Големият адронен колайдер заработи на пълна мощност

© Pierre Albouy, Reuters

Големият адронен колайдер (LHC) отново заработи на пълна мощност, съобщи CERN. След 27-месечна пауза и двумесечна процедура по рестартиране ускорителят работи с пълна мощност и вече генерира научна информация.

Ако всичко е наред с оборудването, физиците планират да оставят LHC да работи без прекъсване през следващите три години. Когато работеше активно през 2012-2013 г., LHC даде на учените първите индикации и доказателства, че бозонът Хигс съществува. Това е фундаментална частица, която е позволила на други фундаментални частици да придобият маса след Големия взрив.

Ремонтите и поддръжката на LHC вече приключиха, както и сложната процедура по рестартирането на ускорителя, който е с дължина 27 километра. Сега мощността на ускорителя ще е почти двойна. LHC вече може да извършва до един милиард сблъсквания на частици в секунда.

"Първите три години на LHC завършиха с голямо откритие през юли 2012 г., но това беше само началото на нашето пътешествие. Сега е време за изцяло нова физика", коментира директорът на CERN Ролф Хойер.

Новите цели на учените са откриването какво се крие отвъд бозона Хигс, който е известен и като "Божията частица", и дали няма други фундаментални частици. Ще се направят и първите опити да се изследва наличието на тъмна материя. Освен това експериментите на LHC ще се опитат да открият и защо има много повече материя спрямо антиматерия, въпреки че на теория при Големия взрив би трябвало да се създадат равни части и от двете.

Накратко, учените имат много големи очаквания за следващите три години. Откритията, които трябва да се направят, може да дадат представа за условията, които са довели до Големия взрив, както и много друга информация за формирането на материите от енергии.

1. 1 Профил на Ghost
    Ghost

Доо-бре...

Форумът е в будна кома...
  2. 2 Профил на hill875
    hill875

3. 3 Профил на Иван Петров
    Иван Петров

Ако успеят да направят повечко антиматерия може и да разберат, но дали ще имат време да публикуват.

4. 4 Профил на brutester
    brutester

Балъци!!! Вместо да дадат парите на бедните цигани да ги изпапат, ще правят наука. А с папането се дига икономиката, правят се заводи и т.н.

<-- Пътен знак Г1: Движение само направо след знака
  5. 5 Профил на magelan
    magelan

До коментар [#3] от "Иван Петров": Но все пак,някъде с какво се занимават а на изток... "още влакове взривяват"....

6. 6 Профил на Велков
    Велков

Ако го види човек и на място колайдера...ще е интересно...неко командировчица другия месец примерно...ма едва ли...

7. 7 Профил на Емо
    Емо

Да-а-а! Сега е време да го ударим на живот, че идва черната дупка!

Три са според мен основните пороци на българина: липса на респект към закони, правила и личности; тарикатлък на дребно и на едро (ако може), както и несъразмерна завист. Три са основните пороци на държавния чиновник: корупция, немарливост, мързел. В която и лоша новина да прочетете, ще откриете причината в някой или някои от тези пороци.
  8. 8 Профил на xcheffo
    xcheffo

Бозон на Хигс не се яде.

9. 9 Профил на калимантан
    калимантан

Кога го пуснаха, кога направи дупка на бул. CERN-и връх в столицата.....

10. 10 Профил на Велков
    Велков

До коментар [#7] от "Емо":

[quote#7:"Емо"]Сега е време да го ударим на живот, че идва черната дупка![/quote]
    Аз лично, най съм се забавлявал с черни дупки...

11. 11 Профил на citoplast
    citoplast

[quote#2:"hill875"]
    "Освен това експериментите на LHC ще се опитат да открият и защо има много повече материя спрямо антиматерия.." мисля, че е обратното.[/quote]

Не е обратното. Във видимия космос или може да се каже в "нашата вселена" материята е много повече от анти. След "големия взрив" се предполага, че двете материи са били с едни и същи проценти, но след това защо материята взема приемущество не е ясно.

Имало едно време ссср...
  12. 12 Профил на adam1966
    adam1966

А на Изток започна мощно "почивката" на вежливите отпускари ,които има най големите отпуски!

13. 13 Профил на Yotce
    Yotce

Ти да видиш, пък аз се чудя, защо цял ден ме боли глава.

14. 14 Профил на Симо
    Симо

До коментар [#8] от "xcheffo":

Да, бе ! Ти само на фотони ли караш ?

15. 15 Профил на полувишис
    полувишис

До коментар [#6] от "Добрин ВЕЛКОВ":

че кой допуска комунисти в такива скъпи инсталации? да не говорим, че ЦЕРН не е място за полуграмотни красноармейци...

гледай си там кварталните токамаци и лющи водчицата със съветските си другари

16. 16 Профил на rio
    rio

През 2011 година г. физиците от CERN успяха да задържат атоми антиводород в продължение близо 17 минути.
    Ако цялата антиматерия, произведена до момента от ЦЕРН, се анихилира наведнъж, то ще бъде произведена достатъчно енергия за захранване на обикновена електрическа крушка в продължение на няколко минути.
    Слънцето постоянно генерира антиматерия. Учените са открили огромни количества от нея в слънчевите изригвания. Изригване през 2002 г. например произвело антиматерия, чието количество би задоволило енергийните нужди на САЩ за два дни.
    Създаването на един милиграм (една хилядна от грама) антиматерия със сегашните методи би струвало сто милиарда долара. Анихилирането на един грам антиматерия би довело до два пъти по-мощна експлозия от тази на атомната бомба, хвърлена над Хирошима.

17. 17 Профил на oex13531876
    oex13531876

А едни примати ще изразходват куп ценни ресурси, за да си направят нови пътеки към място за поклонение ! ислям = обратното на Еволюция

18. 18 Профил на boson
    boson

До коментар [#15] от "полувишис":

До коментар [#12] от "adam1966":

В ЦЕРН работят много руски учени и имат добре организирани връзки с уените от Дубна.
    Що се отнася до любопитните - има организирани посещения на гражданите, които искат да видят ускорителя или различните детекторни установки. Просто трябва да потърсите информация и да се запишете за такова посещение.
    И да не забравяме, че в успехите на ЦЕРН заслужено място имат и българските учени.

19. 19 Профил на citoplast
    citoplast

[quote#18:"boson"]Що се отнася до любопитните - има организирани посещения на гражданите, които искат да видят ускорителя или различните детекторни установки.[/quote]

Така е. Аз съм посещавал ядренна централа в Швейцария като най-обикновен турист. Даже си искарах няколко топчета за тенис на маса с манипулатор с който се сменя ядренното гориво. И всичко това е направено за туриста с гид има и сувенири, брошури и т.н.

Имало едно време ссср...
  20. 20 Профил на goshe55
    goshe55

Ако повече хора се интересуваха от квантова физика и всичките невероятни развития и възможности, които предполага може би щяха да спрат да се взимат толкова насериозно, агресивно вкопчени в материалното и светът щеше да е далеч по-добро място.

Всичко е относително...

"Русия е бензиностанция маскирана като държава!"
  21. 21 Профил на Велков
    Велков

До коментар [#15] от "полувишис":

Някои работещи пенсионери са много особени специалисти...не ги мисли.
    Виж, полувишистите са друга бира...

22. 22 Профил на Jessika
    Jessika

Работата на ЦЕРН и учените там е нещо изключително за човечеството. Не знам дали хората си дават сметка, какви фундаментални открия за човечеството ни очакват.

Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  23. 23 Профил на sto67nes
    sto67nes

...Големият адронен колайдер заработи на пълна мощност.......

Най сетне ми олекна...

Не питай управника,защо е простак,попитай себе си,защо е управник!
  24. 24 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov

[quote#11:"citoplast"]Във видимия космос или може да се каже в "нашата вселена" материята е много повече от анти. След "големия взрив" се предполага, че двете материи са били с едни и същи проценти....[/quote]
    За някой хора видимия космос е тъждествен с "нашата вселена", но това е малко вероятно, защото никой не може да каже колко Вселени съществуват?!!! А относно "големия взрив", той маи че е само в главите на някой хора?!!!! И материята в какви разновидности съществува: тъмна материя, тъмна енергия изобщо много са тъмни и не много ясни тези неща дори и за учените в ЦЕРН !!!!

25. 25 Профил на xcheffo
    xcheffo

[quote#14:"Симо"]Да, бе ! Ти само на фотони ли караш ?[/quote]
    Ц. На органични съединения.

26. 26 Профил на Голямото прочистване
    Голямото прочистване

[quote#2:"hill875"]Освен това експериментите на LHC ще се опитат да открият и защо има много повече материя спрямо антиматерия.." мисля, че е обратното.[/quote]
    И аз мисля, че има Безкрайно повече антиматерия от материя. Все пак нашата вселена както и всяка вселена би трябвало да има край, а оттам започва антиматерия, която е логично да няма край.
    Преди години още се "синтезира" микроскопично количество антиматерия( не си спомням дали точно в този колайдер) , но е нестабилна. Та не знам дали са имали възможност да изследват достатъчно от свойствата и.

27. 27 Профил на chuggun
    chuggun

Електрическия заряд на електрона е толкова финно настроен,че ака беше съвсем малко различен,звездите нямаше да могат да изгарят водород, и хората нямаше какво да изследват.Смятам че всичко е кутия в кутия до безкрайност,така че колайдерът евентуално ще открие малка част от безкрайността каквото и да означава това

28. 28 Профил на Valeria
    Valeria

[quote#27:"chuggun"]Смятам че всичко е кутия в кутия до безкрайност[/quote]

Изключително хубаво казано! +++

29. 29 Профил на Judjuk
    Judjuk

[quote#11:"citoplast"]След "големия взрив" се предполага, че двете материи са били с едни и същи проценти, но след това защо материята взема приемущество не е ясно.[/quote]
    Едно от предположенията е, че с развитието на цивилизациите се добавя разум, който също има някакъв вид материално измерение. Т. н. Бог. То е сегашната вселена е по-мощна от предишната, а следващата ще бъде още по-мощна. Това обяснява и как вселената е достигнала космически размери.

30. 30 Профил на Ebeneezer Goode
    Ebeneezer Goode

Хм, тая история кое е повече - материята или антиматерията ми напомня на оня лаф, дето ненормалните викали "Ще видим кой е ненормален, като станем мнозинство".
    Нещата са относителни - ако някъде има цивилизация в света на антиматерията (по нашата дефиниция), то в техния анти-ЦЕРН сигурно се чудят защо има повече антиматерия (по техните дефиниции) от материя.

Schrödinger's cat walks into a bar. And doesn't
  31. 31 Профил на tsu
    tsu

До коментар [#26] от "jovanoty":

Струва ми се, без да се ровя да проверявам, че може би и двамата говорите за "тъмна материя", която не е "антиматерия", която всъщност би следвало да е навсякъде във "вакуума" на Вселената. Докато антиматерията, откриваема в нашата Вселена, е наистина малко количество.
    ?

32. 32 Профил на dearblue
    dearblue

33. 33 Профил на dearblue
    dearblue

ЦЕРНа дупка наи много да направят и земята да изчезне и да станеме ангели

34. 34 Профил на nye
    nye

антиматерията е известна от далечните 30 години на миналия век, няма какво да ѝ се открива! също така се знае как се получава в лабораторни условия. повече четене, по-малко писане!

35. 35 Профил на Ebeneezer Goode
    Ebeneezer Goode

До коментар [#32] от "dearblue":

Тъй ми, колко е просто.

Schrödinger's cat walks into a bar. And doesn't
  36. 36 Профил на Голямото прочистване
    Голямото прочистване

[quote#31:"tsu"] антиматерията, откриваема в нашата Вселена, е наистина малко количество.[/quote]
    То антиматерията, не би трябвало да може да съществува свободно, при наличие на материя около нея.
    Не знам къде определяш, че има наличие на антиматерия в нашата вселена. Това би било аномалия, а на аномалиите съдбата им е временна.

37. 37 Профил на Голямото прочистване
    Голямото прочистване

[quote#35:"Ebeneezer Goode"]Путин има такова в мазето и си играе с него, Кабаева като го прати да вземе комппот.[/quote]
    Може ли да не внасяте политическата си пропаганда във всяка статия ? Или неистово се опитвате да си оправдаете надницата от безродната организацийка на която служите.
    Темата е научна и изисква поне малко познания и акъл. Не е подходяща за тролове.

38. 38 Профил на tsu
    tsu

До коментар [#36] от "jovanoty":

Recent observations by the European Space Agency's INTEGRAL satellite may explain the origin of a giant antimatter cloud surrounding the galactic center.

39. 39 Профил на Голямото прочистване
    Голямото прочистване

Европейската Космическа агенция се опитва, да го обясни, но твърдението не е доказано. Логично е в центъра на галактиките( в случая нашата) да се осъществяват многократно повече, подобни сблъсъци, поради вероятно многократно "по-гъстата"материя там. И заради това центъра на Млечния път да се наблюдава учестено това явление.
    Аз бях запознат с тази тема до положение в което бяха успели да създадат антикванти и после антипротони и анти електрони. Тогава ума ми не го побираше, как биха успели да създадат атом и молекула, за която за разлика от елементарните частици е необходимо "подреждане". Тогава бяха измислили още магнитно-оптичния капан в който ги съхраняваха.Май в Церн беше.
    Явно в последните години са стигнали на ниво анти-атом, което си е вече голям скок и сам по себе си ще е достатъчен за да се премине към някакви смислени изследвания на антиматерията. За съжаление не виждам в близко бъдеще истинско приложение на тези познания, при положение че за производството на 1 грам за сега са необходими от 15 до 30 милиарда долара.
    Познанията ми по тази материя са вяли и не смятам че мнението ми от значение.

Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.