Димитър Радуков, Uber: Решението на КЗК е без прецедент в Европейския съюз

Димитър Радуков, генерален мениджър на Uber за България.

© Юлия Лазарова

Димитър Радуков, генерален мениджър на Uber за България.



Още с навлизането си в България в края на 2014 г. мобилното приложение за споделени пътувания Uber привлече вниманието на институциите. След множество проверки, Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) реши, че компанията трябва да спре работа докато не отговори на българското законодателство. Услугата има подобни проблеми и на други пазари, включително в Германия, където беше забранена в Берлин, и дори САЩ, където казусите се решават локално във всеки щат. Разговаряме по темата с генералния мениджър на Uber за България Димитър Радуков.


Как се стигна до тази ситуация? Какви бяха вашите аргументи в защита на проверката на КЗК?


- Може би е най-добре да започнем от самото начало. Uber навлезе в България през декември 2014 г. На втората седмица от неговото присъствие в София, се получи един въпросник от КЗК. Държа да подчертая, че това се случва на втората седмица. Същата седмица имаше и проверка от трудовата инспекция. Тогава бяхме в друг офис, чисто нов, реновиран. Инспекцията мереше колко светлина влиза в офиса, дали е прашно и такъв тип абсурдни дейности. Явно са ни чакали. Държавните институции по принцип не действат толкова бързо.




Първоначално реагирахме с насмешка на това посрещане. Постепенно се обърна в нещо по-сериозно и се стигна до решението на КЗК през юли тази година. Ние сме категорично несъгласни с техните заключения. Това решение е без прецедент в Европейския съюз. Навсякъде другаде еквивалентите на КЗК са се изказали положително за Uber.


Това е напълно естествено, тъй като ние сме една нова алтернатива на пазара, внасяме нова услуга, която води до по-качествено обслужване и по-ниски цени. Напълно логично е този тип органи, които са създадени да стимулират конкуренцията, да ни подкрепят. В България се случи точно обратното. Ние смятаме, че КЗК защитава конюнктурни интереси и пазят статуквото. Това не е в интерес на обществото.


Каква беше реакцията на хората в компанията? Какво предстои сега?


- Колегите от Сан Франциско първоначално не можеха да разберат как антимополен орган се опитва да ограничава конкуренцията. Това беше трудно за обясняване. Постепенно разбраха, че в България случаят е по-особен.


Нашата жалба срещу решението на КЗК тепърва ще бъде разглеждана по същество от Върховния административен съд. Услугата е временно спряна, подчертавам временно. В момента търсим начини да отговорим на очакванията на нашите клиенти, на които очевидно услугата липсва.


Както знаете имаме сериозна подкрепа в социалните мрежи. Петицията се оказа изключително успешна като за два дни беше подкрепена от около 20 хиляди души. Това е поредното доказателство, че ние предлагаме нещо ново и качествено, което се търси и има място на пазара. Малко са компаниите, които имат такава подкрепа, особено у нас. Това е вот на доверие за услугата. Ние смятаме, че тя е без аналог на пазара.


Първоначално имаше съмнения дали предлагаме качествена услуга. Този въпрос вече не стои. Може да погледнете и проучването на "Активни потребители", където категорично бяхме определени за най-качествената услуга. Очевидно в София има нужда от такава услуга и би трябвало държавата да стимулира навлизането не само на Uber, а на всякакви иновативни бизнес модели.


Колко души работят за Uber в момента?


- В момента имаме 25 души в нашето дружество и още 150, които работят при наш аутсорсинг партньор, които обслужват клиентите както в България, така и в части от Европейския съюз и страни от бившия Съветски съюз.


Шофьорите не са наши служители и не влизат в тази бройка. Не сме собственици на техните автомобили. От потребителска гледна точка техният брой не е толкова важен, колкото е важно колко бързо би дошла една кола след поръчката. Ако в началото се чакаше средно 15-20 минути, през последния месец преди временното спиране на услугата, времето беше свалено под 5 минути. Аз съм горд с това постижение. То ни доближава до развитите пазари. В Лондон и Ню Йорк например средното време е малко под 4 минути и ние се доближаваме до това, което говори, че доближаваме и качеството, което колегите в други градове са постигнали за много по-дълго време.


Казахте, че шофьорите не са служители на Uber. Как ще коментирате промяната в закона, която беше приета, че шофьорите на таксита ще трябва задължително да са наети от фирма?


- Не смятаме, че засяга нас или нашите партньори-шофьори. В България ситуацията е следната: имаме една изключително иновативна и модерна услуга, а от друга страна имаме едно остаряло вече законодателство, което е писано в края на миналия век, когато нито е имало мобилни приложения или смартфони и хората не са си представяли, че ще имат този тип услуга.


Съответно това законодателство не обхваща изрично споделените пътувания. Това важи и за други услуги, които са наложени на пазара, например "дринк енд драйв" (услугата, в която се поръчва шофьор, който да ви закара с вашия автомобил, защото сте пили, а не искате да оставяте колата си - бел.ред.), която също не се обхваща от законодателството. Същото е и с кола под наем с шофьор.


Има нужда от осъвременяване на законодателството, за да настигне постиженията в технологиите и пазарните иновации.


Имали сте среща с политици в народното събрание. Каква е била нейната цел?


- Имахме официална среща с Гроздан Караджов (депутат от Реформаторския блок) в качеството му на председател на транспортната комисия. Това беше опознавателна среща, на която в последния момент се присъедини и г-н. Радан Кънев. Изложихме нашето виждане за създалата се ситуация в България и ги запознахме с нашата дейност тук.


В София предлагаме услугата Uber X, но също така разработваме софтуер, което е втората ни дейност (Uber X е нискотарифната услуга с т.нар. "ежедневни" автомобили, като в някои градове компанията предлага и други нива с по-луксозни автомобили. Разработваният софтуер се използва в собствената платформа на компанията - бел.ред.). Третата е обслужването на клиенти на Uber не само в България, а и в ЕС и бившия Съветски съюз.


Какво предстои за шофьорите, които сега не могат да използват платформата? Ще има ли някакви компенсации за тях?


- В момента изплащаме това, което им е дължимо. Как ще процедираме от тук нататък е въпрос, който зависи от това какво ще се случи с услугата. Търсим възможности да я пуснем отново.


Според вас в какво се корени проблемът? Чисто юридически ли е или става дума за лобита?


- Чисто юридически според нас няма проблем. Въпросът за лобита е актуален.


Каква е софтуерната дейност, която извършвате тук?


- Центърът за разработката на софтуер в София е един от петте на компанията в целия свят. Тук се разработва софтуер, който се използва във всички градове, в които Uber оперира.


България е привелигирована страна в това отношение, защото освен Uber X, тук компанията развива и други две дейности, които създават допълнително качествени работни места. За програмисти търсим високо квалифицирани специалисти. Софтуерът, който се разработва тук е бутиков, но работи на световно ниво. При нас не е толкова въпрос на бюджет, а да намерим правилните програмисти.


В случай, че съдът забрани окончателно Uber X, компанията ще остане ли в България с другите си дейности?


- Това е добър въпрос. В момента няма окончателно решение. Има такъв риск, но смятаме, че съдът ще вземе правилното решение.


Ще търсите ли помощ от Европейски институции?


- В средносрочен план ще има решение на ниво Европейски съюз. Европейската комисия започна проучване на това как се третират услугите за споделено пътуване, включително Uber в различните държави-членки, защото има разминавания. Европейската комисия търси единна регулация, която да създаде единен пазар.


Отделно предстои съдът в Люксембург да се произнесе веднъж завинаги дали Uber е транспортна компания или онлайн платформа. Смятаме, че той ще вземе правилното решение и този въпрос ще бъде решен.


Защо се случват всички тези разминавания? Регулатори и конкуренти твърдо държат, че сте транспортна компания.


- Ние сме онлайн платформа. Проблемът отчасти е от старото законодателство и е въпрос на чий интереси защитава КЗК. Дали те търсят да стимулират развитието на новите услуги, новите начини на придвижване в града и новите бизнес модели или бранят статуквото. В това се корени същината на проблема.


В случай, че всичко се развие добре за вас, какви ще са следващите стъпки от развитието на Uber в България? Например още градове?


- За момента бяхме фокусирани изцяло върху София. Няма крайно решение дали това ще се промени в бъдеще, но засега фокусът остава върху София като най-голям и перспективен пазар. Тя има нужда от такава услуга, защото градският транспорт все още не е достатъчно развит и не е на добро ниво. Хората търсят алтернативи за придвижване и Uber е един от най-логичните отговори.


Как се развиваше услугата преди да бъде спряна?


- Точно преди спирането имахме около 40 хил. сваляния на приложението. Услугата набираше скорост, вече беше създадена стабилна екосистема и хората очевидно оценяваха плюсовете.


Планирате ли въвеждане и на други услуги?


- Бяхме фокусирани върху Uber X. Не изключвам по-натам да предложим и другите услуги, но считам, че за момента за българския пазар най-подходяща е Uber X.


Имало ли е някакви инциденти или проблеми с шофьорите?


- Не, не е имало нещо сериозно. Смятаме, че като цяло много добре подбираме шофьорите, които се връзват с платформата и заедно с обратната връзка от клиентите се получава една доста здравословна екосистема.


Има най-различни хора, които са се присъединили - от оперни певци до програмисти. За някои това е просто хоби и начин да се разходят с колата, други си помагат с покриване на разходите си за автомобил.

Коментари (62)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на taratanki
    taratanki
    Рейтинг: 271 Неутрално

    И какво от това - вече има прецедент.
    Почна леко да ми писва от този Юбер

  2. 2 Профил на irons
    irons
    Рейтинг: 663 Неутрално

    При последното ми качване на "нормално" такси, шофьорчето пушеше като комин, през прозореца навяваше студ и мръсотия и през цялото време ми беше ядосано за нещо.

    Нормално ли е "нормалното" такси у нас и какво придвижване бихте предпочели?

  3. 3 Профил на true_original
    true_original
    Рейтинг: 380 Неутрално

    явно не са ви добри адвокатите

  4. 4 Профил на michael
    michael
    Рейтинг: 793 Неутрално

    [quote#3:"true_original"]
    явно не са ви добри адвокатите[/quote]


    не е до адвокати, при положение че съда ни е корумпиран и му е кзано какво да отсъди

    до адвокати е в нормална судебна система, която работи въз основа на закона при нас не е така при такива големи дела особено

    Cogito ergo sum :)
  5. 5 Профил на rurade
    rurade
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#2] от "irons":

    Не знам защо много хора променят дискусията от "Спазва ли закона Юбер?" към"Коя услуга предпочитате?"
    Това дали си доволен или недоволен от една услуга не променя факта дали е законна/незаконна!

  6. 6 Профил на Безуспешно чакащ промяна
    Безуспешно чакащ промяна
    Рейтинг: 374 Неутрално

    До коментар [#3] от "true_original":

    Ще се разберат сега на кой съдия трябва да платят и готово. Просто всеки в началото опитва по честния начин. При нас това не работи Комисията за защита ОТ конкуренцията обаче е бетон

    Леко обезчовечен...
  7. 7 Профил на sss77
    sss77
    Рейтинг: 217 Неутрално

    "...имахме около 40 хил. сваляния" - а пътувания колко?
    Все пак не продавате софтуер

  8. 8 Профил на manu_chao
    manu_chao
    Рейтинг: 531 Любопитно

    До коментар [#1] от "taratanki":


    [quote#1:"taratanki"]Почна леко да ми писва от този Юбер[/quote]

    Как пък не ти писна от КОЙ и БОСТАН, вмирисали всичко?


  9. 9 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2165 Неутрално

    Абе Дневник, айде стига с тая реклама на Юбер. Ако пък претендирате, че това е отразяване на актуален за обществото проблем, защо никой не дава думата на отсрещната страна?

    На тоя доводите му са всички друго, но не и законно подковани - единственото което си плямпа е в стил - "ами законодателството е остаряло". Остаряло или не, това е законодателство! КЗК се съобразява с него! Ако не ви кефи - отивате там, дето законодателството не е остаряло.

  10. 10 Профил на Klatikurti
    Klatikurti
    Рейтинг: 426 Неутрално

    А Копърките на летището? ? ?

    КЗК спяха и ако нямаше разследване на господарите дали щяха да се вземат мерки?

    "Досадникът е човек, който ни лишава от самотата ни, без да ни предостави компания." Хосе Ортега и Гасет
  11. 11 Профил на полувишис
    полувишис
    Рейтинг: 269 Гневно

    "Постепенно разбраха, че в България случаят е по-особен."

    нищо не са разбрали колегите ви в Сан Франциско.
    не в България случаят е по-особен.
    България е по-особен случай!

    докато старите комунисти са монополисти в много бизнеси, включително лизинга на таксиметрови автомобили и в таксиметровите услуги, те никога няма да позволят конкуренция да им отнеме печалбите с по-качествена конкурентна услуга, по-доволни клиенти от тази услуга и по-ниски цени за клиентите. и конкуренцията да плаща данъци в хазната.

    http://labs.capital.bg/201601/agentite-dnes
  12. 12 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2165 Неутрално

    До коментар [#4] от "michael":

    Да. Във Франция и Германия, явно също съда е корумпиран.

  13. 13 Профил на rurade
    rurade
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#4] от "michael":

    Добре,да допуснем,че тук съда може по-лесно да му се влияе.
    Ако обаче и тук е взето същото решение като в други държави,в които това е много по-малко вероятно,то допускането за нашия съд е невярно и следователно можем да сме спокойни,че Юбер са поставени на мястото си,което заслужават съгласно сега действащите закони тук!

  14. 14 Профил на rrv
    rrv
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Една мафия си купила КЗК, направила си няколко лизингодателя, няколко таксиметрови компании и са затворили цикъла.

  15. 15 Профил на Индиана
    Индиана
    Рейтинг: 931 Неутрално

    До коментар [#1] от "taratanki":

    На мен пък леко ми писна от услугата "бакшиш".

  16. 16 Профил на nniikkii
    nniikkii
    Рейтинг: 287 Неутрално

    Стига с тоя Юбер, де! В цяла Европа са изритани! Адмирирам подхода и качеството на предлаганата от тях услуга, но очевидно има доста точки, по които са извън рамките на правила и закони.

  17. 17 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 1507 Любопитно

    Освен в Германия и във Франция, "Юбър" си има проблеми и в самите САЩ, та не ми е ясно как може нещо да е "безпрецедентно", когато има достатъчно прецеденти.

    https://www.mainstreet.com/article/uber-banned-in-5-us-cities-that-want-your-taxi-business/page/5

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  18. 18 Профил на tyankata
    tyankata
    Рейтинг: 217 Неутрално

    И нито дума в това интервю, че возейки хора срещу заплащане автомобилната застраховка НЕ ВАЖИ!

    А стане ли катастрофа Юбер ще се оправдаят с глупавият им софтуер и шофьора да се оправя.

  19. 19 Профил на Bai Stavri
    Bai Stavri
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#1] от "taratanki":

    А от корумпирания съд които обслужва интересите на шепа "олигарси" не ви ли писна ?

  20. 20 Профил на lout66
    lout66
    Рейтинг: 558 Неутрално

    Не мога да разбера как уж голяма компания започва дейност без разрешителни , а това което споменава господина за меренето на осветлението в офиса се нарича служба по трудова медицина .Това че се правят на луди че не знаят законите не е оправдание , законите са добри когато важат за всички.

  21. 21 Профил на iceto_
    iceto_
    Рейтинг: 362 Неутрално

    Това важи и за други услуги, които са наложени на пазара, например "дринк енд драйв"

    харесва ми как смесват две различни услуги и вадят доводи за тяхната. В едини случай си имаш чиста таксиметрова услуга, а в другия си наемаш шофьор да те вози.

  22. 22 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Не искам да доближавам такси в България освен ако не е крайно наложително. Снощи една раздрънкана ОК колица (може и менте да беше, но сам съм си виновен), с дебелак зад волана и миризма на пепелник, за 11 км ме тарифира с 15 лв. Отдавна не съм се возил на такси, но се съмнявам чак толкова да са се вдигнали цените. Помпи ли слагат, какви ги вършат не знам. Но без истинска конкуренция тези измамници няма как да се оправят.

  23. 23 Профил на FvH
    FvH
    Рейтинг: 656 Неутрално

    Такава е правната рамка в ЕС. Не може част играчите на един пазар да спазват някакви правила, ако и правилата да са страшно тъпи, а останалите не. Съгласен съм, че Юбер предоставя по-качествена услуга, но също така твърдя, че са транспортна компания, а не "онлайн платформа". Променете правилата за всички.

    One should be free to do whatever he wants, as longs this does not interfere with the equal right of everybody else to do the same.
  24. 24 Профил на dj x2805
    dj x2805
    Рейтинг: 468 Неутрално

    Не знам но нашите таксита са КОЧИНИ - почти всичките! Не виждам смисъл от тях!
    Онзи ден ми е паднал телефона в едно такси - звъня им и жената при обяснението ми и въпроса ми може да попита каза "НЕ!" и ми затвори.
    Лятото я най-голямата жега бях за кратко без автомобил - НИТО един нямаше с пуснат климатик! Ужас вътре... Абе да се мащат незабавно

    www.soundcloud.com/x2805
  25. 25 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4294 Любопитно

    "Димитър Радуков, Uber: Решението на КЗК е без прецедент в Европейския съюз"

    Ти да видиш! До кога тия Юбери ще продължават да лъжат и мажат!? Юбер е ЗАБРАНЕНА в няколко европейски държави вече и това стана преди България! Освен това Юбер е забранен в десетки различни държави в Латинска Америка и Азия! Само в САЩ тази компания се развива! Само там няма толкова стриктни регулации и правила за таксиметровия превоз! Това е!

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  26. 26 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#25] от "Иво":

    Ти да видиш тук със стриктните регулации и правила как местните не лъжат, а! КЗК очевидно обслужва чужди интереси. Можеше просто да ги натиснат и вкарат в някаква рамка, да плащат лицензи като другите. Вместо това помагат на нашенските мутри да продължават с измамите.

  27. 27 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 1507 Весело

    До коментар [#25] от "Иво":

    Този "номер" минава единствено пред хора, които четат само "Дневник" и нищо друго, но те пък са длъжни да пробват. Твърди се, че цирковият предприемач П. Т. Барнъм (макар че авторството му се оспорва) е отсякъл: There's a sucker born every minute, или "Всяка минута се ражда по един лапнишаран".

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  28. 28 Профил на thenetizen
    thenetizen
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#5] от "rurade":

    Защото в държавите, където Uber предоставя услуги, останалите таксиметрови услуги са също на ниво. Не коментирам дали са по-скъпи или по-евтини от Uber. Просто има ниво. В България ниво на таксиметровите услуги няма. Може да минават регулации и т.н., но регулация за поведение на таксиметров шофьор няма. Регулация за качество - няма. Дори и да има такива, те не се прилагат. Uber успя да предостави сравнително високо качество на сравнително елементарна услуга. Затова хората не са доволни и не ги интересува много за регулации.

  29. 29 Профил на rurade
    rurade
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#28] от "thenetizen":

    Разликата в качеството не е основание да се предлага незаконна,спрямо сегашните закони , услуга!
    А това за хората ,че не ги интересуват регулациите е все едно да кажеш на хората им харесва да вземат наркотици и не им пука, че е забранено!

  30. 30 Профил на Skydiver
    Skydiver
    Рейтинг: 513 Неутрално

    Чиста манипулация, в цял ЕС са обект на същите решения по обективн причини.

    Както Убер, така и класическите таксиметровите компании са си класически франчайз - те си дават логото на независими шофьори и упражняват контрол над тях.
    Класическите компании обаче контролират законността на шофьорите си, докато Убер контролират само качеството (и го правят по-добре разбира се защото им е единствен фокус). Визират се като посредници които нямат никакъв ангажимент да проверяват дали шофьора насреща е данъчно-осигурително и лицензионно изряден.
    Е няма как държавата да е ок с това - всички други такси компании ще кажат "а, и така можело" и ще престанат да си следят шофьорите за касови бележки и подобни. В по-общ план същият аргумент е валиден и при перачите на пари и собствениците на заведения в които се продава дрога - те не правят нищо незаконно, само умишлено си затварят очите.

  31. 31 Профил на Skydiver
    Skydiver
    Рейтинг: 513 Неутрално

    До коментар [#2] от "irons":

    Пушенето ми е голям проблем, ето наблюдение от поне 50-100 таксита ползвани всяка година:
    Преди 4-5 години големите фирми почнаха да ги държат изкъсо. Оттогава приблизително 15-20% от шофьорите пушат когато вляза. 2/3 от тях сами питат дали да загасят, 1/3 не питат а чакат аз да им кажа. Не съм имал обаче нито един случай (от стотици таксита) шофьор да възрази или да се забави в спирането на цигарата повече от няколко секунди.

  32. 32 Профил на raz_2_tri
    raz_2_tri
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#22] от "gogo2011":

    щом е "снощи", значи нощна тарифа, с първоначална такса и такса "поръчка" (ако има) и два-три светофара става около лев и нещо на км, напълно нормално

  33. 33 Профил на dj x2805
    dj x2805
    Рейтинг: 468 Неутрално

    До коментар [#30] от "Skydiver":

    Е как да стане бре момче - че контролирам шофорите Нека пият нека пушат, климатик да пускат и вътре да мирише на кочина!

    www.soundcloud.com/x2805
  34. 34 Профил на skrita_sila_m
    skrita_sila_m
    Рейтинг: 426 Весело

    Доста смешно момченце с още по-смешни и жалки аргументи. Да спазват законите или да си обират крушите.

  35. 35 Профил на Рим
    Рим
    Рейтинг: 2229 Неутрално

    Шофьорите на таксита плащат годишен данък върху оборота (10 %)! Въпрос: как ще формира данъка си шофьорът на юбер и въобще, как ще бъде контролиран, след като по нищо не личи, че колата е такси? Отговор - НИКАК! За това тази фирма няма място в България. Да не говорим, че трябва да минава два пъти годишно на преглед ( както са такситата) и да има застрховка на всички места, както са всички таксита...

    ДЕМОКРАТИ ЗА СИЛНА БЪЛГАРИЯ
  36. 36 Профил на drumbass
    drumbass
    Рейтинг: 217 Неутрално

    [quote#5:"rurade"]Това дали си доволен или недоволен от една услуга не променя факта дали е законна/незаконна! [/quote]

    честно казано услугата е законна...хайде, ако не законна, то по ръба на закона.

    стриктно погледнато, ако има някой нарушаващ законите, това са самите шофьори, които извършват възмезден превоз.

    ако шофьорът е регистриран и лицензиран таксиджия и си плаща данъците, всичко ще е тип-топ.

    странно защо обаче таксиджиите нямат желания да работят с юбер

  37. 37 Профил на primaxm
    primaxm
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Тъкмо се чудех кога ще цъфне днешната статия за Юберците. хахаха няма пропуск, няма. пари са броили хората. хахах

  38. 38 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor
    Рейтинг: 362 Неутрално

    До коментар [#35] от "Rim":

    Всички пари, които получават шофьорите преминават през някоя банка, така че лесно могат да се проследят, ако за данъците става дума... Така че отговорът не е е НИКАК...
    Малко ме дразнят с това "споделено пътуване". Ако наистина това е целта им, щяха да направят някакъв вид абонамент за шофьори и пътници, щяха да ги свържат и да ги оставят сами да се разбират. Има такива сайтове вече и то безплатни...
    Принципът на Uber също не е нов. От повече от 15 години има сайтове за freelance, които свързват клиент и изпълнител и уреждат плащанията, но не наемат изпълнителите, както и Uber не наемат шофьорите.
    Тях никой никога не ги е гонил, въпреки че нарушават безброй закони в много страни, но формално се измъкват с общите си условия, че не носят отговорност, ако някой някъде нарушава местните си закони.
    Uber могат да ги обвинят само в "съучастие" с шофьорите при нарушаването на законите, защото формално те наистина ни са транспортна компания.

  39. 39 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1005 Весело

    Убер плаща ли осигуровки на шофьорите си, за времето през което те извършват превози? Знам, че не плаща, ама все пак да попитам!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  40. 40 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1005 Весело

    До коментар [#2] от "irons": [quote#2:"irons"]При последното ми качване на "нормално" такси, шофьорчето пушеше като комин, през прозореца навяваше студ и мръсотия и през цялото време ми беше ядосано за нещо. [/quote] слизаш, и си хващаш друго!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  41. 41 Профил на npocmaka
    npocmaka
    Рейтинг: 441 Неутрално


    До коментар [#5] от "rurade":

    Точно в случая с Убер колкото им е по-незаконна услугата с толкова по-голямо удоволствие ще я ползвам ( заради типична андрешковщина ).

    В България е незаконно да гледаш порно , да пушиш трева , да сваляш филми/музика/книг от интернет, да вариш/пиеш домашна ракия без да плащаш акциз, да гледаш домашни животни без да плащаш такса в общината, да си свалиш радиора ..и вероятно мога да изброявам до безкрай. Мога да се обзаложа че си прегрешил пред закона поне по една от изброените точки.

    В България законите са неадвекатни се ползват за репресии а не за удобството на хората . Колкото и да навираш закони в лицето на хората не прави аргументите ти валидни (поне не и в България).

    Надявам се Убер да стартират отново без особено да се съобразяват с КЗК.
    Убер нямат и никакъв проблем да си направят плащанията "непроследими" - https://newsroom.uber.com/bangalore/2015/09/blrcash/

    Избора е между лудитизъм и прогрес.

  42. 42 Профил на npocmaka
    npocmaka
    Рейтинг: 441 Неутрално

    До коментар [#39] от "ДСБ+Москов фармацевтична МАФИЯ! Реекспорт-300 млн":

    Не и не е необходимо. В случая Убер свързва клиент и някой който предоставя услуга. Лична работа работа на шофьорите е дали искат да внасят осигуровки.

  43. 43 Профил на stef
    stef
    Рейтинг: 463 Гневно

    Истината за Uber се крие в този кратък откъс:
    https://www.youtube.com/watch?v=09DonoqSuFs

    Stef
  44. 44 Профил на curious1234
    curious1234
    Рейтинг: 537 Неутрално

    На много места жълтите таксита са картел и плащат на политици, за да не пускат други играчи. Затова по-добрата и по-сигурната услуга на понякога се забранява или ограничава.

    Новите идеи и личната инициатива обаче не могат дълго да бъдат забранявани. Хората не са вещи или роби, принадлежащи на законодателите. Когато един закон е необмислен или остарял, трябва да се промени, а не хората да се отказват от технологични подобрения, за които са се сетили, че са възможни и достатъчно сигурни. Да се лишим от тях, само защото законодателят не ги е предвидил?

    Както знаем, в България най-сигурно и удобно се пътува с... БДЖ.

  45. 45 Профил на rurade
    rurade
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#41] от "Vasil Arnaudov":
    Не ти навирам нищо-законите не ги пиша аз,но всички живеещи в Република България са длъжни да ги спазват,независимо от личното им мнение!Не са нужни аргументи за доказване на това!
    Аргумента няма да спазвам закона ,защото така повече ми харесва изглежда много привлекателен до момента ,когато се окажеш от другата страна!Ако те пребият или ограбят и тези ,които го извършат кажат-така ни харесва и го правим ,защото и други го правят-дали ще си съгласен с тях?А също ако извършат престъплението си срещу теб с някаква много напредничава технология-например изключат ти алармата на колата и я откраднат-пак ли ще си много радостен,че си жертва на прогреса?
    Беззаконието ражда още по-голямо беззаконие!
    Законите се използват за репресия-това е вярно само за хората ,които не ги спазват!Тези които ги спазват не са престъпници и не се преследват от закона!
    Отговорността пред закона е лична,даже и някой да нарушава закона той не може да направи Юбер невинен и да го узакони,щом са спрени!Това не е аргумент ,а манипулация!Обзалагането за нещо ,пък е необосновано предположение без никаква тежест.
    Дали могат да си направят преводите непроследими-едва ли !В по-напредналите държави ще ги изловят за нула време-тук с малко закъснение!
    Надяваш се да стартират-ако се съобразят с законите тук защо не!?Тъкмо ще увеличат конкуренцията.
    Избора не е прогрес или законност,а законен прогрес!

  46. 46 Профил на npocmaka
    npocmaka
    Рейтинг: 441 Неутрално

    До коментар [#45] от "rurade":

    "законите не ги пиша аз" - за мен точно това е проблемът.
    Нито ти , нито аз имаме влияние върху това как да изглеждат законите . Докато някаква малка група си приема закони каквито и харесват , могат утре да легализират и робството (всъщност те и точно това се опитват да направят в някаква степен)

    А прогресът винаги е бил в някаква степен незаконен поради простата причина че всеки сдобил се с някаква власт се опитва да я задържи както може - най-често със закони. (примери много - в Русия железопътният транспорт е бил забранен до началото на 20 век защото царят се страхувал ,че това ще доведе до революции; В северна корея интернетът е забранен; В някои ислямски държави е забранена съвремената медицина и т.н.)

    Не можеш да сложиш иновациите в законови рамки - винаги законът е догонващ (и се опитва да налага регулации)

  47. 47 Профил на rurade
    rurade
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#46] от "Vasil Arnaudov":

    Юбер могат да работят в България ,но искат те да налагат правилата ,което няма как да стане-същото им се случи и на други места!Ако са толкова добри в това ,което предлагат ,а не са просто заобикалящи закона, регулиращ този бизнес тук, те ще пробият и законно!Очаквам с нетърпение какво ще се случи!
    Нямам нищо против тяхната идея и начин на работа!

  48. 48 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor
    Рейтинг: 362 Неутрално

    До коментар [#39] от "ДСБ+Москов фармацевтична МАФИЯ! Реекспорт-300 млн":

    Хайде, не знаете, как работи Uber. Разбирам. Никой не е длъжен да знае...
    Но поне статията прочетете! Uber нямат шофьори!
    Uber просто превежда парите от клиентите на шофьорите към сметките на самите шофьори. И си задържа процент...
    Шофьорите не са служители на, нито са наети от Uber.
    Шофьорите трябва да се осигуряват, плащат данъци и да имат лицинз за дейността си.
    Както правят всички други самонаети.

  49. 49 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2131 Любопитно

    [quote#42:"Vasil Arnaudov"] В случая Убер свързва клиент и някой който предоставя услуга.[/quote]
    Сиреч сводник.
    А как стои въпросът с "развързването" на клиента от услугващия? Например при спор за цената на услугата или за "качеството на услугата"? Може ли клиентът на базата на издадения счетоводен документ да си заприходи плащането като разход или да го ползва като веществено доказателство в съда?
    При ПТП застраховката на "услугващия" покривали щетите нанесени на клиента?

  50. 50 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor
    Рейтинг: 362 Неутрално

    До коментар [#49] от "wanderer":

    Ако наистина Ви вълнуват тези въпроси, просто идете на сайта на Uber (https://www.uber.com/) и четете...

  51. 51 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2131 Неутрално

    До коментар [#50] от "tie_interceptor":

    Мен ме вълнува правната регулация на услугите (67% от БВП, но само 20% от ДОД) ... защото като свободен човек не обичам някой да ме обслужва, сиреч да завися от някого.
    Защото, у нас като се дадат някому права (сегашните бакшиши със стоянки по спирки и кръстовища), това е за сметка на свободните хора (избягвам улици, където има такси-стоянки запречващи видимостта на пътя или има риск от непозволени маневри). В случая на Юбер, ако заработят при неясна регулация, очаквам някаква инициатива "дайте да дадем" за бъдат "кокошките щастливи". Нещо от рода на "яките дупцета", де трябваше да получават пенсия десет години от Професионален пенсионен фонд, но понеже били тарикати и не внасяли, сега НОИ със субсидии от държавния бюджет им плаща пенсиите. Остават само уверенията, че юберджията никога не може да бъде безработен или още по-малко болен.

  52. 52 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 2265 Неутрално

    [quote#29:"rurade"]да се предлага незаконна,спрямо сегашните закони , услуга! [/quote]

    Съботата е направена за човека, а не човек за съботата.
    (Марко 2:27,28)

  53. 53 Профил на полувишис
    полувишис
    Рейтинг: 269 Любопитно

    До коментар [#17] от "baba_zozolana":

    а в коя държава анти-монополните органи забраняват бизнеса на Убер?!?

    http://labs.capital.bg/201601/agentite-dnes
  54. 54 Профил на Легионер
    Легионер
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Дано Uber успее да се пребори на българския пазар. Таксиметровите услуги в София са под всякаква критика или по-скоро поведението на водачите, които са с такова самочувствие и ниско възпитание, чак се чудиш в такси ли се возиш срещу заплащане или ти прави услуга...

    Отговарям и общувам във форума само с хора, които спазват добрия тон, уважават чуждото мнение и са коректни в изказванията си.
  55. 55 Профил на A hombros de gigantes
    A hombros de gigantes
    Рейтинг: 481 Неутрално

    Uber в Испания също е забранен, но от съдебно решение.

  56. 56 Профил на Batezuzi
    Batezuzi
    Рейтинг: 502 Неутрално

    Ммда на колегите им от Сан Франциско трябва да се обеснява как тук такситата са на батко и братко, които не се интересуват от колко качествена услуга продават, а колко шофьори са си купили коли на лизинг на тройна цена. Логично следа намаляването на бизнеса покрай метрото с навлизането и на uber им дойде малко в повече и се задействаха на мига.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  57. 57 Профил на ungeheuer
    ungeheuer
    Рейтинг: 479 Неутрално

    До коментар [#23] от "FvH":

    но таксиджиите не искат това! Те искат да има регулация и тя да им осигурява протекции. С ник като вашия, би трябвало да се радвате на конкуренцията и иновацията.

    Тук гледам че много хора приемат законите за даденост, по тази логика, всички, протестирали срещу комунизма през 1989 са престъпници срещу "легитимната" власт?

  58. 58 Профил на tsen1956
    tsen1956
    Рейтинг: 217 Неутрално

    "За някои това е просто хоби и начин да се разходят с колата"...

    Излиза, че "Юбер" е и благотворителна организация. Осъществява мечтата на някои да се разходят от "Булина ливада" до "Коньовица" и то за чужда сметка. При това пада и по някоя парица за "благодетеля".

  59. 59 Профил на Johnnie
    Johnnie
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Вие може да не сте съгласни с КЗК, но Петко Николов е сменил четири правителства вече, защото другите са доволни...

    И Алексей Петропв е доволен и свинята с катарзиса е доволен, и вальо златев е доволен и гриша ганчев и въобще всякакви престъпници са доволни...

    -Тате, какво трябва да продаваш за да си купуваш скъпи коли, яхти, хотели? -Родината, сине, родината...
  60. 60 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor
    Рейтинг: 362 Неутрално

    До коментар [#51] от "wanderer":

    Какъв дълъг пост и почти нищо по темата...
    Ако сте свободен човек наистина, най-вероятно работите за себе си и/или други работят за Вас.
    В такъв случай би трябвало да са Ви известни регулациите...
    Би трябвало да сте наясно също, че големи приходи не означават непременно големи печалби.
    Uber не са светци, но ги обвиняват в какво ли не, само не и в каквото са всъщност са съгрешили и никой не говори за самите шофьори, че дори и за пътниците.
    Защото, ако го няма Uber, конкуренцията отпада автоматично.
    Както няколко пъти писах, дори български сайтове за споделено пътуване има от няколко години и тях, на никого не му е минало през ума, да ги спира... Просто защото те наистина работят с идеална цел и не влагат толкова усилия да организират целия процес. Не са конкуренция на такситата....

  61. 61 Профил на rrn10393129
    rrn10393129
    Рейтинг: 322 Неутрално

    Жалбата лесно може да се провери от кого е пусната - от Ок супертранс - Лазаров е приближен на властта и всеки по-запознат знае на каква тема е тази близост.От там надолу по пирамидата и ето го резултатът....

  62. 62 Профил на Златин Златев
    Златин Златев
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    [quote#57:"ungeheuer"]много хора приемат законите за даденост[/quote]
    Доста точно

    "Ние не наследяваме земята на нашите предци, ние я взимаме назаем от децата ни." Индианска поговорка




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK