
© Анелия Николова
Чавдар Димов, мениджър "Проучвания и бази данни" в "Икономедиа" показва колко е порастал пазара през последната година
h=Пазарът на онлайн реклама в България продължава да расте, показват данните на проучването AdEx 2016, което беше представено днес по време на годишната конференция IAB Forum 2016. Резултатите отчитат и няколко интересни тенденции, сред които, че социалните мрежи и външните платформи увеличават сериозно дяловете си.
Класическата дисплей реклама (т.е. банери) бележи спад, но се увеличават инвестициите в онлайн видео реклама и други формати. Facebook, Google и YouTube държат през 2015 - 65% от онлайн рекламите в България. И въпреки че всички онлайн медии, магазини и сайтове като цяло отчитат все по-голям ръст на мобилния трафик, мобилната реклама са едва 1 млн. брутни лева.
Общо нетните приходи от интернет реклама за 2015 г. са 61.8 млн. лева
а през 2014 са били 50,8 млн. лева. Най-голям е делът на дисплей рекламата - 27.3%, но тя реализира и най-сериозен спад в дела си (през 2014 е била 32%). Сериозен дял записва Facebook - 25.3%, както и рекламата в Google - също 25.3%. Делът на рекламата в YouTube е 13.9%.
Може би не е изненадващо, че социалните мрежи генерират едни от най-добрите резултати. Изненадващо голям е обаче е ръстът на Facebook за изминалата година - 66%, като нетните приходи от реклама във Facebook възлизат на 15.65 млн. лева. Точно толкова са и приходите от Google, а от дисплей реклама - 16.88 млн. лева.
Онлайн парадокс
На събитието беше представена и класацията Топ 100 рекламодатели в интернет за 2015 г. на анализаторската компания ИПСОС, която изготвя индекса за IAB България. В този индекс са взети предвид само бюджетите на рекламодателите във вътрешния пазар без бюджетите им за Facebook, Google и други външни платформи.
Индексът показва, че през 2015 г. за първи път категорията на потребителските стоки измества категорията на финансовите услуги като топ "жанр" за реклама в интернет в България. Общо 35% от Топ 100 на рекламодателите са именно в тази сфера. Финансовите услуги остават на второ място.
Анализът показва, че българските потребители прекарват средно по около 3.5 часа на ден в интернет. Все повече от тях разчитат на своите смартфони, за да са постоянно свързани с мрежата. За сравнение, гледането на телевизия е дейност, за която българите отделят между 2.5 и 3 часа на ден. Въпреки това, брутните рекламни бюджети за телевизия са малко над 1 млрд. лева, докато тези за онлайн реклама - около 62 млн. лева.
_tsiki_ (otvratitelen nov sait)
Рейтинг: 388 НеутралноДилемата е дали рекламираните продукти са долнопробни или рекламистите са некадърници, но поне разбираме какво да не купуваме общо взето.