Самолетите без пилоти биха пестили милиарди, но липсват смелчаци да се возят на тях

Самолетите без пилоти биха пестили милиарди, но липсват смелчаци да се возят на тях

© Reuters



Безпилотните самолети биха пестили на авиокомпаниите 35 млрд. долара годишно, но нищожен брой пътуващи са склонни да се качат на такъв летателен апарат, показва оповестено тази седмица проучване на инвестиционната банка UBS, цитирано от "Гардиън" и CNBC. Подобно решение би намалило и цената на билетите с 11% за американските авиокомпании и 4 на сто за европейските.


54 на сто от анкетираните през юни 8000 души от САЩ, Европа и Австралия обаче посочват, че в никакъв случай не биха се качили на самолет без пилоти, докато само 17% са склонни да се доверят изцяло на техниката. За половината запитани решението им да не летят в безпилотна машина не би се променило дори ако билетът е по-евтин.


Очаквано младите и по-образованите сред анкетираните са по-склонни да се качат на лайнер без човек зад щурвала, посочват от UBS. Това се обяснява с факта, че тези групи са по-запознати с развитието на технологиите.




В същото време обаче производителите вече правят тестове на безпилотни самолети. Преди две седмици "Еърбъс" представи своя самолет "Сагита", който направи седемминутен демонстрационен полет в Южна Африка, като без човешка намеса измина предварително зададения курс. Машината обаче беше с размер три на три метра и можеше да излети с товар от едва 150 кг. От "Боинг" пък обявиха още през юни, че за момента тестват безпилотни полети, но в симулатор, припомня "Гардиън".


Естествено, военните са крачка напред, като през юли 2013 година морската пехота на САЩ успя да осъществи безпилотно излитане и кацане от самолетоносач. Известно е, че към днешна дата самолетите могат да излитат, поддържат курса и кацат сами, но това става под надзора на пилотите, които са готови да поемат контрола във всеки момент.


По-широката степен на автоматизация позволи в редица случаи в кабината да има двама души екипаж вместо трима. Проучването на UBS пък прогнозира, че за кратките полети съвсем скоро ще е достатъчен и само един пилот.


Посочва се също, че едва ли в следващите двадесет години ще се премине към безпилотни полети при пътническите самолети, но с развитието на технологиите за управление на дронове все по-близко е денят, в който на борда ще има един пилот, а на земята ще дежури още един, готов да поеме управлението дистанционно при нужда.


От UBS смятат, че товарните самолети първи ще летят без хора на борда. Това е твърде вероятно, защото товарът не се интересува кой управлява машината.

Коментари (30)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 3442 Весело

    .......все по-близко е денят, в който на борда ще има един пилот, а на земята ще дежури още един, готов да поеме управлението дистанционно при нужда."И все пак няма да е без пилот.

  2. 2 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 350 Неутрално

    Ако ги нямаше онези миролюбивите от долната статия и разни други изтрещелници това би било просто въпрос на време ама към днешна дата не знам какви защити трябва да имат за да не може някой откачалник да им хакне зададения курс и да ги насочи я в земята, я в небостъргач, я в стадион, мост, гара

  3. 3 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1506 Неутрално

    Нека не забравяме, че колкото и да се автоматизира нещо, все пак става въпрос за техника и все в един момент може да откаже.
    Те и сега стават самолетни катастрофи, по-нататък риска ще стане още по-голям.

    А и не мога да разбера този луд стремеж към автоматизация - като всичко се автоматизира, кой ще работи и ще изкарва пари, за да може да си позволи да се вози на самолет и други благинки?

  4. 4 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1449 Весело

    младите и по-образованите сред анкетираните са по-склонни да се качат на лайнер без човек зад щурвала
    *************************

    Та, каква е идеята, значи? Ако не искаш да се возиш на самолет без пилот, си стар, неграмотен и тъп?

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  5. 5 Профил на Федор Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 925 Неутрално

    До коментар [#1] от "chicago514":

    Споко. Те дежурните - и в кабината, и на летището ще са дроиди. Нали разбираш, по-лесно ще се довериш на машина с хуманоиден дизайн, отколкото на някакъв си лаптоп

  6. 6 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1097 Неутрално

    "От UBS смятат, че товарните самолети първи ще летят без хора на борда."

    И тогава може дори да се появят статистики, показващи по-малък процент на катастрофите при автоматичните товарни самолети.

    Иначе и сега съществува режимът на автопилот, а ръчното управление на самолетите е само в някои възлови моменти като излитането и кацането.

  7. 7 Профил на nemeria
    nemeria
    Рейтинг: 599 Неутрално

    До коментар [#4] от "Bicho Raro":

    Сигурно това им е идеята, обаче това е поредната статия, в който като чета какво мислели "по-образованите" и почвам сериозно да се съмнявам в качеството на образованието, което имат.

  8. 8 Профил на shumnalia
    shumnalia
    Рейтинг: 313 Неутрално

    Илон Мъск обеща през 2018 г. автомобил на Тесла да пропътува САЩ по диагонал напълно самостоятелно. Т.е. може да се очаква, че след 10-тина години най-късно голяма част автомобилите вече ще са самоуправляеми.
    Като вземем в предвид и почти експоненциалното развитие на изкуствения интелект последните години, то вярвам, че до 2030 няма да има нов самолет "слязъл" от конвейра, който да не е самоуправляем. Вероятно стюардесите ще минават малко по-разширено обучение за някаква асистенция на автоматиката при нужда и толкова.

  9. 9 Профил на sasoss
    sasoss
    Рейтинг: 674 Весело

    До коментар [#6] от "ijj":

    Ти си от онези 83 %, които не могат да свикнат с мисълта, че пилотите са в самолета практически за успокоение на 83 % от хората. :)
    Излитането и кацането също може да бъде на автопилот в доста от самолетите, които сега летят.

  10. 10 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 6143 Неутрално

    Много високо платени шофьори :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  11. 11 Профил на ilinko
    ilinko
    Рейтинг: 786 Весело

    След 100 години ще ни се чудят как сме могли да се возим в коли и самолети управлявани от хора. Това ще изглежда страшно опасно :)

  12. 12 Профил на ilinko
    ilinko
    Рейтинг: 786 Неутрално

    До коментар [#8] от "shumnalia":

    Технически може и да е възможно, но за да полети един пътнически самолет без пилот ще минат още много години на тестове и законадателство

  13. 13 Профил на Daria
    Daria
    Рейтинг: 1139 Неутрално

    По принцип щом има роботизирани коли защо да няма самолети? С колите изглежда много по-трудна автоматизацията. Обаче безпокои отново се говори само за пари а по-важното за пътниците е безопасността.

  14. 14 Профил на Weingro
    Weingro
    Рейтинг: 904 Неутрално

    А и не мога да разбера този луд стремеж към автоматизация - като всичко се автоматизира, кой ще работи и ще изкарва пари, за да може да си позволи да се вози на самолет и други благинки?
    —цитат от коментар 3 на rainbou1

    Щото е важно да има кост редъкшън. Всеки гледа да си намали разходите и очевидно разчита, че другите ще дават повечко заплати, за да има все пак платежоспособно население, което да харчи парички за това, за което сме намалили разходите, предимно с цел да увеличим печалбата.

  15. 15 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2095 Неутрално

    След като Пентагонът може да отстреля толкова народ с дронове, не виждам каква е драмата технологията да се ползва и за граждански транспорт.

    I Want To Believe
  16. 16 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1327 Неутрално

    Поредните журналистически измишльотини.
    Първо ще станат безпилотни част от бойните самолети (очаква се след 20-25 години в САЩ, може би и в Рсуия и Китай, за останалите държави - няма прогнози), после - всичките (никой не знае кога). След тях частично безпилотни ще станат транспортните и най-най-най-накрая - пътническите.
    Така че има голяма вероятност както анкетираните, така и анкетиращите да не доживеят да летят с безпилотни пътнически самолети........

    Знанието е сила, информацията - власт
  17. 17 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1327 Любопитно

    По принцип щом има роботизирани коли защо да няма самолети? С колите изглежда много по-трудна автоматизацията. Обаче безпокои отново се говори само за пари а по-важното за пътниците е безопасността.
    —цитат от коментар 13 на sqrt


    С колите автоматизацията е много по-лесна - движат се 10 пъти по-бавно, само в две, а не в три измерения, при аварийна ситуация отбиват от пътя, спират и толкова, а самолета трябва да кацне а не да падне посред океана или под някой планински връх.
    При това в "безпилотния" автомобил обикновено има "пилот" на шофьорската седалка, достатъчно е да се предупреди и да поеме управлението. В самолет не става.....
    И накрая - автомобила вози 2-3 души - самолета - малко повече......

    Знанието е сила, информацията - власт
  18. 18 Профил на kumcho___valcho
    kumcho___valcho
    Рейтинг: 608 Неутрално

    Те и сега стават самолетни катастрофи, по-нататък риска ще стане още по-голям.
    —цитат от коментар 3 на rainbou1

    Почти всички катастрофи се дължат на пилотски грешки - пропускат нещо, не осъзнават, че без да искат са включили или изключили нещо, проблеми с комуникацията между пилотите или с диспечерите, лоша ориентация и т.н. И за капак се паникьосват, когато разберат, че има проблем и често сами създават фаталния инцидент с неадекватните си опити да решат по-маловажен проблем. В повечето случаи се оказва, че ако не пробваха нищо, а бяха оставили контрола на автопилота, той е щял да предотврати фаталния инцидент. Автопилотът се разбира прекрасно със системите на самолета, не пропуска нищо, не се паникьосва и е обучен от самия производител и ще е напълно достатъчно, ако за успокоение на хората, има възможност за дистанционно поемане на контрола от пилот на земята.

  19. 19 Профил на kumcho___valcho
    kumcho___valcho
    Рейтинг: 608 Неутрално

    До коментар [#17] от "pag":
    Напротив, при самолетите автоматизацията е много по-напреднала и от десетилетия автопилотът може да се справя с всичко. И в повечето случаи при разследването се оказва, че в стремежа си да решат някакъв проблем, пилотите причиняват друг, фатален и че ако бяха оставили на автопилота да се справи, е нямало да има инцидент.

  20. 20 Профил на anarhochristian
    anarhochristian
    Рейтинг: 638 Неутрално

    До коментар [#14] от "Weingro":

    Което неизбежно води до смяна на познатия ни капиталистически модел. Има няколко варианта за следващи икономически модели, но както винаги ще ги тестваме, когато ножа опре до гушата.

  21. 21 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8390 Неутрално

    Всичко ново се приема трудно. И на безпилотни самолет ще му дойде времето.

  22. 22 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 1000 Неутрално

    И без това по голямата част от полета е на автопилот !!!

  23. 23 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3027 Весело

    Без пилот? И с надуваеми стюардеси?
    Потрес!

  24. 24 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1327 Весело

    До коментар [#17] от "pag":Напротив, при самолетите автоматизацията е много по-напреднала и от десетилетия автопилотът може да се справя с всичко. И в повечето случаи при разследването се оказва, че в стремежа си да решат някакъв проблем, пилотите причиняват друг, фатален и че ако бяха оставили на автопилота да се справи, е нямало да има инцидент.
    —цитат от коментар 19 на kumcho___valcho


    Автоматизацията на самолетите е по-напреднала, защото един Боинг 787 струва към 300 милиона долара - колкото 10 000 броя Тесла 3.
    Въпреки това никой не е и мислил да прави безпилотни дори транспортните самолети.
    Военните работят в атзи посока, защото обучението на военен пилот струва няколко десетки милиона долара и трае 4-5 години, а кариерата му може да е само половин боен полет.

    Нека да автоматизират поне една линия на метрото в някой голям град, а за самолетите ще мислим малко по-късно

    Знанието е сила, информацията - власт
  25. 25 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1589 Весело

    До коментар [#4] от "Bicho Raro":

    Не. Просто болшинството младежи са сериозни авиационни инженери. Поне според въпросните автори.

    Covid live matter. Stop the genocide.
  26. 26 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1589 Весело

    До коментар [#8] от "shumnalia":

    Времевите прогнози на Мъск имат свойството да не се сбъдват. А със самолет определено е по-трудно и по-рисковано.

    Covid live matter. Stop the genocide.
  27. 27 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1589 Весело

    До коментар [#24] от "pag":

    В момента има автоматизирани линии на метрото. Това не е проблем.

    Covid live matter. Stop the genocide.
  28. 28 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1589 Весело

    До коментар [#24] от "pag":

    В момента има автоматизирани линии на метрото. Това не е проблем.

    Covid live matter. Stop the genocide.
  29. 29 Профил на wfx38529060
    wfx38529060
    Рейтинг: 409 Неутрално

    една думичка... САМО-ЛЕТ ;)

  30. 30 Профил на dpy24528611
    dpy24528611
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Това не е нещо фундаметално ново...
    То дронове вече убиват на бойното поле.
    Машини излитат и доставят на Марс роботи, летят чак до Плутон. Но без хора на борда. Чичко пилот все още е в състояние да прави неща, които машините не могат. Може да вземе решение извън нормалната логика и да спаси животи. Аз ще се кача на такъв самолет, когато машина напише нещо съпоставимо с "Улица консервна", или "Записки на младият лекар". Това би било белег на душевност.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK