Първият интернет сайт е пуснат преди точно 25 години

Тим Бърнърс-Лий.

© Flickr (CC) / Silvio Tanaka

Тим Бърнърс-Лий.



Първият интернет сайт навърши 25 години. Той е дело на Тим Бърнърс-Лий от ЦЕРН, като съдържа обяснение какво точно е World Wide Web.


Сайтът е пуснат на 20 декември 1990 г. И до днес той е онлайн и може да бъде видян тук. В него има кратко обявнение на WWW, връзки към допълнителна информация, библиография и др.


Самата страница става публично достъпна малко по-късно - през август 1991 г. ЦЕРН пази и оригиналния й уеб адрес.


Днес Тим Бърнърс-Лий продължава да е активно замесен в развитието на WWW. Той ръководи World Wide Web Consortium и е сред привържениците интернет пространството да се запази отворено и защитено от цензура на инсититуции и опитите на телекомите да развалят идеята за интернет неутралност.

Коментари (35)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1953 Весело

    Блаженни години, рокендролът беше млад....

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  2. 2 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3762 Неутрално

    Какъв ЦЕРН бе, Путин не твърдеше ли, че е на ЦРУ?!

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  3. 3 Профил на B52
    B52
    Рейтинг: 1615 Неутрално

    Няма какво да се лъжем - тези 25 години промениха много сериозно света. Постижението на Тим Бърнърс-Лий (който остана много скромен човек) ми напомня за едно изказване от преди 46 години

    That's one small step for man, one giant leap for mankind.

    He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.
  4. 4 Профил на Free person
    Free person
    Рейтинг: 740 Неутрално

    Добре е да си припомним този скромен човек,създал онова,което промени целия свят!

    Tony
  5. 5 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 2353 Неутрално

    Не мога да повярвам че само 25 години са изминали! Колко се промени света с Интернета.

    California Über Alles
  6. 6 Профил на Arthas
    Arthas
    Рейтинг: 233 Неутрално

    До коментар [#1] от "rapidfire":

    БлажеНи
    (казва се блажен, а не блаженен)

  7. 7 Профил на dgerald
    dgerald
    Рейтинг: 728 Неутрално

    Мисля, че е СЪР. Защо му "спестявате" титлата?

  8. 8 Профил на пустиняк
    пустиняк
    Рейтинг: 781 Неутрално

    Като днес си го спомням този ден! Малко след това колега каза, че Интел са внедрили 128 Мб (!!!) хард диск за ПС и ние се чудехме да къде ще стигне технологията!
    Както каза някой - Блаженни години...

    Чайка - вожд и учител на Цацаров & Гешев. "Русия е наш враг и окупатор. Управляваната от нея пета колона вероятно днес може да бъде по-опасна и от открита агресия." Саломе Зурабишвили, президент на Грузия
  9. 9 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1953 Весело

    До коментар [#6] от "Arthas":

    Туй е по новия правопис. Аз съм от старата школа.
    Когато се пишеше "ползувам", а не "ползвам".

    Добре де, забележката се приема.

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  10. 10 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1953 Неутрално

    https://www.google.bg/?gws_rd=ssl#q=%D0%B1%D0%BB%D0%B0%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D0%B8

    БТВ, не съм само аз.

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  11. 11 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1953 Весело

    До коментар [#8] от "Магистър":

    "Малко след това колега каза, че Интел са внедрили 128 Мб (!!!) хард диск"

    Па аз си спомням колко струваха първите USB памети с тая гилемина.
    Мама, татко, аз и батко.
    Пазя си едно 128 мб плейърче, още работи. заради по-силния звук.
    За една тренировка музика събира

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  12. 12 Профил на полувишис
    полувишис
    Рейтинг: 289 Неутрално

    коя година се е появил първият съветски уебсайт?

    http://labs.capital.bg/201601/agentite-dnes
  13. 13 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2024 Весело

    [quote#12:"полувишис"]коя година се е появил първият съветски уебсайт?[/quote]Не можа да се появи,СССР се разпадна.

  14. 14 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 915 Неутрално

    До коментар [#4] от "Free person":
    Да, много интересно. А той всъщност е физик. И някъде четох, че идеята му всъщност била съвсем друга. Като прибран човек, колегите му непрекъснато го питали къде е този и онзи материал. Писнало му, искал да разположи документите централно, но и така, че да са достъпни отвсякъде и да го оставят най-накрая на мира☺. Който си има акъл, има си го. А всички истински таланти са скромни. Щастливи хора, целунати от съдбата.

    Мърфи е оптимист!
  15. 15 Профил на дедо Андро
    дедо Андро
    Рейтинг: 590 Неутрално

    Честита годишнина на теб, спасение на човешкия разум!

    Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български.
  16. 16 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 1621 Неутрално

    До коментар [#13] от "chicago514":

    Грешите. Домейнът .su заработи през есента на 1990 - година преди разпада на СССР. Впрочем още съществува и още приема нови сайтове - примерно сепаратистките републики в Украйна.
    Преди някой да пита как така е имало домейни преди първия уеб сайт, нека уточня, че домейните се отнасят до Интернет, а не до WWW и се появяват в средата на 80-те.

    А каква е разликата между Internet и WorldWideWeb... е-е.... много дълго ще стане за обясняване.

  17. 17 Профил на dereck
    dereck
    Рейтинг: 405 Неутрално

    за първи път сърфирах в интернет през 1997... а през 1998 с приятели, като нископлатени български инженери, след работа започнахме да правим курсови проекти и дипломни работи за английските студенти от Портсмутският университет във Великобритания... Това ни помогна през гладните години до 2001...
    Ако не беше интернет нямаше да можем да се продължим да работим като инженери... сигурно щяхме да открием магазинчета или барчета.

    "Кълняхме се в стабилността на финансовата система, а това се оказа похлупак на развалена манджа". Владислав Горанов
  18. 18 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3401 Неутрално

    Даже, по-малко.
    От "експлозията" Nescape 1995 за световния масов некомерсиален или комерсиален потребител.

    По улиците на МV безплатни реклами съдържаха притурка дискетка с браузър...

    До коментар [#5] от "Pontif А":

    Не мога да повярвам че само 25 години са изминали!
    Колко се промени света с Интернета.

  19. 19 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 2125 Весело

    До коментар [#16] от "tamada":

    А как се появява уеб сайт преди първия ще е забавно да прочетем. Както справедливо отбеляза домейн и уеб са две различни неща.

  20. 20 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3401 Неутрално

    уточнение

    Преди разпада на домейна СССР?

    До коментар [#16] от "tamada":
    До коментар [#13] от "chicago514":
    Грешите.

    Домейнът .su заработи през есента на 1990 - година преди разпада на СССР. Впрочем още съществува и още приема нови сайтове - примерно сепаратистките републики в Украйна.
    Преди някой да пита как така е имало домейни преди първия уеб сайт, нека уточня, че домейните се отнасят до Интернет, а не до WWW и се появяват в средата на 80-те.

    А каква е разликата между Internet и WorldWideWeb... е-е.... много дълго ще стане за обясняване.

  21. 21 Профил на Alexander Kirilov
    Alexander Kirilov
    Рейтинг: 8 Любопитно

    До коментар [#7] от "dgerald":

    Може би е заради това, че титлите са забранени в България от Търновската конституция, а в последствие и от комунистическия режим

  22. 22 Профил на dereck
    dereck
    Рейтинг: 405 Неутрално

    До коментар [#8] от "Магистър":
    [quote#8:"Магистър"]Като днес си го спомням този ден! Малко след това колега каза, че Интел са внедрили 128 Мб (!!!) хард диск за ПС[/quote] ...По това време използвах Правец-16B, с шеметният 20MB хард диск ... Бях му качил програма за архивиране в реално време (Stacker disk) и капацитета му се разширяваше до около 40MB, и показвах на колегите, че освен за игри могат да го използват да правят чертежи с AutoCAD 2.6 (прадядото)...
    ...Днес се сещам за това с умиление. Отдавна ACAD изгуби позициите си в машиностроенето, сега предпочитам SolidWorks, Siemens NX, но трябва се знае и CATIA.

    "Кълняхме се в стабилността на финансовата система, а това се оказа похлупак на развалена манджа". Владислав Горанов
  23. 23 Профил на jelev_jelqzko
    jelev_jelqzko
    Рейтинг: 1078 Неутрално

    Очевидно тук има добре запознати хора с историята на сайтовите.В мен е останало впечатлението,че руснаците бяха доста по назад в разработката на сайтове и приложението им.Представите ми са бегли и са след 2000г.Бихте ли потвърдили или опровергали горното ми впечàтление.
    Благодаря!

  24. 24 Профил на jelev_jelqzko
    jelev_jelqzko
    Рейтинг: 1078 Неутрално

    През далечната 1987г в Ленинград ми предлагаха 13 ооо рубли за един "Правец 16" Пари за един апартамент в София.
    Още се чудя дали офертата е била реална?

  25. 25 Профил на iliander
    iliander
    Рейтинг: 517 Неутрално

    Спомням си,как в началото се брузваше с Нетскейп комуникатор,като нямаше други браузъри.

    В България,ако не те смачкат циганите ,психиатрите те правят на парцал!
  26. 26 Профил на jelev_jelqzko
    jelev_jelqzko
    Рейтинг: 1078 Неутрално

    Уточнение към 23: ""В мен е останало впечатлението,че руснаците бяха доста по назад в разработката на сайтове и приложението им"-по назад от България.
    Извинявайте.

  27. 27 Профил на Chi Cho
    Chi Cho
    Рейтинг: 458 Неутрално

    internet != world wide web

    Мразя да мразя!
  28. 28 Профил на Nikolai Tsekov
    Nikolai Tsekov
    Рейтинг: 707 Неутрално

    Значи на днешния ден човечеството е направило крачка, голяма колкото първата крачка на Армстронг на Луната и изобретение, поне толкова голямо като пеницилина на д-р Флеминг. Революционна крачка във вековете...

  29. 29 Профил на Федор Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 952 Неутрално

    [quote#12:"полувишис"]коя година се е появил първият съветски уебсайт?[/quote]

    1994-та година е първият с домейн "ру"
    http://www.1-9-9-4.ru
    А първият им регистриран домейн от първо ниво - "*.su" (soviet union) е от 1990-та

    Преди това са ползвали USENET, за което само съм чувал. Не съм го виждал )))

    Абе "Лабиринтът на отраженията" на Лукяненко не сте ли го чели? Готин "киберпънк" е.

  30. 30 Профил на Федор Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 952 Весело

    До коментар [#24] от "jelev_jelqzko":

    Да, офертата е била реална. Но тогава хардуера си беше скъп.
    Правец 16 нямаше как да си купиш. А 87-ма само като си помислиш за Правец 8Д беше около 800 лв. Дори не си и мислех да изкрънкам от нашите такава играчка.... Пък щом казват, че той бил 10 пъти по-евтин от Правец 82.... Какво остава за 16 битовите?
    И хаха, на дизайн Изот повече хващаха окото.... Ех, младини.... На осмиците да разцъкваш "Каратека", а на 16-ките "Бушидо", за големи гъзари )))

  31. 31 Профил на amh21579466
    amh21579466
    Рейтинг: 289 Неутрално

    > А каква е разликата между Internet и WorldWideWeb... е-е.... много дълго ще стане за обясняване.

    Всъщност истинският "баща" на Интернета е американеца Vinton Cerf.

    Още през 1974 той и негов екип разработват първата TCP/IP спецификация. Десетина години по-късно, в ядрото на BSD 4.2 се появява първата широко-разпространена имплементация на TCP/IP (Berkeley sockets).

    След още 7-8 години Тим Бърнърс-Ли просто измисля един приложен текстов протокол за обмяна на "хипертекст" (HTTP) и маркиращ език за документи (HTML). Спрямо усилията на предните хора това е просто черешката на тортата, но по стечение на обстоятелствата двете технологии стават толкова популярни, че хората ги бъркат като "Интернет".

  32. 32 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 1621 Неутрално

    До коментар [#19] от "Цецо":
    Не съм казвал, че първият съветски сайт се появява преди сайта на Бърнърс-Лий. Казах, че разпадът на СССР няма общо със сайтовете.

  33. 33 Профил на neanonimen
    neanonimen
    Рейтинг: 345 Неутрално

    http://web.archive.org/web/20090628013626/http://www.ibiblio.org/pub/academic/communications/logs/report-ussr-gorbatchev
    Това е IRC лог, когато студенти от МГУ с достъп до интернет са едни от малкото вътрешни източници време на августския пуч.



    Публикувано през m.dnevnik.bg

  34. 34 Профил на neanonimen
    neanonimen
    Рейтинг: 345 Неутрално

    В този смисъл интернет има някаква роля, но не и уеба.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  35. 35 Профил на azyty
    azyty
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До коментар [#8] от "Магистър : Хубаво е да е млад човек - еех 128 МБ - аз пък пазя за паметта на поколенията един от първите дискове на Сийгейт - 10 МБ!!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK