Българската ИТ индустрия е готова да бъде Силициевата долина на Европа

Българската ИТ индустрия е готова да бъде Силициевата долина на Европа

© Георги Кожухаров



Българската ИТ индустрия е готова да бъде Силициевата долина на Европа, коментира в интервю за Би Би Си предприемачът Петко Карамочев. За да се случи това обаче, държавата трябва да покаже решителност при борбата с корупцията, допълва още той.


Освен това държавата трябва да напомни на политиците, че трябва да служат на гражданите, а не да крадат от тях, коментира Карамочев. Пред Би Би Си той споделя, че предприемачите са новите дърводелци и градинари и създават новия свят.


По времето на СССР България произвежда 40% от компютрите за източния блок, посочва Би Би Си. По това време страната има повече компютри на глава от населението спрямо почти която и да е друга държава. ИТ индустрията е генерирала по над 13 млрд. долара годишно.




В момента България е най-бедната страна в Европейския съюз, но въпреки това ИТ секторът успява да се развива. През 2001 г. за едно място кандидатстваха по около 70 души, отбелязва Карамочев. Днес за същата позиция има максимум пет кандидатури, защото има сериозен недостиг на кадри.


Той допълва, че е трудно да се привлекат сериозни инвестиции заради лошата слава на страната и голямата корупция. "Всички знаят, че е проблем, но никой не го поставя на дневен ред", отбелязва той. "Определено трябва да видим политици в затвора заради хората, които си плащат данъците", допълва Карамочев.

Коментари (148)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Tom Sawyer
    Tom Sawyer
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Дано, държавата не прецака и този отрасъл.

    Реформаторски миражи. Оставка! If you don`t want to Democracy, Democracy will come to you.
  2. 2 Профил на бабачко
    бабачко
    Рейтинг: 487 Разстроено

    "Определено трябва да видим политици в затвора заради хората, които си плащат данъците"

    Това е!

    искаш нов монитор? изтрий тук: ##############
  3. 3 Профил на невеж
    невеж
    Рейтинг: 521 Неутрално

    може, обаче в бг има липса на ръководни кадри. единици фирми са изключенията с читав мениджмънт. то, това е валидно за всички отрасли на икономиката ни всъщност

  4. 4 Профил на marker
    marker
    Рейтинг: 778 Неутрално

    [quote#1:"Tom Sawyer"]

    Дано, държавата не прецака и този отрасъл. [/quote]
    Достатъчно е да остави корупцията и некадърната чиновническа каста да свърши тази работа.

  5. 5 Профил на deepblue
    deepblue
    Рейтинг: 924 Неутрално

    Българската ИТ индустрия е готова да бъде Силициевата долина на Европа

    За сега сме силиконова.

  6. 6 Профил на idiot_idiotov
    idiot_idiotov
    Рейтинг: 367 Неутрално

    "За да се случи това обаче, държавата трябва да покаже решителност при борбата с корупцията, допълва още той."

    Значи през 2045 когато Бостан излезе в пенсия.

  7. 7 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 726 Неутрално

    Само едно нещо не е ясно: Как може да се постигне, каквото и да е, след като няма кадри?

  8. 8 Профил на kriviqt
    kriviqt
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Малко грандоманско, но халал да му е. За да стане наистина, или ни трябват масово имиграция, или да увеличим прираста на населението изведнъж(с 10-15 години задна дата). Големите компании не навлизат на нашия пазар на труда заради малкия му обем.
    Иначе си имаме своите шансове за светло бъдеще в тая насока.

  9. 9 Профил на mseven
    mseven
    Рейтинг: 389 Неутрално

    С 7 милиона и намаляващо население няма как да стане.
    Физически няма ресурс за такова нещо.

    Да не говорим пък за финансовата инфрструктура необходима за такъв сектор, която въобще отсъства в БГ.

    Смешени ПР статия, за да скрият грозната истина за държава в ЕС, с 500 долара средна заплата, масова емиграция, и голяма безработица.

  10. 10 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 1243 Неутрално

    "Силициевата долина на Европа"

    Малко силно казано, ама нищо

  11. 11 Профил на mseven
    mseven
    Рейтинг: 389 Неутрално

    [quote#8:"kriviqt"]Малко грандоманско, но халал да му е. [/quote]

    Меко казано.

    То по ИТ фирмите няма кадри дори и сега, камо ли пък още фирми да се развиват.

  12. 12 Профил на Yomega
    Yomega
    Рейтинг: 687 Неутрално

    не разбрах за софтуер или харрдуер се говори в статията?
    На снимката виждаме "печатни платки", и ни казват, че сме правили 40% от тях в СИВ но днес родната ИТ индустрия е повече софтуер и услуги и не съм сигурен,ч е имаме кой знае какво сравнително предимство за хардуер през азиатците да кажем (освен по-близката локация до Европа например)

  13. 13 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 726 Неутрално

    "През 2001 г. за едно място кандидатстваха по около 70 души, отбелязва Карамочев. Днес за същата позиция има максимум пет кандидатури"

    Тези които са кандидатствали за работа през 2001г са я намерили в чужбина, както и хилядите преди 2001г. Те всички са кадри създадени преди "промените". Явно, след "промените" няма създадени кадри.

    Още един отрасъл, който е унищожен. Разни долини, са само фантазии. ИТ индустрия не се гради с чалга.

  14. 14 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 1001 Неутрално

    До коментар [#7] от "dissident":

    Има! В университетите в Шотландия около 20% от учещите математика и компютърни науки са българчета. Въпросът е дали има какво да правят тук!

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  15. 15 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1702 Неутрално

    Българските айтита не са разбрали, че не те определят заданието. Те просто го изпълняват... Това, че сложността на изпълнението е висока, не отхвърля горния факт.

  16. 16 Профил на adasha
    adasha
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Айде да не бъркаме работата на ишлеме със силикон вали? Това, че предлагаме много добро съотношение квалифицирани програмисти/цена не означава че имаме предприемаческата среда и условия за минаване на следващото ниво.

    В среда, където под елекронно правителство се разбира вместо бумаги да носиш дискета от гише на гише, е малко трудно да се говори за силикон вали

  17. 17 Профил на Stoyan Hristov
    Stoyan Hristov
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Гледах репортажа на ББС и съм меко казано разочарован...
    Нищо съществено не казва - имали сме корупция - бля бля. ЗНАЕМ ГО ! Били сме някога хардуерна сила - изтъркано клише. Държавата да не пречела не знам си какво ... Живеем в такава държава, това са правилата на играта. Никъде не видях послание към хората от индустрията - Работете здраво! Имате потенциал, но трябва да го материализирате! Образование, стабилни фирми, проекти, хубави стар ъпи т.н. къде е пътя ни за да го достигнем и какво ни прави по привлекателни от Букурещ например (или пък защо да не се комбинираме по някакъв начин?) и т.н.

  18. 18 Профил на mseven
    mseven
    Рейтинг: 389 Неутрално

    [quote#14:"tribiri"]В университетите в Шотландия около 20% от учещите математика и компютърни науки са българчета.[/quote]

    И колко е това като бройка?
    Една голяма ИТ форма с филиал в София да речем, и трябват 400-500-600 човека.
    Само 2-3 такива офиса да се открият ще трябват 2000 човека.

    Отделно от тези завършили университет в Щотландия, да речем ще се върнат 50%.
    Другите ще се запилеят по Европа, а защо не и по света.

  19. 19 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 726 Неутрално

    Аз работех в тази сфера в България преди 30 години. Аз и всички мои колеги сега работим в чужбина. Познавам и много други българи в чужбина, които работят все в тази сфера.
    А тези, които сега се учат в чужбина, лесно ще си намерят работа и няма да се върнат в България.
    Никой няма да инвестира за образование десетки хиляди и да не може да си върне парите когато работи в България.

  20. 20 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 1988 Неутрално

    Пак някакви китайски решения. Да видим политици в затвора, да му олекне на данъкоплатеца. Така ще ви прецакат за пореден път - винаги ще намерят 20 яки добичета, да полежат няколко години срещу 5 милиона в брой и килия като на Пабло Ескобар, с частната си охрана вътре, джакузи , проститутки и наркотици в неограничени количества.

    Това не плаши политика. Това, което го плаши, е да му се посегне на ВМЗ, БДЖ, РВД, Топлофикация, ТЕРЕМ, АЕЦ Козлодуй. Ей от това му падат гащите от страх.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  21. 21 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 1001 Неутрално

    До коментар [#13] от "dissident":

    Имаш СМГ и математическата на Варна. Като прибавиш и още по 10, 20 по-будни деца от другите математически гимназии имаш по около 1000 деца на година, които са потенциален ресурс.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  22. 22 Профил на Stoyan Hristov
    Stoyan Hristov
    Рейтинг: 367 Неутрално

    До коментар [#13] от "dissident":

    говориш на изуст!

  23. 23 Профил на FlyingDutch
    FlyingDutch
    Рейтинг: 470 Весело

    България е застинала някъде в средата на 80-те - на чалга културата на живковизма, ТНТМ и комсомола, иииии разбира се, Силиконовата долина на СИВ, тогава само Япония на соца-а :p Това вече е инфантилно. Каква силиконова долина ви тресе?! Да не смятате да я правите с незавършили студенти 3-ти курс по текстилни машини?! :p

  24. 24 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 726 Неутрално

    До коментар [#21] от "tribiri":

    Не са само математическите университети които създават тези кадри. Напротив, техническите университети ги създаваха преди години. Никой не назначава математик в дадена индустрия за да работи в ИТ отдела. Предпочитат се хора от бранша с математическа/програмиране подготовка.

  25. 25 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2497 Неутрално

    Кът нищо.Дето Силиконова,там и Силициева.

  26. 26 Профил на FlyingDutch
    FlyingDutch
    Рейтинг: 470 Весело

    До коментар [#21] от "tribiri":В Калифорния няма математически гимназии. Няма и в Оксфорд! Даже и в Германия няма! Живи да ги оплачеш :p Вие сте в дименциално измерение, щом смятате, че тая работа се прави с килийи училища от сорта на СМГ, дето зубрят наизуст теореми ...

  27. 27 Профил на adasha
    adasha
    Рейтинг: 213 Неутрално

    [quote#13:"dissident"]Тези които са кандидатствали за работа през 2001г са я намерили в чужбина, както и хилядите преди 2001г. Те всички са кадри създадени преди "промените". Явно, след "промените" няма създадени кадри. [/quote]

    Не си прав. До около 2000-та година ИТ-фирмите бяха преобладаващо ченгеджийски, всяка от тях си беше хванала някаква сладка връзка и си цоцаше на воля. Някои от тях имаха монопол да продават компютри на мвр-то, други на някое министерство. След 2000-та те постепенно почнаха да замират и излезнаха истинските ИТ-фирми, които обикновено почваха от 1-2 апартамента под наем с 10-на човека и секретарка, която беше и ХР, и счетоводител, и офис мениджър. Някои от тези фирмички успяха, други позападнаха, трети направо затвориха, но това си е естественият подбор. Тези, които успяха сега са над 300-500 човека и дават добро препитание.

  28. 28 Профил на elevation04
    elevation04
    Рейтинг: 572 Весело

    Их ма начи.....Дръж ми Нане капата, че се клати файтоно......!

  29. 29 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1503 Неутрално

    ''Българската ИТ индустрия е готова да бъде Силициевата долина на Европа''
    Само дето Европа не е готова нещо...

  30. 30 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 1001 Неутрално

    До коментар [#18] от "mseven":

    Ами СМГ поне половината деца заминават навън, а това са повече от 100 деца. Факултетапо математика на СУ бълва по 500 на година.

    А в един офис не е задължително всички да са от един набор.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  31. 31 Профил на pascaleto
    pascaleto
    Рейтинг: 367 Весело

    И аз съм готов да бъда Губернатора на Калифорния за Европа !!!

  32. 32 Профил на ivaylo_uzunov
    ivaylo_uzunov
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Наистина доста силно изказване. Да, в България има потенциал за развитие на този сектор но скоро няма да стане. Образованието е зле. А пък фирмите чакат на готово за кадри от същото това образование. И се получава един затворен кръг. Така че не виждам как ще стане. Би се получило нещо ако фирмите започнат сами да си обучават кадрите а не да чакат на готово! Но като знаем мисленето на бг. работодателите не можем да очакваме някакво развитие в тази посока. А пък да не започваме разговор за заплатите.

  33. 33 Профил на Суджук Герберите
    Суджук Герберите
    Рейтинг: 707 Неутрално

    Липса не само на кадри, но и на кадърни, модерни, гъвкави и най-вече независими и стабилни мениджъри. Голяма част от българската ИТ индустрия е sweat shop за западните собственици и се занимава предимно с риене на тор, която техните високоплатени екипи на запад създават. За малко пари разбира се. И мениджърите стискайки добрите си заплатки им лижат каквото им заповядат без да се опитат да защитят интересите на хората си в България. Понякога се замислям кога бих се върнал да работя за българска IT фирма и защо. Бих преглътнал 3 пъти по-ниското заплащане, но не бих преглътнал да работя за някой мйекащ комплексар, който стои между мен и клиентите (собствениците) и пречи на всички по особено нагъл начин.

    Голям апартамент купи, голяма сума не плащай!
  34. 34 Профил на bawarec
    bawarec
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Българският икономически елит смята, че ръководните кадри не трябва да работят. Работата на фирмата се оставя в ръцете на подчинените, които нито имат право нито желание да взимат управленчески решения. Резултатите ги виждаме. Незначителен брой фирми на европйско ниво, висока безработица и ниски заплати.
    Това са резултатите от порочната комбинация от мързелив по балкански елит, назначен от бившата компартия.

  35. 35 Профил на lol
    lol
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    значи страната със най- ниски заплати в Европа ще иска да развива бизнеса с най- високо заплати в САЩ... Някой пак е прекалил с лекарствата май...

  36. 36 Профил на dnk
    dnk
    Рейтинг: 576 Неутрално

    "Определено трябва да видим политици в затвора заради хората, които си плащат данъците", допълва Карамочев.


    +++++++++++++++++++++++

    Моралът не е порок!
  37. 37 Профил на mseven
    mseven
    Рейтинг: 389 Неутрално

    [quote#30:"tribiri"]А в един офис не е задължително всички да са от един набор.[/quote]

    Така де , има ресурс за нещо в областта.
    Но горе долу колкото е в момента, или малко повече.

    Но просто думата Силиконова долина предполага нещо в десетки пъти по-мащабно от това.
    И не е само инжинери, ами и финанси, и може би най-важното - търговията с тези неща. Това пък от БГ е абсолютно невъзможно.
    България е аутсорс дестинация, това е капацитета на такава държава.

  38. 38 Профил на Коки
    Коки
    Рейтинг: 521 Неутрално

    Дрън-дрън-та пляс! Баси глупостите е наредил гусина....

  39. 39 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7934 Неутрално

    Излезе ли ти веднъй лошо име,върви обяснявай,че нямаш сестра.

  40. 40 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3369 Весело

    от швейцария на балканите , през силициевата долина на европа до ... спасителят в ръжта

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  41. 41 Профил на ingenious
    ingenious
    Рейтинг: 675 Неутрално

    До коментар [#16] от "adasha":

    Абсолютно съм съгласен. Едно е да си програмист, друго е да си изобретател и трето е да си предприемач. В България има предимно първото, ако и да е на високо ниво. Докато "имена" като Светлин Наков ни убеждават как университетското образование е безсмислено и как най-важно е хората да се учат на работа със софтуерни инструменти, няма да имаме и от второто. За третото не знам, за съжаление (а ми се ще).

    Българинът не разбира, че парите, които се правят в тая прословута Силициева Долина, идват от изобретателство и предприемачество. Самото програмиране може да се изнесе и в страни от третия свят. Големите пари идват от качествени ИДЕИ и добри СТРАТЕГИИ -- непознати думички в България.

  42. 42 Профил на Teaser
    Teaser
    Рейтинг: 367 Неутрално

    изхвърляне....за местна консумация....

  43. 43 Профил на kki
    kki
    Рейтинг: 470 Неутрално

    а във ВМЕИ още ли се занимават с паскал, турбо вижън и дос и карат студентите да пишат Си програмки на хартия? И още ли бачкат на старите 386-ци? И още ли разни псевдо професори без дори една публикация тормозят студентите? Щото аз си спомням как ме тормозиха с простотии от рода на леярство и заваряване при условие, че бях в електрониката... Бас държа, че до сега няма напредък... с такива университети нямаме никакъв шанс за каквото и да било, не само за "силициева долина".

  44. 44 Профил на holemden
    holemden
    Рейтинг: 213 Неутрално

    откога телефонистите на повикване станаха силициева долина?

  45. 45 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 1732 Неутрално

    До коментар [#9] от "mseven":

    пълни глупости говориш.
    броят на населението не е фактор.
    фактор е качествтото на всеки обучен човек.
    има и финансова инфраструктура и желание.
    трябва повече внимание към инженерните
    специалности, както в училище така и след това.
    няма реклама, няма промени в образователното министерство.
    но има софия тех парк.
    трябва повече инициятиви като тази.

  46. 46 Профил на Yard
    Yard
    Рейтинг: 1481 Неутрално

    Силициева долина =/= аутсорсинг на западни компании

  47. 47 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 1732 Неутрално

    [quote#37:"mseven"]България е аутсорс дестинация, това е капацитета на такава държава. [/quote]
    продължаваш със глупостите.
    примерите за предприемачество
    са на Сирма семантичното звено, Вирей и Телерик.
    с мрънкане и чакане на неволята
    никъде не става.
    ролята на държавата е да стимулира
    чрез намалени данъци и наеми за офис площи.
    така се прави във Франция.

  48. 48 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Дано ,. дано ..Децата печелят конкурси по цял свят ...

    ""ИТ индустрията е генерираЛа по над 13 млрд. долара годишно.!!!???"'- а това просто НЕ е верно за България :)))

    BIG AL
  49. 49 Профил на vesko19
    vesko19
    Рейтинг: 1364 Гневно

    не може а трябва
    но както всичко останало ония от софията дето се намират едни 240 човека и то само ако гласуват дали да си дадат премия или 13та заплата ще прецакат и тоя сектор

  50. 50 Профил на mseven
    mseven
    Рейтинг: 389 Неутрално

    [quote#47:"mihail_p"]примерите за предприемачество
    са на Сирма семантичното звено, Вирей и Телерик. [/quote]

    браво, 3 фирми.
    още 3 и ставаме Силоконова долина.

    Толкова фирми колко има в София, сигурно на 2-3 по-големи улици покрай Сан Хозе ги има.

  51. 51 Профил на mseven
    mseven
    Рейтинг: 389 Неутрално

    [quote#46:"Yard"]Силициева долина =/= аутсорсинг на западни компании[/quote]

    точно

    БГ е място за изнасяне на работа за по евтин продукт.
    Далече от пазарите, далече от големите пари в бранша,..

    А без да си в центъра на терана в бранша, предприемачеството в тази област ще се брои на пръсти.

  52. 52 Профил на Todor Todorov
    Todor Todorov
    Рейтинг: 213 Неутрално

    До коментар [#32] от "ivaylo_uzunov":

    И все пак В България има хора. които работят в тази посока - Конкретно - Наков и Софтуни. И не е само той. Доста от софтуерните фирми организират обучения.
    Много е лесно да мрънкаме как нищо не ставало и само да плюем тоя и оня. Е това е аналогията на чалгата и в тоя сектор...
    Вероятно повечето български ИТ компании действително работят най - нежеланата и нископлатена част от работата, ама то и японци и китайци са започнали като под изпълнители на американците, но при желание за развитие нещата се променят. От друга гледна точка винаги ще има хора, които са надскочили нивото на компанията, в която работят и няма нищо по - нормално да вървят напред, но винаги ще има хора / масата/, които стигат някакво ниво и зациклят там. Ако държавата мисли в перспектива тя действително трябва да подкрепи обучението в тоя сектор - това е добра мярка за задържане на младите хора в България - така или иначе това е един от малкото сектори, в които се получват добри доходи спрямо стандарта.

  53. 53 Профил на mseven
    mseven
    Рейтинг: 389 Неутрално

    [quote#45:"mihail_p"]броят на населението не е фактор. [/quote]

    ех, нов закон на обществото - броят на населението не било фактор

  54. 54 Профил на Forrest Gump
    Forrest Gump
    Рейтинг: 876 Неутрално

    клишета и неверни данни в тази статия:
    "ИТ индустрията е генерирала по над 13 млрд. долара годишно." - невъзможно число.
    виновна била корупцията за да няма повече инвестиции в ИТ - глупости, няма хора. да не би в Индия и Филипините където има много повече инвестиции в ИТ да е по-малко, напротив повече корупция има там. хайде стига сме си правили антиреклама!
    Дневник, мислете преди да публикувате нещо било то и от ББС.

    Истината ни прави свободни.
  55. 55 Профил на adasha
    adasha
    Рейтинг: 213 Неутрално

    [quote#43:"kki"]простотии от рода на леярство и заваряване при условие[/quote]

    Уф, верно че имаше някакво заваряване, в интерес на истината аз се справих доста добре за човек който за първи път хваща електрожен

    Проблема на т.нар български университети е, че не са университети. Ако някой помни Техническият университет до 90-те години беше ВМЕИ което се превежда като институт, т.е. занятчийско училище на по-високо ниво. Там не те учат как да бъдеш креативен и инициативен, там просто те учат да бъдеш един добър изпълнител. Да, на по-високо ниво, няма да заваряваш с електрожена, но ако трябва да проектираш компютър си знаеш - хващаш справочника на процесорите, слагаш системна шина и памет и си готов. Това не е образование от университет, това е образование от институт. Предполагам, че нещата не са се променили много от тогава насам, а дори и да са се променили, надали е в правилната посока. Не може да си смениш името на университет от днес за утре и да претендираш, че даваш университетско образование.

  56. 56 Профил на portocala
    portocala
    Рейтинг: 367 Неутрално

    "Българската ИТ индустрия е готова да бъде Силициевата долина на Европа"
    Няма достатъчно хора. Само това е достатъчно, за да не сме. Нужни са хора от вън. Млади, работливи, не прекалено претенциозни.

  57. 57 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 1732 Неутрално

    До коментар [#53] от "mseven":

    виж в уикипедия колко
    е населението на ирландия.
    и отговорът е 4.6 милиона.
    така че по-малко глупости
    повече хъс и родолюбие.

  58. 58 Профил на Коки
    Коки
    Рейтинг: 521 Любопитно

    [quote#43:"kki"]а във ВМЕИ още ли се занимават с паскал, турбо вижън и дос и карат студентите да пишат Си програмки на хартия? [/quote]
    Ами то с ректор-агент на дс, как да е?

  59. 59 Профил на conTXT
    conTXT
    Рейтинг: 726 Неутрално

    Човекът е прав, но не може да говори като футболен запалянко или поредния разбирач от политика, седнал на ракийка в кварталното кръчме. Проблемът е корупцията-да, безспорно!!! Но не искаме да видим политици в затвора, а искаме да видим работеща и справедлива съдебна система. След това би могло да дойде и другото. Иначе оставаме в блатото на лова на вещици, който ще бъде удобен повод за разправа с политически противници и съответно нова безпътица. Да внимаваме, какво си пожелаваме, както се казва.

    generator
  60. 60 Профил на oldschool
    oldschool
    Рейтинг: 313 Весело
  61. 61 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 1415 Разстроено

    """ . . "Определено трябва да видим политици в затвора заради хората, които си плащат данъците", допълва Карамочев. . . ""
    ++++++++++++++++++
    ++++++++++++++++++

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  62. 62 Профил на Коки
    Коки
    Рейтинг: 521 Весело

    [quote#16:"adasha"]В среда, където под елекронно правителство се разбира вместо бумаги да носиш дискета от гише на гише, е малко трудно да се говори за силикон вали [/quote]
    ++++ Макар, че ако погледнете циците и устните на певачките, ще заключите, че тук вече силикон вали....отъ небетоу...

  63. 63 Профил на holemden
    holemden
    Рейтинг: 213 Неутрално

    аз пък харесвам силикон по жените

  64. 64 Профил на who cares
    who cares
    Рейтинг: 470 Неутрално

    ... хайде стига... интервю на ББС от политехнически музей - ИТ раи'ш... какви са тези дъвки - ИТ соц индустрия - да, ама след като копирахме от Епъл, България разработва собствено, оригинално нох-хау. Да учиш Промишлена електроника в ТЕ беше "върхъ". Всеки машиностроителен завод отглеждаше добри и квалифицирани специалисти. Отделно имаше и научни звена за корабна електроника, специална продукция и т.н и т.н... Сега какво? Кол центрове и "набивачи на код" с 2600 лева заплата. Голяма работа - та това са само 1300 евра. Минимума за неквалифициран труд в редица страни. В интервюто на ББС се пита - може ли... ами не може - дори и да сглобяваме прибори за БМВ и Мерцедес. Забележете - това не са оригинални, наши разработки, а даден наготово код и внесен хардуер. Сглобен тук, щото е по-евтино. Швейцария на Балканите, Силициева (силиконова) долина, 1300 годишна държава, кошмари в кухнята и Екс Фактор - смЕх, смЕх...

  65. 65 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 1415 Разстроено

    До коментар [#55] от "adasha":


    [quote#55:"adasha"]Ако някой помни Техническият университет до 90-те години беше ВМЕИ което се превежда като институт, т.е. занятчийско училище на по-високо ниво.[/quote]
    Абсолютно НЕ съм съгласен с теб !
    Аз съм го завършил 1974-та и тогава си бе само МЕИ.
    През дебня бачках в Завод 12 като матричар 8-ми разряд, а вечер учех Технология на машиностроенето с втора специалност ; Студена обработкйа на металите .
    Имах прекрасни преподаватели , особено световно известния чл.кор.пр0ф.Брадистилов - брадата !
    А за занаятчиите си имаше СПТУ !
    А от техникумите също излизаха много добри конструктори !
    Но сега като гледам моите 3 внучки и 3 внука колко необразовани излизат още от гимназията . .
    Образователната система й падна нивото още от отделенията !
    Единици излизат що годе боеспособни за живота !

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  66. 66 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 1979 Весело

    'Българската ИТ индустрия е готова да бъде Силициевата долина на Европа"

    тъй де, стига сме цакали Швейцария, ако и да сме на Балканите

    бе, някой има ли идея коя година сме... опитвам се да отгатна кога точно отнякъде ще изскочи и Жорж Ганчев

  67. 67 Профил на B52
    B52
    Рейтинг: 1555 Неутрално

    [quote#41:"ingenious"]Големите пари идват от качествени ИДЕИ и добри СТРАТЕГИИ -- непознати думички в България. [/quote]
    И няма перспектива да се промени, за съжаление.
    Ролята на държавата е да осигури УСЛОВИЯ за да избуяват както идеи, така и стратегиите на предприемачите.
    Да има правосъдие, за6тита на интелектуалната собственост, ред и правила.
    Докато това не стане подобни призиви си остават само зов/хленч без реални последствия

    He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.
  68. 68 Профил на трафоПОСТ
    трафоПОСТ
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Стив Джобс споделя пред биографа си, на нашата улица дори лузърите и най-пропадналите пияници бяха инженери. В околността беше пълно с фирми работещи за военно-промошления комплекс, които набираха постоянно технически кадри.

    „Ако целенасочено се опитате да се провалите и успеете, какво сте постигнали – успех или провал?“ Иво Иванов
  69. 69 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1011 Неутрално

    То верно, че всичко, което може да се постигне по софтуерен начин може да се постигне и по хардуерен, но от софтуер до обработка на силиций за полу-проводници има голяма разлика. Колкото от полу-проводници до цели проводници, че и повече :P

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  70. 70 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Еееееех, млади и зелени българи! ---------
    "По времето на СССР България произвежда 40% от компютрите за източния блок, посочва Би Би Си. По това време страната има повече компютри на глава от населението спрямо почти която и да е друга държава. ИТ индустрията е генерирала по над 13 млрд. долара годишно."----------------------------То бяха ЗЗУта, ДЗУта, ама майната им на тях! Те стареят по бързо и от стари прани гащи! А в големите градове имаше(то и сега уж има), едни математически гимназии, дето събираха де що има златен медал по разни световни олимпиади! И всичко това - тутто финито!? Изядоха го Ран-Ът, Луканов и компания майцепродавци. Кам ги сега тези млади математици? Един от тях, наскоро писаха, бил приет във всички престижни американски университети- е, и?!???? Тук едно електронно правителство, вече второ десетилетие не могат да направят, въпреки огромните откраднати пари за това начинание!?!!!

  71. 71 Профил на dutch
    dutch
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Аз викам силиконовата долина да я разположим до розовата долина - двете долини така да са си една до друга....Може да пуснем и директна самолетна връзка, Санта Барбара - Казанлък да им е по- лено на специалистите да си хвъркат от едната долина в другата....

  72. 72 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1286 Весело

    Малко смешно твърдение - Силициевата долина е място, където повечето специалисти искат да попаднат, а не мястото, където липсва работна ръка...

    А сериозно, ИТ може много да дъде на България и трябва да е предмет на грижа от Висши учебни заведения, министерства и пр.

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  73. 73 Профил на dimko
    dimko
    Рейтинг: 526 Неутрално

    Глупаво е казано, но звучи приятно ...
    Мерси ...

  74. 74 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 2344 Неутрално

    До коментар [#12] от "Yomega":

    Става дума най-вече за лафтуер. За хардуер няма база, а софтуеристите работят аутсорсинг проекти за чужбина...

    Живеем във времена на суши, фондю и жулиен, а аз продължавам да обичам кюфтенца с пържени картофки и баничка с боза. Моята простотия край няма!
  75. 75 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 787 Неутрално

    99% от писалите хал-хабер си нямат за какво иде реч... ама пишат...

  76. 76 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 1001 Неутрално

    До коментар [#24] от "dissident":

    Математиката е философията на точните науки. От математик можеш да направиш всичко. От инженер програмист не става.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  77. 77 Профил на abee
    abee
    Рейтинг: 418 Весело

    Голям смях със самата статия и дълбокомислените разсъждения под нея. Я като за начало първо проучете историята, кога и как е създадена прословутата долина, в продължение на колко години американското правителство под формата на поръчки за военните е наляло над 200 млрд. $ в нея, и кога чак се заговори и стана популярна същата тази долина. Та затова и никъде другаде няма такова чудо, и няма да има. А разните сънища и полюции на големи наши съграждани са си само сънища. Ако 80-те години изоставането от водещите тогава беше около 5 г. сега дори няма какво да сравняваме.

  78. 78 Профил на abee
    abee
    Рейтинг: 418 Весело

    Имали сме сега IT специалисти Да, ама не. Имали сме, по времето, когато са можели да направят рееверс инжинеринг на чип, да му изследват топологията и после да пресъздадат технологията с малко крадната техника. Та питам кой от днешните наречени IT Специалисти може да направи това дори с 6502? а не питам за нещо по-ново.

  79. 79 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 982 Неутрално

    [quote#34:"bawarec"]

    Българският икономически елит смята, че ръководните кадри не трябва да работят. [/quote]
    Баварец, ти какво разбираш по „да работят“ ? Ако трябва управителят също да пише код кога ще има време за това за което всъщност му плащат (или сам си плаща) - да прави контакти, да търси договорите за след 6 месеца, да наблюдава кой от работещите какво може, как го върши и колко може да разчита на него, да мисли за стратегията на фирмата, да търси нови хора... При фирма от десетина души вече не можеш да работиш и по пряката дейност (или поне не постоянно).
    Лесно е да се гледа кой каква кола кара, но ако започнеш един бизнес от нула и го развиваш нещата стоят другояче. За съжаление комунизмът е още в главите на болшинството хора, дори и на тези които не са живели при него.

  80. 80 Профил на adasha
    adasha
    Рейтинг: 213 Неутрално

    До коментар [#65] от "Чардо":

    По никакъв начин не омаловажавам значението на думата институт в МЕИ-то. Завършването на специалност машиностроене и обработка на метали през 1974 си е било кътовски труд и среднощно чертане на чаршафи, което надали някой в наши дни може да си представи, камо ли да се дипломира.

    Щатите също така си имат МИТ, чиито възпитаници се ценят и уважават по цял свят. Но МИТ нямат претенцията да бъдат университет, поне по световните разбирания. Това ми беше мисълта, че института учи как се правят съответните технологии, докато университета има за цел да развие по-различен тип мислене.

    Като пример, споменатата по-горе софтуерна академия не е никаква академия, а просто институт за програмисти, където те запознават със съответните езици и среди и те пускат да си изкарваш хляба.

  81. 81 Профил на adasha
    adasha
    Рейтинг: 213 Неутрално

    [quote#76:"tribiri"]От математик можеш да направиш всичко.[/quote]

    Давид Хилберт, известен математик, казал следното за един от учениците си: „Той стана поет: за занимания с математиката имаше твърде малко въображение“.

  82. 82 Профил на vrijheid
    vrijheid
    Рейтинг: 264 Неутрално

    Господина сигурно се е почуствал много щастлив, че толкова уважавана медия му е обърнала внимание и просто е бил задължен да наговори дежурните изтъркани клишета, които няма да имат никакво покритие. Същите празни приказки се чуват всеки ден от политиците.

  83. 83 Профил на FTA
    FTA
    Рейтинг: 367 Неутрално

    [quote#9:"mseven"]С 7 милиона и намаляващо население няма как да стане.
    Физически няма ресурс за такова нещо.

    Да не говорим пък за финансовата инфрструктура необходима за такъв сектор, която въобще отсъства в БГ.

    Смешени ПР статия, за да скрият грозната истина за държава в ЕС, с 500 долара средна заплата, масова емиграция, и голяма безработица. [/quote]

    Колега, не съм съгласен. У нас се бълват стотици висшисти във хуманитарни специалности като история, филологии, литература, всякакви педагогики и възможноста на тия хора за професионална реализация клони към 0. Така че, ако няма кадри, то е заради глупавия начин на управление на висшето образование. Но, няма кадри и поради друго. Няма друга сфера в света в която стандартите да са наложени изцяло от частния сектор и когато можеш да правиш 3д визуализации или да пишеш на PHP, ти можеш да го правиш и в Чепърлянци и в Купертино и в Редмънт по един и същ начин и хората са наясно и отиват при по-добрите възможности. Но ако има сфера в България, която наистина може да подобри икономически и като манталитет тая държава то е само тоя сектор.

    А какво пък искаш да кажеш с "финансова инфраструктура" само ти си знаеш.

    Социализъм - превръща паразитирането в държавна политика.
  84. 84 Профил на ekolog
    ekolog
    Рейтинг: 367 Неутрално

    За съжаление в момента сме по-скоро "Маджун дере". Дано я докараме до "Силиконова долина"...

  85. 85 Профил на Ritter 1
    Ritter 1
    Рейтинг: 421 Разстроено

    [quote#4:"marker"]некадърната чиновническа каста[/quote]
    Ей тази каста е в основата на всичко!

    Чиновническият рекет над обикновените граждани достига невъобразими размери и форми! За надменното им соц-поведение да не говорим!

    Вярата ни в "дъвканата" от всички политици административна реформа се доближава до вярата в призраци- всички говорят за тях, но никой не ги е виждал!

  86. 86 Профил на journey
    journey
    Рейтинг: 388 Неутрално

    А, знаете ли колко ги е яд всички политици, мафиоти и др. Делян Пеевсовски, черепи и т.н....че не могат да сложат ръка на ИТ сектора?
    Иска им се многоо, но са некадърни да упраляват ИТ.
    Оставили са сектора, защото нищо не му разбират, да се развива от само себе си. И всички се пъчат в гърдите колко се бил развивал той.
    И лично според мен, не сме готови да бъдем Силициевата долина на Европа.
    Трябват ни още университети, трябва да се повиши качеството на образованието, трябват ни работещи институции, съд и добра РЕПУТАЦИЯЯЯ!!!

  87. 87 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 787 Неутрално

    До коментар [#76] от "tribiri":

    90% от съвременното програмиране няма нищо общо с математика.

    Събуди сме, не сме в 20-ти век. Масово програмистите днес не могат да спретна елементарни алгоритми за сортиране, но това не им пречи да си докарават 6 цифрени суми годишен доход. В УСА де, в БГ аналогичните под 4000лв. не влизат на интервю

    На 100 такива има един дето чува математиката, ама той често няма много работа, всичко се търкаля на готови енджини и фреймуркове - редиш квадрачетата в квадратните дупки, кръчгчетата в кръглите, оцветяваш и те така...

  88. 88 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 1415 Любопитно

    До коментар [#80] от "adasha":


    [quote#80:"adasha"]среднощно чертане на чаршафи,[/quote]
    Както споменах и в предишния си пост, бачках в Завод 12 като матричар, тогава ни освобождаваха 1 час по-рано от работа който учи вечерно и вечер ходех на лекции. Па добре , че по мойта специалност и маше вечерно обучение , а това ми бе и професията. А за чертежите ходех събота и недееля в Конструктивния отдел на завода и там ползвах чертожните маси за удобство. А в завода бе и най-добрия конструктор на инструментална екипировка Христо Николов-Американчето ( заради лафа му , че в Америка най-0скъпиото нещо било акъла ! Той внедри в производството , сиреч въведе в практиката теорията (патентована) за леене с противоналягане на акад.Ангел Балевски.Академика колкото и да се мъчеше не можа да разработи технология и да я въведе в производство - в практиката , но Американчето я направи . А после (и сега пак ми потекоха сълзите) като го видех Американчето да рови по кофите откачих !
    А в целия СИВ му сваляха шапка ! ! !

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  89. 89 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 1916 Любопитно

    До коментар [#21] от "tribiri":В елитната СМГ при изследване физическото развитие на подрастващите преди две седмици две единадесетокласнички бяха с гниди в косата... За две години при изследвани 1100 ученици /повечето от неелитни училища/ такова чудо срещам за пръв път...

  90. 90 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 1916 Весело

    До коментар [#66] от "extraCACA":'Българската ИТ индустрия е готова да бъде Силициевата долина на Европа"

    И бабичката на рибаря била готова да стане морска царица /та Златната рибка да й слугува/, ама й се наложило да се върне при счупеното корито...

  91. 91 Профил на Saint of Me
    Saint of Me
    Рейтинг: 2328 Весело

    До коментар [#72] от "Алф":

    Оу, САКЪН!!! Само да не земат некви да 'се грижат', че отиде коня в реката.

    Да се грижат за астролозите примерно. Тея с макбуците се оправяме некси криво-ляво.

    Use your Illusion
  92. 92 Профил на bretschneider
    bretschneider
    Рейтинг: 1223 Неутрално

    Алелуя, от кога чакам некой да ми насити 200 платки

  93. 93 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 1001 Неутрално

    До коментар [#89] от "patsis":

    Това естествено рязко е понижило умствените им способности!

    Те гнидите предпочитат чистите коси. И на моите деца са им намирали такава гадост, но това не пречи едното да е вече доктор на науките, другото да следва на острова, а третото също да драпа натам.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  94. 94 Профил на Лудколю Деликолев
    Лудколю Деликолев
    Рейтинг: 726 Весело

    То и аз съм готов да стана вицеппрезидент на Майкрософт.
    Подготвен се чувствам, така да се каже.

  95. 95 Профил на ck2013
    ck2013
    Рейтинг: 935 Неутрално

    е искани се ама дали ще стане е друг въпрос. а като се сетя и за казан едва ли

  96. 96 Профил на stupid_american
    stupid_american
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Чудя се в коя ли друга чужда държава половината от мненията под позитивна статия като тази ще са силно отрицателни и ще ти обясняват как нещо не може да стане. Чудя се просто...

    "Дясна Вена" през 2009: "Viva Chaves! Viva la revolución! Venceremos!" "Дясна Вена" през 2010: "Viva Fidel! Un gran, gran Hombre!" :D :D :D
  97. 97 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 1916 Весело

    До коментар [#93] от "tribiri":Ме4ката задала на елена и на дивия овен въпроса: "На главата на елена растат клонести дървета. На главата на овена растат дебели дървета. А на моята глава нищо няма. Защо ли?"
    Седнали животните да мислят. Мислили, мислили, омръзнало им. Еленът избягал в тундрата, а овенът - в планината. Йогава ме4ката рекла:"Ясно! На елена и на овена главите са празни, затуй върху тях расте всякаква смет. Те избягаха от голямото мислене!"
    /4укотска приказка/
    Да са Ви живи и здрави елен4етата и овен4етата!

  98. 98 Профил на holemden
    holemden
    Рейтинг: 213 Неутрално

    До коментар [#93] от "tribiri":

    ти луд ли си, този остров ще потъне до 10 г

  99. 99 Профил на LAZARIVS
    LAZARIVS
    Рейтинг: 367 Любопитно

    Според мен, г-н Карамочев предлага да станем по-скоро Индия, а не Силициевата долина...

    Think Different...
  100. 100
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK