35 хил. нови работни места. Везиева посочва, че има потенциал за създаване на още 30 хил. работни места - нещо, което от бранша определят като крайно необходимо от повече от две години.


По време на срещата представителите на различните асоциации са заявили за пореден път необходимостта да се увеличи приоритетът на държавата в подготовката на квалифицирани кадри. От Министерството на икономиката и Министерството на образованието и науката заявяват, че се разработва проект за дуално обучение и очакват още предложения от бизнеса в тази посока.




Везиева заявява още, че България е единствената европейска страна, която попада в топ 10 на най-добрите аутсорсинг дестинации. Данните са от проучването Global Services Location Index, което е изготвено от AT Kearney сред 51 държави.


За изминалата година страната се е изкачила с 11 позиции и в проучването на Cushman&Wakefield. Консултантската компания поставя България на трето място по атрактивност в аутсорсинг сектора за т.г. Това проучване обхваща 36 държави.

Коментари (45)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на sa6
    sa6
    Рейтинг: 745 Неутрално

    Има нещо много показателно за ИТ секторът у нас - за читавите фирми няма нито криза, нито липса на поръчки, нито недостиг на кадри.

    Евроатлантида
  2. 2 Профил на stef
    stef
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Единствената светлина в тунела...

    Stef
  3. 3 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9137 Неутрално

    Браво,в тях ни е надеждата!

  4. 4 Профил на eurogi
    eurogi
    Рейтинг: 684 Неутрално

    Дължи се на липсата на държавна намеса в сектора.Пази боже,дано не решат да го обявят за приоритетен,че ще го съсипят..

  5. 5 Профил на trifo_pl
    trifo_pl
    Рейтинг: 289 Неутрално

    Две думи:
    Бра-Во!

    ЦацаRatУрааааааааа!
  6. 6 Профил на Митко
    Митко
    Рейтинг: 815 Неутрално

    "Големият шлем"

    "горко ми! загинах! защото съм човек с нечисти уста, и живея сред народ с нечисти уста" Исая 6:5
  7. 7 Профил на Мойше! Толкоз!!!
    Мойше! Толкоз!!!
    Рейтинг: 1493 Неутрално

    [quote#1:"sa6"]Има нещо много показателно за ИТ секторът у нас - за читавите фирми няма нито криза, нито липса на поръчки, нито недостиг на кадри. [/quote]
    Това защото нишата е неподходяща за мутри и шуробаджаначество

    THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
  8. 8 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 1457 Неутрално

    Този бранше надеждата за това в БГ да останат да работят млади хора дори и след като са завършили в чужбина.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  9. 9 Профил на Klatikurti
    Klatikurti
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Въртят се милиярди онлайн, Само нашите се дърпат за електронното гласуване. Нямало сигурност.
    А как има сигурност когато НАП приема онлайн плащания?

    "Досадникът е човек, който ни лишава от самотата ни, без да ни предостави компания." Хосе Ортега и Гасет
  10. 10 Профил на Дундурук
    Дундурук
    Рейтинг: 417 Неутрално

    [quote#7:"Мойше! Толкоз!!!"]Това защото нишата е неподходяща за мутри и шуробаджаначество[/quote]

    А , има и такива. Виждал съм обяви за работа с обидни заплати, особено извън София. Пример - Преди 2-3 седмици в джобс.бг популярният Гранд Хотел Варна имаха обява за ИТ специалист за 600лв.. Муахахаха!

  11. 11 Профил на Сашо
    Сашо
    Рейтинг: 740 Любопитно

    Секторът с най-малко държавна намеса. Случайност?

    "Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy." Winston Churchill
  12. 12 Профил на V.Iliev
    V.Iliev
    Рейтинг: 458 Весело

    [quote#4:"eurogi"]Дължи се на липсата на държавна намеса в сектора[/quote]
    +++
    Даниела Везиева да не се хвали. ИТ се развива въпреки държавата.
    ИТ е малко по-сложно и обичайните големи бизнесмени (заменки, ВЕИ, туризъм, строителство...) по-трудно навлизат там

  13. 13 Профил на sto67nes
    sto67nes
    Рейтинг: 1360 Неутрално

    [quote#2:"stef"]Единствената светлина в тунела...[/quote]

    +++++++++++++++

    Не питай управника,защо е простак,попитай себе си,защо е управник!
  14. 14 Профил на sa6
    sa6
    Рейтинг: 745 Неутрално

    [quote#9:"klatikurti"]
    Въртят се милиярди онлайн, Само нашите се дърпат за електронното гласуване. Нямало сигурност. [/quote]

    Това е защото ИТ секторът у нас все още е дезорганизиран и не е осъзнал силата си. Трябва да се натисне държавата за спешно въвеждане електронно правителство и онлайн услуги. Лична карта - безплатен електронен подпис. Предимствата са безброй - лесен достъп за чужди инвеститори, информация на различни езици, прозрачност, бързо развитие. Недостатъци, трудно ще минават държавните поръчки "под масата" за наште хора...

    Евроатлантида
  15. 15 Профил на Дундурук
    Дундурук
    Рейтинг: 417 Неутрално

    [quote#8:"tribiri"]

    Този бранше надеждата за това в БГ да останат да работят млади хора[/quote]

    Докато не се пренасити нишата на кадри, ако започнат да липсват добри поръчки. Всичко е на цикли. Затова една икономика трябва да е всестранно развита, а кадрите - мобилни. За едни и същи позиции в свързани фирми съм гледал обява за ИТ кадър у нас и в ЕлЕй. Едното място малко под 3 000лв., а на другото над 15 000лв.. При тези нива им е изгодно на външните инвеститори, но по-нагоре може да се преориентират. Защото, противно на нашето си мнение, ИТ кадрите ни са на средни, а не най-добрите на планетата. То и никъде няма дакива де - хората са еднакво умни навсякъде, просто тук засега печелим с ниските разходи.

  16. 16 Профил на today
    today
    Рейтинг: 829 Неутрално

    Държавата да беше наливала пари в развитието на сектора, а не в Цанков Камък, Белене, Южен поток, и др. комунисто-мафиотски черни дупки.

    Борбата с корупцията в България е като риболова по Discovery. Хващат ги, показват ги, и ги пускат!
  17. 17 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1191 Весело

    [quote#2:"stef"]Единствената светлина в тунела... [/quote]
    ......и бам - някое свлачище ни я отнеме......

  18. 18 Профил на Дундурук
    Дундурук
    Рейтинг: 417 Неутрално

    [quote#10:"Дундурук"]Преди 2-3 седмици в джобс.бг популярният Гранд Хотел Варна имаха обява за ИТ специалист за 600лв.[/quote]

    Аааааааа, тя обявата си седи. Уверете се сами в изискванията и заплатата! Нещо никой не им се е вързал още.

    http://www.jobs.bg/f2673104

  19. 19 Профил на Мойше! Толкоз!!!
    Мойше! Толкоз!!!
    Рейтинг: 1493 Весело

    До тук: Добре, чудесно
    [quote#0:"статията"]По думите на Везиева през последното десетилетие ИТ секторът у нас записва и трикратно увеличение на дела си от БВП.[/quote]

    Интересно ми е само дали въпросната г-жа Везиева е забравила да спомене КОНКРЕТНО, в %, колко е делът на ИТ сектора в БВП, или някой журналист е забравил да я цитира?

    П.С. Интересно с колко се е увеличил БВП, откакто вкараха в него и "стопански" дейности като проституцията, и употребата на наркотици?

    THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
  20. 20 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1100 Неутрално

    Отлично, даже монго добре! Но И Т секторът взема едва някокло процента от БВП! Ко праим за останалте % от БВП?

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  21. 21 Профил на V.Iliev
    V.Iliev
    Рейтинг: 458 Неутрално

    [quote#7:"Мойше! Толкоз!!!"]Това защото нишата е неподходяща за мутри и шуробаджаначество[/quote]
    +++
    Изпревари ме

  22. 22 Профил на Over
    Over
    Рейтинг: 638 Неутрално

    До коментар [#15] от "Дундурук":

    Не си прав, т.е. не съвсем. В компанията, в която работя първоначално в България имаше 10-15 девелопъри, а по-голямата част от това съсловие във фирмата се намирае в Австралия и Лондон. Сега в България сме над 90.

    И още нещо, за една малка английска компания, в която работят около 100 души, е много по-трудно да се намери АйТи специалист в Англия, отколкото тук.

  23. 23 Профил на 42
    42
    Рейтинг: 458 Неутрално

    За съжаление не може всички българи да се занимават с ИТ, така че това е по-скоро изключение отколкото някаква светлина в евротунела дето се забихме.

    След комунистите най-много мразя антикомунистите!
  24. 24 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2363 Неутрално

    [quote#12:"V.Iliev"]Даниела Везиева да не се хвали. ИТ се развива въпреки държавата. [/quote]

    Toчно това искам да напиша и аз. Винаги ще е налице реалната заплаха, по жълтите павета да се събере критична маса управленски кадрил, депутатини и партийно-касови далавераджии, които след кратко съвещание от типа "Бате к*ре, ние кфоу направИхме са? Онеа со 5-кратнио ръст, къде ги пишат по весниците, на вересия ли ги оставИхме ъ минат, че им е*а майката ? Харе ъ се стегаме, нешо че каеме, време е за ред у пазаро! Растежо не мое ъ е за сметка на качеството! Професионална камара со задължително членство, годишна застраховка професионална отговорност, опреснителен изпит и прелицензиране сека година! 1000 леъ ън чоек - вадят кинти теа педе*аси, че ги изкихнат като нишо! Питаш кого че го сложнеме за председател на софтуерната камара - я съм ти казАл отдавна, ората ги имаме готови, чекат се действия от нас!"

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  25. 25 Профил на m_art_in
    m_art_in
    Рейтинг: 461 Неутрално

    До коментар [#1] от "sa6":

    Последното - недостиг на кадри - е дълга тема, но като цяло всички, които се развиват добре имат постоянно отворени позиции за високо квалифицирани хора - като започнеш от САП, ВиЕм Уеър и Телерик и стигнеш до нароилите се стартъп-и. За някои 1во ниво съпорт дейности, които също ги броят за ИТ , има доста повече кандидати.

  26. 26 Профил на Безуспешно чакащ промяна
    Безуспешно чакащ промяна
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Като част от сектора мога да кажа спокойно, че при намиране на прилична работа (а напоследък прелива от такива) програмистите са най-зле платени в Европа, но изключително платежоспособни, заради по-ниския стандарт на живот в България. От личен опит мога да кажа, че качеството на живот на българският програмист е изключително високо и това минимизира ефекта от разликата в заплатите. Това може да бъде постигнато и в другите сектори, но уви не се случва и това е много тъжно. Дано заразим по някакъв начин и останалите, защото познавам страхотни хора със невероятни възможности, които работят за убидни възнаграждения и това трябва да спре!

    Леко обезчовечен...
  27. 27 Профил на Дундурук
    Дундурук
    Рейтинг: 417 Неутрално

    [quote#11:"Сашо"]

    Секторът с най-малко държавна намеса.[/quote]

    А, и тука държава осира нещата. Помните ли поръчката за създаване на Фейсбук и Туитер профил на ПРСР ( Програма за развитие на селските райони) за 50 000лева? Беше по времето на М.Найденов като земеделски, а спечелитите бяха накяви негови секретарки или подобно.

    А обновяването на сайта на ПП Странджа, където поръчката беше за над 400 000 лева, а сайта се посежава от 1000 човека месечно. Но искаха свръх-сървъри да купят за сайта, които обработвали 1000 посетителя в секунда. Муахаха.

    А сегашната ТВ кампания за някъв за за туристическите обекти в България. По всички телевизии от 2-3 месеца. А обяваният сайт myastoto.bg беше САМО ЕДНА СТРАНИЦА до преди няколко дни, а сега е малко повече , но некадърно направем като за 200-300 лева. Нищо не работи нормално по него, няма достатъчно информация, А СИГУРНО РЕКЛАМАТА МУ Е МИЛИОНИ ПО ТЕЛЕВИЗИИТЕ.

    Ето как държавата се меси и тук.

  28. 28 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3284 Весело

    До коментар [#7] от "Мойше! Толкоз!!!":

    Бoцe нищо не разбира и затова не се бърка.Ако става дума за овце,веднага ще изпрати специалистите да ги пасат .

  29. 29 Профил на Мойше! Толкоз!!!
    Мойше! Толкоз!!!
    Рейтинг: 1493 Неутрално

    [quote#10:"Дундурук"]А , има и такива. Виждал съм обяви за работа с обидни заплати, особено извън София. Пример - Преди 2-3 седмици в джобс.бг популярният Гранд Хотел Варна имаха обява за ИТ специалист за 600лв..[/quote]
    Това не е като някоя мутра да набира програмисти за някой старт'ъп Тук мутрата си търси сис'админ, да му поддържа компютрите. Сигурно ще намери някой гимназист, или по отракан студент, който да му върши работата за тези пари, "на повикване". На 8 часов работен ден...съмнявам се
    До коментар [#10] от "Дундурук":

    THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
  30. 30 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3284 Весело

    До коментар [#20] от "Б. и Сергей натикаха държавните пари в КТБ!":

    Ще пасем овце и ще сАдим картофи.Така каза вождът.

  31. 31 Профил на adam1966
    adam1966
    Рейтинг: 571 Неутрално

    Да оставим ламарините на Азия и Африка и да продължаваме в същия дух !

  32. 32 Профил на Безуспешно чакащ промяна
    Безуспешно чакащ промяна
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До коментар [#27] от "Дундурук":

    Грешите (за щастие). Държавата краде, както и от всичко останало, но тя не пипа че(а)стните фирми, което е достатъчно. Самите фирми нямат вземане-даване с Държавата, освен стандартните рушвети на бюрократи и други мазила, но го преглъщат. Разбира се, че има ИТ фирми паразити, живеещи на държавни поръчки. Те просто изцеждат данъците ни, но не са водещи на пазара на труда.

    При лекарската професия далеч не е така. За това лекарите ни ще бягат през глава и ще ни лекуват я некадърници, я хора, които са преглътнали гурчилката заради чувство за дълг или някаква форма на патриотизъм, но търсещи мотивацията си с лупа.

    Лошото е, че с ИТ сектора България демострира че може, ама че не иска. Това е уви. Дано и другите сектори се оправят, защото макар и да звучи странно, познавам много хора, които искат да се върнат, но няма как без да мрат от глад.

    Леко обезчовечен...
  33. 33 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2307 Неутрално

    Браво,нещо да расте в България с такива нива,освен черен дроб след банкет.

  34. 34 Профил на Дундурук
    Дундурук
    Рейтинг: 417 Неутрално

    [quote#32:"Безуспешно чакащ промяна"]Грешите (за щастие).[/quote]

    Е няма нищо лошо милиарда, цитират по-надолу, да бъде взет от свестните фирми, които да свършат свестни неща, полезни за държавата и за самите фирми. Ето с това държавата се меси, защото парите се усвояват, а полза никаква. Нищо от електронното правителство не работи, макар да е надписано 100 пъти.

    - - - - -

    1 млрд. лв. са предвидени за неработещото все още електронно правителство.

    Намерението на управляващите е да похарчат крупната сума до 2020 г.

    Това става ясно от одитен доклад на Сметната палата за ектронното управление, обхващащ периода 1 януари 2010 г. - 30 юни 2012 г..

    Проверяващите са записали в доклада си, че не е ясно за какво се изразходват парите на данъкоплатците.

    Последните 3 правителства са харчели щедро за електронно управление. От 2002 до края на 2012 г. за различни дейности за него от държавния бюджет са изразходвани стотици милиони левове. Одитарите пишат, че пресмятането на точната сума е било невъзможно дори и за тях, тъй като липсва пълна и точна информация за пръснатите държавни пари.

    По данни на Министерство на финансите от 2002 до 2011 г. са похарчени над 107 млн. лв.

    Проверяващите обаче правят уговорката, че това са само данните от отчетите за капиталовите разходи на 4 ведомства на централната администрация.

    "Сумата ще бъде завишена многократно, ако се прибавят средствата за консултантски и други външни услуги, за поддръжка на центровете на електронното правителство, разходи за персонал, за доставка и поддръжка на софтуер и хардуер и др.", отбелязват от Сметната палата.

    Парите са похарчени, без да има подходяща институционална рамка, без ясни секторни стратегии, прозрачност и анализи.

    В стратегическите документи Министерство на транспорта няма ясни и разбираеми формулировки за работата около електронното управление.

    Към 30 ноември 2012 г. Пътната карта за електронно управление не е приета от Министерски съвет, тъй като не е финансово обезпечена. Посоченото в нея необходимо финансиране е над 202 млн. лв.

    Процесът на изграждане на електронното управление в България е комплициран, в резултат от значителния брой организационни структури, които са ангажирани в осигуряването на необходимите условия за неговата реализация.

    Стремежът на правителството за европейско развитие на България е да се осигури годишно финансиране за развитие на електронното управление, но не по-малко от 0,5 % от БВП за целия период. Във финансово изражение сумата възлиза на най-малко 376 млн. лв. по текущи цени за 2011 г.

    Транспортното министерство няма яснота за финансирането по сектори като размер, разпределение по години, източници, бенефициенти и дейности.

    Министерство на финансите също не разполага с цялостна информация за планираните, съответно разходваните средства за електронното управление по бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджетни кредити, пишат още одиторите.

    Към 31 декември 2012 г. транспортното министерство реализира 3 проекта за електронното управление, финансирани със средства по ОПАК, единият от които е прекратен.

    Общата сума на договорите за безвъзмездна финансова помощ по трите проекта е 31 655 697 лв.

  35. 35 Профил на UJC4040
    UJC4040
    Рейтинг: 529 Неутрално

    Нерде пътища, нерде софтуер. Какво е общото?

    Освен далаверата, естествено.

    По добре красив и умен, отколкото грозен и глупав.
  36. 36 Профил на foxa5
    foxa5
    Рейтинг: 834 Неутрално

    Това май ще е сектора който ще издърпа БГ от кризата.

  37. 37 Профил на abdulhazred
    abdulhazred
    Рейтинг: 865 Неутрално

    ИТ сектора отдавна е прегрял, свободни кадърни кадри няма.

    Фирмите с чуждестранно участие привлякоха с високи заплати добрите кадри и малките български стартъпи нямат никакъв шанс.

    За това и скоро няма да чуете за успешен български стартъп.

  38. 38 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 2002 Неутрално

    До коментар [#10] от "Дундурук":

    Да не би да е трябвало да сменя тонера на принтера?

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  39. 39 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 2002 Неутрално

    До коментар [#15] от "Дундурук":

    Аз работя в ранша цял живот и няма вълни, няма приливи и отливи. Обратно, търсенето само расте......

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  40. 40 Профил на Петър Костов
    Петър Костов
    Рейтинг: 630 Неутрално

    Прихода от износа на Англия е преди всичко от ИТ технологии.
    Моя син завърши немска езикова гимназия с втори език английски. Диплома от Иеилс взе преди година.
    Хвана се в международна Ай ти компания всъщност месец преди да завърши училище. Заплатата му е 1200 лева.
    Аз вземах 1100 за да поддържам всички асансьори и ескалатори в Гранд мол Варна, още няколко пръснати из града, и това 24/7/365
    Трябва в Бг-то да се насърчава този отрасъл от икономиката
    Имаме много грамотни кадри.

    Не се въргаляй с прасе в калта! За разлика от теб на него ще му хареса.
  41. 41 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 2002 Неутрално

    До коментар [#19] от "Мойше! Толкоз!!!":

    IT дава вече около 12%. И расте. Но и това е вярно, че няма страна, която се крепи само на това.

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  42. 42 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1872 Неутрално

    [quote#19:"Мойше! Толкоз!!!"]колко е делът на ИТ сектора в БВП[/quote]Под 2%. Но пък в бранша работят едва 20 хиляди души, което е доста под 1% от всички заети.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  43. 43 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1872 Неутрално

    [quote#41:"Алф"]IT дава вече около 12%. И расте.[/quote]Посмали. Под 2% са.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  44. 44 Профил на Pandipool
    Pandipool
    Рейтинг: 593 Неутрално

    Браво!
    Дано и другите браншове постигнем нещо такова, а и по отношение на заплати! В противен случай ще се наложи да се преквалифицирам и аз..

  45. 45 Профил на alabalko
    alabalko
    Рейтинг: 522 Неутрално

    Другите браншове изискват суровини, които България най-вероятно няма или цените им са като на борсите на запад и изток. Отделно енергията в България не е евтина, особено природния газ. Затова ИТ се развива добре, понеже не е енергоемко, не се нуждае от суровини, които се търгуват на борси и са достъпни и за други. Общо взето пари от въздуха. Няма друга такава индустрия, освен може би електронните книги.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK