Дигиталните лидери и тяхната битка за промяна на образователната система

Дигиталните лидери и тяхната битка за промяна на образователната система

© Shannon Stapleton, Reuters



Надали някой би оспорил твърдението, че световната образователна система има нужда от промени. Да, по света има добри примери за модерно и ефективно образование, но в повечето случаи те са единични изключения в иначе тромави и остарели системи.


Същевременно призивите и идеите за промени в образованието са много и най-различни. Лидерите на големи технологични компании често са сред най-активните по темата за необходимостта от пълна промяна на световната образователна система. Техните идеи обаче понякога не срещат очакваната подкрепа.


Много от световните технологични лидери посвещават немалка част от филантропската си дейност именно на образованието. Всеки от тях има различна визия как то може да се подобри и действа в собствена посока. Наскоро благотворителната фондация на Бил и Мелинда Гейтс отново обърна внимание на темата.




Фондацията всъщност развива различни образователни проекти от 1999 г. насам. Тогава Бил и Мелинда Гейтс предложиха гимназиите да бъдат намалени до 500 деца всяко. Започнаха проучвания по темата чрез създаване на гимназии с по-малко ученици, но те показаха, че всъщност броя на децата в училище не влияе на тяхното представяне.


Друг проект на фондацията искаше през 2009 г. да промени методите на обучение. Оказа се, че това е свързано с непредвидено много разходи, повишаването на квалификацията на учителите е спорно и не добре разпределено. В крайна сметка проектът беше спрян.


Новото предложение на фондацията от тази година е помощ при замяната на класическите учебници с дигитални, както и онлайн платформа, в която учителите да могат да преглеждат новите материали, които да влязат в учебните програми и да ги коментират. Освен това ще се помага за повече безплатни материали, които да намалят или напълно заменят скъпите учебници. Проектът е пилотен, като ще отнеме време да се разбере неговата ефективност. И все пак, той би могъл да помогне за подобряването на основните умения на учениците.


Провалите на предишните проекти не означават, че технологичните лидери и филантропи не могат да решат проблема с нуждата от промяна в образованието. Това всъщност е много голямо предизвикателство, свързано с много неизвестни и не малко юридически пречки. Освен това става дума за система, в която има силна привързаност към традициите дори и те да не са най-доброто решение.


Писмото с обещания


Когато Марк Зукърбърг и съпругата му Присила Чан станаха родители, те написаха дълго отворено писмо към дъщеря си Макс. В него те заложиха своите цели и призиви така, че да направят света по-добро място както за нея, така и за всички деца. Целта на писмото беше да очертае визията на Зукърбърг, но фокусът остана изместен, защото в него той беше написал, че ще дари почти всичките си акции във Facebook за благотворителност. Всъщност, това не е точно така. Зукърбърг всъщност обяви, че смята да инвестира средствата в проекти, които да помогнат за развитието на човечеството в по-добра посока.


Дигиталните лидери и тяхната битка за промяна на образователната система

© Stephen Lam, Reuters


Една от тях е и промяната в образованието. За Зукърбърг и Чан образованието трябва да дава равни възможности на всички. "Ще има технологии, които разбират как учиш най-добре и върху какво трябва да наблегнеш", пишат двамата в писмото към дъщеря си. Те смятат, че образованието трябва да се движи по отделен план според желаната професия. Технологиите ще помагат в наваксването с предмети, по които даденият ученик изпитва трудности. Учителите ще разполагат с повече и по-подробна информация какво точно пречи на всеки ученик и какво му помага.


"Вече създаваме тези технологии и резултатите са обещаващи. Учениците се представят по-добре на тестовете и получават повече умения и увереност да учат всичко, което пожелаят. Пътешествието едва сега започва. Технологията и образованието ще се подобряват драстично през всяка година", пише от Зукърбърг. Той допълва, че той и съпругата му са преподавали и знаят какво е необходимо. Зукърбърг отбелязва, че освен технологии, ще е е необходимо да намери съдействието и подкрепата на хората в образователната система. Според него бъдещето е в персонализираното обучение в училищата.


С вдъхновние от Джобс


Съпругата на Стив Джобс, Лаурийн Пауъл също отделя голяма част от времето си за образователната система. Тя е започнала проект за над 50 млн. долара, който цели да преосмисли из основни американките гимназии. На принципа на самия Джобс, винаги човек да мисли различно, Пауъл тръгва директно срещу това, което вижда като проблем - образователната система е направена да създава работна сила, каквато е била необходима преди 100 години, но днес всичко е напълно различно.


Според Пауъл дребни промени и оптимизации няма да решат проблема. Тя смята, че е необходимо да се започне от нулата и да се изгради изцяло нова образователна система, която да е съобразена със сегашните и бъдещите нужди на бизнеса. Пауъл е събрала група образователни експертии разчита и на собствения си опит като преподавател и ръководител на образователни центрове, които помагат на учениците, за да управлява организацията Emerson Collective, която трябва да разработи въпросната нова образователна система.


Пауъл също съзнава, че от десет идеи една може и да проработи. Според нея обаче това е достатъчна причина да се опита. Тя е наясно, че ще отнеме много време и усилия, за да се реши такъв сложен проблем и предложението да намери широка подкрепа. Въпреки това смята, че с течение на времето Emerson Collective ще се развива и еволюира докато намери правилната посока. И, ако 50 млн. долара не стигнат, тя винаги може да вземе още пари от състоянието си, което се оценява на около 17 млрд. долара.


Българската следа


В България водещите ИТ фигури също от много време търсят алтернативи на сегашната образователна система, която е неадекватна спрямо нуждите на икономиката. Това доведе до естественото раждане на Академията на Телерик, Софтуерния Университет, академията на Imperia Online и още не малко други подобни проекти.


У нас технологичните лидери за сега са съсредоточени предимно върху решаването на най-неотложния проблем - острата нужда на близо 30 хил. квалифицирани програмисти възможно най-скоро. Но дори и в тази си цел, те обикновено мислят и за бъдещето. "Математиката и английският могат да бъдат глобалните езици на бизнеса, но езикът на иновациите - този, който ще създаде работа на порасналите ни вече деца - е програмирането", написа съоснователят на Telerik, а сега главен директор "Иновации" в Progress Васил Терзиев.


Дигиталните лидери и тяхната битка за промяна на образователната система

© Надежда Чипева, Капитал


Миналата година Явор Джонев от "Сирма груп холдинг", обяви, че ще отдели по-голямата част от времето си, за да работи в посока осигуряване на качествено образование за всички деца. Той е и сред двигателите на идеята за въвеждане на учебния предмет "Мислене" вместо сегашното обучение по информатика. Предметът трябва да стимулира аналитичното мислене и да изгражда умения за решаване на проблеми, а не просто да "губи времето на децата", както често се случва сега в часовете, казва Джонев.


Кой не е слушал в час


Реформирането на образованието е виждано като един проблем с много решения. Всъщност това е един голям проблем с много по-малки препятствия. Може първото което трябва да се реши, е връзката с учителите. Една от най-честите критики към подобни проекти, без значение на кого са, е, че рядко някой се обръща към реалните учители. Обикновено участват много експерти и анализатори, но почти никой не се допитва до мнозинството учители и тяхното мнение какво може и би трябвало да се промени.


Разбира се, това също е свързано със своите разходи и предизвикателства, особено когато неизбежно доведе до сериозни промени в първоначалните планове и намерения. Но може би именно хората, които ежедневно се сблъскват с реалните проблеми на учениците, случайно имат най-добра предства за тях.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (17)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на глобално хасково
    глобално хасково
    Рейтинг: 289 Весело

    Визуализация и онагледяване му е майката! Това е бъдещето.

    Училищата ще се превърнат в нещо като сертифициращи институции, където ще се проверяват знания и ще се издават документи за квалификация.

    за какво е по-жадно мнозинството: свобода или шише ракия?
  2. 2 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1683 Неутрално

    На фона на това, което търсят едни от най-нестандартните умове на планетата, са смешни напъните на просветното министерство за промяна на българското образование. Системното сваляне на материала от по-горен в по-долен клас "даде резултат" - все по-неграмотни дванадесетокласници!
    Българският проблем започва от Народното събрание. Поради неграмотния си състав, то не разбра, че всичко започва от учителя, който поставен на дъното на социалната стълбица, е естествено ДЕмотивиран да бъде двигател в учебния процес.
    Фалшифицираната история на България е другият голям проблем. Бясната съпротива на "бившите комунисти" не позволява да се каже на младите защо спря развитието на страната ни след 9.9.44! БКП се разслои на гербери, патриоти, атакаджии и какво ли не, които са пречка за каквото и да е промяна в тази област.
    Най-малко се стимулира мисленето, камо ли нестандартното мислене. Точно тези, които трябва да променят образователната система у нас са с вкостено мислене!
    Какво да очакваме като резултат!?

  3. 3 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2112 Неутрално

    Че трябва да има реформи е неоспорим факт, защото у нас, но и в много други страни се вижда, че качеството и резултатите от действащите системи се влошават системно.
    Но има и другото, че се говори за система, която обхваща ВСИЧКИ деца и млади хора и няма как да бъде подходяща за всеки един от тях и не може да бъде универсална и в никакъв случай не може да се променя "революционно".
    Може би правилния подход е да има различни опции и възможности, нещо което и днес започва да се налага и ние, хората, децата и родителите да избираме, по някога да бъркаме и да се поправяме, защото да чакаме някой, който и да е той, да ни "оправи"..не е сериозно.

  4. 4
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  5. 5 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2535 Неутрално

    “На принципа на самия Джобс, винаги човек да мисли различно, Пауъл тръгва директно срещу това, което вижда като проблем - образователната система е направена да създава работна сила, каквато е била необходима преди 100 години, но днес всичко е напълно различно.”

    ++++++

    I Want To Believe
  6. 6 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1683 Неутрално

    До коментар [#3] от "tsvetko_51":

    Може би, правилния подход е да има различни опции и възможности

    Да. Точно така е! В училищата по изкуствата така се работи - с всеки по индивидуален план. И у нас, и по света!
    Обаче "големите специалисти" от двете министерства /културно? и просветно?/не разбират природата на обучение в тези гимназии и им тръснаха целия материал от редовните училища. За сметка на това специалният предмет не се признава за матуритетен !
    Крещящ пример за ниско ниво на чиновници на високи постове, в чиито ръце стои реформата на образованието у нас!!!!

  7. 7 Профил на sega_007
    sega_007
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Ама че наивници.
    Не разбрахте ли простото правило, за богатите има отлично образование, а за народа хайде няма нужда.
    Едните ги готвят за да управляват, а другите-да бъдат работна ръка, по възможност ниско образована и леко проста и ограничена. За това способстват и телевизиите.
    Честито.

  8. 8 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 684 Неутрално

    До коментар [#7] от "sega_007":

    закъснял си с около век

    Birds of a feather flock together.
  9. 9 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1550 Неутрално

    Брех! Доживях да се публикува нещо различно от захаросаните дитирамби, славословещи щедрата благотворителност на дигиталните лидери.

    Да, има сериозни проблеми, които дори многото пари не могат да решат, защото въпросът не е в липсата на средства, а в неяснотата как да бъдат насочени средствата, за да се постигне добър резултат.

  10. 10 Профил на mapto
    mapto
    Рейтинг: 1385 Неутрално

    Това, че имаш много пари не е точно признак, че разбираш от учене, а камо ли от институционализирано образование. Дори учени, които са посветили живота си на това все още спорят коя формула е що-годе успешна и коя-не.

    Аз лично правих докторантурата си по тази тема в UCL и някак си през тези години успях да се убедя, че това е една от областите, където трансферът (прилагането на успешни практики на нови места) е изключително труден и си е наука сам по себе си... Основните методи използвани за тези цели са известни под широкото понятие https://en.wikipedia.org/wiki/Design-based_research

    Обаче като си млад милионер нямаш време да се съобразяваш със скоростта на реалния живот...

    Думите в един език са това, което е безкрайно и изисква най-много усърдие и постоянство. Затова направихме http://lexicum.net
  11. 11 Профил на xyha
    xyha
    Рейтинг: 650 Весело

    Дигиталните лидери , захапаха бюджета за образование.

  12. 12 Профил на zo
    zo
    Рейтинг: 782 Неутрално

    [quote#1:"Je suis Haskovo"]Визуализация и онагледяване му е майката![/quote]
    Четенето все още е първо и основно значение. Само с картинки не става.

    ITV: Saudi Arabia Uncovered https://www.youtube.com/watch?v=NLtLeK7YLGY
  13. 13 Профил на zo
    zo
    Рейтинг: 782 Неутрално

    Между другото нито Цукер-шмукер, нето Гейтс завършва Харвард. Не съвсем най-големите академици...

    ITV: Saudi Arabia Uncovered https://www.youtube.com/watch?v=NLtLeK7YLGY
  14. 14 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10900 Неутрално

    Тези хора могат само да бъдат само поздравени за визията си и за това, че посвещават част от времето и капиталите си на една благородна идея.

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  15. 15 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3976 Неутрално

    МОЧА имени Лелина

    Call me stupid... ама дай... усвояване на средства.
    Ясно си е отнапред, че пишман е бил проектът.

    А размерът на класа е ключът за чудеса.

    Изпопаднал от класа в Харвард за комерс проекти...

    Трудна работа: деца да те светнат къде бъркаш.
    Да проучват те, смаляват, реформират, направляват...

    "Фондацията всъщност развива различни образователни проекти от 1999 г. насам. Тогава Бил и Мелинда Гейтс предложиха гимназиите да бъдат намалени до 500 деца всяко.

    Започнаха проучвания по темата чрез създаване на гимназии с по-малко ученици, но те показаха, че всъщност броя на децата в училище не влияе на тяхното представяне."

  16. 16 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3976 Любопитно

    Кой език за програмиране?

    Java?

    "Българската следа

    В България водещите ИТ фигури също от много време търсят алтернативи на сегашната образователна система, която е неадекватна спрямо нуждите на икономиката. Това доведе до естественото раждане на Академията на Телерик, Софтуерния Университет, академията на Imperia Online и още не малко други подобни проекти.

    У нас технологичните лидери за сега са съсредоточени предимно върху решаването на най-неотложния проблем - острата нужда на близо 30 хил. квалифицирани програмисти възможно най-скоро. Но дори и в тази си цел, те обикновено мислят и за бъдещето.

    "Математиката и английският могат да бъдат глобалните езици на бизнеса, но езикът на иновациите - този, който ще създаде работа на порасналите ни вече деца - е програмирането",
    написа съоснователят на Telerik, а сега главен директор "Иновации" в Progress Васил Терзиев."

  17. 17 Профил на buddy
    buddy
    Рейтинг: 564 Неутрално

    За тези, които разчитат на качествено самообучение на достъпни цени (дори и за българи в България), препоръчвам да прегледат този сайт, който, според мен, дава огромни възможности за професионално образование (използвайте опцията 'Search Any Topic' в горния край на сайта и напишете в него на английски областта на Вашия професионален интерес и след което натиснете Enter).

    https://www.coursera.org/

    За интересуващите се ще добавя, че всеки курс в Coursera може и да е безплатен за вас, ако нямате амбицията да изкарвате сертификат. Това ще рече, че можете да гледате и слушате лекциите, но няма да бъдете оценяван, тъй като няма да имате достъп до контролните (quizzes) и курсовите проекти (assignments), където всъщност се натрупват практическите умения. Безплатната опция в определени случаи може да Ви помогне първо да разберете за какво става въпрос в дадения курс, да свикнете с езика и терминологията и след това, ако решите, че си заслужава усилието, да изкарате платения курс и натрупате съответните практически умения.
    Току що завърших един интензивен онлайн курс в Coursera oт 49-тия университет в света само за $79





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK