ПАРЛАМЕНТАРНИ ИЗБОРИ 2022

• БСП:25
  • ДБ:20
  • БВ:12
37.8%активност

Източник: Резултатите са от ЦИК при 100% обработени протоколи, мандатите са по изчисление на "Дневник", активността - на "Алфа Рисърч"

Какво означава откриването на гравитационни вълни

© Handout, Reuters

11-ти февруари 2016 г. ще влезе в историята като денят, в който учените официално потвърдиха наличието на гравитационни вълни, за които Албърт Айнщайн говори в своята Теория на относителността. В нея той описва гравитацията като изкривяване на пространството и времето, предизвикано от присъствието на материя.

Досега обаче теорията не можеше да бъде проверена, защото липсваше достатъчно прецизна апаратура. През 2002 г. учените създадоха Лазерната интерферометрична обсерватория за гравитационни вълни (LIGO). В продължение на 8 години учените експериментираха с нея, за да преценят дали изобщо може да се използва за такива анализи. През 2010 г. беше спряна за обновяване на апаратурата и работата беше възобновена едва през септември 2015 г.

Резултатите обаче дойдоха веднага. Още на 14-ти септември учените са засекли гравитационни вълни. След това са прекарали следващите няколко месеца в потвърждаване на откритието. То е осъществено благодарение на наблюдението на две черни дупки, които са на разстояние 1.3 млрд. светлинни години от Земята. Всяка от черните дупки има маса приблизително 30 пъти по-голяма от тази на Слънцето, а са с диаметър едва 100 км. всяка.

През последната една пета от секундата на сливането, черните дупки са отделили в космоса 50 пъти повече енергия под формата на гравитационни вълни отколкото цялата Вселена е излъчвала към този момент в светлина, радио вълни, рентгенови лъчи и гама лъчи взети заедно.

Всичко това е чудесно, но какво означава?

Една от характеристиките на гравитационните вълни (наричани още гравитационна радиация) е, че те отнемат маса от обектите, които ги генерират. При сливането на двете черни дупки, наблюдавани от LIGO, масата на три Слънца е била разпръсната в пространството под формата на гравитационни вълни. С това се отнема и енергия от орбитата на обекта, което означава, че с времето тя ще се промени. Този ефект съществува и между Земята и Слънцето, но тъй като техните маси са относително малки, особено в космически мащаб, а разстоянието между тях също не е малко, ще отнеме толкова много време, че теоритично Вселената може и да не го доживее.

При черните дупки и неутронните звезди обаче процесите са доста по-интензивни. Учените смятат, че има и още по-силни процеси като описания по-горе, които все още не са засечени. След като наличието на гравитационни вълни е доказано, учените вече знаят какво да търсят и ще могат да използват LIGO, за да го намерят. Според учените подобни сливания на черни дупки се случват няколко пъти годишно.

Това отваря изцяло нова врата в астрономията. Благодарение на гравитационните вълни ще могат да се изучават обекти, които са много трудни за виждане или засичане чрез настоящите методи. Това дава възможност за научаване на неподозирани подробности за Вселената както за процесите, които се случват в нея сега, така и назад в миналото й чак до Големия взрив.

Откритието е голяма стъпка в изцяло нова посока на науката. То е обаче и само първа стъпка в тази нова посока. Сега учените ще имат възможност да погледнат към Вселената по изцяло нов начин, който ще донесе със себе си много промени. Вече се разрботват сходни системи на LIGO в други държави, което ще ускори търсенето на още гравитационни вълни в най-различни честоти. Теоритично е възможно по този начин учените да успеят да разберат какво се е случило през първите 380 хил. години след Големия взрив, което може да преобърне представите за формирането на Вселената.