В Германия задължават автономните коли да защитят хората на всяка цена

В Германия задължават автономните коли да защитят хората на всяка цена

© Reuters



Защита на хората, а не на имущество или животни - това ще са приоритетите, поставени пред производителите на автомобили без водачи в Германия. В страната в сряда бяха представени юридически препоръки на транспортното министерство за т.нар. автономни коли, които да помогнат за изработване на правната рамка, преди тези превозни средства да бъдат допуснати масово по пътищата.


Базирани в Германия автомобилни гиганти като "Фолксваген", "Даймлер" и BMW инвестират усилено в технологии за коли без шофьори. Затова регулаторите в страната се опитват да изработят и правила, по които да бъдат програмирани тези машини за реакция в извънредни ситуации. Програмите трябва да дават ясен отговор пред избор между това да блъснеш велосипедист или да увеличиш скоростта над допустимото в името на това да избегнеш сблъсък с него например.


Новите етични инструкции са дело на назначена от правителството комисия от специалисти по морал, право и технологии. Според тях софтуерът на автономните автомобили трябва да бъде създаван така, че животът и здравето на хората да бъдат защитавани на всяка цена.




Това означава също, че, в случай че инцидентът е неизбежен, програмата трябва да избере онзи вариант, при който хората ще пострадат най-малко, дори това да означава унищожаване на имущество или убиване на животни на пътя.


В същото време софтуерът не бива да има възможност да прави избор според възрастта, пола или физическото състояние на хората в инцидента. Това засяга и дилеми като тази с възрастна жена и дете, пресичащи улицата, докато водачът/компютърът светкавично трябва да реши кого да блъсне и кого да спаси.


Министърът на транспорта Александер Добринд заяви, че комисията е съставила първите в света етични правила за автоматичното шофиране. Това става броени месеци, след като Германия одобри закон, определящ, че шофьор трябва да има винаги зад волана, за да поеме контрола над автономната кола. Така се открива и възможност да се продължи с тестовете с подобни автомобили, без да се нарушава законът.

Ключови думи към статията:

Коментари (29)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1115 Неутрално

    Многото изисквания към зомбитата ще ги направи като куци пилета. Не ми се мисли хакерите на какво могат да направят колите на някой паркинг, примерно.

  2. 2 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 1142 Неутрално

    ИДИЛ като хакне някоя от тези коли... или камион направо, защото и те се планира да се движат автономно.

  3. 3 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Тепърва ще се видят плюсовете и минусите на автономните коли, но ако всичко върви добре, плюсовете ще са повече. Например в САЩ масово шофират по пътищата старци на по 80-90, години, защото нямат друг изход. Но тези хора са опасни за движението, защото са с занижен слух и зрение и забавени реакции. При тях задължително трябва да се мине към автономни коли, рискът ще е по-малък.

  4. 4 Профил на Скакауец
    Скакауец
    Рейтинг: 624 Неутрално

    Проза, ти няма ли да остарееш?

    Слушкаш Шорош, папкаш грантове! (Верую на Киселото, миризливо и кресливо, неолиберално-марксистко л@йно ...невник...)
  5. 5 Профил на skeptichen
    skeptichen
    Рейтинг: 431 Неутрално

    До коментар [#1] от "442":

    Това с хакването на колите вече Холивуд го драматизира доста добре:
    https://www.youtube.com/watch?v=akBVWXREsaI

    Това се купува - сцена на предстоящата катастрофа от изкуствения интелект.

    Иначе е добре че в Германия пишат такива правила. Защо не ги правим на ниво ЕС обаче? Дано бързо ЕК се усети и започне работа по въпроса, защото 27 членки ако тръгнат да пишат правила за поведение на автономни коли, докъде стигнахме с единния пазар?

  6. 6 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5714 Неутрално

    До коментар [#2] от "Камен":

    Малко им остава и това да направят...

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  7. 7 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2604 Неутрално

    А от тези кой ще ни защити?

    https://www.perniktoday.net/ братя-диневи-си-купиха-най-скъпата-кол/

  8. 8 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2604 Неутрално

    https://perniktoday.net/ братя-диневи-си-купиха-най-скъпата-кол/

  9. 9 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5206 Неутрално

    Решаване на сложни димени, а не могат да се изчерпят всички случаи...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  10. 10 Профил на Росен    Радославов
    Росен Радославов
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Великият Азимов отдавна е определил най-важните закони в роботиката.

    "През 1942 г. в своя разказ "Хоро" (Runaround) Айзък Азимов формулира три правила за поведение на роботите, които всеки читател на фантастика поне е чувал. Да ги изброим за яснота:
    1. Роботът не може да причини вреда на човек или с бездействието си да допусне на човека да бъде причинена вреда.
    2. Роботът е длъжен да се подчинява на човека, ако това не противоречи на Първия закон.
    3. Роботът е длъжен да се грижи за собствената си безопасност, ако това не противоречи на Първия и Втория закон."

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  11. 11 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 1142 Неутрално

    До коментар [#10] от "Росен (Путлер капут)":

    Хе-хе, то едно е да напишеш закон, а друго е да осигуриш спазването му. И ако някоя кола не спази закона какво ще правим, ще я глобяваме ли? Или ще я пращаме за скрап за наказание, а парите от претопяването ѝ да отидат за тези, които е сгазила?

    Според мен трябва да ограничат автономните коли до физически отделени улици. Тунели ли ще са, като трамвайни алеи ли ще са, може да се измисли нещо. Да нямат право да се движат там, където присъстват пешеходци, други коли, животни...
    Колата я кара компютър, а на всеки се е случвало да му забие компютъра. Какво става ако забие компютъра докато колата се движи със 100 км/ч?
    Хакването е отделно, там пък е още по-страшно.

  12. 12 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 983 Любопитно

    "Това означава също, че, в случай че инцидентът е неизбежен, програмата трябва да избере онзи вариант, при който хората ще пострадат най-малко, дори това да означава унищожаване на имущество или убиване на животни на пътя."

    А ако програмата трябва да избере между вариант да спаси пътниците в колата и вариант да спаси хора на улицата?

  13. 13 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2604 Неутрално

    "Това означава също, че, в случай че инцидентът е неизбежен, програмата трябва да избере онзи вариант, при който хората ще пострадат най-малко, дори това да означава унищожаване на имущество или убиване на животни на пътя."А ако програмата трябва да избере между вариант да спаси пътниците в колата и вариант да спаси хора на улицата?
    —цитат от коментар 12 на ijj



    До коментар [#12] от "ijj":

    Ще спаси тези хора,които технически по-лесно могат да бъдат спасени отколкото другите. Предполагам.
    Програмата,(компютърът),не притежава морал.

  14. 14 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 938 Весело

    пешеходец изскоква изневиделица на шосето и единствения начин за колата да го избегне е да се забие в скала или да се фърли у пропаст от което пътникът ше умре...
    ако аз бех колата, че си го убием пешеходецо, що он нее давал кинти да ме купи...

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  15. 15 Профил на J.J.
    J.J.
    Рейтинг: 790 Неутрално

    "Това означава също, че, в случай че инцидентът е неизбежен, програмата трябва да избере онзи вариант, при който хората ще пострадат най-малко, дори това да означава унищожаване на имущество или убиване на животни на пътя."А ако програмата трябва да избере между вариант да спаси пътниците в колата и вариант да спаси хора на улицата?
    —цитат от коментар 12 на ijj


    Логичното е да спаси пътниците в колата, иначе безопасността ще загуби значение при покупката на автомобил и няма да има достатъчно incentive за автомобилните производители да правят колите по-безопасни.

  16. 16 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 882 Неутрално

    До коментар [#12] от "ijj":
    До коментар [#13] от "deaf":

    Ще спаси хората в колата разбира се,Никой не би купил или пътувал и въобще не би се доверил на автомобил или каквото и да е,в което е заложено да го жертва при каквито и да е обстоятелства. Дори и хората в колата да са много по-малко или хората в колата биха пострадали по-леко.

  17. 17 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 882 Неутрално

    До коментар [#11] от "Камен":

    Отговорността ще понесе този,чието противоправно поведение е довело до инцидента.Ако е небрежност на разработилия софтуера-той,ако е на подържащия ,или производителя или който и да било ще понесе отговорността.Ако поведението на шфьор на кола с шофьор е приìна за инцидента или за критичната ситуация,в която се е наложило да се избира между няколко щети-той.Така е и сега.Ако инцидента се дължи на производствен дефект ,лоша поддръка или ремонт,или състояние на пътя,отговорността се понася от този,чието противоправно поведение е довело до инцидента.

  18. 18 Профил на Росен    Радославов
    Росен Радославов
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#11] от "Камен":

    Не можем да знаем как ще стане.
    Технологиите се развиват прекалено бързо за нашето съзнание.
    Като учих някога за принципите на които работи компютъра (и се събира в сграда компютъра) не съм си и помислял, че само след 20 години ще имам компютър в къщи по-добър от тези описани в книгите фантастика. За мобилният телефон да не говорим.

    Забиващи компютри няма да има. Този въпрос и сега е решен....сървъри....нещо такова като супер компютър, който ще следи отделните компютри, но вероятно ще е нещо по-добро. Нещо коренно различно от това, което можем да си представим.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  19. 19 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 882 Неутрално

    До коментар [#18] от "Росен (Путлер капут)":

    И сега самолетите през по-голямата част от полета се управляват от автопилот.Дори когато управлява човек при повечето съвремени самолети ко прави с Елетронна система за дистанционно управление,като някои са без механичен резерв,т.е пилота дава команда на компютрите,а те на съответните механизми,като могат да я променят или откажат.Самолет със статистически нестабилна аеродинамика,каквито са всички съвременни изтребители без компютър неизбежно пада.При влаковете е аналогично,но на обратно .Машиниста управлява влака,само по скорост,по сигналите,които подава автоматична система.И светофарите обикновено са автоматични.Проблема е по-скоро психологически и регулаторен.Техническите решения са налични,правните институти също.

  20. 20 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 726 Неутрално

    До коментар [#19] от "slonsco":

    Сравняваш самолет,който лети в открито пространство и влак,който се движи единствено по релси с автомобил,който се движи на пътя ,където има хиляди препятствия.Понякога има такива заплетени ситуации,че само човек може да реагира.Трабва да се преценява и поведението на другите участници в движението,а компютрите никога няма да са способни на това.

  21. 21 Профил на Whoops
    Whoops
    Рейтинг: 680 Неутрално

    До коментар [#20] от "mushashi":

    Въпрос на време. За сега хората шофират по-добре. Скоро компютрите е са по-добрите. Пак ще има жертви на пътя, но по-малко.

  22. 22 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 1884 Неутрално

    Роботът не може да причини вреда на човек или с бездействието си да допусне на човека да бъде причинена вреда.
    Роботът е длъжен да се подчинява на човека, ако това не противоречи на Първия закон.
    Роботът е длъжен да се грижи за собствената си безопасност, ако това не противоречи на Първия и Втория закон.
    По-късно формулиран от робот Закон 0: Един робот не трябва да причинява вреда на човечеството или чрез бездействие да причини вреда на човечеството. Съответно към останалите закони се добавя и "ако това не противоречи на Нулевия закон."

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  23. 23 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1501 Неутрално

    Луди хора! Сега коли шофирани от живи хора създават толкова конфликтни ситуации, те искат на намесят и подвижни самоходни ламарини!

  24. 24 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3655 Неутрално

    секи 4ти км

    Ок, Първо антично правило: Не вреди!

    Но... тея закони са като партийни пожелания постановления.

    Още първият "закон" дефинира сложен проблем на многокритериална оптимизация,
    анализ и синтез на алтернативи всяка със свои плюсове и минуси...

    Ако Човека e един и с главна буква е сравнително просто,
    но ако са много... и роботите?

    До коментар [#10] от "Росен (Путлер капут)":

    "През 1942 г. в своя разказ "Хоро" (Runaround) Айзък Азимов формулира три правила за поведение на роботите, които всеки читател на фантастика поне е чувал. Да ги изброим за яснота:

    1. Роботът не може да причини вреда на човек или с бездействието си да допусне на човека да бъде причинена вреда.

    2.

    3.

  25. 25 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 726 Неутрално

    До коментар [#20] от "mushashi":Въпрос на време. За сега хората шофират по-добре. Скоро компютрите е са по-добрите. Пак ще има жертви на пътя, но по-малко.
    —цитат от коментар 21 на Whoops


    Един автономен автомобил уби возещият се в него,защото помислил бял камион за облак и се блъснал в него.Трафикът и всичките препятствия в него могат да се осмислят напълно само от човешки мозък.Компютър никога няма да може да предвиди напълно човешки реакции.
    А за намаляване на жертвите на катастрофи решението е да се сложат повече камери и да се налагат ефективни глоби.

  26. 26 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 882 Неутрално

    До коментар [#20] от "mushashi":

    Не е точно така.Самолетите летят по въздушни коридори и на някои места е доста пренаселено.Имало е и случаи на сблъсъци във въздуха.За предотвратяване колизии във въздуха се разчита на сравнително скоро въведена система.Единствената катастрофа на два самолета с нея е поради неизпълнение от пилота на указанията и,отчасти поради грешка и на РВД. Освен това аетомобила се управлява само по скорост и посока на движение,докато самолета се управлява по посока,хоризонтална и вертикална скорост,крен,тангаж и рискане и се движи с поне десет пъти по-висока скорост и не може да спре

  27. 27 Профил на Matematiks
    Matematiks
    Рейтинг: 213 Неутрално

    До коментар [#14] от "tucker case":

    Хахахахаххахаххах аха аха хахахахахха ах а

    СъсипА ме с логика, брат пхахахах

  28. 28 Профил на миро родозов
    миро родозов
    Рейтинг: 317 Неутрално

    До коментар [#12] от "ijj":

    ето запознай се :) http://moralmachine.mit.edu/

  29. 29 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 983 Неутрално

    До коментар [#28] от "миро родозов":

    Благодаря :-)





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK