С дрон над нивата или историята на Flyver

Тихомир Недев (вляво) и Антон Гавраилов, съоснователи на Flyver

© Анелия Николова

Тихомир Недев (вляво) и Антон Гавраилов, съоснователи на Flyver



За добро или за лошо старъпът е много динамично нещо и нещата бързо се променят", коментира Антон Гавраилов, съосновател на българската компания за приложения и услуги за дрони Flyver. Преди по-малко от година Flyver получава финансиране от LAUNCHub с амбицията да направи онлайн магазин за приложения за дрони. Днес компанията е развила и още една, още по-амбициозна идея.


"В началото бяхме напълно сами, но за около месец осъмнахме с три конкурента. Те получиха и много по-големи инвестиции - средно по 70 млн. долара всяка. Това беше хубаво, защото ни зарадва, че сме уцелили правилната посока, но ни накара да се замислим как ще стане тази битка. Затова стратегически се изместихме от нишата. В началото искахме да имаме много приложения. Сега правим едно, но много сериозно - наблюдение в реално време от въздуха за гражданския сектор - земеделие, горски фонд, реки, индустриални площи и др.", споделя Гавраилов.


В селското стопанство компанията работи за един от големите земеделци в България. Наблюдава над 50 хил. декара площи с един безпилотен самолет тип крило като предава видео на живо.




Следващият етап е


ято от дрони, което работи в синхрон


Всичко ще е автоматизирано от излитането до кацането. Ще има човек, който ще наблюдава, но той ще следи дали има кражби. Планира се по-натам да има и видео разпознаване, като дронът сам ще подава сигнал с координатите при проблем, споделя другият съосновател на Flyver Тихомир Недев.


За да стигнат до тук, Недев и Гавраилов е трябвало да изминат дълъг път. Недев учи за инженер в Англия, като там получава за проект да направи електроника за дрони. Това разпалва интереса му по безпилотните летателни апарати и връщайки се в България решава да продължи да се занимава с това. "Много преди университета исках да направя собствен бизнес и да се развивам в технологичната сфера. Решихме, че дроните могат да се превърнат в бизнес", споделя Недев. На въпроса защо е избрал да се върне тук, отговаря, че в България има добри условия за създаване на бизнес и разходите са ниски. "С няколко часа работа на ден мога да се издържам и да посветя останалото време на други неща като Flyver",  допълва той.


Запознава се с Гавраилов чрез техен общ приятел. Гавраилов е от ИТ индустрията, като е работил със Сирма, продавал е ИТ системи в различни държави по света, има и опит в предприемачеството. Много харесва идеята за Flyver и вижда голям потенциал в нея. Съвсем логична стъпка е постепенно дроните да имат операционна система, приложения, смята той. "Затова решихме да започнем от много ранен етап, за да се развием и когато и големите се заинтригуват от сегмента, ние да сме интересни за тях. Идеята обаче изисква свръхмного инвестиции", допълва Гавраилов и отбелязва, че у нас няма толкова мащабни фондове. "Тук има много добър достъп до качествени разработчици, но няма достатъчно мащаб при инвестициите. В Силициевата долина е обратното", казва той.


Компанията използва заготовки за дроните, които доработва и модифицира за своите цели.

© Анелия Николова

Компанията използва заготовки за дроните, които доработва и модифицира за своите цели.


Все пак интерес от инвеститори не липсва. Водещи фондове на Силициевата долина са заинтригувани, но евентуална инвестиция от тях ще доведе до промяна в компанията. Тя ще трябва да отвори офис отвъд океана. "Това е нормалният път. Тук ще останат инженерите и програмистите, както правят и други компании", коментира Гавраилов. Инвеститорите са заинтригувани от приложенията за дрони. Компанията има приложение за дрон-селфита, за качеството на въздуха в обходената от дрона зона чрез допълнителен датчик, стрийминг от дрони чрез GoPro камери. За момента обаче двамата с Недев са съсредоточени върху развитието на технологиите. 


"Идеята ни е да направим авиационната технология достъпна за всеки бизнес при спазване на регулациите и правилата за безопасност. Всичко да става с натискане на едно копче и не сме далече от това", споделя той.


Полет над земеделското гнездо


Основна цел на Flyver са земеделци в Европа. Интерес не липсва, като вече има и подписан договор за няколко десетки хиляди евро. "Сумата звучи голяма, но на фона на общите им разходи за поддръжка и охрана, спестяват доста", допълва Гавраилов.


Целта не е да има 24-часово постоянно наблюдение. Достатъчно е да се създаде присъствие. Няколко полета на ден, които са на случаен принцип и по случаен маршрут ще са достатъчни, смятат двамата. Дроните имат две камери - нормална и термовизионна, като в момента могат да летят около час и половина и за това време да изминат около 100 км Това им позволява да обикалят територии между 10 хил. и 100 хил. декара, казва Недев. "Успяхме да удвоим живота на батерията. Използваме и дрони с фиксирано крило, които наподобяват самолети, защото те са най-икономични. Оптимизирали сме обтекаемостта, килограмите и т.н.", допълва той.


Основен нерешен въпрос остава регулацията. Добрата новина е, че в Европа изглежда регулаторите мислят за бизнеса и търсят начини да балансират правилата, за да може бизнесът да работи, споделя Гавраилов. "В България регулаторната рамка изостава засега, но вярвам, че ще последва европейския пример", допълва той. По-голям проблем е фактът, че вече много хора си купуват дрони без да имат опит с тях и създават рискове, казва Гавраилов.


С дрон над нивата или историята на Flyver

© Анелия Николова


"Има неща, които не правим - над хора не летим. Все по-често в парковете има някой, който лети с дрон, както и на концертите. Хората много бързо се сдобиват с такива играчки и излиза извън контрол. Ако един дрон падне върху важен обект или човек, ще има много лош отзвук", допълва той.


Въпреки че у нас все още практически няма кой знае каква регулация отвъд закона за гражданската авиация, Flyver има собствени правила, който спазва освен да не лети над хора. "Не навлизаме в коридора на самолетите - летим под 2000 м. Батериите са ни в азбестови чорапчета, за да се предпазят от пожар. Проверяваме дроните преди всяко излитане. Много хора обаче не знаят, че тези мерки съществуват. Някои смятат, че след като в YouTube дронът лети с лекота, значи и при тях ще е така", казва Гавраилов.


Тази авиация трябва да е толкова надеждна колкото е и гражданската - нивата на сигурност ще са много високи. Това означава, няколко конкретни мерки: дрон, който излиза извън полезрението, няма да се допуска. Трябва да имаш базови умения да го летиш, има различни класове на различните дрони, коментират двамата съоснователи. В Щатите има добър пример за регулация, защото там се издават изключения от правилото за определени приложения на технологията. Например на оператори, които са покрили всички изисквания и ще летят в определен район.


Истинските предизвикателства


За да се стигне до приемането на регулация обаче, първо ще трябва да бъдат преодолени някои сериозни технически недостатъци на дроните. Най-важното е дронът да може да разпознава препятствията по пътя си. Дронът трябва да може сам да разбира препятствията си и да ги заобикаля. Регулаторите са категорични, че докато няма индустриален доказан стандарт, ще са консервативно настроени, казва Гавраилов.


"Твърде много неща изглеждат възможни, макар и все още да не са. Дроните имат много ограничения. Хората от години си представят летящи коли, но това е доста невъзможно нещо за сега. Ние нямахме авиационен опит и трябваше да научим доста неща. Например в голям вятър е невъзможно да се лети. Или пък, ако ти блокира телефона, той ще се рестартира и ще си продължи да работи. Но ако блокира софтуера на дрона, докато той е в полет, просто ще падне", споделя той.


С дрон над нивата или историята на Flyver

© Flyver


Дроните се развиват по-масово от 2002 г. насам. След като Amazon обяви, че ще прави дрони и медиите започнаха да говорят повече за това, се спомогна за формирането на екосистемата, казва Недев. "В началото имаше много шум, докато сега сякаш затихна. Това е нормално. Пръвоначално хората стават много ентусиазирани, но технологията изостава от ентусиазма и сега следва затишие, в което тя се развива", допълва той.


Заедно с Гавраилов съветват хората, които искат да си купят дрон за забавление първо да се информират за спецификите на тези устройства и най-добре да инвестират във виртуален симулатор, чрез който да се упражняват и да придобият представа дали нещо подобно ще бъде интересно за тях. Важно е да се помни, че дронът не е играчка, макар и мнозина да го приемат като такава, а е сериозна машина, която може да нарани, ако с нея не се борави внимателно. 


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (17)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на V.Iliev
    V.Iliev
    Рейтинг: 450 Любопитно

    Ще следят за кражби! Интересно!
    МВР става все по-излишно...

  2. 2 Профил на varna_11
    varna_11
    Рейтинг: 395 Неутрално

    Това с азбестовите чорапчета на акумулаторите 'грешка в превода' ли е, или е наистина...
    Щото с такова няма да може да лети над земеделски земи - азбеста отдавна бе забранен като канцерогенен...

  3. 3 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2344 Любопитно

    по-големи инвестиции - средно по 70 млн. долара всяка.
    ___________
    Демек се легализира да ти летят шпионски дрони над имота даже и да не си ги поканил?

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  4. 4 Профил на пустиняк
    пустиняк
    Рейтинг: 557 Неутрално

    Определено има потенциал в България. Кражбите на селскостопанска продукция са голям проблем. Дронът ще реши част от проблема дори с присъствието си.
    Торбичката от азбест предполагам е пренебрежително малка за да има отношение към продукцията. Идеята й е при проблем с батерията на дрона, ако има окъсяване да не започне пожар.
    МВР-то ще реагира при сигнал от дрона.

    Чайка - вожд и учител на Цацаров & Гешев. Не съм ЗА пРезидента а ПРОТИВ мафията и беззаконието да управляват в България!
  5. 5 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 2980 Весело

    Защо множественото число е идиотското "дрони", а не "дронове" както е нормата? Да не би на амсалаците от стартъп агитпропа да им се вижда неестетично? Щото може и "дронища", а да не говорим за "дроновища".

  6. 6 Профил на pipon
    pipon
    Рейтинг: 443 Неутрално

    Сега шъ ви нахраним Извинявам се , ама какъв стартъп ви гони тука ,какво иновативно ''нещо '' са произвели г-дата ,като дори ползват готови модули ???? Къде е иновацията ? Това да качиш камера на самолет с дистанционно и да претендираш , че си иноватор ? Я вижте тук ''меката'' на RC-то , има и камери има и софтуер има всичко http://www.bananahobby.com/ Всеки може сам да го реализира
    Тия са псевдо отвсекъде ,поздравления все пак ,че някой глупак им е дал парички

  7. 7 Профил на Момчил Карабулев
    Момчил Карабулев
    Рейтинг: 1440 Неутрално

    До коментар [#5] от "Lemmy":

    "И все пак аз лично много се колебая за дронове. Вероятно бих предпочела дрони. Дронове ми звучи много тромаво, може би правя асоциация с тронове. А дроните все пак са летателни апарати."

    Източник - https://pavlinav.wordpress.com/2014/10/08/1-72/

  8. 8 Профил на aramissss
    aramissss
    Рейтинг: 557 Неутрално

    [quote#5:"Lemmy"]да не говорим за "дроновища". [/quote]
    Дори за "дроновщина".А бъдещето на дроновете не е толкова розово и доходно,както го виждат тия бодри бизнесменчета.
    В щатите вече някои шерифи дават награди за свалени дронове.
    Това са доста скъпи роботи,които могат да бъдат обезвредени и с евтини примитивни средства-лъкове,прашки,бренекета.Или с некой евтиничък дрон.И никой закон не ги пази.Човекът си признава,че при вятър може да се краде спокойно,щото дронът не се контролира тогава.При дъжд вероятно е същото.Но безспорно е,че сезонът за лов на дронове е открит.

  9. 9 Профил на aramissss
    aramissss
    Рейтинг: 557 Неутрално

    Аз съм за "дронОВЕТЕ" и срещу "дронИТЕ".СинОВЕ ,а не синИ,нал'
    тъй?

  10. 10 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 2980 Весело

    До коментар [#7] от "Момчил Карабулев":

    Да-ааа, "дрони" звучи секси като тесни гащи на хипстър и като очила на презрял нърд.

  11. 11 Профил на Ал Бънди
    Ал Бънди
    Рейтинг: 516 Неутрално

    [quote#2:"varna_11"]Това с азбестовите чорапчета на акумулаторите 'грешка в превода' ли е, или е наистина...
    Щото с такова няма да може да лети над земеделски земи - азбеста отдавна бе забранен като канцерогенен... [/quote]

    Азбеста е канцерогенен, когато се изолират цели сгради с него и хора живеят в тези сгради. Няколко десетки грама азбест в един дрон не са опасни за никого!

  12. 12 Профил на Ал Бънди
    Ал Бънди
    Рейтинг: 516 Неутрално

    [quote#6:"pipon"]Извинявам се , ама какъв стартъп ви гони тука ,какво иновативно ''нещо '' са произвели г-дата ,като дори ползват готови модули ???? Къде е иновацията ?[/quote]

    Иновацията е в софтуера и комбинацията на хардуера!

  13. 13 Профил на Додо
    Додо
    Рейтинг: 991 Неутрално

    Прочитайки статията, веднага се сетих за тази сцена


    Cornfield Drone Chase Scene
    https://www.youtube.com/watch?v=bmz9lMP6aQU

  14. 14 Профил на Magen David
    Magen David
    Рейтинг: 825 Неутрално

    [quote#6:"pipon"]Извинявам се , ама какъв стартъп ви гони тука ,какво иновативно ''нещо '' са произвели г-дата[/quote]
    Нищо! Всичко за което говорят не само че съществува от много отдавна, ами е и много по напреднало и усъвършенствано.

    Не казвай не мога. Действай! За да успееш, първо трябва да поискаш.
  15. 15 Профил на г-н Думанов
    г-н Думанов
    Рейтинг: 1259 Неутрално

    В България няма правова система за застраховка на дронове. Застрахова се само пилота. Така че, стреляйте по пианото.

    CONTADOR GRATUITO!
  16. 16 Профил на Devils Slide
    Devils Slide
    Рейтинг: 1255 Весело

    До коментар [#5] от "Lemmy":

    Българският е много шашав език, примерно рак(животното) и мак (цветето) са фонетично доста подобни, ама множествените са съответно раци и макове (отделно в компютърджийската сфера на чуждицата на шкафовете за сървъри приетото множествено е ракове).

    Я някой дето чатка българския академично да обясни има ли някакво поне формално правило

    Persistence of Time
  17. 17 Профил на Kranc MK
    Kranc MK
    Рейтинг: 229 Неутрално

    Браво на момчетата, лично съм говорил с тях и останах с впечатление /когато говорих/ че не знаят какво искът както е и сега. Проекта им бе за софт, а сега се обръщат към коренно различна ниша. Не измислят нищо ново, защото тези самолети както казват ги има от много години. Автстралиците от поне 3 години вече ползват дрони и куадракоптери за земеделие. Не знам те на къде са тръгнали но им пожелавам успех. Съгласен съм с коментар 6 дори.
    Аз също се занимавам с куадракоптери и имам 3, но моят бизнес модел е много сложен и за момента работим още. Ето колеги и на проекта на момчетата който имат вече продукция.
    http://uas.trimble.com/





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK