Анимирай ми прасе - какво правят студио Robo с рекламите

Ясен Чорбаджийски (вляво), Иван Попов-Заека и кучето Ози. Другият съосновател на Robo е Георги Харков

© Анелия Николова

Ясен Чорбаджийски (вляво), Иван Попов-Заека и кучето Ози. Другият съосновател на Robo е Георги Харков



Анимацията е толкова необятна като техника и стил, че никога няма да се изчерпи. Само класическата има милиони варианти, после има 2D, 3D, стопмоушън, комбинация между всичките. Тя винаги ще бъде разпознаваема.


Това ще ви каже всеки, отдал живота си на анимацията - от "Компот колектив", за които тя е най-свободната форма на киното до Тео Ушев, който я смята за неговото бъдеще изобщо. В случая обаче говорят Ясен Чорбаджийски и Иван Попов-Заека (бел.авт. и в текста го наричаме така както е известен в българския рекламен свят) от Robo - софийско студио, специализирано в рекламната анимация.


"Но клиентите трябва да бъдат смели"


Разговорът е в студиото на Robo - обширно помещение в приземния етаж на офис сграда на "Стамболийски", в което веднага изпъкват прозорците към задния двор, диванът и успокояващото присъствие на кучето Ози. "Диванът беше първото нещо, което си взехме и първото, което се случва на новите ни служители, е да прекарат една вечер на него", шегува се Заека. Студиото е основано преди 3 години от него, Чорбаджийски и Георги Харков в "едно килерче", но днес вече има 10 служители и портфолио от над 50 проекта - разпознаваеми клипове за културни събития като "Дома арт фест", "Нощ" в Пловдив и "Киномания", но и реклами на водещи марки, включително за съседни балкански страни.




"Има подем - не само че ние имаме повече работа, но хората вече не се страхуват от анимацията, а даже разчитат на нея. Защото процесът е много по-контролируем и разпознаваем", казва Ясен.


Не става дума само за няколко 3D елемента, които да "раздвижат" нещата, а за цялостна визия, която да отличи марката във визуалния шум. Едно от най-големите й преимущества е героят. В единия ъгъл на студиото стои един от последните - симпатичен робот на конци. Въпреки че рекламата е за магазините за техника Plesio, е снимана по един от най-старите и очарователни методи - на кукления театър. Ние сме си ги правили - с макетното ножче, стиропора и спрейчетата, усмихват се от Robo. "Нямаме заглавия на визитките - когато ходим на снимки, някой 2D аниматор може да помага на осветителя, всеки се включва с необходимото, за да сглобим навреме процеса."


ROBO Showreel 2016 from ROBO on Vimeo.


Заека рисува Пора, Пандата и Прасето


"Никой актьор не може да заживее живота на продукта ти така, както един анимационен герой", обяснява Заека. За своите над 10 години стаж в рекламата той е създал десетки. Най-известните са Пора, Пандата и Прасето от рекламата на "Данон за пиене", дебютирала преди 5 години.


"Все още са живи. Те са ти като деца. Това е пример как героят ти може да заживее собствен живот - като човечето на Мишлен. Имат над 20 клипа у нас и в чужбина. Децата по парковете все още крещят "Да заколим прасето!"


Danone DZP 2012 from ROBO on Vimeo.


Слоганът, както и идеята за животинското трио, е на рекламната агенция, Заека печели конкурс за тяхната визия. Най-често рекламистите се обръщат към Robo с готови концепции. "Ние измисляме героите за продукта и разпознаваем art direction, който се отличава в шума от реклами. Това е основната ни дейност. Покрай нея правим и други неща, но сме разбрали, че за да си конкурентноспособен, трябва да се специализираш в нещо", казва Ясен.


Robo работят средно върху 4-5 проекта на месец


Впечатляващо темпо предвид колко трудоемка е анимацията, но намират време и за странични проекти. Всъщност първото самостоятелно начинание на Robo е амбициозно - видеодекорите за спектакъла "Мистерията Еньовден" на Нешка Робева. "Естествено, че искаме да правим по-големи неща. Искаме да правим филми. Но те трябва да вървят ръка за ръка. Студиото ни издържа, а в свободното си време правим други неща", казва Заека.


Kvaba разработи и "Изиграй ги" на "Дневник"


Под "друго" те визират например компютърни игри, които развиват с друг съдружник под името Kvaba. Най-известната е Climberia, мобилно приложение, представяно с успех по изложения у нас и в чужбина. Сюжетът е за пират, който трябва да се катери, за да избяга от един октопод. Започва с предизвикателството да измислим игра, "която да ти умори палците".


Kvaba са и авторите на мобилната игра на "Дневник" "Изиграй ги". "Героите са на Noble Graphics, ние трябваше да ги раздвижим. Най-интересното е да намериш нов начин да ги контролираш. Гледахме как се играе ръченица, как се жонглира."


Dnevnik "Heroes of today" Patriotic Rachenica dance from ROBO on Vimeo.


Разнообразието е онова, което мотивира Заека и Ясен да се справят с ударния ритъм на работа. И двамата имат опит в чужбина, но са избрали да се завърнат. "Тук е по-необработена територия, земя на неограничените възможности. Тук може да имаме студио, в Ню Йорк не знам дали бихме могли да си позволим този риск. А и тук са приятелите, семейството...", разказва Ясен, за който въпросът е дори изненадващ. Двамата компенсират с тийм-билдинги и много пътувания по фестивали - следващият е "Пиктоплазма" в Берлин, най-големият форум за дизайн на герои.


И двамата нямат телевизори у дома си - "..затова като ходим на гости при мама, се залепяме за рекламния блок".


Визуалната им диета е друга. "Средно на ден гледам по 4-5 късометражни анимации - какво се случва по света. Не говоря за големите студиа, а за авторски работи. Ходим по фестивали, за да ги следим", казва Заека. А Ясен се стреми да ходи на кино - "едно от малкото места, където все още можеш да се съсредоточиш в едно-единствено нещо."

Ключови думи към статията:

Коментари (3)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на t.rex
    t.rex
    Рейтинг: 381 Неутрално
  2. 2 Профил на frequentflyer
    frequentflyer
    Рейтинг: 434 Неутрално
  3. 3 Профил на димитър димитров
    димитър димитров
    Рейтинг: 424 Неутрално

    Страхотни професионалисти. За мен е истинско удоволствие съвместната ни работа !





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK