Годишен отчет на съветник за електронното управление

Годишен отчет на съветник за електронното управление

© Велко Ангелов



"Дневник" препечатва с позволението на автора публикацията от блога на съветника за електронно управление Божидар Божанов, в която той описва какво е успял да направи през изминалата година. Заглавието е на редакцията.


Тази публикация ще представлява нещо като отчет с елементи на разсъждение, за това, което съм направил за една година като съветник за електронно управление към кабинета на вицепремиера Румяна Бъчварова (макар и на половин щат). За съжаление, то е по-малко, отколкото ми иска. "Накратко":


- Закон за електронната идентификация – участвах в изпипването на закона от технологична гледна точка – какво да позволим и да забраним в закона, така че да не си затворим вратата за добра техническа реализация. Законът е приет и обнародван, в момента пишем правилник за прилагане, който скоро ще бъде на обществено обсъждане – там има доста технически детайли вече. Когато и правилникът е готов, ще може да се реализира проекта, чрез който ще може гражданите да се идентифицират електронно по сигурен начин. Общо взето това ще бъде "login в държавни сайтове". Ще могат да се правят справки и да се ползват някои услуги. Важното е, че това ще отключи електронното управление. Всички, с които съм говорил (например естонци) твърдят, че именно електронната идентификация (в личната им карта) е основната причина за това, което е електронното им управление в момента. Склонен съм да им вярвам.




- ЗИД (закон за изменение и допълнение) на закона за електронното управление – с две думи, създава се държавна агенция "Електронно управление", която да координира електронното управление. В момента нещата се правят на парче и са с ниско качество, като резултат от липсата на експертиза. Опитваме се да създадем място (заедно с държавното предприятие) където да бъде концентрирана такава. Дали ще стане – ще видим. Но тази структура – държавна агенция – работи в други държави (например, познахте, в Естония). Със закона въвеждаме и изисквания към системите, вкл. отворен код. Адресираме и някои проблеми, които досега са спъвали въвеждането на устойчиви и добри системи. Участието ми е в разписването на някои детайли в закона. А той беше приет на 2-ро четене в комисия – остава да бъде гласуван в зала. След което предстои писане на наредба (една или няколко), с която да осъвременим остарелите и неприлагани до момента такива. Част от наредбата ще бъде взета от този "документ", който написахме заедно с доброволци, чрез google docs и pull request-и в GitHub.


- ЗИД на закона за българските лични документи – в парламентарната дискусия по закона за електронната идентификация депутатите решиха, че не може просто да добавим електронната идентификация в личните карти с преходни и заключителни разпоредби и е нужен отделен законопроект. Затова написахме такъв в бърз порядък. Предстои да го разясня в повече детайли, но накратко – в личната карта ще има чип, на който ще бъде записана електронната идентичност, opt-out и електронен подпис, opt-in. Т.е. по подразбиране ще има как електронно да се идентифицирате. Квалифициран електронен подпис – ако си платите на доставчик, но има опция, за електронни услуги, за физически лица, да се ползва и усъвършенстван подпис. Законът не предполага конкретна технология (напр. контактен, безконтактен или двоен интерфейс на чипа). Масовостта на електронната идентификация е необходимост, както отбелязах по-горе. Дори някой да не я използва веднага (например – ако няма за какво), то с времето използването нараства


- Отворени данни – освен, че имаме портал, имаме и данни на него. Някои с недобро качество и непредставляващи особен интерес, други – обратното. Ролята ми в тази част е общо взето "ръчен режим" – написах инструмент за автоматично конвертиране на Excel към CSV, написах инструмент за анонимизиране на данните от Търговския регистър, преди да бъдат отворени, помагах на АОП с SQL заявки при отварянето на обществените поръчки. И давам общи насоки и помощ на администрациите, които имат въпроси и неясноти. Това не е устойчив модел, разбира се, затова за всички следващи проекти изискването е да имат автоматични интерфейси за отворени данни.


- Участвах (заедно с инициативния комитет "Гласувай без граници") и в написването на частта за електронно гласуване в изборния кодекс. Нещата са много свързани – електронната идентификация, най-вече, защото няма как да имаме сигурно е-гласуване без е-идентификация. Резултатът е, че (по препоръка на естонците) ще имаме малко под 3 години да се подготви системата, да се тества, да се интегрира със системата за електронна идентификация, да бъде одитирана и анализирана от учени в сферата. В заложените в закона изисквания има такива за паралелно преброяване, наблюдатели на процеса, и отворен код на системата.


- Участвах и в съставянето на Пътната карта за електронно управление (слайдове). Това е документът, който не просто дава обща насока на електронното управление, но и разписва в детайли най-важните проекти. Общо взето, електронното управление няма на какво да стъпи в момента. Първите 30-тина проекта са основни, за да можем да говорим изобщо за е-управление – напр. първични регистри (които не са на 20 години върху умиращ хардуер и никаква възможност за интеграция с голямо натоварване), е-идентификация.


- И всевъзможни други неща – закърпвал съм дупки в сигурността на сайтове, които фирмите изпълнители се отказвали да оправят, гледал съм код на проекти, които трябва да бъдат приети, "давал съм акъл" и обратна връзка по проекти, законопроекти и по предстоящи интеграции на системи, направил съм няколко proof-of-concept мини-проекта за технологиите, които евентуално ще ползваме, пуснах експертен форум за обсъждания, ходил съм на десетки срещи и т.н.


Но всъщност, това е доста малко. Не изглежда като работа за цяла година, особено предвид, че далеч не съм я вършил сам, а по-скоро съм помагал – колегите в кабинета са много проактивни (и по-опитни от мен) и за почти всяко нещо има втори чифт очи, втори чифт ръце и втора клавиатура. Но нещата отнемат доста повече време, отколкото ни се иска.


А нищо от това не би било възможно без политическия "гръб" на Румяна Бъчварова (и не, това не го пиша за да се "подмажа на шефа" – политическият климат е труден).


Всъщност много, много време отива в четене и учене. Четене на опита на други държави, на нормативна уредба (закони, наредби), на проектни предложения, на резултати от приключили проекти, на научни статии, на още научни статии, на код. След изчетеното даже съм написал няколко технически публикации, а и презентации.
Но усещането ми е, че най-много време губя в multitasking – във всеки момент има поне по 10 неща за правене, дори след като сме отсяли по-маловажните. А честото сменяне на задачи и липсата на фокус върху нещо конкретно за дълго време е лошо и непродуктивно. Но за съжаление нещата, които трябва да се оправят, са твърде много.


Във Фейсбук написах, че "планината е голяма, има и вятър, но минахме първите стръмнини. Остава още доста". Остава по-голямата част. Поставяме някакви основи, които се надявам да са правилни и издържливи. Но резултати, които да може човек да "пипне", засега няма (с малки изключения). Тук идва резонният въпрос – в последните 15 години основи не са ли били поставени? И май отговорът е "не". Или са се разпаднали твърде бързо.


И (с риск да стане прекалено патетично) благодаря за подкрепата, която много хора демонстрират. Тук вместо някое клише, ще напиша, че за съжаление не сме измислили как да дадем поле на тези, които си предлагат дори от времето да помагат. Поне до момента. В бъдеще, законът за електронното управление предвижда към агенцията да могат да се наемат висококвалифицирани експерти (най-вероятно на непълно работно време, с възможност за отдалечена работа и т.н.), които да помагат. Не за много пари, но пък с интересни задачи и може би – кауза.


Всъщност, зададох въпроса за мотивацията на естонец, който е в центъра на техните решения за електронна идентификация. Защото и в Естония не дават много високи заплати на държавните служители. И разбира се, отговорът беше – заради предизвикателството и въздействието – кога в частния сектор ще можеш да направиш страната си лидер в нещо. И това не е геройство, не е саможертва – просто на някои хора им е по-важно да правят интересни и полезни неща, отколкото заплатата.


Не че имам илюзии, че можем да сме лидер в това (поне не скоро), нито пък, че е най-важното нещо. Твърде много неща трябва да се променят, но все отнякъде трябва да започнем. А по пътя може да се окаже, че все пак сме добри в нещо.


Оттук накъде? Би трябвало да довършим започнатите неща и първите проекти от пътната карта да стартират. Би трябвало това да доведе до възможност за електронна идентификация през 2017-та, чип в личните карти от 2018-та, възможност администрацията да събира удостоверения по служебен път автоматизирано, вместо да ги иска от гражданите, през 2017-та. Дали ще стане – зависи от всички. Прозрачността, която въвеждаме (отворени данни, отворен код, публичност на процеса по всички IT проекти) е и с цел гражданите да вземат участие.


Рапорт даден.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (18)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на pipon
    pipon
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Смешко , хакерите ще ви вземат за мезе , идея си нямате , за какво иде реч
    ''съветник за електронното управление'' - Директор на водопад ?

  2. 2 Профил на fifo123
    fifo123
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#1] от "pipon":

    Това е все едно да не пътуваш с кола, защото може да катастрофираш.
    Има "добри практики" за защита, но винаги има някакъв риск за успешна хакерска атака.
    Похвално е, че Божидар действа толкова активно, а и че е описал свършената работа. Според мен при толкова много софтуерни инженери в България, имаме шанс да след известно време да бъдем сред лидерите в елетронното управление.

  3. 3 Профил на damianrm1
    damianrm1
    Рейтинг: 213 Неутрално

    ЗАДЪЛЖИТЕЛНО е експерти да участват, такъв закон без технически лица ще е мъртвороден и много скъп без да има голяма полза ...

    И да не са най-добрите експерти наети, отчети като този на автора подсказват, че е отворен към идеи /добри/ а и е търсил другия опит - това говори добре!!! Дано стане традиция това!

  4. 4 Профил на Калник
    Калник
    Рейтинг: 859 Неутрално

    Благодарности към Божидар, че се е нагърбил с тези задачи. То всичко е много лесно по форумите или пък твърде трудно/невъзможно (вж. коментар №1). Но, когато трябва нещо да се постигне, се иска истинска работа и здраво дупе.

  5. 5 Профил на pipon
    pipon
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#2] от "fifo123":

    Оооу , Троле - здравей !
    Гледам регистрирал си пресен , да лобираш Мухаха
    То няма реално управление - тия ми говорят за електронно
    ШВИБВГЗ

  6. 6 Профил на 12345
    12345
    Рейтинг: 484 Неутрално

    От написаното става ясно, че този пич е за уволнение. Първо, няма никакви организационни качества. Второ загубил е и продължава да губи маса време, висейки във Фейсбук и блогвайки.

    Данъкоплатците искат свършена работа за парите, които му плащат от своите данъци - а не да четат личните му излияния.

  7. 7 Профил на hahohehi
    hahohehi
    Рейтинг: 301 Неутрално

    Държавна агенция за електронно управление ще има ли?

  8. 8 Профил на Иво Мирчев
    Иво Мирчев
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Божидар е от малкото хора в държавната администрация, които знаят защо са там и какво правят.
    Трябва силна мотивация да работиш в среда с ниско заплащане, масова некомпетентност в различни държавни структури, сложна политическа обстановка и т.н.

    http://www.ivomirchev.com
  9. 9 Профил на primaxm
    primaxm
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Браво. Все добри неща. Едно много добро начало. Изобщо не изглежда малко свършеното за една година. Още венъж браво.

  10. 10 Профил на qwertqwert
    qwertqwert
    Рейтинг: 880 Неутрално

    Браво за направеното (винаги може и повече), браво и за отчета-
    поне знаем, че се работи, а не се тупа топката.
    Дерзайте и успех.
    Особено ме впечатлява ,че тоя човек инвестира времето, знанията , уменията, търпението си за практически про-боно....

    След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?
  11. 11 Профил на kki
    kki
    Рейтинг: 484 Любопитно

    Г-н Божанов, поздравления! А бихте ли могли да дадете малко светлина за това как точно ще се ползва чипа в личната карта? Четец ли ще трябва? И защо изобщо е необходим този чип, след като е достатъчно всеки гражданин просто да получи име и парола директно от държавата? Не може ли всеки гражданин да има държавен и-мейл за комуникация с администрацията както и държавен електронен подпис? Има множество подобни системи, които не изискват специален хардуер, например Холандия издава на всеки т.н. DIGID, което може да се ползва за подписване на данъчни декларации и т.н. Просто съм любопитен да знам защо се избира една система вместо друга и как точно ще се работи с нея.

  12. 12 Профил на lechevalier
    lechevalier
    Рейтинг: 702 Неутрално

    Самият принцип на публичната отчетност е похвален и трябва да бъде спазван от много повече държавни служители.

  13. 13 Профил на Чърчил
    Чърчил
    Рейтинг: 1498 Неутрално

    За мен това е огромна НАДЕЖДА с електронното управление да сме в крак с 21 Век.

    ЗАВИСТТА ТРЯБВА ДА Я ЗАСЛУЖИШ.СЪЖАЛЕНИЕ ПОЛУЧАВАШ БЕЗПЛАТНО
  14. 14 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10370 Неутрално

    Браво на Божидар, че се е захванал с работата. Тук проблемите, които виждам са:
    - доколко описаното попада в стратегията, между другото в МТранспорта
    - опитите да се започне за пореден път Нанов, ясно е че на чисто е по-леко, но така става когато няма приемственост и следване на общоприета стратегия
    - ще бъде чудо всичко да отиде в една държавна агенция, още повече след атаките на лобитата срещу личните документи. Тук интересите да се парцелира бизнеса с данни не е от вчера, но това не винаги е панацея. Това решение го има ако не се лъжа само в Естония, дори в Австрия където има най-голяма концентрация там не е така, сега се сещам за подобен модел в Малта. Както се вижда и Естония и Малта са малки републики.
    - абсолютно вярно - електронната идентификация е корена и на решението и на проблема. Стискам палци да стане, там ще бъде дадена решителната битка
    - усеща се политическия новговор и в това няма нищо лошо, трябва да се наблегне повече да се работи с decision makers, от това идеите само ще спечелят. По-добре е да се обединят усилията с другото министерство, доколкото това е възможно
    - отворените данни ще избуят при преразглеждане на модела на създаване на системите, да видим как ще бъде
    Успех и повече читатели на отчета

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  15. 15 Профил на Божидар Божанов
    Божидар Божанов
    Рейтинг: 723 Неутрално

    До коментар [#11] от "kki":

    Това е доста важен въпрос. Проблемът на паролите е, че изтичат и някой друг може да се представи за теб. А когато държавата трябва да гарантира идентичността, трябва сигурно средство. Смарткартата е такова (частният ключ не може да бъде извлечен, съответно само приносителят на картата, знаещ ПИН-а може да я ползва).

    Относно четците - да, ще трябва (контактен) четец. В момента струва 20-тина лева, при по-високо търсене предполагам може да падне до 10-12. В Естония са адресирали тази бариера (защото четецът си е бариера) като са раздавали безплатни (или на промоция) четци.

    Освен това, имаме и друга идея - картата да може да се използва и с мобилен телефон с NFC - така телефонът се превръща в де-факто четец и няма нужда от друг.

    Има и други варианти - например MicroSD, но то не е стандартизирано и не е ясно колко добра инвестиция е.

  16. 16 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10370 Неутрално

    До коментар [#15] от "Божидар Божанов":

    Може да се помисли за съвместимост с определен стандарт и тогава производителите на хардуер ще имат интерес поддържат това изискване при продажбата на компютри в Бг, понеже се очаква масовост - да кажем около 6 милиона носители

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  17. 17 Профил на kki
    kki
    Рейтинг: 484 Неутрално

    До коментар [#15] от "Божидар Божанов":

    Г-н Божанов, много благодаря за отговора! Разбирам посоката на мислене. Доста банки правят същото. NFC също изглежда като добра идея! Надявам се занапред нещата да се случват все по-лесно за Вас и тези инициативи да бъдат завършени. Успех!

  18. 18 Профил на Dimov
    Dimov
    Рейтинг: 437 Неутрално

    Божидар, рапорт приет.
    И от мен благодарности. Възхищавам ти се и ти пожелавам да си здрав и все така търпелив и мултитаскинг-устойчив
    А за гърба на Бъчварова ти вярвам - тя е интелигентен човек в една неинтелигентна политическа среда.

    VD




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK