Мъск: Tesla е на три години от напълно автономни автомобили

Мъск: Tesla е на три години от напълно автономни автомобили

© Beck Diefenbach, Reuters



Tesla Motors е само на три години от предлагането на напълно автономни автомобили, обяви нейният основател Елън Мъск. Той направи това изявление по време на представянето на нов софтуер, който дава частични автономни възможности на колите на компанията.


Мъск уточнява, че колата чисто технически може да е готова в рамките на три години. Той обаче допълва, че след това ще мине още време, докато тя получи одобрение от регулаторите и й бъде разрешено да се движи по пътищата. Този срок ще е различен според всяка държава и може да достигне няколко години, казва основателят на Tesla. Самият той и компанията вече работят по този въпрос и водят преговори с регулаторите, много от които обаче първо искат да видят и тестват автомобила.


Засега колите на Tesla ще предлагат частични автономни функции. От днес те поетапно ще получат нов софтуер, който ще им позволява да спазват дадена скорост и дистанция спрямо автомобила пред тях, както и да не напускат лентата на движение. Мъск подчертава, че функцията в "бета версия" и шофьорите трябва да държат ръцете си на волана по всяко време дори и когато тя е активирана. Мъск допълва, че в момента шофьорите ще са отговорни за всеки инцидент. Едва когато самоуправляващите автомобили са доказали своята надеждност, ще може да се обсъжда свалянето на отговорността от хората.


Следващата версия на софтуера ще позволи и спиране пред къщата и даване на команда колата сама да влезе в гаража. Тя ще може и сама да излиза от гаража и да спира пред дома на своя собственик.  Сегашната версия ще позволява автоматична смяна на лентата на движение при пускане на съответния мигач, автоматично паркиране в достатъчно голямо място, автоматично избягване на препятствия и предупреждения за опасност от страничен удар. Цялата система постоянно изпраща информация за състоянието на пътищата и поведението си до централната система. Това й позволява да се "учи" и според Мъск с всяка седмица функцията ще става все по-прецизна и по-добра.

Коментари (37)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ppopov_67
    ppopov_67
    Рейтинг: 929 Неутрално

    Всеки знае да си тества софтуера за автономно каране и паркиране в Америка.
    ДА ЗАПОВЯДАТ ДА ГО ТЕСТВАТ В СОФИЯ!
    Тогава ще им кажа, че са юнаци.

  2. 2 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2855 Неутрално

    Да са живи и здрави хора като Елън Мъск.Те са"лудите"които движат света напред.

  3. 3 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2367 Неутрално

    Напълно автономните автомобили според мен са утопична глупост. Екологичния и оптимизиран транспорт е масовия. Не виждам много полза от автономна кола, ако ще виси в задръстването...

  4. 4 Профил на oporna_to4ka
    oporna_to4ka
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Ай дерзайте, пък ние стискаме палци това да се случи!

    Добрата тролска практика повелява - Дявол трябва да играе в главите на гражданите на републиката, за да може крадците да олепят властта
  5. 5 Профил на calc
    calc
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Ние, у БГ, сме на около 30 /трийсе/ год.

  6. 6 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 812 Неутрално

    Колкото и да е съвършен един компютър той никога не може да замени човешкият мозък в критична ситуация.Понякога в сходни ситуации се изискват различни решения-например дали да се ускори или намали.Идеята за автономен автомобил със сигурност е привлекателна за жените,но аз лично не бих поверил живота си на такъв автомобил.

  7. 7 Профил на biss Mark
    biss Mark
    Рейтинг: 1499 Неутрално

    На мен пък ми харесва да си карам колата и да сменям предаваките ръчно. Проблемите ми са повече на бензиностанцията.

    Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.
  8. 8 Профил на alighieri
    alighieri
    Рейтинг: 409 Неутрално

    Дневник, пожелавам ви един ден да налучкате как се пише правилно името му.

  9. 9 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1211 Неутрално

    Нямам претенции да съм велик като Мъск, обаче сега публично ще заложа наличната си чест срещу него и ще кажа, че НЯМА да видим самоуправляващи се коли на магистралите в Америка и след 5 години.

    В специални условия, тестови участъци, възможно дори цели тестови градчета направени примерно изцяло от такива автомобили - да.

    Наравно с другите на пътя и управлявани самостоятелно - не.

    Като допълнителни режими - може би да.

    Би било удобно и полезно в задръстване, където хем риска е малък, хем задачата - проста, хем ползата от автоматичното оптимално тръгване на цялата колона едновременно - голямо.

    Авто-паркинг също е удобно и полезно за много хора. Но това и сега го има.

    То е толкова далече от самоуправляваща се кола колкото Елайза за Епъл 2 беше от изкуствен интелект.

    Най-вероятно Мъск много добре знае какво говори, просто медиите го изопачават.

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  10. 10 Профил на Коки
    Коки
    Рейтинг: 581 Любопитно

    Номерът е да се направи автономна от зареждане с гориво/ток, но ми се струва далече...

  11. 11 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3720 Неутрално

    секи 4ти кв.км

    Автомобили ще произвиждат амтомобили, продават автомобили,
    купуват амтомобили и яздят автомобили??

    That would be very carried away too much.

    "Мъск: Tesla е на три години от напълно автономни автомобили"

  12. 12 Профил на bpcorp
    bpcorp
    Рейтинг: 880 Неутрално

    За да се справят в хаоса на движението в България, автономните автомобили трябва да са снабдени с изкуствен интелект.

  13. 13 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1676 Весело

    ''Tesla Motors е само на три години от предлагането на напълно автономни автомобили, обяви нейният основател Елън Мъск.''

    А ще могат ли сами да си зареждат батерията, сами да отиват в сервиза за ремонт и други подобни? Това разбирам под ''автономност''.

  14. 14 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3720 Разстроено

    мани мани

    Да. Няма нещо за нищо.
    Даваш контрол и прочее - за да получиш "удобство".

    ......................................................................

    Де ги лево обучават, задкулисно направляват...

    Случай преди седмица-две.

    Дама шофьор излезе с колата си от изхода на платен паркинг...
    на заден ход.
    Наблизо пред който единствен изход на паркинга има трамвайна линия (ползвана).

    Пресече на заден ход трамвайната линия.

    Продължи на заден по тясна уличка с паркирани коли.

    По пътя принуди една-две насрещно движещи се
    да се е върнат или приберат встрани.

    Спря преди пряка и много натоварена с трафик улица - за да качи колежка приятелка позната.

    Продължи на заден с ляв завой в натоварената с трафик улица.

    Продължи през насрещно движение...
    най-сетне напред И в дясна лента.

    До коментар [#6] от "robocop1":
    Колкото и да е съвършен един компютър той никога не може да замени човешкият мозък в критична ситуация.Понякога в сходни ситуации се изискват различни решения-например дали да се ускори или намали.

    Идеята за автономен автомобил със сигурност е привлекателна за жените,

    но аз лично не бих поверил живота си на такъв автомобил.

  15. 15 Профил на elevation04
    elevation04
    Рейтинг: 639 Весело

    До коментар [#3] от "niakoi_si":
    Точно автономните автомбили ще са бъдещия обществен транспорт: Пиеш си сутрин кафето и докато четеш нещо по смарта си поръчваш електрокаб да те вземе от вас до офиса...Естествено , няма да се возиш сам - ще бъде споделено пътуване - това е близкото бъдеще

  16. 16 Профил на Zdravko Z.
    Zdravko Z.
    Рейтинг: 617 Неутрално

    Българската версия сама ще решава и кога да напсува другият шофьор!

  17. 17 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2367 Неутрално

    До коментар [#15] от "elevation04":

    Да. И блокира на кръстовището на Орлов мост в час пик и следващия половин час пиеш кафе и дъвчеш бисквити гледайки тъпо.

    Истината е в масов транспорт. Под земята, над земята, във въздуха ако щеш. Най-ефективно и евтино излиза масовото. Прозряли са го хората преди няколко века!

  18. 18 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2367 Неутрално

    До коментар [#9] от "Боби Колев":

    Всъщност Мъск си го е казал съвсем точно, до 3 години ще имат работеща автономна кола. 1 бр или 1000 бр. все тая. Но никъде не е казал, че ще са масово по улиците, само регулирането законово ще отнеме десетилетие.

  19. 19 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 812 Неутрално

    До коментар [#15] от "elevation04":
    И като искаш да отидеш с автомобила на гости на любовницата пак ли ще има споделено пътуване?

  20. 20 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 1078 Неутрално

    "Автономен" е подвеждаща дума. Това, че има алгоритъм, който го кара да се движи без шофьор, не значи, че колата може да се справи с всяка ситуация.

    Работата е там, че дори най-финият алгоритъм не може да изчерпа "света". И това трябва много добре да го знаят точно хората, които се занимават с изкуствен интелект. Това НЕ Е изкуствено съзнание, тоест не може да се справи с истински нововъзникнали ситуации; може да мисли само "на едро", но един разсипан пясък на пътя...и вече ситуацията става нова, с неочаквани резултати.

    Даже жена ще се справи по-адекватно...

  21. 21 Профил на elevation04
    elevation04
    Рейтинг: 639 Весело

    До коментар [#19] от "robocop1":Няма да има любовници тогава, а подобни потребности ще се задоволяват чрез специални устройства... гледай сайта на OKULA...менят се времената човече...

  22. 22 Профил на qwertqwert
    qwertqwert
    Рейтинг: 982 Неутрално

    До коментар [#9] от "Боби Колев":
    обаче сега публично ще заложа наличната си чест
    --------------
    По-внимателно със залозите, че щом по тесните гръцки улички започват да се движат еспериментални автобуси може и да останеш без чест.....

    http://www.dnevnik.bg/sviat/2015/10/12/2625285_v_gurciia_testvat_gradski_transport_bez_shofyori_video/

    След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?
  23. 23 Профил на qwertqwert
    qwertqwert
    Рейтинг: 982 Неутрално

    Мъск да се концентрира върху пробега ,че сегашния е никакъв.
    След това масирани държавни облекчения за покупка на ел автомобили...... и арабите обратно по камилите, руснаците на снегоходките.... Ех, мечти.....

    След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?
  24. 24 Профил на helixs
    helixs
    Рейтинг: 240 Неутрално

    Защо пък не?
    Кой би си помислил преди 5-6 години, че ще говориш на телефона си на български и той ще пише текст в реално време?
    ... или пък, че ще можеш да видиш снимани всички пътища в България (дори и до махала Пърша)

  25. 25 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 1078 Неутрално

    Наскоро имаше скандал с хакнати коли...тук възможностите са неограничени. Да не забравяме, че машината никога не е "автономна"- в нея най-хубавото е, че прави точно това, което й кажеш. Също така най-лошото на машините е, че правят точно това, което им кажеш.

  26. 26 Профил на biss Mark
    biss Mark
    Рейтинг: 1499 Любопитно

    [quote#23:"qwertqwert"]След това масирани държавни облекчения за покупка на ел автомобили...... и арабите обратно по камилите, руснаците на снегоходките.... Ех, мечти.....[/quote]

    Проблемът идва И от едно друго място -- петролните компании. Защото там са истински големите печалби. Тях най ще ги заболи.

    Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.
  27. 27 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 1078 Неутрално

    До коментар [#24] от "helixs":

    Проблемът е, че дори за ежедневни и прозаични нещица в нета има събрани екипи, които непрекъснато да проверяват и да поправят бъгове.

    Ако не го правят, най-много услугата да дава някои досадни грешки.

    Обаче когато софтуер е закачен за 1500 кила метал...е тогава вече грешките ще са по-скъпи. Високите технологии са много крехко нещо, а напоследък няма стандарти, всеки си мисли, че ще промени света с великия си алгоритъм (само дето както се знае от около 100 години, светът не може да се изчерпа с логика или алгоритъм, което винаги ще води до грешки...)

    И докато може да е досадно да ти спре Фейсът или Скайп за няколко часа, ако ти спрат всички "автономни" коли, ще стане интересно.

  28. 28 Профил на winner1
    winner1
    Рейтинг: 466 Неутрално

    "Сегашната версия ще позволява автоматична смяна на лентата на движение при пускане на съответния мигач..."
    Отсега ви казвам, че никой който е карал БМВ няма да си купи подобна кола.

  29. 29 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1211 Неутрално

    До коментар [#17] от "niakoi_si":

    Да.

    Колкото преди 15 години до 5 години направиха ваксина за СПИН или колкото преди 55 години до 15 години направиха изкуствен интелект.

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  30. 30 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1211 Неутрално

    До коментар [#22] от "qwertqwert":

    "Захранвани с 6 акумулатора, те могат да се движат единствено по строго определен маршрут и ако на него има някакво препяствие, датчиците подават команда и микробусът спира. "

    И това, което казах:

    "В специални условия, тестови участъци, възможно дори цели тестови градчета направени примерно изцяло от такива автомобили - да. "

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  31. 31 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1211 Неутрално

    До коментар [#24] от "helixs":

    Всъщност първо не го прави в реално време и второ - защото първото наистина е възможно при достатъчно изчислителна мощ - той успява да направи някаква що-годе сполучлива транслация на казното, обаче му липсва каквато и да е форма на интелегентност, която да му позволи да се учи и да подобрява качеството на интерпретацията или превода.

    Общо взето удобно за къси и ясни фрази, но неприложимо в разговорен език.

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  32. 32 Профил на drumbass
    drumbass
    Рейтинг: 238 Неутрално

    [quote#6:"robocop1"]Колкото и да е съвършен един компютър той никога не може да замени човешкият мозък в критична ситуация[/quote]

    В критични може, но не и в нетипични. Както сте казали, има значение от ситуацията. Където решението е тривиално, но времето за реакция е критично или пък в случаи където е необходимо прецизност и/или повтаряемост, машините обикновено се справят по-добре. Когато обаче ситуацията изисква иновативност и адаптивност, тогава повечето хора могат да вземат по-добро решение.

    [quote#12:"bpcorp"]За да се справят в хаоса на движението в България, автономните автомобили трябва да са снабдени с изкуствен интелект. [/quote]

    за каквото и да е движение си трябва изкуствен интелект. то не е само газ-спирачка, трябва и решения да се вземат във всеки един момент.

  33. 33 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 812 Неутрално

    [quote#32:"drumbass"]В критични може, но не и в нетипични. Както сте казали, има значение от ситуацията. Където решението е тривиално, но времето за реакция е критично или пък в случаи където е необходимо прецизност и/или повтаряемост, машините обикновено се справят по-добре. Когато обаче ситуацията изисква иновативност и адаптивност, тогава повечето хора могат да вземат по-добро решение. [/quote]
    Аз като се сетя всеки ден вземам няколко решения в критични ситуации докато шофирам.Един изкуствен интелект няма как да се справи.Ако кара на прав път извън града или магистрала е едно,но шофиране в натоварен трафик е съвършено различно.Може би в бъдещето повечето автомобили ще са такива,но ще имат някаква система за комуникация помежду си.

  34. 34 Профил на arax
    arax
    Рейтинг: 253 Неутрално

    Сегашната версия ще позволява автоматична смяна на лентата на движение при пускане на съответния мигач

    Нямаме лента на движение - платната пропадат - а да се ползва мигач в София е Sci-Fi

  35. 35 Профил на vari
    vari
    Рейтинг: 535 Неутрално

    [quote#3:"niakoi_si"]е виждам много полза от автономна кола, ако ще виси в задръстването...
    [/quote]

    прав си, но това е стъпка в тази посока... като свикнеш да висиш в задръстването на автономната си кола, ще свикнеш да "висиш" и в обществения транспорт.

  36. 36 Профил на vari
    vari
    Рейтинг: 535 Неутрално

    До коментар [#33] от "robocop1":

    хех.... викаш хорат са къде къде по-добри шофьори от машините и могат да преценят по-добре ситуацията?

    А ако същата машина взема решенията си няколко хиляди пъти по-бързо и предава реакциите си на колата също толкова по-бързо?

    За пример може да се вземе авиониката на F-117, който бидейки един от първите стелт самолети не би могъл да лети без постоянни корекции в реално време. Подобни технологии се използват в много съвременни изтребители, защото са специално проектирани със нестабилен летателен профил за да са по-маневрени. Щом Lockheed са я имали тази технология през 1983, как мислите... дали на Мъск ще му е толкова трудно да я възпроизведе? Всъщност той е назад...прототипи се движат напълно автономно в Калифорния и в Италия.

  37. 37 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 812 Неутрално

    До коментар [#36] от "vari":
    Не знал дали някога сте шофирали автомобил,но всяко шофиране изисква вземане на стотици решения от шофьора.И за тези решения се изисква не само интелект,но и житейски опит и познаване на човешкото поведение.Пример-виждаш покрай пътя ,че се е засилило дете и има опасност да излезе на пътното платно.И в зависимост от различни фактори-скорост,терен и много други преценяваш да намалиш,спреш или дори да ускориш ,за да избегнеш удар.Или пък преминавате по малка уличка,на която и от двете страни има спрели автомобили и срещу вас идва друг автомобил,с който не може да се разминете.Никой не е с предимство,но единият трябва да пропусне другият.И кой ще мине пръв се разбира от поведението и на двамата шофьори-може да си присветнат с фарове,да направят жест с ръка и други неформални начини на комуникация.Един компютър няма да разбере това човешко поведение.Самолет е друго нещо-лети си в небето и вероятността от сблъсък е много по-малка.И все пак още няма напълно управляем самолет от компютър.Дори и дроновете имат оператор,който ги направлява.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK