Учените в ЦЕРН откриха нова елементарна частица с пет кварка

Новата частица е съставена от пет кварка.

© CERN/LHCb

Новата частица е съставена от пет кварка.

Анализ на данните от Големия адронен ускорител (LHC) край Женева, изглежда, доказва съществуването на елементарни частици, съставени от пет кварка, което решава 50-годишна загадка за градивните елементи на материята, съобщиха учени от изследователския център.

Кварките са съставните части на субатомни частици като протони и неутрони, които са направени от три кварка. В по-редките и по-нестабилни мезони, частиците, открити в космическите лъчи, има четири кварка.

Частицата с пет кварка, или "пентакварк", доста често е била търсена, но никога не е била намирана, откакто Мъри Гел-Ман и Джордж Цвайг, независимо един от друг, теоретизират съществуването на такива субатомни частици през 1964 г. Предполага се, че пентакваркът може да се състои и от четири нормални кварка и един антикварк.

Гай Уилкинсън, говорител за експеримента LHCb, който е базиран в ЦЕРН, каза, че отличителният "скок", който може да се види на графика на милиарди удари между частици, може да се обясни само със съществуването на елементарна частица, която е образувана от пет кварка.

"От гледна точка на нашия експеримент ние смятаме, че сме изпълнила всички критерии за откритие. Няма друг начин да се обясни това, което видяхме. Публикували сме статията за обсъждане от научната общност", каза той пред "Ройтерс".

Подобни експерименти вече доказаха съществуването на бозона на Хигс - частицата, която дава маса на материята, и откриването на пентакварка отваря врати за нови изследвания.

Алтернитивен вариант за новата частица е тя да се състои от слабо свъразни мезон (един кварк и един антикварк) и барион (три кварка).

© CERN/LHCb

"Това, което искаме да направим сега, е да потърсим други частици с пет кварка и да се опитаме да разберем повече за техния характер и взаимодействия... Трябва да има много, много подобни частици. В действителност в нашия анализ ние открихме две. Едната е много очевидна, а другата е малко по-трудно да се види", добави Уилкинсън.

В началото на века няколко екипа обявиха, че са открили пентакварки, но впоследствие техните открития не бяха потвърдени от други експерименти.

"Има доста история с пентакварките, така че ние бяхме много внимателни", казва Патрик Катенбург от ЦЕРН пред Би Би Си.

"Сякаш думата "пентакварк" е прокълната по някакъв начин, тъй като има много открития, които след това бяха заменени с нови резултати, които показват, че предишните са били в действителност просто колебания и нереални сигнали."

Физиците са изследвали как субатомни частици, наречени Lambda b, се разпадат - или трансформират - в три други частици. Анализът показва, че понякога в тази трансформация участват и междинни състояния на материята.

Тези междинни състояния са именувани Pc (4450) + и Pc (4380) +.

За разлика от предишните експерименти, които са разчитали само на феномени в статистическите данни, сега учените са успели да наблюдават частиците от допълнителни гледни точки, а именно четирите различни посоки на движение на частиците в LHCb.

1. 1 Профил на Торбалан
    Торбалан

Голямо браво на европейските учени!

Freedom is never more than one generation away from extinction. We didn't pass it to our children in the bloodstream. It must be fought for, protected, and handed on for them to do the same. Ronald Reagan
  2. 2 Профил на Ghost
    Ghost

Бе, малко на шарлатанство ми прилича, ма щом го казват...

Форумът е в будна кома...
  3. 3 Профил на mahjongg
    mahjongg

Не че разбирам нещо, но четох материала със зяпнала уста. Браво!

Аз не разбрах нищо , не знам вие?
    Как се вписва тази нова частица в стандартният модел?

5. 5 Профил на Дундурук
    Дундурук

Твърде сложна за мен статия. Нищо не разбрах.

6. 6 Профил на Big_Villager
    Big_Villager

Браво!
    Да я кръстят МаяМа

7. 7 Профил на Петър Петров
    Петър Петров

Тази частица я има от доста време.Казва се чъкодиница.Идва от обединението от Чък норис и една единица 1 Гига мега тера ват енергия.Тоест с тази енергия можеш да преместиш черна дупка по времевата интеграла.

8. 8 Профил на Doge
    Doge

На всички, които се интересуват от темата, но материята им се струва прекалено сложна (99.5% от хората), горещо препоръчвам:
    ""Кратка история на времето"от Стивън Хоакинг, мисля че я има в читанка

9. 9 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!

Радвам се ,че Европа създаде този проект и че усилията на човечеството не са само да консумира храна ,удоволствя...

11. 11 Профил на Strygalldwir
    Strygalldwir

Бай Ганьо коментира квантова физика ^

Всичко което ми трябваше да знам за християнството го научих от тези които взривяват гинекологични клиники.
  12. 12 Профил на deutschland
    deutschland
    Рейтинг: 1934 Неутрално

Интересно е, но не е кой знае какво. Смисъл просто потвърждават стара хипотеза, очаквам във близко бъдеще да има добри новооткрития за вселената и енергията, където примерно на мен ми е по интересно.

13. 13 Профил на encor3
    encor3

С мойте много скромни познания си мисля, че не е зле в ЦЕРН да внимават с тези частици, за да не се превърнат в риск за планетата. Пак казвам, че не знам дали такъв риск съществува, но те като специалисти би трябвало да го преценят.

14. 14 Профил на Петър Петров
    Петър Петров

До коментар [#8] от "DIDI8":

15. 15 Профил на deymus
    deymus

До коментар [#3] от "mahjongg":

И аз така, скоро ще има статии с повече разяснения и картинки, където да разберем и повече за доказаната 50 год теория.

16. 16 Профил на Дръж се Землю шваба те мачка!

------------------------------------------------------

Изглежда са открили или доказано са открили?

Щото тез учени вече веднъж се изложиха, уж бяха открили "божествената частица", а се оказа грешка!

Дано им прости Бог, но да търсиш фантом и да прахосаш повече от 20 милиарда долара, за да доказваш Теорията на великия взрив, си е доста метафизично!

Поне са на заплата!

Демократите не признават двойните стандарти! https://www.youtube.com/watch?v=I7X3mmYcjxo
  17. 17 Профил на Дръж се Землю шваба те мачка!
    Дръж се Землю шваба те мачка!

[quote#4:"klimentm"]Как се вписва тази нова частица в стандартният модел? [/quote]

Никак, ама ще ни дондуркат, че е нов етап в доказването на несъществуването на Господ!

18. 18 Профил на dgd
    dgd
    Рейтинг: 1931 Весело

[quote#16:"Читател на "Раб. дело" - до утре съм на баня!"]но да търсиш фантом и да прахосаш повече от 20 милиарда долара[/quote]

Гърците прахосаха много повече и то без да търсят каквото и да е.
    20 милиарда долара - капка в морето, пардон узото

muncho: "Няма защо да се отричат очевидните и статистически доказани факти, че мнозинството жени не стават за шофьори"
  19. 19 Профил на ggbg_minko
    ggbg_minko

До коментар [#4] от "klimentm":

Стандартният модел на кое - на атома? Не виждам какво общо има. Вписва се в стандартния модел на материята, до колкото има такъв - и новата частица е изградена от кварки, като всички останали, но от 5.

20. 20 Профил на ggbg_minko
    ggbg_minko

До коментар [#17] от "Читател на "Раб. дело" - до утре съм на баня!":
    Поздрави на средновековните читатели на Дневник.

21. 21 Профил на nodamncat
    nodamncat

Ако искаш да се отчаеш от хората, просто погледни коментарите под произволна статия за наука в произволен новинарски сайт.

22. 22 Профил на тулса
    тулса

До коментар [#19] от "ggbg_minko":

Standard Model.Колегата има предвид теорията на елементарните,субатомните частици ,базирана на единно описание на слабото,силното и електромагнитното взаимодействие.Гравитацията засега бяга...

23. 23 Профил на Дръж се Землю шваба те мачка!
    Дръж се Землю шваба те мачка!

[quote#20:"ggbg_minko"]Поздрави на средновековните читатели на Дневник. [/quote]

Що, да не е модерно да си безбожник?

Нали затова 26 години не можем да се оправим!

24. 24 Профил на Дръж се Землю шваба те мачка!

[quote#10:"rosiraycheva50._"]Тази статия е за специалисти.[/quote]

Така е, ама ние като неспециалисти как да коментираме?

[quote#10:"rosiraycheva50._"]Останалите разбрахме само,че е направено голямо откритие. [/quote]

Интересно как го разбрахте? Нали в статията пише, че ИЗГЛЕЖДА, че са открили!

Тези от ЦЕРН-а са като старите алхимици, дето от олово правеха злато за доверчиви монарси!

25. 25 Профил на 123
    123

Да имаш теория за нещо и тя да се докаже 50 години по-късно.
    Не е зле.

Kолко българи са нужни, за да завинтят една крушка? Трима. Един, който да я смени и двама, които да спорят колко старата е била по-добра.
  26. 26 Профил на daskal1
    daskal1

Стаията е превод на версията разпространена за пресата. За тези които искат да се запознаят с версията на ГХК за историята на откритието и работата на ЦЕРН, , вижте текста на http://lhcb-public.web.cern.ch/lhcb-public/Welcome.html#Penta

27. 27 Профил на Психонавт
    Психонавт

Да вметна и аз една малко стара новина свързана с квантова физика.
    Пернишки учени открили нов неизвестен повод за напиване

ЗАКОН ЗА ОБЯВЯВАНЕ НА КОМУНИСТИЧЕСКИЯ РЕЖИМ В БЪЛГАРИЯ ЗА ПРЕСТЪПЕН Обн. ДВ. бр.37 от 5 Май 2000г. - http://lex.bg/laws/ldoc/2134920192
  28. 28 Профил на yanne
    yanne

До коментар [#10] от "rosiraycheva50._":

[quote#10:"rosiraycheva50._"]Тази статия е за специалисти.Останалите разбрахме само,че е направено голямо откритие. [/quote]Огромно.Повечето хора си мислят,че атомите са най-малките частици,но всъщност и те имат сложен състав-съставени са от по-малки частици.И това е цял един нов свят,който може би ще ни даде още открития и още възможности.

29. 29 Профил на k
    k

До коментар [#28] от "yanne":

[quote#28:"yanne"]Огромно.[/quote]

Напълно съм съгласен с Вас!

Само с едно допълнение - и сега е доказано, че атомите са съставени от по-малки частици - неутрони, протони /образуващи неговото ядро/ и електрони - обикалящи около ядрото.

И тук е ред да помоля всички за разяснение - ясно ли е новооткритите частици кое изграждат - електроните, протоните, неутроните или и трите?

30. 30 Профил на стафилокок
    стафилокок

Няма ли пак някой да попита :" Няма ли опасност да се взривим?"

Миналото се наследява, бъдещето се изгражда.
  31. 31 Профил на полувишис
    полувишис

Доган е открил частиците с пет кварка преди 25 години.
    но взема 20% за себе си и пуска останалите 4 кварта на учените...

32. 32 Профил на полувишис
    полувишис

До коментар [#30] от "стафилокок":

хахаха, или ще заклеймят изследванията, защото се ровим в божиите дела

гледай след 2 дена като се случи някакво цунами, градушка, жега, или земетресение. ще го припишат на "неуспешен" опит с 5-те кварка...

33. 33 Профил на Ще върнем България в Европа
    Ще върнем България в Европа
    Рейтинг: 2012 Любопитно

[quote#4:"klimentm"]Аз не разбрах нищо , не знам вие? [/quote]
    Краката до пет броя се броят за един елемент. Елементарните частици са с пет крака, като редакторите в "Дневник" или нещо такова. Какво толкова сложно има?

34. 34 Профил на shouten
    shouten

[quote#14:"Петър Петров"]Стивън Хоакинг и физика ?????Я пак си помисли.Този автор освен да пише оборващи се неща,друго не може.[/quote]
    То така в университета в Кеймбридж се заема пост, заеман от Нютон и Чарлз Бабидж преди векове - с "оборващи се неща".
    Аз съм чел две от неговите книги, насочени към лююбители - "The Universe in a Nutshell", както и "A Brief History of Time". Много интересни, добре подредени четива. Гледал съм и негова лекция(10мин.) в ТЕД сериите. Само като го видиш да говори, при все тежкото си положение, разбираш че такава решителност е симптом на гений! Ще го помнят и ще може още дълго време, дано!

35. 35 Профил на hodounski
    hodounski

До коментар [#27] от "Идеологически диверсант":

И поводът се казва:„От сутринта“?

36. 36 Профил на Alien.Aryan
    Alien.Aryan

"Частицата с пет кварка, или "пентакварк", доста често е била търсена, но никога не е била намирана"

Който търси - намира. Балъци, толкова кинти дават за наука, която няма реално приложение по света и у нас.

Ако русофилията е обикновено национално предателство, то ЕС- и американофилията са не само такова, но и симптом на тежко психическо заболяване.
  37. 37 Профил на Петърчо
    Петърчо

Браво на учените!

До коментар [#13] от "encor3":

Хахаха, това е като пост от БгМама..

Не е ясно за какво става въпрос, ама по-добре да не направят дупка в Земята.. Демек не сме специалисти, ама предупреждаваме.

Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

39. 39 Профил на yanne
    yanne

До коментар [#36] от "Alien.Aryan":

[quote#36:"Alien.Aryan"]Балъци, толкова кинти дават за наука, която няма реално приложение по света и у нас. [/quote]ПОчти всико,създадено от човек,което те заобикаля-от компа,на който пишеш,до тоалетната чиния,в която се освобождаваш от напрежението,е измислена от "Балъци, толкова кинти дават за наука, която няма реално приложение" ...

До коментар [#38] от "neo":

Май твоето обяснение е по добро от това в статията.

До коментар [#34] от "shouten":

Има много интересна книга от Леонард Сааскинд " Битката при черната дупка" за спора му с Хоконг за запазването на информацията в черните дупки. Там той дава едно доста различно описание на Хокинг от общоприетото.

42. 42 Профил на BohrMottelson
    BohrMottelson

Статията е написана ужасно.
    Дневник, приличате на жълтурестите парцали.

43. 43 Профил на BohrMottelson
    BohrMottelson

[quote#38:"neo"]Това което е интересно и се очаква от ускорителя е потвърждение на суперсиметрията [/quote]

Готов съм да се обзаложа, че такова потвърждение няма да има. Което би било радостно, защото ще даде мощен тласък на теоретичната HEP.

Е, ще бъде кофти за струнаджиите и те ще трябва да насочат сили да правят наука, а не елегантни теории с нулева тестабилност.

44. 44 Профил на BohrMottelson
    BohrMottelson

До коментар [#16] от "Читател на "Раб. дело" - до утре съм на баня!":

Не, не се оказа грешка. Единствената грешка си ти.

45. 45 Профил на ash_1
    ash_1

Проф. Мичио Каку сигурно е във възторг. Очаквам да пуснат нови клипчета в нета с последните заключения и открития.

Ако се върнем в обятията на Русия, силно се надявам моят район да спечели Игрите на глада !
  46. 46 Профил на alcapone
    alcapone

"Анализ на данните от Големия адронен ускорител (LHC) край Женева, ИЗГЛЕЖДА, доказва съществуването на елементарни частици, ..........."

Пак ПР акции, и аз ИЗГЛЕЖДА да съм спечелил 200 милиона от американската лотария ама ще се разбере при следващото теглене ако си купя билет

47. 47 Профил на dreamer
    dreamer

До коментар [#7] от "Петър Петров":

Всъщност си прав, обаче важното е не това а фактът, че съветската наука няма акъл да раздели сламата на две магарета, камо ли да открие броя на кварките в една частица. Исторически е доказано пък и е ясно дори за лаици. Затова съветската наука вече не съществува, а от съветския съюз останаха само някои мафиотски, олигархични структури на власт в Кремъл. И това ще е до време, за наше щастие.

Отделете време навреме.
  48. 48 Профил на Петър Петров
    Петър Петров

До коментар [#34] от "shouten":

Аз когато съм знаел за този учен,вие може би още не сте бил роден.И човека е учен.А не изобретател или откривател.А това ще рече че е повече администратор.А и англичаните винаги си хвалят тяхното.Те никога няма да признаят чуждите учени.Но е факт че въпросния учен,на когото много му харесвате общо образователните филмчета,не е нищо повече от средно статичен учен от който и да е университет.Факта че е в инвалидна колички и говори с помощта на INTEL не го прави феноменален.А и самия факт че повечето от наградите са му нещо от рода на - присъствал на тази конференция,чел лекции еди къде си говори за признанието му от другите учени.

49. 49 Профил на encor3
    encor3

До коментар [#37] от "popovp":

Еми дай разяснения, като толкова разбираш, не да ми излизаш с "браво на учените" като пост на ученичка. Палячо

50. 50 Профил на Петър Петров
    Петър Петров

До коментар [#47] от "dreamer":

А Менделеев какъв е ???? Факт е че Менделеевата таблица обяснява огромна част от материалознанието.

51. 51 Профил на dreamer
    dreamer

До коментар [#50] от "Петър Петров":

Менделеев е велик руски (не съветски!) учен. Факт.

Отделете време навреме.
  52. 52 Профил на BohrMottelson
    BohrMottelson

До коментар [#14] от "Петър Петров":

Я ни светни по въпроса

53. 53 Профил на eman_b
    eman_b

[quote#48:"Петър Петров"]въпросния учен,на когото много му харесвате общо образователните филмчета,не е нищо повече от средно статичен учен[/quote]Колкото по-малко знаят някои, толкова са по-сигурни в себе си! Малко за Хаукинг:
    Научни трудове:
    Лъчение на Хаукинг,
    Ентропия на черните дупки,
    Физика на мини черни дупки
    Загуба на информацията в черните дупки,
    Теория на инфлацията,
    Обединяване на общата теория на относителноста и квантовата механика,
    Космология и теория на струните,...
    Научни отличия:

Физика на мини черни дупки
    Загуба на информацията в черните дупки,
    Теория на инфлацията,
    Обединяване на общата теория на относителноста и квантовата механика,
    Космология и теория на струните,...
    Научни отличия:
    FRSA: Fellow of the Royal Society and Arts
    Хайде стига за сега...

55. 55 Профил на eman_b
    eman_b

[quote#48:"Петър Петров"]Факта че е в инвалидна колички.. ...не го прави феноменален[/quote] Последната награда на Стивън Хаукинг:
    Breakthrough Prize in Fundamental Physics, сумата е: $3 million, да три милиона долара.

56. 56 Профил на lusilu
    lusilu

До коментар [#55] от "eman_b":

++++++++++++++++++++++++++ !

57. 57 Профил на Хит®ата Св®ака ;)
    Хит®ата Св®ака ;)

"В по-редките и по-нестабилни мезони, частиците, открити в космическите лъчи, има четири кварка."

Е хайде де, пи мезоните имат по 2 кварка.

Mафията е опасна за Вашето здраве!!! Мафията убива!!!