Осем факта за Юпитер и рисковете за сондата "Джуно" (видео)

Кадър от Джуно докато се приближава към Юпитер. Написани са и имената на луните на газовия гигант.

© Nasa, Reuters

Сондата "Джуно" влезе в орбита около Юпитер след пет години пътешествие. До последния момент обаче не се знаеше дали проектът на стойност 1.1 млрд. долара няма да пропадне.

Юпитер се смята за първата планета, която се е формирала в Слънчевата система. Как е станало това обаче и кога не е ясно. Около газовия гигант има много въпроси, чиито отговори могат да дадат по-добра представа за Слънчевата система като цяло. Планетата има много специфични условия, но и самото достигане до нея е предизвикателство.

Сондата "Джуно" беше под постоянен риск, особено при приближаването си до Юпитер. Досега нито един друг апарат не е достигал толкова близо до планетата и това имаше своите неизвестни. Например как ще се справят двигателите с неговата гравитация и дали ще сработят както трябва, за да изведат "Джуно" в необходимата орбита. Двигателите работеха точно 2102 секунди с отклонение под 1 секунда и поставиха сондата точно в желаната орбита само с няколко десетки километра разлика и идеално в предвидения толеранс.

Юпитер се характеризира с много силна радиация около себе си, която може да унищожи незащитената електроника. Според някои изчисления на риска погрешно навлизане в орбитата е могло да изложи "Джуно" на огромна доза рентгенови лъчи, равностойни на милион рентгенови снимки на зъби например, посочва Би Би Си.

Корпусът на Джуно има щитове от титан, които да предпазват електрониката. Всеки от тях е с дебелина 1 см. Въпреки това обаче учените очакват, че те няма да са достатъчни в дългосрочен план. Специалистите прогнозират, че някои от деветте уреда на "Джуно" могат да се повредят още след първите 8 до 10 обиколки от предвидените 30 до 37. Постепенно радиацията ще доведе до тотална повреда на цялата сонда. Малко преди това да се случи, учените ще я насочат към атмосферата на Юпитер, за да изгори в нея и да елиминира риска евентуални земни микроби да попаднат на някоя от луните на газовия гигант.

Юпитер вече е бил изследван от сондата "Галилео". Тя обаче се фокусира върху неговата облачна обвивка и луните. "Джуно" ще има за задача да разбере повече за самата структура на Юпитер и да картографира неговите магнитни и гравитационни полета. Освен това ще се опита да разбере дали в газовия гигант има или е имало вода или лед, както и какво количество от нея има в атмосферата.

Ето и няколко данни за Юпитер, някои от които всъщност "Джуно" може да потвърди или да обори:

- Юпитер е 11 пъти по-широк от Земята и 300 пъти по-тежък.

- Всъщност Юпитер е 2.5 пъти по-тежък от всички останали планети в Слънчевата система, взети заедно.

- Съставът му е подобен на този на звезда и съдържа предимно водород и хелий.

- При високо налягане, каквото се смята, че има във вътрешността на планетата, водородът става електропроводима течност.

- Смята се, че именно тя е източник на магнитното поле на Юпитер.

- Повечето от видимите облаци съдържат амоняк и водороден сулфид.

- Ивиците на Юпитер всъщност са облаци и са в тази форма заради силни източни ветрове.

- Юпитер се характеризира и с "Великото червено петно", което е гигантска буря, която е два пъти по-широка от Земята и за която има данни, че продължава вече няколкостотин години без признаци да утихва.

1. 1 Профил на dma12587967
    dma12587967
    Рейтинг: 2097 Неутрално

Джуно ако оцелее ще е голям пич.
    Само тоя "титаний"....не става ли въпрос за "титан"?

2. 2 Профил на shileto
    shileto

Дано са се справили учените и всичко да е успешно

3. 3 Профил на charlesdegaulle
    charlesdegaulle

Успех, защото като чета за природата там ми понастръхва косата...

4. 4 Профил на chicago514
    chicago514

Както казаха от НАСА- Пак го направихме.Велико.Колкото и да работи Джуно,за науката ще работи.НАСА отново накараха хиляди момчета и момичета да си мечтаят за пътешествия между звездите.

Сонда около Юпитер е голямо предизвикателство за инженерите на НАСА. Там всичко е НАЙ! Дано издържи, че да научим повече неща за планетата, която за малко не е станала второ слънце. Само се чудя там хората как си правят покривите с тия ветрове?

6. 6 Профил на gmbh
    gmbh

""ще я насочат към атмосферата на Юпитер, за да изгори в нея и да елиминира риска евентуални земни микроби да попаднат на някоя от луните на газовия гигант.""

Устойчиви ли са земните микроби при такава радиация?

7. 7 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий

Голямо техническо постижение. Обърнете внимание и на цената 1,1 милиарда долара. Вложени са много пари на американските данъкоплатци.

Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  8. 8 Профил на Yotce
    Yotce

[quote#1:"napitbratmu"]Джуно ако оцелее ще е голям пич.
    Само тоя "титаний"....не става ли въпрос за "титан"?[/quote]
    Ами за днешните журналисти киселото мляко е йогурт, титанът - титаний и т.н. Глобализация, какво да се прави.

9. 9 Профил на ijj
    ijj

Според романите на Артър Кларк вероятно условията на спътника Европа са благоприятни за живи организми, подобни на земните. Ама то с тези романи човек не е сигурен откъде точно почва фантастиката

10. 10 Профил на zero_day
    zero_day

11. 11 Профил на Уточнител
    Уточнител

ГРАНДИОЗНО ПОСТИЖЕНИЕ, което показва недостижимо технологично ниво - невероятна точност на управлението (на повече от 17 млн км от Земята) и абсолютна сигурност на системите на сондата (след 5 г полет)

истината е по-важна от честта на Великая Россия
  12. 12 Профил на toffeetwr
    toffeetwr

Водорода и хелия, не са тежки химични елементи, докато на земята има и метали? Много ми е странно...

Ваша великорусская мечта, сидя по горло в дерьме, затащить туда всех остальных. Это и есть Русизм
  13. 13 Профил на redguy
    redguy

[quote#7:"vxa15365434"]Обърнете внимание и на цената 1,1 милиарда долара. Вложени са много пари на американските данъкоплатци.[/quote]

1,1 млрд долара за този проект, траещ години наред е нищо. Много повече пари в глобален мащаб се харчат за глупости.

14. 14 Профил на f117_stealth
    f117_stealth

Още един факт - Juno е Юнона на български.

The spacecraft's name comes from Greco-Roman mythology. The god Jupiter drew a veil of clouds around himself to hide his mischief, but his wife, the goddess Juno, was able to peer through the clouds and see Jupiter's true nature.

15. 15 Профил на Toni Ivanov
    Toni Ivanov

Публикувано през m.dnevnik.bg

16. 16 Профил на Булаир
    Булаир

[quote#12:"toffeetwr"]Да попитам, като лаик, как е възможно да е само 11 пъти по-широк, а 300 пъти по-тежък, при положение, че е изграден от газове? [/quote]

До коментар [#12] от "toffeetwr":

"11 пъти по-широк" ... за сфера !!! Това само журналист може да го напише
    ... А на въпроса - ако "11 пъти по-широк" означава 11 пъти по-голям радиус - това пък води до 1331 пъти по-голям обем.
    ... Сега навърза ли се логиката ???

17. 17 Профил на Булаир
    Булаир

До коментар [#15] от "aiaks":

[quote#15:"aiaks"]Почти всички учени твърдят,че няма перпетумобиле,а ето природата показва,че има...Въртенето на Земята и другите планети,черното петно на Юпитер и много други примери,които природата ни показва,но тези "учени" са слепи да ги видят или неискат да ги видят... [/quote]

... Искам още примери ...

18. 18 Профил на angevins
    angevins

До коментар [#1] от "napitbratmu":

[quote#1:"napitbratmu"]Джуно ако оцелее ще е голям пич. [/quote]

Само дето ,,Джуно'' не е пич, а е пи*ка. Juno - Юнона римска богиня закрилница на държавата съпруга на главния бог Юпитер.

...ЕвОлЮцИЯ а Не РеВоЛюЦиЯ...
  19. 19 Профил на stedim
    stedim

Какъв контраст между научни изследвания и ИДИЛ.

20. 20 Профил на Птеродактиль Северномонгольский
    Птеродактиль Северномонгольский

Успех на мисията - Юнона (Juno) със сигурност ще повдигне облаците зад които се крие Юпитер! Свидетели сме на уникални научни постижения!

21. 21 Профил на ggrigorov
    ggrigorov

[quote#15:"aiaks"] [/quote]

Чини ми се че вярваш на Ванга и се лекуваш с хомеопатия

22. 22 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis

Евала, Аякс, и Слънцето и то се върти! Кажи им го! Дано прогледнат!!111

Публикувано през m.dnevnik.bg

Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  23. 23 Профил на kki
    kki

До коментар [#7] от "vxa15365434":

грубо по 3.67 долара на човек

24. 24 Профил на kki
    kki

До коментар [#16] от "Булаир":

Споко! Това е журналист в Дневник Ако беше някой от БТВ, например, можеше и да каже, че е 11 пъти по-квадратен

25. 25 Профил на Ангел Гечев
    Ангел Гечев

Недоумявам. как е възможно журналист от четена медия каквато е Дневник да е толкова невеж и да напише " Юпитер е 11 пъти по-широк от Земята" ... дори ученик би го описла по-правдоподобно и не би използвал думичката "широк" ... Мисля, че е редно редакторите в тази медия да преглеждат писачите преди да изтрелят някоя глупост със скорост дори по-висока от тази на космическата сонда "Джуно" !
    Иначе казано, това, което НАСА върши през последното десетилетие е меко казано научна революция в областта на изследването на Слънчевата система. Миналта година по същото време сондата "Нови хоризонти" успя да ни "докосне" макар и от почти 5 милиарда километра до детронираната планета джудже Плутон. Сега НАСА отварят нова глава в изследването на газовия гигант в системата, като по този начин ще видим фотографии с най-добро качество до сега на Юпитер. А през цялото десетилетие няколко мисии до Марс също завършиха триумфално, като последната с "Кюриосити" беше новаторска и смела.

26. 26 Профил на u0rjbb
    Рейтинг: Весело

[quote#9:"ijj"] Според романите на Артър Кларк вероятно условията на спътника Европа [/quote]

божкеййййй, сабери си версийти

27. 27 Профил на u0rjbb
    Рейтинг: Весело

[quote#10:"zero_day"] Fun fact - Юпитер излъчва повече енергия, отколкото получава от Слънцето, което значи, че ако е бил по-тежък, в Слънчевата с-ма е щяло да има още една звезда. [/quote]

интересна логика демонстрира тоа път, верно забавна

28. 28 Профил на u0rjbb
    Рейтинг: Весело

[quote#12:"toffeetwr"]Да попитам, като лаик, как е възможно да е само 11 пъти по-широк, а 300 пъти по-тежък, при положение, че е изграден от газове?[/quote]

колко ли е 11 на трета степен?

са налягане, агрегатно състояние итн не ми са намесва ча ща изпльокам некоа дивотия

29. 29 Профил на u0rjbb
    Рейтинг: Разстроено

[quote#15:"aiaks"]Почти всички учени твърдят,че няма перпетумобиле,а ето природата показва,че има...Въртенето на Земята и другите планети,черното петно на Юпитер и много други примери[/quote]

божкеййййй, сабери си версийти

30. 30 Профил на ijj
    ijj

До коментар [#26] от "u0rjbb":

Юпитер има спътник Европа, открит преди много години от Галилей. Има хипотези, че под леда на повърхността му може би има океан:

"Европа има съдържание, подобно на земеподобните планети, и се състои предимно от силикатни скали. Повърхностният ѝ слой от замръзнали газове е дебел около 100 км лед. Смята се, че долните му слоеве са разтопени и може би формират обширен океан. Измерванията на магнитното поле на спътника от Галилео показват, че то се поражда от взаимодействието с магнитното поле на Юпитер и предполага наличието на вероятен солен и подвижен океан. Европа вероятно съдържа малко метално ядро."

Цитатът е от Уикипедия, статията за спътника Европа.

Та въз основа на тази хипотеза Артър Кларк предполага в романа си "2010: Одисея втора", че на Европа има живот и дори цивилизация Е, в този роман стават и други интересни работи, ама ако не сте го чел (чела) - няма да го разказвам, да не разваля изненадата

31. 31 Профил на lechevalier
    lechevalier

Не мога да разбера: защо пишат "Джуно"? То си е просто Юнона, съпругата на Юпитер. Името е избрано нарочно, който познава римската митология разбира, който не я познава би се заинтересовал. Какъв е смисълът да се транскрибира английското произношение на едно латинско име? Защо да разваляме символиката и поезията?