Българският Давид срещу голиатите на финансовия софтуер

От ляво надясно: Станислав Лазаров, Иван Митов, Иван Врацов и Живко Алексиев от FinAnalytica.

© Георги Кожухаров

От ляво надясно: Станислав Лазаров, Иван Митов, Иван Врацов и Живко Алексиев от FinAnalytica.



Избори 2022

За мнозина създаването фирма в България, която да се съревновава с най-големите световни имена в своя сектор звучи като невъзможна задача. Особено преди 15-тина години. FinAnalytica е българска компания за софтуер за риск мениджмънт, който се използва от инвестиционни фондове, застрахователни компании и други фирми в областта на управлението на активите. Основана е през 2001 г. в София, като днес има офиси и в Ню Йорк и Лондон и се бори за най-големите световни клиенти наравно с подобаващо големи конкурени в своя бранш.


За трети път от последните шест години FinAnalytica спечели наградата за доставчик на най-добро решение за пазарен риск на Waters Rankings. Да се отличиш сред световни компании не е лесно, особено когато те имат в пъти по-големи ресурси, но не е и невъзможно. "Гласуването за наградата става от клиентите, което е най-важно. Имаме и други награди, но мен лично тази най-много ме мотивира", коментира Иван Митов, ръководител на отдела за разработка на финансовите модели.


Това означава, че компанията е успяла да убеди клиентите, че действително предлага добри услуги, които не се изчерпват единствено с разработката и продажбата на софтуера. "Продаваме най-често на риск отделите на дружествата. Ние сме естествено продължение на този отдел. Ние не управляваме активите им, но ги консултираме, за да могат да си свършат работата добре. Непрекъснато сме в комуникация с тях, в не редки случаи и с най-високите длъжности. Комуникацията с тези хора, противно на очкаванията, е много свободна. Имаме много добри връзки с тях и може би на това донякъде се дължи и признанието, което се изразява в наградата", коментира Иван Врацов, който води екипа за обслужване на клиенти, включително и потенциалните такива.




"Ние сме малък играч и се борим с големи конкуренти. За да спечелим клиентите, трябва да предложим нещо ценно. Имаме модели, които са патентовани и ни различават от всички на пазара. По-добре моделираме поведението на пазарните фактори", допълва Митов. Моделите са разработени от екипа на компанията от нулата. Те са дело на българи, които са топ математици на световно ниво и могат да преподават във всеки университет, както се е и случвало, казва Живко Алексиев, директор продуктово развитие.


Екипът е на първо място


Всъщност, за компанията нейният екип е по-важен от софтуера или математическите модели, които създава. "Връзката между екипите е много тясна, работим един с друг непрекъснато. Това създава разнообразие и те мотивира. Всички са готови да помогнат на всеки и не е като в големите компании, където всеки си гледа само неговата част и не се интересува какво става с останалите", коментира Врацов.


Това се е получило по естествен път, допълва Митов. "Не сме правили някакви конкретни стъпки или мерки, за да направим културата на компанията такава. Просто наемаме хора с подобни възгледи и по естествен начин се изгради тази култура. Не сме казвали "вие трябва да си помагате", просто така се получава", казва той.


Сега компанията е от около 50 души, като в България са около 40. Останалите са в офисите й в Лондон и Ню Йорк, които са за продажби. На ротационен принцип от екипите се изпращат хора от София в Ню Йорк, за да могат да работят директно с клиентите без часова разлика и да се запознаят с тях от първо лице. "Така разбират директно от клиента какво му е необходимо и са още по-мотивирани да развиват софтуера на компанията, който е на всички нас", споделя Митов.


Тази философия е и в основата при набирането на кадри. Като всяка друга софтуерна компания в България и FinAnalytica изпитва сериозни трудности с намирането на висококвалифицирани служители. При нея предизвикателството е още по-голямо, защото тя се нуждае и програмисти на много високо ниво, математици и хора с големи познания в сферата на финансите.


Иван Врацов и Станислав Лазаров

© Георги Кожухаров

Иван Врацов и Станислав Лазаров


"С търпение всичко се постига. Това е една от най-силните ни страни. Предпочитаме да чакаме, но наистина да намерим най-качествените хора. Все пак те стоят зад всичко. Те са създали това", казва Станислав Лазаров, ръководител на стратегическото технологично развитие на компанията. "Ние сме една от малкото компании, които не правим нищо на ишлеме. Правим само нашия си продукт, който е изцяло измислен от българи. Ние сме го създали от нулата тук. Това е от уникалните ни черти. Преди години съм работил и по другия начин и е много различно. Има доста компании, които разработват оригинални продукти за българското правителство или за местния пазар. Това също е различно, защото се прави по външна спецификация и след като го направиш, остяваш нещата. Ние се водим единствено от пазара и развиваме продукта си с години. Правим много интересни модели, които ги няма в университетите и са патентовани", казва още той.


Откриването на математици обаче се оказва по-лесна задача. "В моя отдел не е чак такъв проблем. Аз мога да си позволя да взема топ хората от випуска по приложна математика и съм го направил. Те също имат доста сериозен технически опит. Едно от основните неща е, че ние създаваме продукт, а не е аутсорсинг. Праим нещо наше и мотивира много хора да идват и да остават", казва Митов. Той споделя, че по-голямо предизвикателство понякога се оказва навлизането на новите служители в компанията и отнема време докато видят и вникнат във всичко, което вече е направено.


"Смело ще заявява, че FinAnalytica е единствената фирма в България, в която на човек, на когото са му интересни финансите, има пряк досег с истински клиенти на световно ниво - може да види портфейл на клиент с 10 хил. актива от най-различни финансови инструменти - от най-прости акции до инструменти, които в България няма къде да се видят. Имаме клиенти с активи за по 100 млрд. долара. От София можеш да видиш портфейлите на много от най-големите финансови институции и имаме директна връзка с техните ръководства, а не с отделите им за обслужване на клиенти. За моя отдел също е трудно да намерим хора просто, защото такива почти няма. Но всеки един от нас непрекъснато се учи. И ние се учим постоянно", споделя Врацов.


Защо софтуер, вместо анализатор


Тук идва и тема за самото качество на софтуера. Пазарите се влияят от много случайни фактори, няма човек, който да каже със 100% вероятност какво ще се случи, въпреки че по вестниците често се пише така, отбелязва Митов. Софтуерът измерва вероятностите колко е несигурен пазарът, каква е вероятността за загуби. "Преди кризата през 2008 г. имахме клиенти, които не можеха да повярват на предупрежденията. Нашите модели бяха предсказали, че това ще се случи, но не можеш да предскажеш с точност колко пари ще спечелиш или загубиш. Сравняваме се и с останалите конкуренти, пускаме модела и по исторически данни и виждаме как предсказва по-добре от останалите. Естествено, понякога бъркаш. Ако познаваш в 100% от случаите, значи има нещо нередно", допълва той смеейки се.


Иван Митов

© Георги Кожухаров

Иван Митов


За да може софтуерът да работи добре, той се нуждае и от IT инфраструктура. "След събитията на пазарите в Китай видяхме добър пример за ползата от продукта - това бяха много активни дни и много мениджъри искаха да проиграят няколко различни варианта на тяхното портфолио. Това са милиони сметки и калкулации. Системата се държа добре и успя да издържи напъна на клиентите", коментира Живко Алексиев. В компанията са останали доволни от IT инфраструктурата, която се е справила с натоварването. Тя е разделена на две, като има сървъри в дейтацентър в София за европейските клиенти и други сървъри в Чикаго за американските клиенти. Софийските сървъри са купени с еврофинансиране, казва Станислав Лазаров. Всичко е направено по най-високите стандарти, защото в противен случай потенциалните клиенти дори не започват преговори.


"Това, че сме българи не пречи, но понякога са ни казвали, че не сме стигнали до втори тур, просто защото брандът ни е малък и не сме достатъчно големи за тях. Хората от екипа продажби в Лондон и Ню Йорк са местни и в последствие клиентите разбират къде се разработва самият продукт. Но това тях не ги вълнува", казва Митов.


"Дори самите хора, с които комуникираме, са от целия свят. Може да работят за топ американски компании, но служителите им са от целия свят. Даже с много от тях имаме приятелски отношения", казва Врацов. Той споделя, че с клиентите не трябва да се премълчават проблеми. Трябва да се казват и да се решават. "Стремим се да им предоставим стойност и това е най-трудното. В никакъв случай не е просто да им продадем софтуера. Напротив, след това започва голямата работа, защото искаме да запазим тези клиенти, да ги развием, да са доволни", допълва той.


Живко Алексиев

© Георги Кожухаров

Живко Алексиев


Компанията има около 30 директни клиенти, около 40 чрез партньорства и стотици индиректни клиенти. Те използват данните на FinAnalytica, които са им предоставени от техните клиенти с достъп до системата. За да увеличи обхвата си още повече, през последните две години тя разработва и ново, улеснено приложение. Неговата цел е да позволи на по-малки и не толкова големи финансови познания клиенти да могат да използват системата.


"Винаги имаме много неща в списка за вършене. Приоритетите се променят. Преди 3 години сме мислили, че нещо е много важно за клиентите, но се оказва, че сме грешали или пък те си променят мнението. Всичко е много динамично", казва Митов. 

Избори 2022

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK