Любен Белов, партньор в LAUNCHub: В България има огромен инженерен потенциал

Любен Белов, партньор във фонда LAUNCHub.

© Юлия Лазарова

Любен Белов, партньор във фонда LAUNCHub.



Платформата "Дневник FACE OFF" ще представя герои от новините извън новините - в различни и изненадващи роли. Първото събитие е на 13 май


Трима предприемачи приеха предизвикателството да са DJ за една нощ. Първо ви представяме Любен Белов - партньор във фонда LAUNCHub и отскоро мажоритарен собственик на BG-Mamma - сайт който не се нуждае от представяне


Любен Белов е известен като основател на най-голямата българска интернет компания "Нетинфо", както и като един от партньорите в инвестиционния фонд LAUNCHub. Той е посветен изцяло на проектите си, като провежда работни срещи дори когато е на почивка. "Миналата седмица бях във ваканция за четири дни в Турция. Това не ми попречи да се видя с няколко души от различни компании и седейки в ресторанта да чуя на съседната маса да говорят за най-голямата сделка с продадена стартираща компания в Турция. Мисля, че трябва да се съчетават двете неща", разказва Белов.




Споделя, че се надява хората в стартъп компаниите да нямат свободно време. "Така аз съм правил моите компании и сега фонда – постоянно мислиш за него. Във всяка една среща ти щрака мозъкът дали можеш нещо да получиш, да направиш. Това е изключително важно. Това е и единственият начин да направиш нещо голямо. Ако искаш да се отличиш, трябва да мислиш постоянно", допълва той.


Резултатът от многото труд може да се провери и в LAUNCHub. Фондът наближава финала на своите инвестиции. В портфолиото му има около 60 компании, като те са приблизително равно разпределени на такива, които се представят добре, такива, които не се представят добре и тези, които все още не са ясни. "Едно от измеренията за успех на фонда е колко пари компаниите са привлекли допълнително освен нашите. В това отношение се справяме добре, защото сме инвестирали около седем милиона евро и горе-долу толкова, че и малко повече, нашите компании са привлекли като допълнителни инвестиции", казва Белов.


Екипът вече обмисля как ще продължи да се развива занапред. "Оценяваме представянето си до момента като удовлетворително. Затова искаме да продължим да го правим в същия екип, със същия фокус, по същия начин, но с малко повече гъвкавост как да инвестираме. Включително и как да можем да правим по-големи инвестиции, защото в момента сме ограничени до 200 хил. евро в компания", допълва той.


Натрупан опит


Изминалото време е дало и ценни уроци. "Като фонд, най-голямата изненада за мен е, че в нашата среда не сме научени да правим сериозно проучване. С течение на времето критериите ни се повишават. Компании, които сега не бих и погледнал, преди време сме инвестирали в тях. Ако искаме да имаме силна фонд индустрия в България, това трябва да се гради. Затова смятам, че говореното за фонд на фондове е грешка, защото тепърва ще опитваме да градим експертиза. Това отнема време", разказва Любен.


"Направили сме много грешки. По-съществените са, че понякога си позволяваме да обещаваме повече от колкото можем да предоставим. Когато работиш с много компании естествено ти се ограничава времето и се стараеш да го насочиш към най-добрите. Съответно, тези които не са изпъкнали веднага, остават малко по-назад. Това е нещо, което се опитваме да решим като проблем", допълва той.


Любен Белов

© Юлия Лазарова

Любен Белов


Основните предизвикателства пред фонда и пред компаниите са горе-долу еднакви. Например отдалечеността от центровете на стартъп хъбовете – Лондон, Берлин и Силициевата долината. "Това има няколко измерения. Едното е относително по-ниската възможност за компаниите да привличат допълнително финансиране. Второто е по-ниска възможност за компаниите да следят пулса на пазара, да се срещат с хора от индустрията, които могат да им дадат много отговори по конкретни въпроси. За българската екосистема сериозен проблем е недостигът на умения по продажби, маркетинг, бизнес развитие".


Като един от най-големите проблеми Белов посочва скоростта на развитие: "Голяма част от компаниите стартират с добри неща, развиват добри технологии, но ужасно бавно стигат до пазара. През това време конкурентите, които са в епицентъра на събитията, успяват да наберат по-бързо и започват да привличат финансиране от световноизвестни инвеститори и увеличават скоростта, с която се движат. Тук трябва да поработим как да култивираме това".


Неразвит потенциал


И Белов е от хората, които споделят мнението, че в България има много силен инженерен потенциал. "Това е огромно безумие на политиката, че не полага усилия да го развива. В т.нар. ниско ниво на хардуера и софтуера сме много добри. Замислете се. В България има около 40-50 хил. инженери и те правят между 1.5%-2% от БВП. Колко много бизнеси се въртят около тези хора. Това е много голямо и важно. Държавата обаче е дезертирала от обучението и сме стигнали до там, че частни компании като Telerik, Imperia Online, както и Светлин Наков, правят академии, за да развиват потенциала. Изобщо не трябваше да се стига до това", коментира Любен.


"Това, което трябва да се случи в тази държава, е да се вземат три сектора и да се развиват. Очевидно високите технологии трябва да са сред тях. Те имат огромна добавена стойност, има потенциал, умения. Има хора, които могат да те научат. Винаги можеш да намериш правилните ментори, най-вероятно по-добри отколкото можеш да намериш в Лондон и тук си на едно телефонно обаждане от тях. Но всичко що се отнася за бизнес, продажби и маркетинг е различно. Менторите в тази сфера са малко, трудно можеш да достигнеш до тях", допълва той.


Новият баща на BG-Mamma


Любен има и много лични инвестиции. "Инвестирал съм в много компании, особено такива, които са в Силициевата долина и са основани от българи. Инвестирал съм с Leanplum, Chobo Labs, Flipps, MyTV и т.н.", разказва той.


Наскоро стана и мажоритарен собственик на BG-Mamma. "На българския пазар има две неща, които се отличават – Уча.се и BG-Mamma. И двете са свързани с локално съдържание и няма как да бъдат заместени от големите марки. BG-Mamma е изграден бранд, освен това е единствената българска и локална социална мрежа. Има огромната възможност да бъде анализирано съдържание, създадено от потребителите. Това е и единственото място, където можеш да работиш с тези, които влияят на мнението на хората по конкретни теми. Как взимаш решение за покупка – заради реклама или препоръка. Не става въпрос за платени препоръки, а информирани – това никой не може да го предостави на българския пазар. Искам да дам възможност да има истинско оценяване", коментира той.


Любен Белов

© Юлия Лазарова

Любен Белов


"С моето влизане в BG-Mamma имаме две ясни цели – да предоставим най-добрите услуги на потребителите и да въведем нови рекламни формати. Не си поставяме цели за приходи. Ако правиш бизнес, трябва да има и комерсиален елемент. Комерсиализацията ти дава възможност да даваш нови услуги. Винаги е хубаво да чуваш как стотинките влизат в касичката. Добре е да го имаш този момент.


Някои компании търсят само печалбата, други пък инвестират всичко. В Нетинфо бяхме по средата. Този баланс е много важен. Трябва да инвестираш средства, но трябва и да знаеш, че имаш и печалба. Компания, която 10 години не прави пари, никога няма да започне да прави пари, Amazon е някакво изключение. Както се казва – малко приходи решават много проблеми. Доволен съм, защото нашият пример се оказа най-успешен. Ние бяхме номер едно по трафик, номер едно по печалби, най-голямата сделка накрая, като "Нетинфо" си продължава да се развива и сега", разказва той.


За баланса между работа и личен живот, хобитата и трите лица на Любен Белов - четете тук


В ролята на DJ може да го видите на първото парти "Дневник FACE OFF" на 13 май от 20 часа в Ялта. 

 Детайл от плаката на събитието - "Дневник FACE OFF"

Детайл от плаката на събитието - "Дневник FACE OFF"


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK