Google отчете първа катастрофа на автономен автомобил по негова вина

Google отчете първа катастрофа на автономен автомобил по негова вина

© Stephen Lam, Reuters



Google отчете първа катастрофа на свой автономен автомобил, която е и по негова вина. Инцидентът се е случил на 14 февруари и е представлявал "леко закачане" на автобус, съобщава онлайн изданието Engadget.


Макар официалната причина да е отнето предимство на автобуса, Google отчита, че всички участници в произшествието имат вина. Компанията е изпратила официално обяснение за катастрофата.


Тя се е случила, когато автономният автомобил Lexus RX450h е трябвало да навлезе в средната лента от дясната лента заради препятствие на пътя. През цялото време автомобилът е бил в автономен режим с шофьор зад волана. Системата е преценила да изчака няколко автомобила, докато лентата се освободи.




След няколко секунди автомобилът е преценил, че наближаващият автобус ще го пропусне, защото е доста по-назад, и е започнал да навлиза в средната лента. Автобусът обаче не намалил и е бил леко закачен от дясната си страна. Според Google скоростта на движение на автомобила е била около 5 км/ч, а на автобуса - 25 км/ч.


"Нашият тестов шофьор също е видял автобуса, но подобно на автомобила е преценил, че той ще ги пропусне. Вероятно шофьорът на автобуса е помислил, че ще бъде пропуснат от автомобила. Подобни неразбирателства се случват между шофьорите на пътя всеки ден. Това е класически пример от нещата, които са нормална част от шофирането", коментират от Google. Все пак компанията съзнава, че ако нейният автомобил е бил останал на място, инцидентът е щял да бъде избегнат.


Google допълва, че произшествието, както и негови хиляди вариации, вече са били разгледани подробно в симулатор. Направени са корекции в софтуера на автономните автомобили, които да им укажат, че автобусите и другите големи превозни средства са с по-малка вероятност да отдадат предимство на пътя.

Коментари (81)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 587 Неутрално

    "...автобусите и другите големи превозни средства са с по-малка вероятност да отдадат предимство на пътя."
    Предлагам им да направят такава корекция и за всички МПС на територията на определени държави.

  2. 2 Профил на Wornoxmaniak
    Wornoxmaniak
    Рейтинг: 1040 Неутрално

    Точно затова требва да ръчне на 3-та и газ.

  3. 3 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1808 Неутрално

    Гугъл няма никакъв шанс у нас! Предимство?
    Ще излязат трима и ще спукат от бой колата!

  4. 4 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 1114 Неутрално

    Автномния автомобил, не може да "решава, че автобуса ще го пропусне". Щом се е ударил - значи има грешка в алгоритъма или в средставата за измерване, обяснението на гугъл е като за лаици.

    Електронния мозък не може да мисли като човек - субективно. Той измерва разстоянието, скоростта на обектите и пресмята възможността да премине. Пресметнал я е грешно.

    За да може електронния мозък да решава "според зависи", му трябва много повече невронен потенциал от наличното към момента.

  5. 5 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4774 Неутрално

    Ако дойдат на изпитание в България, ще видят автобусни "състезателни" шофьори в действие, и цялата тестова програма бързо ще бъде прекратена.

    Кой продаде къщата, дарена от проф. Елисавета Карамихайлова на катедра физика към СУ, а впоследстие на нейно място бе построен хотел? Кой/и са тези престъпници?!
  6. 6 Профил на MititU
    MititU
    Рейтинг: 1412 Весело

    Атентат!!!Машините се надигат терминатор се сбъдва !!!Скай нет в атака

    "Колкото повече толкова повече" Мечо ПУХ
  7. 7 Профил на Wornoxmaniak
    Wornoxmaniak
    Рейтинг: 1040 Неутрално

    До коментар [#1] от "gogo2011":

    Кой ще ги чака да се татрандзат? Един път надушат ли ги, че са шматки на пътя, кой ще ги пропусне?

    Психология се казва.

  8. 8 Профил на joreto101
    joreto101
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Кой ще носи отговорност когато подобни автономни автомобили причиняват ПТП-та?

    "Обичай смелите, те са солта на земята!"
  9. 9 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 587 Неутрално

    До коментар [#7] от "Wornoxmaniak Извисяване":

    Това е нашенското мислене, народопсихология - мачкай балъците, трябва да си тарикат. В други държави е много вероятно да се случи обратното - като видят такава кола пред тях, да я пропуснат.

  10. 10 Профил на Wornoxmaniak
    Wornoxmaniak
    Рейтинг: 1040 Неутрално

    До коментар [#9] от "gogo2011":

    Глупости. Навсекъде е едно и също.

  11. 11 Профил на tvr18355030
    tvr18355030
    Рейтинг: 469 Неутрално

    Когато технологията за автономни автомобили стане готова за масово приложение точно автобусите, камионите и такситата ще са първите превозни средства при които ще изчезна шофьора. Така ще изчезне и голям процент от селяните на пътя...

  12. 12 Профил на Reveal
    Reveal
    Рейтинг: 868 Весело

    Като е леко закачване защо трябва да е но вина? Но да го приправним към ситуацията тук. Все едно някой си

    руски бизнесмен милиардер да е виновен затова, че България е била сателит на СССР и пътната й мрежа е останала в руини,

    липсват, табели и кръгови кръстовища на опасни места? Виновен ли е за това което причиняват обстоятелствата?

    "Да се махаш от тази банка веднага миличка. Шефа й е параноик и измъчва момчето само защото чело някакви си книги и филми за обири" из Призрачния град
  13. 13 Профил на Wornoxmaniak
    Wornoxmaniak
    Рейтинг: 1040 Неутрално

    До коментар [#9] от "gogo2011":

    Давам ти пример: У Монако като стъпне пешеходец на платното и всички коли замръзват. Оняденка одих до Враца, къде е Пробива е станало същото... егати наглите пешеходци, не ти дават да мръднеш, бутат се като добитък пред колите нарочно...
    Преди не беше така.



    ПП. Даже наскоро в този град дадоха жертва баш за такава ситуация. Какво падение, ама никой журналист се и не замисли кво точно е станало?

  14. 14 Профил на Wornoxmaniak
    Wornoxmaniak
    Рейтинг: 1040 Неутрално

    До коментар [#12] от "Reveal":

    Новината е, че е станало за пръв път.

  15. 15 Профил на Wornoxmaniak
    Wornoxmaniak
    Рейтинг: 1040 Неутрално

    До коментар [#11] от "tvr18355030":

    Мислиш ли?

  16. 16 Профил на razlichen123
    razlichen123
    Рейтинг: 581 Неутрално

    Автономни автомобили, роботи, слуги, миньори, пастири, абе изобщо автономност. И ""богоравният"" човек, венеца на творението, потънал в сън и измислен компютърен свят. По-силен от най-силният наркотик! А една малка група хора, създали определена компютърна програма, ще имат АБСОЛЮТНАТА ВЛАСТ! Най-силният наркотик и афродизиак!

  17. 17 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1886 Любопитно

    [quote#4:"niakoi_si"]Автномния автомобил, не може да "решава, че автобуса ще го пропусне". Щом се е ударил - значи има грешка в алгоритъма или в средставата за измерване, обяснението на гугъл е като за лаици.
    [/quote]
    Тц. Грешката е "отсреща", която също не е преценила ситуацията. Точно на човешката страна И трябва обучение и придобиване на подходящи навици по подходящи модели. За пример, когато автомобилите излезли по улиците на някои места имало закон, пред автомобила да върви човек (глашатай) който да предупреждава хората по улицата да се пазят. Просто не им се е вписвал автомобила в представите, а и са били свикнали, живата сила дето дърпа товарите по улиците (хора и коне) също сама да се пази от сблъскване (щото боли). Днес да виждаш такива глашатаи някъде по света?

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  18. 18 Профил на Reveal
    Reveal
    Рейтинг: 868 Весело

    До коментар [#14] от "Wornoxmaniak Извисяване":

    Написал съм но вина, а не новината. Сливаш.

    Друго съм имал предвид. Извинявай.

    "Да се махаш от тази банка веднага миличка. Шефа й е параноик и измъчва момчето само защото чело някакви си книги и филми за обири" из Призрачния град
  19. 19 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1882 Неутрално

    Нищо работа. След като не е имало бой с палки не е интерсно

  20. 20 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1602 Неутрално

    Ами ритахте Атлас .....
    https://www.youtube.com/watch?v=rVlhMGQgDkY

    The best way to predict the future is to invent it.
  21. 21 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1602 Неутрално

    [quote#3:"Alexander97"]Ще излязат трима и ще спукат от бой колата![/quote]

    Трима "българи" от Новорусия.

    The best way to predict the future is to invent it.
  22. 22 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3805 Разстроено

    "Google отчете първа катастрофа.."

    А навремете тук цял Чернобил не отчетохме....

  23. 23 Профил на Wornoxmaniak
    Wornoxmaniak
    Рейтинг: 1040 Весело

    До коментар [#18] от "Reveal":

    Нема проблем!

  24. 24 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1886 Весело

    [quote#16:"razlichen123"] А една малка група хора, създали определена компютърна програма, ще имат АБСОЛЮТНАТА ВЛАСТ![/quote]
    Това същото са го разправяли за машините при промишлената революция. Как няколко ужасни фабриканти, ще направят франкенщайн-машини, с които да правят... там каквито кошмари сънуват слушателите и разказвачите. Няма лошо де, историите са се продавали добре и са докарвали прилични печалби на разказвачите и продавачите...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  25. 25 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1886 Весело

    [quote#21:"EU defender"]Трима "българи" от Новорусия.[/quote]
    Тц. Ще са от Челябинск... или от Перник, ако "тъпото желязо" е одрало нЕкой Гоуф.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  26. 26 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2049 Неутрално

    Е,то има такива шофьори,че ако решат,няма как да те пропуснат.

  27. 27 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 638 Неутрално

    [quote#8:"joreto101"]Кой ще носи отговорност когато подобни автономни автомобили причиняват ПТП-та?

    [/quote]

    Това мисля ще е една от най-големите пречки за масовото навлизане на автономните автомобили... и затова мисля и, че изцяло автономни автомобили просто няма как да бъдат пуснати (поне не в близките 50-100 години). По-вероятно е някаква частична автономност, но все пак с контрол от водача - нещо като на Тесла системата - следи за престрояване, изпреварване, дистанция и тн, но в крайна сметка водачът решава кога да предприеме маневрата, просто автомобилът я прави по по-сигурен начин.

  28. 28 Профил на deymus
    deymus
    Рейтинг: 1205 Весело

    До коментар [#3] от "Alexander97":

    А колата ще им пръсне ли с вода от чистачките или само ще им свирне

  29. 29 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 1114 Неутрално

    До коментар [#17] от "gost22":

    Глупости. Ясно е написано, че автобуса е бил с предимство. Т.е. отсреща няма грешка. Гугълската кола е трябвало да измери разстоянието и скоростта и да изчисли вероятността да се случи инцидент. Явно го е изчислила грешно. Не може гугълската кола да очаква, човека да "реши да я пропусне". Такава сентенция алгоритмично не можеш да зададеш в програмата. Написаното в статията е глупост. Или гугъл са се оправдали с подобна глупост, разчитайки, че читателите не са написали ред алгоритъм през живота си и си представят автономния автомобил като електронен вариант на човешки мозък с емоции, преценки, субективно мислене и т.н. А гугълската кола е просто парче желязо търкалящо алгоритъм, базиран на информация от краен брой сензори. Нищо повече.

  30. 30 Профил на полувишис
    полувишис
    Рейтинг: 294 Весело

    явно автомобилът е "търсил нещо" където не трябва

    http://labs.capital.bg/201601/agentite-dnes
  31. 31 Профил на tvr18355030
    tvr18355030
    Рейтинг: 469 Неутрално

    [quote#19:"Хи-хи"] е имало бой с палки не е интерсно
    [/quote]

    Ти се бъзикаш но Гугъл наскоро купиха и една компания, която прави роботи за американските военни. Като нищо от колата да слезе някой терминатор и да смачка целия автобус :Д

  32. 32 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 1114 Неутрално

    До коментар [#27] от "blaf":

    Корпорацията носи отговорността. С всичките условности на носенето на вина в тоя случай де. Но нормативно корпорациите и сега носят вина за какво ли не. Проблема е, че носенето им на вина, често се разминава с очакванията на обществото, но това не е нещо ново и го има заложено от десетилетия в законодателството.

    Ако се строши кола и предизвика щети, без вина на шофьора, кой носи вината? Пак производителя на колата. Същото е и при автономните коли. Дали ще натровят потребителя с отровна храна или ще го катастрофират - законодателно няма разлика.

  33. 33 Профил на fletcherlind
    fletcherlind
    Рейтинг: 575 Неутрално

    "Google допълва, че произшествието, както и негови хиляди вариации, вече са били разгледани подробно в симулатор. Направени са корекции в софтуера на автономните автомобили, които да им укажат, че автобусите и другите големи превозни средства са с по-малка вероятност да отдадат предимство на пътя."

    С други думи - в бъдеще интелигентният софтуер на Гугъл (и на конкуренцията) ще коригира постоянно алгоритъма, по който автономните коли вземат решения на пътя - горе-долу в реално време.

  34. 34 Профил на Миро
    Миро
    Рейтинг: 474 Неутрално

    До коментар [#4] от "niakoi_si":

    Много правилно! Но все по-малко хора се замислят над безсмислените приказки, с които ни заливат от технологичните гиганти и по-малки фирми.

    другари комунисти (БСП, АБВ, ГЕРБ, учени, патриоти руски и друга ДС измет!), пътят на България в 21 век не е пътят на Путин! Това е България, не Задунайская!
  35. 35 Профил на simon40
    simon40
    Рейтинг: 237 Неутрално

    До коментар [#17] от "gost22":

    Когато автомобила започва да става масов в САЩ, няма шофьорски курсове, няма правила за движението.... Едни от най комичните инциденти се случват на завоите по селските пътища. Автомобилите упорито не са искали да завият сами, за разлика от каруците с впрегнати коне.

  36. 36 Профил на tvr18355030
    tvr18355030
    Рейтинг: 469 Неутрално

    [quote#8:"joreto101"]Кой ще носи отговорност когато подобни автономни автомобили причиняват ПТП-та?[/quote]

    Гъгъл май вече са казали, че ще поемат отговорност ако кола с техен софтуейр сгафи. Все пак се очаква автономните автомобили да са в пъти по-сигурни от средностатистически шофьор. И като се случи инцидент Гъгъл просто ще плащат някъкво обезщетение от десетките милиарди, които ще изкарат с тая технология.

  37. 37 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 1073 Весело

    Тест с дрегер на колата правили ли са?

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  38. 38 Профил на emilm13
    emilm13
    Рейтинг: 466 Неутрално

    До коментар [#4] от "niakoi_si":

    Само дето в случая всичко е обективно, с изключение на водача от градския транспорт, който винаги има предимство, освен ако не си с танк или валяк.

  39. 39 Профил на kdesen
    kdesen
    Рейтинг: 326 Весело

    Тая кола срещу автобус 72 няма никакъв шанс

  40. 40 Профил на bokoto
    bokoto
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Тук всички коментиран негативната новина, поради липса на метод да се измери позитивната: колко (и вероятно по-тежки) катастрофи са предотвратени от автономната кола в ситуации в които човек би сгрешил. Силата на изкуствения интелект(ИИ) се доказва със статистика, само че няма как да се направи такава, ако автономните коли са нищожен % от всички.
    Няма как и този ИИ да се направи перфектен извън реалните ситуции т.е. само в симулатор. Факт е, че толкова години наред вече нямат произшествие говори много. Факт е и това че произшествието е леко, при ниски скорости, вероятно интелекта кара много по-дефнзивно от поне 50% от истинските шофьори.
    Доброто шофиране се постига сравнително лесно (в смисъл че не изисква висши интелектуални способности), единственото което му трябва на човек е време прекарано зад волана. Е, същото му трябва и на ИИ - години опит, това правят Google, обучават го.

  41. 41 Профил на zero_day
    zero_day
    Рейтинг: 509 Неутрално

    Чудо голямо, алгоритъмът ще се дообучи в реални ситуации и просто няма да има следващ подобен инцидент. Ако автобуса не беше каран от разсеян човек, а беше автономен изобщо нямаше да се достигне до тук.

  42. 42 Профил на kdesen
    kdesen
    Рейтинг: 326 Неутрално

    До коментар [#40] от "bokoto":

    ++++

    В допълнение: всяка грешка на автономния автомобил се анализира, а отстраняването й се прилага на всички автономни автомобили. В сегашния свят всеки водач анализира своите грешки и поуките остават само за него.

  43. 43 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1886 Весело

    [quote#8:"joreto101"]Кой ще носи отговорност когато подобни автономни автомобили причиняват ПТП-та?[/quote]
    Ми отваря ни се възможност да стъпим на автомобилния пазар и то в международен мащаб, като започнем да предоставяме "бушони" на фирмите, дето ще произвеждат и продават автономните автомобили. Така де, имаме неизчерпаем източник на такива кадри, които дедесарския бранш не успява да поеме... Малко сапун, малко лустро, няколко думи на английски и сме в играта...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  44. 44 Профил на rurade
    rurade
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Гугъл ако изпратят една кола в София веднага ще разберат,че софтуера им за управление не чини нищо!
    Не искам да споменавам градове като Кайро например и всякакви други близко и далечно източни мегаполиси където най-вероятно гугъл автомобила ще стои на едно място или ще се движи с не повече от 5 км/ч!

  45. 45 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 1114 Неутрално

    До коментар [#38] от "emilm13":

    Именно, това се опитвам да кажа - съвсем обективна ситуация, гугълския алгоритъм е дал грешка. Нищо ненормално.

    Обаче ни го обясняват като все едно таксиджии обясняват катастрофа - оня си мислел, че другия си мислел, че ще направи нещо, което не направил.

  46. 46 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 1114 Неутрално

    До коментар [#41] от "zero_day":

    Точно обратното, от описа на ситуацията (ако е верен), ако автобуса беше каран от електроника, щеше да мине щом е с предимство.

    Просто няма как да заложиш на един алгоритъм субективна преценка. Казваш му - ако датчиците са така и така - минаваш. Иначе не. Ако заложиш прекалено стриктен контрол - ще стигнеш до ситуация двата автомобила да седят и да чакат другия да мине. Ако сложиш по-хлабав алгоритъм, ще прегази неправилно пресичаща бабичка без да му мигне окото. Това е алгоритъм, той има краен брои разклонения заложени предварително и безкраен брой грешки (теоретично)

  47. 47 Профил на Tademan
    Tademan
    Рейтинг: 885 Любопитно

    До коментар [#8] от "joreto101":

    Интересно, в предишните статии за автономните автомобили на Гугъл, защо ми цъкаха минуси на този въпрос. Не злорадствам, а въпросът е много важен!

  48. 48 Профил на blagoj
    blagoj
    Рейтинг: 1604 Неутрално

    Слабото място в софтуера на Гугъл е че колата е реагирала като е преценила бъдещи действия на шофьора на друга кола (автобуса), което е неправилно - хората често действат нелогично на пътя. За да е сигурно че няма да има катастрофи трябва всички коли да са без шофьор, при това софтуера им да е направен с един и същ алгоритъм. Вероятно това ще стане след време. Тогава катастрофи биха ставали само при повреда.
    Интересно все пак какво ще се случи ако 4 такива коли застанат на нерегулирано кръстовище и всяка има (или няма) еднакво предимство пред останалите.

  49. 49 Профил на bokoto
    bokoto
    Рейтинг: 237 Неутрално

    [quote#46:"niakoi_si"]Просто няма как да заложиш на един алгоритъм субективна преценка. Казваш му - ако датчиците са така и така - минаваш. [/quote]
    Според мен си в грешка, това не са алгоритми с детерминиран код, това е ИИ, той взима решения почти по същия начин както и ти и аз, при него сензорите са много по-бързи вероятно. Преценката за скорости и ситуации при добър шофьор е по-добра, но това не означава че ИИ няма да навакса и това.
    Ако не си наясно как се прави ИИ и как самия той се опитва да мисли, има дори романи на тази тема, препоръчвам ти от читанка.инфо да потърсиш Мински.

  50. 50 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 2309 Неутрално

    До коментар [#35] от "simon40":


    До коментар [#36] от "tvr18355030":

    То и сега няма шофьорски курсове в САЩ. Ако си под 18 си задължен да вземеш 2 часа само. След това си изкарваш листовките и ти дават разрешение да караш с придружител - обикновено родител. След 6 месеца придружителя трябва да подпише една форма че се е возил с детето си определен брой часове от които 4 часа когато е били тъмно и на фарове. И тогава хлапето може да се яви на кормуване със собствената си кола. "КАТ"- DMV не предоставя коли за обучение или тестове. Кормуването е 5 минути с изпитващия. Колата трябва да е застрахована и това е. Получаваш книжка. Ако си под 21 първата година книжката ти е специална - не можеш да караш през нощта, нямаш право да возиш хора под 21г възраст и ако те хванат дори с един милиграм алкохол в кръвта не можеш да караш докъто не навършиш 21. Така първата година и половина караш най-често с родител в колата и най-често до училище и до места които познаваш. Така се научаваш да караш доста добре.

    Що се отнася до правилника - има клаузи които казват че дори ако ти имаш предимство но някой настоява да мине трябва да го пуснеш защото не знаеш защо настоява да мине - може да има спешна работа или някаква спешна ситуация. Така че засичане, свиркане и поучаване са забранени от закона, дори в случаите когато си прав.

    А когато има произшествие не е необходимо да се плащат милиарди и да се паникьосваме. Застраховаката се оправя. Всяка кола задължително трябва да има застраховка. Гарантирам ви че колата на Гугъл също е застрахована. За такова леко произшествие нито се вика полиция, нито се прави проблем. правят се две, три снимки, разменят се застраховките и всичко се оправя. За такова леко ожулване на калници става въпрос за $1000 до $2000 така че никой не се притеснява от това. Ако някой трябва да мисли това са застрахователните компании които застраховат тези автономни автомобили. Има си начин да се изчисли риска. За сега поне риска е много малък така че вероятно застраховката на Гугъл е много по-ниска от тази на сина ми.

    California Über Alles
  51. 51 Профил на Tademan
    Tademan
    Рейтинг: 885 Неутрално

    До коментар [#48] от "blagoj":

    Обаче примерно, ако автобусът е автономен няма как да "види" и "знае" дали след него има голяма опашка или от съдените кръстовища останали зад него ще изскочат много автомобили, за да прецени дали е необходимо да направи "перде" и да остави другият автомобил да излезе... Много сложно за алгоритъм ми се струва.

    До коментар [#45] от "niakoi_si": Законите надделяват над най-желязната логика.

  52. 52 Профил на Петърчо
    Петърчо
    Рейтинг: 653 Неутрално

    До коментар [#4] от "niakoi_si":

    Тези автомобили имат много по-трезва преценка от колкото повечето шофьори на пътя. Факта, че тестват автономния автомобил в средата на трафика от месеци на сам и това им е първата катастрофа говори много.

  53. 53 Профил на Климент Горанов
    Климент Горанов
    Рейтинг: 517 Неутрално

    До коментар [#2] от "Wornoxmaniak Извисяване":

    Каква 3та като се движе с 5км в час ?

  54. 54 Профил на mitkokitkata
    mitkokitkata
    Рейтинг: 291 Любопитно

    Хм... да си купуваме ли сега?

  55. 55 Профил на destino
    destino
    Рейтинг: 524 Весело

    [quote#44:"rurade"]Гугъл ако изпратят една кола в София веднага ще разберат,че софтуера им за управление не [/quote]

    За съжаление, Гугъл ги правят тези коли за белият свят.
    Не знам, защо си мислите, че там трябва да мислят и за Кайро?

    Технологията е много перспективна, след има няма 5-15г. половината обществен транспорт на запад може да е без шофьори.
    Също така и тировете. Невероятна икономия на пари за заплати и по-икономично каране.

  56. 56 Профил на Wornoxmaniak
    Wornoxmaniak
    Рейтинг: 1040 Весело

    До коментар [#53] от "Климент Горанов":

    Това е метафора...

  57. 57 Профил на kumcho___valcho
    kumcho___valcho
    Рейтинг: 606 Неутрално

    До коментар [#29] от "niakoi_si":


    [quote#29:"niakoi_si"]Гугълската кола е трябвало да измери разстоянието и скоростта и да изчисли вероятността да се случи инцидент. [/quote]
    Ами изчислила е, че автобус с 25 км/ч в час, който е доста по-назад, има достатъчно време да види лека кола с 5 км/ч, която има препятствие и сигнализира от доста време, че ще влезе в другата лента. Шофьорът, който стои в автономният автомобил и е много опитен, също е преценил, че автобусът ще ги пусне, след като са пропуснали доста коли и са чакали достатъчно време. В реални условия човек щеше да влезе агресивно в лентата на автобуса и да го принуди да спре с риск да стане катастрофа. Автомобилът на Гугъл действа по-разумно и минимизира риска, като влиза с ниска скорост така че ако стане инцидент да е леко почукване.

  58. 58 Профил на kumcho___valcho
    kumcho___valcho
    Рейтинг: 606 Неутрално

    До коментар [#48] от "blagoj":
    [quote#48:"blagoj"]Интересно все пак какво ще се случи ако 4 такива коли застанат на нерегулирано кръстовище и всяка има (или няма) еднакво предимство пред останалите. [/quote]
    Те ще знаят коя кола е била първа, а и са програмирани в потенциално опасна ситуация да действат предпазливо и ще минат с ниска скорост.
    По-интересно е, ако 4 водачи застанат на такова кръстовище - нито ще знаят кой е бил пръв, нито ще са склонни да действат предпазливо - който по-ербап ще изфучи преди другите и ще се разчита, че не всички са бабаити в еднаква степен

  59. 59 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 1114 Неутрално

    До коментар [#52] от "popovp":

    Аз познавам лично няколко хиляди шофьора, които са в трафика десетки години наред без да се причинили виновно катастрофа. И?

    С което не искам да кажа, че автономните коли нямат бъдеще, просто казвам, че тия фантасмагории за "мислещи" коли са тотална глупост. Мислят, точно колкото мисли средностатистическа бактерия. Всеки програмист опитал се да направи самообучаващ се алгоритъм, ще ви обясни колко далеч сме от понятия като "мислещ" и "преценяващ" и т.н.

  60. 60 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 1114 Неутрално

    До коментар [#57] от "kumcho___valcho":

    Написал си нещо като съчинение, без елементи на разсъждение.

    Автобуса е с предимство. Факт. Колата е измерила двете скорости - факт. Ако е верен алгоритъма, удара би трябвало да е предвидим - Факт. Щом се е ударила има грешка в алгоритъма - факт.

    Колата не може да прецени какво мисли шофьора. Разберете го. Това което за вас е елементарна дейност - преценка на човека и предсказване на действията му - за машината е НЕВЪЗМОЖНО! Написано като оправдание е абсолютна глупост. Машината не може да предвиди, как ще действа човека. Даже и да предположим, че се е опитала да го направи - очевидно е сгрешила. А тя реално не се опитава да го прави, защото е невъзможно. Питайте някой познат програмист, как се прави програма преценяваща възможната реакция на нещо толкова непредсказуемо като човек

  61. 61 Профил на stoletov
    stoletov
    Рейтинг: 409 Любопитно

    Автобусните шофьори са културни по принцип. Да не е било маршрутка?

  62. 62 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 1114 Неутрално

    До коментар [#49] от "bokoto":

    ИИ е много далеч още, вервай ми. И най-прогресивните самообучаващи се алгоритми са на светлинни години от интелекта на 3 годшино дете.

  63. 63 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 1114 Неутрално

    До коментар [#49] от "bokoto":

    Сега дочетох края на мнението ти - ти говориш за научна фантастика, аз ти говоря за реални алгоритми, като човек от тая сфера.

    И аз обичам фантастика

  64. 64 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 1114 Неутрално

    До коментар [#48] от "blagoj":

    Логически бъркаш в съжденията си. Ако автобуса беше управляван също автономно, той щеше да се придържа безропотно към правилника за движение, т.е. тъй като е в правото си, пак щеше да се надене в нарушителя. Точно обратното, човек много по - лесно би потъпкал правилника, ако това би предотвратило катастрофата.

    Просто е бе хора - имате правилник за движение. Ако всички го спазват, вероятността за катастрофа е минимална. Гугълската кола го е нарушила. Глупаво е да търсите виновник другаде, още повече с мъглави обяснения - тоя си мислил, че оня ще направи еди какво си. Алгоритъма им има грешка. Не си го призанвават, а ви говорят глупости като за хора мислещи си, че компютъра е като човешкия мозък. Няма такова нещо, на светлинни години назад е.

  65. 65 Профил на Коки
    Коки
    Рейтинг: 581 Любопитно

    Шофьорът на автобуса да не е българин, щото ако е нормален, дори и да се наложи да намали, би дал път на прогреса...поне от елементарно възпитание....

  66. 66 Профил на bokoto
    bokoto
    Рейтинг: 237 Неутрално

    [quote#59:"niakoi_si"] Всеки програмист опитал се да направи самообучаващ се алгоритъм, ще ви обясни колко далеч сме от понятия като "мислещ" и "преценяващ" и т.н.[/quote]
    Аз преподлагам че точно ти не си програмиста, щото аз съм, та затова е малко нелепо да чуя такъв съвет от теб. Та отговорно казвам че изобобщо не си прав, защото не става върос за алгоритъм, а за ИИ - 2-те са напълно различни. От там идва и грешката ти че "алгоритъма" е закодиран и не да се самоубочава.
    Затова наистина ти препоръчах да прочетеш книжките на Мински, той е един от основоположниците на ИИ.
    ИИ се самообучава горе-долу така както и човек - на база опит. Там са заложени механизми за учене от грешка, мотивация за постъпки и т.н. Случай като този е наистина граничен, но и подобни случай ще намаляват, когато ИИ стане още по-интелигентен.
    Пак казвам - като човек от тази сфера - програмирането и ИИ са 2 различни неща, едното се базира на алгоритми, другото на подобие на работа на мозъка. Това че самия ИИ се изгражда с помоща на програми е малко объркващо за тези които не го знаят, но решенията ги взима ИИ, а не програмата и алгоритмите на които е написан самия ИИ.

  67. 67 Профил на bokoto
    bokoto
    Рейтинг: 237 Неутрално

    [quote#63:"niakoi_si"]като човек от тая сфера[/quote]
    Очевидно обаче нито си учил за ИИ, нито си имал опит с него. Затова приравнявяш програмирането с ИИ.

  68. 68 Профил на Коки
    Коки
    Рейтинг: 581 Весело

    [quote#50:"Pontif А"]има клаузи които казват че дори ако ти имаш предимство но някой настоява да мине трябва да го пуснеш защото не знаеш защо настоява да мине - може да има спешна работа или някаква спешна ситуация. Така че засичане, свиркане и поучаване са забранени от закона, дори в случаите когато си прав. [/quote]
    Ехаааа, мечтата на червената мутра - даже когато е без предимство да го пускат да мине, дори да му се радват и уважават...
    Благодаря, че споделихте тази информация! Честита Баба Марта!

  69. 69 Профил на zero_day
    zero_day
    Рейтинг: 509 Неутрално

    До коментар [#46] от "niakoi_si":

    Не си прав - класическите алгоритми наистина имат подобни свойства за краен брой вариации , но това е за класическите, има други методи Така че при self driven коли и mission critical software няма да се стигне до удар,независимо кой е с предимство.

  70. 70 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 1114 Неутрално

    До коментар [#69] от "zero_day":

    Е то се стигна, затова си чешем езиците под статията

  71. 71 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 1114 Неутрално

    До коментар [#67] от "bokoto":

    А ти бъркаш научната фантастика с реалността

  72. 72 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 1114 Неутрално

    До коментар [#66] от "bokoto":

    Всеки ИИ в корените си се свежда до дискретни алгоритми. Поради тази причина е нужен огромен изчислителен ресурс, за да се постигне дори примитивна форма на ИИ. Под примитивна разбирам да измитираш поведението на една кокошка, камо ли човешки мозък.

  73. 73 Профил на zero_day
    zero_day
    Рейтинг: 509 Неутрално

    До коментар [#70] от "niakoi_si":

    Стигна се, защото шофьора на автобуса е блеел някъде. Това, което машината не прави Щом шофьорът на Лексуса и ИИ-то едновременно са преценили, че могат да се включат, значи е могло, но при условие, че шофьорът на автобуса е внимавал.

  74. 74 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 1114 Неутрално

    До коментар [#73] от "zero_day":

    Много извратена логика - значи шофьора на автобуса е виновен, защото не осигурил предимство, когато не е длъжен да го направи??? За чии се пишат тия правилници за движение тогава, щом предимството няма значение?

    А гугълската кола е невинна, защото автобусите са длъжни да се отказват от предимство в нейна полза???

    Остава да ми развиеш теорията за черния джип, който винаги е с предимство...

  75. 75 Профил на glatzial
    glatzial
    Рейтинг: 529 Неутрално

    До коментар [#60] от "niakoi_si":
    Тия коли действат на принципа на невронни мрежи. Данните се пращат на някой от супер компютрите на гугъл и там невронната мрежа се обучава. Флотата на гугъл към момента има натрупани над 2 000 000 км автономен пробег - комбиниран опит, който се ползва от всяка кола поотделно. Съответно ако невронната мрежа се е обучила вече, че при подобна ситуация е била пусната десетки пъти, е решила така и в конкретния случай.

  76. 76 Профил на zero_day
    zero_day
    Рейтинг: 509 Неутрално

    До коментар [#74] от "niakoi_si":

    Не се опитвай да ми слагаш думи в устата!
    Казах, че ако и двете превозни средства бяха самоуправляващи се, нямаше да се стигне до удар, независимо, че едната кола е навлезла в лентата на другата. Ако искаш по-бавно да ти го напиша?

  77. 77 Профил на kumcho___valcho
    kumcho___valcho
    Рейтинг: 606 Неутрално

    До коментар [#60] от "niakoi_si":
    [quote#60:"niakoi_si"]Колата не може да прецени какво мисли шофьора. Разберете го. Това което за вас е елементарна дейност - преценка на човека и предсказване на действията му - за машината е НЕВЪЗМОЖНО! [/quote]
    Ти да не би да можеш да четеш мислите на шофьора? В колата е имало много опитен шофьор и той също е преценил, че автобусът трябва да спре, защото има достатъчно време и се движи достатъчно бавно. Шофьорът на автобусът е длъжен да види, че колата подава сигнализация отдавна, дори трябва да вижда точно откъде ще влезе, защото има препятствие.
    [quote#60:"niakoi_si"]Колата е измерила двете скорости - факт. Ако е верен алгоритъма, удара би трябвало да е предвидим - Факт.[/quote]
    Естествено че колата е сметнала, че ако автобусът не спре, може да се ударяти затова е влязла предпазливо. Но ако стои прекалено дълго и изчаква, това също е нарушение на правилника, защото затруднява движението. Съвсем правилно е пускала леките коли и най-накрая е влязла в лентата, когато се е задало бавно движещо се превозно средство. Когато е натоварен трафикът и има препятствие, хората правят същото, с тази разлика, че ако другата кола не спре, катастрофират по-тежко.

  78. 78 Профил на beatles
    beatles
    Рейтинг: 873 Неутрално

    [quote#10:"Wornoxmaniak Извисяване"]Глупости. Навсекъде е едно и също. [/quote]
    ти понеже си карал кола навсякъде.идиоти има навсякъде, въпроса е на концентрация и на отношението към тях.

    Всички животни са равни, но някои са по-равни от други
  79. 79 Профил на beatles
    beatles
    Рейтинг: 873 Любопитно

    [quote#32:"niakoi_si"]Корпорацията носи отговорността.[/quote]
    коя точно корпорация? корпорацията писала софта, корпорацията доставила сензорите, корпорацията сглобила шасито, корпорацията сглобила електриката или корпорацията дето изписва хапчета против глупост?

    Всички животни са равни, но някои са по-равни от други
  80. 80 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 581 Весело

    Този тестов автомобил ако го пуснат в София ще му изпушат процесорите за един час!

  81. 81 Профил на Павел Вълев
    Павел Вълев
    Рейтинг: 237 Неутрално

    До коментар [#72] от "niakoi_si":

    Ето един интересен материал на тема как горе-долу работи "алгоритъма" на Гугълските автономни автомобили.

    http://www.ted.com/talks/chris_urmson_how_a_driverless_car_sees_the_road





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK