Марс е бил богат на кислород преди да загуби магнитното си поле

© Nasa

Според последните анализи на марсохода Curiosity, Червената планета може да е имала атмосфера, която е била силно подобна на тази на Земята. Данните показват, че Марс вероятно е бил богат на кислород, съобщава НАСА.

Curiosity е открил камъни със следи от манганов оксид, за чието формиране е необходим кислород. На Земята такива минерали има от ерата, когато атмосферата е била много по-богата на кислород. "Виждаме манганови оксиди и на Марс и се чудим как са се формирали", коментира Нина Ланза, част от екипа на Curiosity.

Специално на Земята, богатото количество кислород се е дължало на микроби. Учените обаче нямат никакви доказателства за наличие на живот на Марс. Те имат алтернативна теория. Те вече откриха наличие на течаща вода на Марс, като освен това има и доста признаци, че в миналото си планетата е имала магнитно поле, което с времето е отслабнало.

Според астрономите именно загбуата на магнитното поле е позволила на космическата радиация да йонизира водата и да я раздели на водород и кислород. Голяма част от въпросния кислород е бил абсорбиран от скалите. Тъй като за формирането на манганов оксид е необходимо много голямо количество кислород, учените смятат, че елементът е бил в доста по-големи количества отколкото са смятали досега. Ланза споделя, че ще е трудно теорията да бъде доказана, но за момента е най-правдоподобната.

Бе тия американци няма ли да спрат! Кислород на Марс! Всички знаят, че кислорода е в бутилки под налягане! на Марс няма празни бутилки, значи не е имало и кислород! Виж братята руснаци се занимават с къде по-умни неща! Телепортират разни материи! Догодина ще могат да телепортират и вежливи зелени човечета! На това му викам аз нАука!

2. 2 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2049 Неутрално

Проблемът е, че ниската гравитация на Марс не успява да задържи голяма част от атмосферата.

3. 3 Профил на zero_day
    zero_day

4. 4 Профил на forum_terrorist
    forum_terrorist

"Curiosity е открил камъни със следи от манганов оксид"

Е, не може ли да се е разбил някой метеороид там, евентуално, който да е съдържал манганов оксид? Примерно.

You can fool some people sometimes, But you can't fool all the people all the time!
  5. 5 Профил на chicago514
    chicago514

Какво мъниче,а каква работа върши на НАСА.Добре вложени пари.

6. 6 Профил на Дъската ми хлопа
    Дъската ми хлопа

[quote#3:"zero_day"]Земята и Марс са били силно подобни планети поне в първите години от съществуването си.[/quote]
    По-скоро еволюцията на Земята следва марсианската с един милиард години закъснение.

7. 7 Профил на emil
    emil

До коментар [#3] от "zero_day":

[quote#3:"zero_day"]Интересно, значи все повече се потвърждава теорията, че Земята и Марс са били силно подобни планети поне в първите години от съществуването си. [/quote]

На Земята не е имало и грам свободен кислород в първите години на съществуването и. Появил се е в атмосферата вследстие на анаеробните микроби които са отстъпили място на аеробните. Пише го и в статията.

ДЕПУТАТИТЕ ГЛАСУВАЛИ ПРОТИВ ВОЛЯТА НА 2.5 МИЛИОНА БЪЛГАРИ ГЛАСУВАЛИ С "ДА" НА РЕФЕРЕНДУМА СА ЕДНИ ПРЕВРАТАДЖИИ. ТЕ ВЕЧЕ ПРЕДСТАВЛЯВАТ САМО СЕБЕ СИ.
  8. 8 Профил на today
    today

На Марс всичко беше ОК преди да се появят комунистите!

Борбата с корупцията в България е като риболова по Discovery. Хващат ги, показват ги, и ги пускат!
  9. 9 Профил на С С К
    С С К

Въпреки,че всичко е още много неясно и е само предположения,
    се долавят плахи опити за идентификация на случилото се на
    Марс и евентуално развитие на процесите на нашата планета.
    Може и само да си фантазирам.Обаче по-голямата част от
    човечеството,включително и аз,живеем с нагласата "след нас,
    ако ще и потоп".

По-добре да си здрав и богат,отколкото беден и болен.
  10. 10 Профил на freedom713
    freedom713

"Червената планета може да е имала атмосфера"
    "Марс е бил богат на кислород"

Последно?

11. 11 Профил на Viva la Evolution
    Viva la Evolution

Ако е имало прекалено много кислород, идва момента в които всичко горимо на планетата се запалва и става такава, каквато е днес. На Земята концентрацията му е 20-тина % и за това пожарите са относително малко. А по отношение на "течащата вода", НАСА ще я търси, но за момента не са я открили. Имат теория, която трябва да докажат.

Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "
  12. 12 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 2076 Неутрално

Това са предположения. А самата възможност да се правят такива изследвания е върхово постижения за сега.

13. 13 Профил на olimpipanov
    olimpipanov

На Марс има реликтово магнитно поле, но в днешно време няма активна вулканична дейност което води до хипотезата за неработещ динамо механизъм. Липсата (практическа) на магнитно поле + слабата гравитация съчетано с доста по-силната слънчева активност в миналото най-вероятно е довело до загуба на по-голямата част от атмосферата.

Какво е довело до евентуалното спиране на динамо механизма предстои да се разбере. При всички случаи на планетолозите им предстои интересна и вълнуваща работа.

14. 14 Профил на dma12587967
    dma12587967

Имал вода и кислород? И кво? То едно време и жената беше млада и сочна...

15. 15 Профил на полувишис
    полувишис

До коментар [#2] от "atmanpg":

според теорията (ако правилно съм я разбрал), във времето, когато магнитното поле е било силно (вероятно течно и въртящо се ядро, но не знам много за Марс) е имало атмосфера на Марс и течаща вода. не се знае какъв е бил съставът на атмосферата тогава.

с отслабването на магнитното поле, слънчевото лъчение йонизира водата и разбива молекулите й на кислород и водород. тогава и кислородът образува манганов оксид в скалите. а водородът марсианците използват за водородни бомби

и накрая, с отслабването на магнитното поле, слънчевото лъчение и физически избутва и разпръсква атмосферата на Марс. това обаче е бил постепенен процес.

16. 16 Профил на полувишис
    полувишис

но за мен истината е друга. Марс е била годна за обитаване планета, вероятно градината на Слънчевата система. когато един ден се е появила "освободителната" Червена Армия и е постигнала световно-марсианско комунистическо управление.

виждаме днес останките на това проспериращо управление.

пустинно равенство за всички.

17. 17 Профил на penetrating
    penetrating

Марсоходът регистрира факти. Като се натрупат повече такива, ще започнат да отпадат или потвърждават хипотезите

Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  18. 18 Профил на hasmokar
    hasmokar

То и без теа изводи ясно,на вс.планета всичко зависи от магн. й поле. Въпроса към "хирурзите":Първопричината за изчезване на полето, а не само коментиране на последствията.

19. 19 Профил на Книжовник
    Книжовник

Все по-интересни неща ще научаваме. Ролята на Марс в античната история тепърва ще се доказва.

20. 20 Профил на matrix
    matrix

Дори е имало цивилизация там, която е контактувала с древните земляни.

21. 21 Профил на lustmord
    lustmord

"На Земята такива минерали има от ерата, когато атмосферата е била много по-богата на кислород"

Това са пълни глупости. На Земята никога не е имало епохи с чувствително по - високи нива на кислород. Атмосферния кислород е продукт на фотосинтезиращите растения и се намира в динамично равновесие с биосферата посредством няколко цикъла на обмен - при катастрофи нивото му може да спадне но не и да се повиши.

22. 22 Профил на query
    query

[quote#19:"Книжовник"]Ролята на Марс в античната история[/quote]
    Леле мале, това кърти миФки.

[quote#22:"query"]Леле мале, това кърти миФки.[/quote]
    Кърти най-вече летящи тоалетни чинии.

24. 24 Профил на Книжовник
    Книжовник

До коментар [#22] от "query":

До коментар [#23] от "lz2":

[quote#22:"query"]Леле мале, това кърти миФки.[/quote]

[quote#23:"lz2"]Кърти най-вече летящи тоалетни чинии.[/quote]

Оценявам чувството ви за хумор или по-скоро липсата на такова. По темата - едни от първите вседения за наблюдение на Марс в звездното небе са от Коперник. Планетата носи името на бога на войната от римската митология Марс поради факта, че изглежда червена на нощното небе. А фестивалите в Древен Рим в чест на Марс се провеждали през месеците март (кръстен на него) и октомври - времевият прозорец, който е най-благоприятен за наблюдение на планетата. Случайно или не месец Март е кръстен на бог Марс респективно и планетата.
    Изследването на структурата на Марс уважаеми господа би била да даде за в бъдеще повече информация относно промените в климата на 4-тата планета в Слънчевата система и да отговори на въпроси относно видимостта и на звездното небе преди хиляди години, както и за развитието на астрономията през античността, за които не изобилстват сведения.

25. 26 Профил на mara71
    mara71

Има ли по-конкретни данни за българският феномен "Изворът на раздора" ("Капитал".

26. 27 Профил на lustmord
    lustmord

До коментар [#25] от "krustev":

По мое време ето това слагала по учебниците:

Както и да е - статията е по - скоро на популярно ниво особено в разсъжденията за мангановите оксиди, които нямат никакъв проблем да се формират и при по - ниски от сегашните нива на кислород и въобще не им трябват някакви изключителни атмосферни отклонения:

До коментар [#24] от "Книжовник":

Ти с тая боза дето си смесил история, физика, астрономия, химия и древни предания, на умен ли искаш да се докараш? Истинските знаещи не парадираме със знанията си, защото така обиждаме колегите. А ти демонстрира какво бълвоч може може да излезе от комплексар, който иска да изглежда на знаещ!

И Земята може да се окаже в същата ситуация един ден.

29. 30 Профил на Книжовник
    Книжовник

[quote#28:"lz2"] А ти демонстрира какво бълвоч може може да излезе от комплексар, който иска да изглежда на знаещ![/quote]

До коментар [#28] от "lz2":

Благодаря за уважителните думи. Лично ще се посатрая да узная притежателя им. Всеки има право на лично мнение. Дори и хора като Вас.